2ο & 3o εργαστήριο του 1ου θεματικού κύκλου
2ο εργαστήριο- Ανίχνευση αρχικών ιδεών (2 διδακτική ώρα)
Δραστηριότητα: «Η αρχική μου ιδέα…!» Πρόκειται για δραστηριότητα κινητική συγκέντρωσης με ατομικό ιχνογράφημα και συνέντευξη «στο αυτί».
Στο πάτωμα τοποθετούνται πράσινα χαρτιά και μαρκαδόροι. Τα παιδιά κινούνται ελεύθερα στο χώρο με τον ρυθμό ενός μουσικού οργάνου και με εναλλαγή του ρυθμού από τη νηπιαγωγό. Στη συνέχεια καλούνται να επιλέξουν ένα πράσινο χαρτί και να ζωγραφίσουν ό,τι τους έρχεται στο μυαλό όταν ακούνε τη λέξη συνεργασία.
Σημειώνουμε ότι αυτές οι ατομικές καταγραφές και τα ιχνογραφήματα έχουν καταχωρηθεί στο portfolio καθώς και θα αξιοποιηθούν πάλι στο 7ο εργαστήριο για αντιπαραβολή αρχικών και τελικών ιδεών.
3ο εργαστήριο- Ικανότητες επικοινωνίας: (1 διδακτική ώρα)
Όλες οι δραστηριότητες του 3ου εργαστηρίου περιέχουν συνεργασία σε δυο επίπεδα: ανά ζεύγη και σε μικρές υποομάδες.
Δραστηριότητα 1η : «Καλωσορίζοντας τους εξωγήινους! » Πρόκειται για δραστηριότητα συνεργασίας ανά ζεύγη.
Ελεύθεροι αυτοσχεδιασμοί και τεχνικές θεάτρου.
Αυτό-αξιολόγηση μαθητών/-τριών σε Ολομέλεια.
Αξιοποίηση τις ρουτίνας σκέψης – καταχώρηση στο Portfolio μαθητή/-τριας.
Οι μαθητέ/-τριες είχαν χωριστεί σε δύο ομάδες επιλέγοντας εάν θέλουν να είναι στην ομάδα των εξωγήινων ή στην ομάδα των ανθρώπων/γήινων.
Ξεκινήσαμε λέγοντας στα παιδιά ότι: «έχουνε έρθει κάποιοι ωραίοι και γλυκούληδες εξωγήινοι στο σχολείο μας σήμερα με χαρά να μας γνωρίσουν και έχουν πάρα πολλά και ωραία και ενδιαφέρονται πράγματα να μας πουν για τον πλανήτη και τα μέρη που ζούνε.
Δυστυχώς όμως δεν μπορούν να μιλήσουν στη δική μας γλώσσα και θα χρειαστούν κάποιον μεταφραστή». Σε αυτό το σημείο χωρίζουμε τα παιδιά ανά ζεύγη.
Πρέπει να είναι ένας εξωγήινος και ένας γήινος μεταφραστής σε κάθε ζευγάρι.
Η οδηγία είναι ότι ο εξωγήινος μιλά σε μία γλώσσα ακαταλαβίστικη (αυτοσχεδιάζοντας φυσικά) και λέει μία ή δύο προτάσεις, κάνει παύση δίνοντας χρόνο στον γήινο μεταφραστή του να μεταφράσει στο κοινό όσα έχει ακούσει από τον εξωγήινο.
Επισημαίνεται ότι η δραστηριότητα είχε ελεύθερο αυτοσχεδιασμό και τα παιδιά χρειάστηκε να αυτοσχεδιάσει.
Στη συνέχεια τα παιδιά καλούνται να κάνουν αυτό-αξιολόγηση επιλέγοντας ένα από τα τρια προσωπάκια αυτό-αξιολόγησης (τα κατάφερα ικανοποιητικά-μέτρια-καθόλου)
Δραστηριότητα 2η :«Και οι γάτες είχαν τη δική τους ιστορία!» (2η διδακτική ώρα)
Πρόκειται για δραστηριότητα συνεργασίας ανά ζεύγη.
Ελεύθεροι αυτοσχεδιασμοί και τεχνικές θεάτρου.
Αυτό-αξιολόγηση μαθητών/-τριών σε Ολομέλεια.
Αξιοποίηση ρουτίνας σκέψης –καταχώρηση στο Portfolio μαθητή/-τριας.
Μετά τη φάση της αυτοαξιολόγησης της 1ης δραστηριότητας, συνεχίσαμε και λέμε στα παιδιά ότι οι εξωγήινοι έφεραν μαζί και τις γάτες τους.
Τα παιδιά που ήτανε μεταφραστές μεταμορφώνονται σε γάτες και βάζουμε μία μουσική προκειμένου οι γάτες να κινηθούν στο χώρο.
Οι εξωγήινοι -που μετά από την παραμονή τους στην γη έμαθαν τελικά να μιλάνε τη γλώσσα μας- κυνηγάνε με τη μουσική τις γάτες, ώσπου ο καθένας να πιάσει από μία γάτα. Τα ζευγάρια γάτα – εξωγήινος, ο οποίος που τώρα έχει μάθει να μιλάει ελληνικά) κάθονταν σε ένα χώρο απέναντι από το μπλέ πανί.
Οι γάτες είχαν και αυτές να μας πουν την ιστορία τους από το μέρος που ζούσαν και το ταξίδι του. Καλέσαμε πάλι τα καινούργια ζευγάρια 1-1 στο μπλέ πανί και με την προηγούμενη ίδια διαδικασία οι γάτες μιλούσαν στη γλώσσα τους νιαουρίζοντας και κάνοντας κινήσεις και ήχους.
Αφήσαμε λίγο χρόνο παύση για τους μεταφραστές και οι εξωγήινοι-ιδιοκτήτες τους μας μετάφρασαν τι λένε οι γάτες.
Στη συνέχεια τα παιδιά καλούνταν να κάνουν αυτό-αξιολόγηση επιλέγοντας ένα από τα τρία προσωπάκια αυτό-αξιολόγησης (τα κατάφερα ικανοποιητικά-μέτρια-καθόλου)
Τέλος, αξιοποιήθηκε μια Ρουτίνα από τις ρουτίνες σκέψης για να κλείσει τη δραστηριότητα,
και για να μπορέσει στη συνέχεια να χρησιμοποιηθεί και στο Portfolio μαθητή/- τριας.
Δραστηριότητα 3 (3η διδακτική ώρα)
Δραστηριότητα : «Οι Κοντοπυθαρούληδες-εφευρέτες μας δίνουν οδηγίες από μακριά!» Πρόκειται για δραστηριότητα συνεργασίας σε υποομάδες. (Δραστηριότητα αυτοσχεδιασμού και κατασκευής.
-Αυτοαξιολόγηση μαθητών/-τριών σε Ολομέλεια.
-Να συνεργαστούν σε μικρότερες και μεγαλύτερες ομάδες .
-Να αναστοχαστούν και να συζητήσουν για τις συμπεριφορές που εμποδίζουν ή διευκολύνουν τη συνεργασία σε ομάδες).
Αυτοί λοιπόν, είχαν εφεύρει διάφορες μηχανές που είναι πολύ βοηθητικές ειδικά για τα παιχνίδια των παιδιών!
Το πρόβλημα είναι ότι οι Κοντοπυθαρούληδες-εφευρέτες έμειναν στη Χώρα τους στον πλανήτη τους και ο μόνος τρόπος να μας δώσουν τις οδηγίες είναι να μιλήσουμε μέσα από ασυρμάτους.
Τα παιδιά σε αυτό το σημείο διάλεξαν εάν ήθελαν να είναι στην ομάδα των Κοντοπυθαρούληδων-εφευρετών ή να είναι στην ομάδα των παιδιών που θα πάρουν οδηγίες από τους εφευρέτες μέσω ασυρμάτου χωρίς να τους βλέπουν. Τα παιδιά που θα εκτελούσαν τις εντολές από τους εφευρέτες θα είχαν διαθέσιμα υλικά στα τραπεζάκια τους έτσι ώστε, σύμφωνα με τις οδηγίες που θα άκουσαν να κατασκευάσουν τις μηχανές.
Αφού έγιναν τα ζευγάρια, υψώθηκε από άκρη σε άκρη στο μέσο του τραπεζιού χαρτόνι έτσι ώστε να κρύψει τους Κοντοπυθαρούληδες-εφευρέτες από πίσω.
Σκοπός ήταν να μην υπάρχει οπτική επαφή μεταξύ των εφευρετών και των παιδιών γιατί οι οδηγίες πρέπει να δίνονται υποτίθεται μέσω Ασυρμάτου.
Με αυτό προσπαθήσαμε να παρατηρήσουμε και να καταγράψουμε πως θα συνεργαστούν τα παιδιά τόσο μεταξύ τους στην ίδια ομάδα, όσο και ανάμεσα από τις δύο ομάδες χωρίς οπτική επαφή. Για παράδειγμα, οι Κοντοπυθαρούληδες-εφευρέτες μπορούν να δίνουν οδηγίες και να αναπτύσσεται ένας διάλογος όπως:- πάρε τον κύβο και τοποθέτησέ τον πάνω στον κύλινδρο.
– σε ποιο σημείο του τραπεζιού πάνω πάνω;
-όχι κάτω δεξιά.
Στη συνέχεια πάρε το πράσινο ορθογώνιο και τοποθέτησέ το κάθετα
-κάτω δεξιά ή αριστερά;
-όχι στο πάνω! κ.ο.κ.
Εδώ αξιολογήθηκε ο βαθμός συνεργασίας στην λεκτική επικοινωνία χωρίς οπτική επαφή και φυσικά οι ομάδες που εκτελούν τις εντολές να μπορούν μεταξύ τους να συνεργαστούν επιλύοντας τυχόν συγκρούσεις και διαφωνίες.
Στη συνέχεια τα παιδιά καλέστηκαν να κάνουν αυτό-αξιολόγηση επιλέγοντας ένα από τα τρία προσωπάκια αυτό-αξιολόγησης (τα κατάφερα ικανοποιητικά-μέτρια-καθόλου)