Αρχική » 2025 » Ιανουάριος » 24
Αρχείο ημέρας 24 Ιανουαρίου 2025
Τρέχει, τρέχει το νερό
Το νερό είναι πολύτιμο για τη ζωή μας κι αναπόσπαστο στοιχείο της καθημερινότητάς μας.
Μία μέρα που έγινε διακοπή νερού στο σχολείο μας προβληματιστήκαμε και συζητήσαμε γιατί έγινε, πώς φτάνει το νερό στο σχολείο μας και πως μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε. Επίσης συζητήσαμε για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε όταν δεν έχουμε νερό.
ΣΤΟΧΟΙ:
Να κατανοήσουμε τη σπουδαιότητα του νερού στη ζωή μας .
Να καλλιεργηθεί η περιβαλλοντική μας συνείδηση και να μάθουμε να σεβόμαστε το φυσικό περιβάλλον στο οποίο ζούμε.
Να γνωρίσουμε που υπάρχει νερό, αλλά και που μπορούμε να βρούμε πόσιμο νερό.
Να πειραματιστούμε και να εκφράσουμε προφορικά τις προβλέψεις μας , τις εκτιμήσεις μας και τα συμπεράσματά μας.
Να μάθουμε ποια άλλα είδη ζουν στα υδάτινα οικοσυστήματα και να συνειδητοποιήσουμε τη σημασία των υδροβιοτόπων για τη ζωή μας.
Να προβληματιστούμε και να γνωρίσουμε τους κινδύνους για την υγεία μας από την έλλειψη νερού ή από την κατανάλωση μολυσμένου νερού.
Να εκφράσουμε τις απόψεις μας και να συμμετέχουμε ενεργά στο σχεδιασμό των δραστηριοτήτων .
Να εμπλακούμε σε δραστηριότητες που αφορούν στη σωστή διαχείριση του νερού στην καθημερινή μας ζωή .
Να εμπλουτιστεί το λεξιλόγιό μας και οι γνώσεις μας.
Να μάθουμε να συνεργαζόμαστε.
Να εκφραστούμε ελεύθερα μέσα από τα εικαστικά και τη θεατρική αγωγή .
Να γνωρίσουμε μύθους που σχετίζονται με το νερό .
Να έρθουμε σε επαφή με σχετικά κείμενα παιδικής λογοτεχνίας.
Να επεξεργαστούμε έργα τέχνης σχετικά με το θέμα.
Να γνωρίσουμε και να βιώσουμε έθιμα σχετικά με το νερό.
Συζητήσαμε για το νερό. Τι γνωρίζουμε για το νερό; Τι θέλουμε να μάθουμε; Τι θέλουμε να κάνουμε; τα χαρακτηριστικά του (χρώμα, γεύση, σχήμα) και τις ιδιότητές του, πού υπάρχει, πώς χρησιμοποιείται, πού είναι απαραίτητο (οικιακή χρήση, ανθρώπινη ζωή, γεωργία, κτηνοτροφία, δασοπυρόσβεση), πως μπορούμε να κάνουμε οικονομία στο νερό.
Εντοπίσαμε που υπάρχει νερό στο σχολείο μας και το αποτυπώσαμε σε πίνακα.
Σκεφτήκαμε και αναφέραμε που αλλού βρίσκουμε νερό στη φύση. Αναζητήσαμε στην υδρόγειο σφαίρα τη θάλασσα , τις λίμνες , τα ποτάμια και παρατηρήσαμε την ποσότητα του νερού που καλύπτει τη Γη.

Εμπλουτίσαμε το λεξιλόγιό μας σχετικά με το θέμα
Μάθαμε λέξεις που ταιριάζουν με το νερό, όπως: καθαρό, πόσιμο, γάργαρο κλπ
Συνθέσαμε λέξεις με τη λέξη «νερό»: νερομπογιά, νερόμυλος, νεροπίστολο, νεροτσουλήθρα, αλατόνερο, χιονόνερο
Συνθέσαμε λέξεις με τη λέξη ποτάμι: παραπόταμος, ποταμόπλοιο.
Μάθαμε παροιμίες για το νερό .
«Σταλαγματιά – σταλαγματιά γεμίζει η στάμνα η πλατειά» .
«Ο Φλεβάρης με νερό , κουτσός μπαίνει στο χορό» .
Μάθαμε αινίγματα :
Είναι κάτι που μπορεί να τρέχει , μα δε μπορεί να περπατεί . Τι είναι ; Το νερό
Όταν πλυθώ , λερώνεται . Τι είναι ; Το νερό
Μάθαμε να χρησιμοποιούμε εκφράσεις σχετικές με το νερό :
Κάνω μια τρύπα στο νερό .
Βάζω το νερό στ’ αυλάκι .
Πνίγομαι σε μια κουταλιά νερό .
Μοιάζουν σα δυο σταγόνες νερό .
Διαβάσαμε σχετικά
Sam Godwin , Πέφτει , πέφτει η σταγόνα , εκδ. Πατάκη , Αθήνα 2010
Κατερίνα Γιαννίκου , Δε φοβάμαι το νερό , Το μεγάλο ταξίδι του νερού , εκδ. Modern Times , Αθήνα 1997
Κ.Π.Ε. Καλαμάτας , Ο Μπαμπακένιος , το φαντασμένο σύννεφο
Μάρω Λοϊζου , Το ποτάμι τρέχει να συναντήσει τη θάλασσα , εκδ. Πατάκη
Ο χιονάνθρωπος που δεν ήθελε να λιώσει, από το Ανθολόγιο για το Νηπιαγωγείο.
Διαβάσαμε και ποιήματα και τα ζωγραφίσαμε, όπως
Το ποταμάκι του Ζαχαρία Παπαντωνίου
Η βροχούλα
Είδαμε πίνακες ζωγραφικής και γλυπτά με θέμα το νερό κι εμπνευστήκαμε.
Ζωγραφίσαμε με νερομπογιές.
Κατασκευάσαμε τον κύκλο του νερού και το ρολόι του καιρού.
Ακούσαμε παραδοσιακά τραγούδια για το νερό, όπως : «Ένα νερό κυρά – Βαγγελιώ», «η Γερακίνα» και χορέψαμε, αλλά και μουσικά κομμάτια, όπως: Το ποτάμι του Μάνου Χατζηδάκη , Η θάλασσα του Σταμάτη Σπανουδάκη.
Ακούσαμε ήχους από τον υπολογιστή.
Μουσικά παιχνίδια : Πειραματιστήκαμε με τους ήχους χτυπώντας ποτήρια με διαφορετική ποσότητα νερού .
Μάθαμε τραγούδια για τη βροχή, όπως:« Καλό μου συννεφάκι»
Δραματοποιήσαμε τον κύκλο του νερού
Μιλήσαμε για το νερό μέσα από τους μύθους και τη λαϊκή παράδοση
μιλήσαμε για το θεό Ποσειδώνα, για τον Νηρέας και τις κόρες του τις Νηρηίδες κλπ.
Μάθαμε για τη χρησιμότητα του νερού στη ζωή μας και στη ζωή των άλλων ζωντανών οργανισμών .
Μάθαμε για την υδροηλεκτρική ενέργεια .
Παρατηρήσαμε ότι τα φυτά χρειάζονται απαραίτητα νερό για να αναπτυχθούν.

Προβληματιστήκαμε για την αλόγιστη χρήση του πόσιμου νερού και μετά από συζήτηση αποφασίσαμε ότι οι βρύσες του μπάνιου μας με φωτοκύτταρο εξοικονομούν νερό.
Προβληματιστήκαμε για τη μόλυνση του νερού και τις επιπτώσεις που αυτό έχει στην υγεία τη δική μας, αλλά και των ζώων.
Μάθαμε για τον κύκλο του νερού–υδρολογικό κύκλο και κάναμε τη διαδρομή με το ρομπότ Bee-Bot
Πειραματιστήκαμε και συζητήσαμε για το χρώμα και τη γεύση του νερού. Μετρήσαμε ποσότητες νερού με ίδια ή και διαφορετικού μεγέθους ποτήρια και προβήκαμε σε έκφραση υποθέσεων.
Πειραματιστήκαμε ως προς τη βύθιση και τη διαλυτότητα, με διάφορα υλικά, κάναμε υποθέσεις, παρατηρήσεις και βγάλαμε συμπεράσματα.












Πρόσφατα σχόλια