Νοέ 25
(Χωρίς τίτλο)
Από τις 28 Νοεμβρίου ως την 1η του Δεκεμβρίου θα πραγματοποιηθεί στο Casale Monferrato της Ιταλίας η 3η διεθνική συνάντηση του προγράμματος. Από ελληνικής πλευράς θα συμμετάσχουν οι καθηγήτριες Λεφάκη Ευαγγελία, Σουβατζόγλου Σοφία και Γλαράκη Θεοδώρα. Στην συνάντηση θα παρουσιαστεί η 4η ενότητα και θα συζητηθούν ζητήματα για την έκδοση του βιβλίου και την παραγωγή του ντοκιμαντέρ. Επίσης θα προετοιμαστεί η τελική συνάντηση του προγράμματος που θα γίνει στο Elche της Ισπανίας τον Απρίλιο του 2017
Νοέ 07
Συζήτηση για το ζήτημα της ευθύνης
Με αφορμή τις εορταστικές εκδηλώσεις για την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου, προβάλαμε στην τάξη (τμήμα Β4) το χρονικό της ανόδου του Φασισμού στην Ιταλία και του Ναζισμού στη Γερμανία. Αφού ολοκληρώθηκε και το βίντεο που πρόβαλλε τον αντισημιτισμό στη Γερμανία, ακολούθησε συζήτηση, με σκοπό την ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα κοινωνικής ευθύνης. Το θέμα της συζήτησης αφορούσε την ευθύνη του Χίτλερ, την ευθύνη των Γερμανών που τον ακολούθησαν αλλά και την ευθύνη των ισχυρών εκείνης της εποχής. Κατά τη συζήτηση προέκυψαν διάφορα συμπεράσματα: η εμπειρία Χίτλερ υπήρξε ως αποτέλεσμα μιας ομαδικής συνειδητότητας.
Πολλοί άνθρωποι λένε ότι ο Χίτλερ χειραγώγησε μια ομάδα-τους συμπατριώτες του-μέσα από την πανουργία και την επιδεξιότητα της ρητορείας του. κάτι τέτοιο όμως, πολύ βολικά, ρίχνει όλο το φταίξιμο στις πλάτες του Χίτλερ κι εκεί ακριβώς το θέλουν οι μάζες να βρίσκεται.
Ο Χίτλερ όμως δε μπορούσε να κάνει τίποτε χωρίς τη συνεργασία, την υποστήριξη και την πρόθυμη υποταγή εκατομμυρίων ανθρώπων. Η υπο-ομάδα που αποκαλεί τον εαυτό της Γερμανούς, θα πρέπει να αναλάβει ένα τεράστιο βάρος ευθύνης για το Ολοκαύτωμα.
Όμως, επίσης, σε κάποιο βαθμό, θα πρέπει να την αναλάβει και η ευρύτερη ομάδα που ονομάζεται Άνθρωποι, η οποία επέτρεψε στον εαυτό της να παραμείνει αδιάφορη και απαθής απέναντι στον πόνο που υπήρχε στη Γερμανία, μέχρι που έφτασε σε τόσο μαζική κλίμακα, που ακόμα και οι πιο ψυχροί ατομιστές δεν μπορούσαν πια να αγνοήσουν. Η φρίκη της εμπειρίας του Χίτλερ δεν ήταν το τι διέπραξε εκείνος εναντίον της ανθρώπινης φυλής, αλλά το ότι η ανθρώπινη φυλή του το επέτρεψε. Η ντροπή δεν είναι ότι ο Χίτλερ σκότωσε εκατομμύρια Εβραίων, αλλά ότι έπρεπε να σκοτωθούν εκατομμύρια Εβραίων, πριν αποφασίσουν οι άνθρωποι να τον σταματήσουν.
Και έτσι καταλήξαμε στο γενικότερο συμπέρασμα ότι η συλλογική συνειδητότητα πρόσφερε το γόνιμο έδαφος για την ανάπτυξη του ναζισμού.
Στη συνέχεια φέραμε το θέμα στο παρόν και συζητήσαμε για την ευθύνη όλων μας απέναντι στο προσφυγικό, την ανοχή μας απέναντι στην καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των Σύριων. Και στη σημερινή περίπτωση διαπιστώσαμε ότι βεβαίως διακυβεύονται συμφέροντα στην περιοχή, όμως ο Άνθρωπος πρέπει να αναλάβει την ευθύνη του απέναντι στη σφαγή που γίνεται. Βέβαια και εύλογα διατυπώθηκαν και αμφιβολίες σχετικά με τη δυνατότητα των απλών πολιτών να δώσουν τέλος σ’ αυτή την κατάσταση, όταν οι ισχυροί του πλανήτη έχουν συμφέροντα από αυτήν.
Αναστασία Λιθοξοϊδου, Φιλόλογος
Οκτ 30
Εντυπώσεις των μαθητών από την επίσκεψη στο Sinlijarvi της Φινλανδίας
Οι μαθητές που ταξίδεψαν στην Φινλανδία απάντησαν ένα εκτενές ερωτηματολόγιο αναφορικά με την εμπειρία τους στο ταξίδι. Από την επεξεργασία αυτού του ερωτηματολογίου προέκυψαν τα εξής.
Ολοι τονίζουν με μεγάλη έμφαση τις καλύτερες κτιριακές και υλικοτεχνικές υποδομές που είχε το Φινλανδικό σχολείο γεγονός που διευκόλυνε την διεξαγωγή του μαθήματος.
«Το σχολείο στη Φινλανδία ήταν εντυπωσιακό. Ηταν τεράστιο σε μέγεθος και είχε όλες τις απαραίτητες εγκαταστάσεις και όχι μονο. Συγκεκριμένα μου έκαναν εντύπωση το γυμναστήριο με όλα τα απαραίτητα όργανα, το τεράστιο κλειστό γήπεδο μπάσκετ και βόλει, η αίθουσα μουσικής, ο χώρος μαγειρικής και η αίθουσα εκδηλώσεων» Γιώργος Αποστολόπουλος
Κατά τη γνώμη μου, η μεγαλύτερη διάφορα του σχολείου τους σε σχέση με το δικό μας σχολείο είναι ο τελευταίας τεχνολογίας εξοπλισμός που διέθετε (audittorium, προτζέκτορες στις τάξεις, αίθουσα υπολογιστών κλπ) σε αντίθεση με το σχολείο μας, όπου τα μισά από αυτά που υπήρχαν εκεί δεν θα μπορούσε να τα φανταστεί ένας μέσος Έλληνας μαθητής» Νίκος Νικολαϊδης
«Θα ήθελα να υιοθετηθεί παρόμοιος τεχνολογικός εξοπλισμός με αυτόν που διέθεταν, φάνηκε να βοηθούσε πάρα πολύ στη μάθηση και στη διάδραση των μαθητών». Νίκος Μαυροκεφαλίδης
Επίσης επισημαίνουν και σχολιάζουν πολύ θετικά τις πιο φιλικές και λιγότερο τυπικές σχέσεις που έχουν οι φινλανδοί μαθητές με τους καθηγητές τους
«Η σχέση μαθητή-καθηγητή στη Φινλανδία ήταν ένα από τα πράγματα που μου έκανε μεγάλη εντύπωση. Χαρακτηρίζεται από μεγάλη οικειότητα και απλότητα, αφού για παράδειγμα πολλοί μαθητές απευθύνονται στους καθηγητές με τα υποκοριστικά τους, αντίθετα με τα ελληνικά δεδομένα όπου η σχέσεις μέσα στην τάξη χαρακτηρίζονται από τυπικότητα» . Γιώργος Αποστολόπουλος
«Οι Φινλανδοί μαθητές είχαν εξαιρετικές σχέσεις με τους καθηγητές τους. Ένιωθαν οικεία μαζί τους και ένα παράδειγμα που το επιβεβαιώνει είναι ότι τους φώναζαν με το μικρο τους όνομα» Νίκος Νικολαΐδης
Επίσης όλοι συμφωνούν ότι η μέθοδος διαμεσολάβησης μεταξύ συμμαθητών μπορεί να εφαρμοστεί και στο ελληνικό σχολείο με καλά αποτελέσματα
«Η παρουσίαση του συστήματος αυτού περιελάμβανε ένα υποθετικό πρόβλημα μεταξύ μαθητών με έναν θύτη και ένα θύμα. Η μέθοδος του peer meditation ήταν μέσω ενός εποικοδομητικού διαλόγου μεταξύ των δυο μαθητών να γίνει απόπειρα να επιλυθούν οι όποιες διαφορές υπάρχουν, χωρίς την παρέμβαση κάποιου ανώτερου (π.χ. διευθυντή). Πρόκειται για έναν ενδιαφέροντα τρόπο αντιμετώπισης ενδοσχολικών τριβών που θεωρώ ότι θα μπορούσε να αποφέρει αποτελέσματα και σε ένα δικό μας σχολείο» Γιώργος Αποστολόπουλος
«Αυτή η διαδικασία περιγραφικά αφαιρούσε τους καθηγητές από το προσκήνιο και εστίαζε στην επίλυση των προβλημάτων μεταξύ μαθητών μέσω διαλόγου. Θεωρώ ότι θα μπορούσε να λειτουργήσει και στο δικό μας το σχολείο αφού δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά στον χαρακτήρα των παιδιών μεταξύ των 2 χωρών» Νίκος Μαυροκεφαλίδης
Τέλος όλοι συμφωνούν ότι το ταξίδι ήταν για αυτούς μια πολύ ξεχωριστή εμπειρία και θα συνιστούσαν και στους συμμαθητές τους να πάρουν μέρος σε ένα παρόμοιο πρόγραμμα.
«Φυσικά και θα τους το πρότεινα, διότι είναι μια εμπειρία ζωής και κανένας δεν πρέπει να χάσει μια τέτοια ευκαιρία είτε στη διάρκεια των σχολικών του χρόνων είτε στο πανεπιστήμιο. Tα οφέλη που έχει ένα τέτοιο πρόγραμμα είναι πολυάριθμα και θα έπρεπε ο καθένας να έχει μια ευκαιρία σαν και αυτή που είχαμε εμείς» Νίκος Νικολαΐδης
«Το πιο σημαντικό όφελος απο τη συμμετοχή μου στο πρόγραμμα ήταν τα πόσα πολλά έμαθα για μία ξένη χώρα και το πόσους καινούργιους φίλους έκανα. Ηταν μία αξέχαστη εμπειρία.Φυσικά και θα πρότεινα στους συμμαθητές μου να συμμετάσχουν σε ένα τέτοιο πρόγραμμα, διότι είναι μια απίστευτη εμπειρία. Πέρα απο τα όσα μαθαίνεις για την χώρα στην οποια ταξιδεύεις, γίνεσαι πιο κοινωνικός και κάνεις πολλές γνωριμίες». Χρύσα Λαμνή
Οκτ 16
Φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα: Τα δύο τρία πράγματα που θα ήθελα να ξέρω για αυτό.
Από τις 11 ως τις 17 Σεπτεμβρίου μια ομάδα 5 μαθητών και 2 καθηγητριών αντιπροσώπευσε το σχολείο μας στην συνάντηση στο Siilinjarvi της Φινλανδίας
Ενας από τους πολύ συνειδητούς στόχους αυτού του ταξιδιού ήταν να διαπιστώσουμε ιδίοις όμμασι τι είναι αυτό που κάνει το Φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα τόσο εξαιρετικό. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας των Φινλανδών εκπαιδευτικών που οδηγεί τα σχολεία τους σε πολύ υψηλές θέσεις στην παγκόσμια κατάταξη του διαγωνισμού PISA (Programme for International Student Assessment). Παρά τις όποιες ενστάσεις-πολλές από τις οποίες δικαιολογημένες- μπορούν να διατυπωθούν για το περιεχόμενο και την σκοπιμότητα αυτών των αξιολογικών διαδικασιών, γεγονός παραμένει ότι οι Φινλανδοί μαθητές τα καταφέρνουν καλύτερα σε σχέση με τους Έλληνες συνομηλίκους τους, παρόλο που οι τελευταίοι θεωρούνται ως οι σκληρότερα «εργαζόμενοι» μαθητές, ιδιαίτερα στην τελευταία τάξη του Λύκειο. Το ερώτημα λοιπόν ήταν διαρκές από την πρώτη στιγμή που πατήσαμε το πόδι μας στον περίβολο του σχολείου στην μικρή πόλη Sinlijarvi της Κεντρικής Φινλανδίας.
Η πρώτη και αδιαμφισβήτητη αλλά και εν πολλοίς αναμενόμενη απάντηση ήταν οι εξαιρετικές υποδομές κτιριακές και υλικοτεχνικές: κτίριο σχετικά καινούριο με υψηλής ποιότητας κατασκευή, άψογα συντηρημένο, ευρύχωρες αίθουσες διδασκαλίας, πολλοί κοινόχρηστοι χώροι διαμορφωμένοι για να καλύπτουν διαφορετικές ανάγκες των μαθητών, τεράστια τραπεζαρία όπου όλοι οι μαθητές απολαμβάνουν καλής ποιότητας μεσημεριανό φαγητό που παρέχεται δωρεάν, εξαιρετική αίθουσα εκδηλώσεων με εγκαταστάσεις που θα τις ζήλευαν κρατικές θεατρικές σκηνές της πόλης μας κλπ. Και φυσικά όλες οι αίθουσες διδασκαλίας εξοπλισμένες με βιντεοπροβολέα ή διαδραστικό πίνακα παράλληλα με ένα σύστημα φορητών υπολογιστών για όλους τους μαθητές της τάξης που μπορεί να χρησιμοποιήσει ο εκπαιδευτικός αν κρίνει ότι χρειάζεται για το συγκεκριμένο μάθημα. Προλαβαίνουμε τις ενστάσεις του τύπου «οι υλικοτεχνικές υποδομές δεν είναι καθοριστικές για την ποιότητα του μαθήματος» ή «στις προηγμένες χώρες ξαναγυρίζουν στον μαυροπίνακα και την κιμωλία». Δεν ξέρω κατά πόσο οι εραστές της κιμωλίας και του μαυροπίνακα έχουν ποτέ χρησιμοποιήσει ένα διαδραστικό χάρτη στην ιστορία ή την γεωγραφία ή ένα εκπαιδευτικό βίντεο σε ένα κεφάλαιο τέχνης, ξέρω όμως ότι να κουβαλάς το προσωπικό laptop στο σχολείο, να διεκδικείς από τους συναδέλφους σου 1 φορητό βιντεοπροβολέα από τους 2 ή 3 που στην καλύτερη περίπτωση διαθέτει το σχολείο και να αφιερώνεις τα 5 λεπτά του διαλείμματος για να στήσεις το σύστημα, απέχουν πάρα πολύ από το πάτημα ενός κουμπιού για να εμφανιστεί στην οθόνη της αίθουσας ο χάρτης ή η εικόνα που σου χρειάζεται για να πλαισιώσεις την συγκεκριμένη διδασκαλία. Ο Φινλανδός καθηγητές λοιπόν χρειάζεται απλώς να πατήσει ένα κουμπί, ωστόσο ούτε ο μαυροπίνακας καταργήθηκε ούτε τα laptop έχουν αντικαταστήσει τα σχολικά εγχειρίδια, όπως συχνά ακούγεται για το Φινλανδικό σχολείο. Αλλά οι τεχνολογίες είναι εκεί στην διάθεση του εκπαιδευτικού για να λειτουργήσουν παράλληλα και υποστηρικτικά με την παραδοσιακή διδασκαλία.
Δεν είναι όμως μόνο οι σαφώς ανώτερες υλικοτεχνικές υποδομές που κάνουν το φινλανδικό σχολείο να ξεχωρίζει. Είναι η οργάνωση του συστήματος μέσα στο οποίο λειτουργούν όλοι οι συμμέτοχοι στην εκπαιδευτική διαδικασία: μαθητές, καθηγητές, βοηθητικό προσωπικό, διευθυντές. Για παράδειγμα η προσέλευση ή μη των μαθητών ελέγχεται από ένα αυτοματοποιημένο σύστημα που περιλαμβάνει αυτόματη ειδοποίηση των γονέων. Αυτό σημαίνει ότι η χρονοβόρα και γραφειοκρατική διαδικασία των προσθαφαιρέσεων απουσιών και το ανομολόγητο παζάρεμα που συχνά γίνεται στο ελληνικό σχολείο εξ ορισμού δεν υπάρχουν εκεί. Οι περιπτώσεις συγκρούσεων μεταξύ των συμμαθητών αντιμετωπίζονται τις περισσότερες φορές με μια πρακτική διαμεσολάβησης από συνομήλίκους ή λίγο μεγαλύτερους συμμαθητές (peer mediation). Η έγκαιρη προσέλευση στο μάθημα, ο σεβασμός στους χώρους του σχολείου είναι αυτονόητα για τους Φινλανδούς μαθητές. Για όσους αντιμετωπίζουν μαθησιακά προβλήματα προβλέπεται εντός του σχολείου ενισχυτική διδασκαλία με στόχο να καλυφθούν οι τυχόν ελλείψεις και ο μαθητής να μπορέσει να συμπλεύσει με τους ρυθμούς της υπόλοιπης τάξης. Οι μαθητές έχουν να κάνουν δουλειά στο σπίτι ιδίως των τάξεων του γυμνασίου και του λυκείου και αξιολογούνται από τους καθηγητές τους με γραπτά τεστ όχι όμως με εξετάσεις εθνικής εμβέλειας του τύπου των προαγωγικών εξετάσεων του Μαΐου. Εξετάσεις εθνικής εμβέλειας σε περιορισμένο αριθμό μαθημάτων. δίνουν μόνο για την απόκτηση απολυτηρίου (matriculation examination) που συνιστά και δικαίωμα εισόδου σε Πανεπιστήμια και Πολυτεχνικές σχολές.
Τα διδακτικά εγχειρίδια είναι σύγχρονα και στο σχεδιασμό των γραφικών και στο περιεχόμενο. Αυτό δεν είναι τυχαίο αφού το εθνικό πρόγραμμα σπουδών της Φινλανδίας υποχρεωτικά ανανεώνεται περίπου κάθε 10 χρόνια. Για παράδειγμα το βιβλίο ιστορίας για βαθμίδα αντίστοιχη με την γ γυμνασίου φτάνει μέχρι τον πόλεμο του Κόλπου και ως προς τα γραφικά μοιάζει περισσότερο με περιοδικό παρά με σχολικό εγχειρίδιο. Eξάλλου πρέπει να σημειωθεί ότι ο εκπαιδευτικός είναι ελεύθερος να διαλέξει από μια σειρά εγχειριδίων ποιο θα χρησιμοποιήσει για το μάθημά του.
Ο εκπαιδευτικός προσλαμβάνεται από τον διευθυντή του σχολείου και αξιολογείται από αυτόν στο τέλος κάθε σχολικής χρονιάς. Αν δεν θεωρηθεί επαρκής στην εκπαιδευτική διαδικασία, προβλέπονται επιμορφώσεις με στόχο να του δώσουν κίνητρα και μεθόδους ώστε να βελτιώσει τον τρόπο διδασκαλία του. Αξίζει να σημειωθεί ότι το επάγγελμα του εκπαιδευτικού χαίρει υψηλής κοινωνικής εκτίμησης και είναι περιζήτητο στην Φινλανδία. Για παράδειγμα μόνο 10% όσων κάνουν αίτηση για μία θέση σε Δημοτικό σχολείο καταφέρνουν τελικά να προσληφθούν και για τις περισσότερες θέσεις απαιτείται εκτός από το πτυχίο και μεταπτυχιακό δίπλωμα (Master’s degree)
Το συμπέρασμα είναι προφανές. Υπάρχει εξαιρετική υλικοτεχνική υποδομή αλλά κυρίως ένα σύστημα που πείθει όλους τους εμπλεκόμενους, μαθητές και καθηγητές ότι στο σχολείο γίνεται μια δουλειά που όλοι την παίρνουν στα σοβαρά και την πραγματοποιούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Βιβλιογραφία
Finish Education in a nutshell, 2012, Ministry of Education and Culture, Finish National Board of Education.
http://www.studyinfinland.fi/destination_finland/education_system
Θ.Γλαράκη
Σεπ 25
3η ανταλλαγή μαθητών, Siinlijarvi Φινλανδία


Από τις 10 ως τις 17 Σεπτεμβρίου πραγματοποιήθηκε ί η 3η ανταλλαγή μαθητών του προγράμματος στο Siilinjarvi της Φινλανδίας. Συμμετείχαν οι μαθητές της Γ’ Λυκείου Λαμνή Χρύσα, Νικολαϊδης Νίκος, Αποστολόπουλος Γιώργος, Κυριαζίδης Στέφανος και Μαυροκεφαλίδης Νίκος και οι καθηγήτριες Μηντζιώρη Μάγδα και Γλαράκη Θεοδώρα.
Κατά την διάρκεια της επίσκεψης στο οι μαθητές παρακολούθησαν διαλέξεις με θέμα την την ιστορία της Φινλανδίας καθώς και μια παρουσίαση του πρωτοποριακού συστήματος διαμεσολάβησης για την επίλυση διαφωνιών μεταξύ των συμμαθητών που εφαρμόζεται στο φινλαδικό σχολείο. Συμμετείχαν σε μαθήματα, αθλητικές δραστηριότητες και γενικότερα στην σχολική ζωή. Επίσης πήραν μέρος σε δραστηριότητες εκτός σχολείου (ξεναγήσεις στο Κουόπιο: μουσείο παραδοσιακής τέχνης και μουσείο ορθόδοξης χριστιανικής τέχνης, παιχνίδι κρυμμένου θησαυρού στο δάσος, σύντομη κρουαζιέρα στις λίμνες κλπ).
Η ελληνική αντιπροσωπεία των μαθητών άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις, τόσο με την παρουσίασή που έκαναν για τα ανθρώπινα δικαιώματα όσο και με την γενικότερη στάση και συμπεριφορά τους. Χαρακτηριστικό είναι ότι σε άρθρο της τοπικής εφημερίδας για το πρόγραμμα δημοσιεύτηκε η φωτογραφία της ελληνίδας μαθήτριας Χρύσας Λαμνή, ενώ συνέντευξη από τους ξένους μαθητές έδωσε για την ίδια εφημερίδα ο δικός μας μαθητής Νίκος Μαυροκεφαλίδης. Εξάλλου οι οικογένειες που φιλοξένησαν τους μαθητές μας έμειναν με τις καλύτερες εντυπώσεις για αυτούς.
Οι καθηγήτριες παρουσίασαν την 3η ενότητα με θέμα την Ανοχή και συζήτησαν τις λεπτομέρειες για την παραγωγή της ταινίας, καθώς και την οργάνωση των 2 επόμενων συναντήσεων. Μετά τις πρόσφατες τρομοκρατικές ενέργειες στην Τουρκία αποφασίστηκε ότι η επόμενη συνάντηση δεν θα πραγματοποιηθεί στην Άγκυρα, όπως ήταν προγραμματισμένο, αλλά στο Casale Monferrato της Ιταλίας. Συζητήθηκαν τέλος οργανωτικές λεπτομέρειες για την τελευταία συνάντηση που θα ολοκληρώσει το πρόγραμμα στο Elche της Ισπανίας τον ερχόμενο Απρίλιο.
Σεπ 06
Πρόσκληση συμμετοχής στην συνάντηση της Φινλανδίας
H πρόσκληση του σχολείου της Φινλανδίας στους συμμετέχοντες από το σχολείο μας
Official_invitation_siili_kreikka
Σεπ 06
Επίσκεψη στο Siilinjarvi της Φινλανδίας
Από τις 10 ως τις 17 Σεπτεμβρίου θα πραγματοποιηθεί η 3η ανταλλαγή μαθητών του προγράμματος στο μακρινό Siilinjarvi της Φινλανδίας. Θα συμμετάσχουν οι μαθητές της Γ’ Λυκείου Λαμνή Χρύσα, Νικολαϊδης Νίκος, Αποστολόπουλος Γιώργος, Κυριαζίδης Στέφανος και Μαυροκεφαλίδης Νίκος και οι καθηγήτριες Μηντζιώρη Μάγδα και Γλαράκη Θεοδώρα.
Στην συνάντηση οι μαθητές θα παρουσιάσουν ένα δρώμενο για τα ανθρώπινα δικαιώματα, ενώ οι καθηγήτριες θα παρουσιάσουν την 3η ενότητα με θέμα «Ανοχή απέναντι στις απολυταρχικές ιδεολογίες και καθεστώτα κατά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο» καθώς και ένα προσχέδιο για την 4η ενότητα.
Το Siilinjarvi που βρίσκεται 400 χιλιόμετρα βόρεια του Ελσίνκι αντιπροσωπεύει για όλους μας ένα εξωτικό προορισμό. Η συνάντηση όμως αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και για ένα ακόμη λόγο. Θα μας δοθεί η ευκαιρία να γνωρίσουμε από κοντά το περίφημο Φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα που πρωτεύει σε όλα τα αξιολογικά τέστ.