ΜΕΓΑΛΟ ΣΑΒΒΑΤΟ

Η Ανάσταση του Ιησού

Χαράματα της Κυριακής κίνησαν οι μαθήτριες του Ιησού: η Μαρία η Μαγδαληνή, η Μαρία του Κλωπά και η Σαλώμη για τον τάφο του. Είχαν αγοράσει μύρα, για να αρωματίσουν το σώμα του Χριστού, όπως συνήθιζαν τότε. Πηγαίνοντας, είχαν έγνοια πώς θα κυλήσουν το βαρύ λιθάρι που έκλεινε την είσοδο του τάφου. Όταν έφτασαν, έκπληκτες είδαν πως το λιθάρι δεν ήταν στη θέση του. Ο τάφος ήταν ανοιχτός. Παραξενεύτηκαν! Μπήκαν μέσα. Το σώμα του Κυρίου δεν ήταν εκεί. Ένας άγγελος καθόταν δεξιά. Φορούσε λευκά ρούχα που άστραφταν, όπως ο ήλιος πάνω στο χιόνι. Τους μίλησε και τους είπε: «Μη φοβάστε! Ξέρω ποιον γυρεύετε. Τον Ιησού που σταυρώθηκε. Δεν είναι εδώ. Αναστήθηκε. Τρέξτε γρήγορα να το πείτε στους μαθητές του». Ταραγμένες αλλά και γεμάτες χαρά, οι Μυροφόρες έφυγαν για να μεταφέρουν το χαρούμενο άγγελμα. Καθώς προχωρούσαν, είδαν μπροστά τους τον ίδιο τον Χριστό αναστημένο. Πλησίασαν, γονάτισαν και τον προσκύνησαν. Μα η καρδιά τους έτρεμε από φόβο. «Χαρείτε και μη φοβάστε», τους είπε. «Πηγαίνετε να πείτε στους μαθητές μου ότι θα συναντηθούμε στη Γαλιλαία». Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε σύντομα. Ο Ιησούς φανερώθηκε μπροστά τους και τους είπε: «Ειρήνη σ’εσάς». Εκείνοι, όταν τον είδαν, έπεσαν και τον προσκύνησαν. «Να έχετε πάντα ειρήνη», τους είπε ξανά και συνέχισε: «Πηγαίνετε να κάνετε όλους τους ανθρώπους μαθητές μου. Να τους βαπτίζετε στο όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος. Να τους διδάσκετε να τηρούν όλες τις εντολές που σας έδωσα. Κι εγώ θα είμαι μαζί σας για πάντα, όσο θα υπάρχει κόσμος. Αμήν».

Πηγή: ΙΕΠ, Φάκελος Μαθήματος – Έντυπο υλικό στα θρησκευτικά, Γ΄ Δημοτικού

(Παρακολούθησε το παρακάτω βίντεο)

Η Ανάσταση του Χριστού στην τέχνη

 

 Έθιμα του Μεγάλου Σαββάτου

Οι αναστάσιμες μέρες συνηθίζεται να λέγονται με μια λέξη, Λαμπρή. Το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου στον όρθρο, γίνεται η πρώτη Ανάσταση. Οι πιστοί χτυπάνε δυνατά κατσαρόλες και μεταλλικά αντικείμενα κάνοντας πολλή φασαρία, για να ακούσουν οι νεκροί ότι αναστήθηκε ο Χριστός. Τη νύχτα του Μεγάλου Σαββάτου, γύρω στις έντεκα, οι πιστοί συγκεντρώνονται στην εκκλησία για τον Όρθρο της Κυριακής του Πάσχα. Λίγο πριν τα μεσάνυχτα, όλα τα φώτα του ναού σβήνουν και σκοτάδι απλώνεται παντού. Και τότε, ανοίγει η Ωραία Πύλη και ο ιερέας, με μια λαμπάδα στο χέρι ψάλλει πανηγυρικά: «Δεῦτε λάβετε φῶς ἐκ τοῦ ἀνεσπέρου φωτὸς καὶ δοξάσατε Χριστὸν τὸν ἀναστάντα ἐκ νεκρῶν». Όσοι είναι κοντά στο Ιερό Βήμα ανάβουν τη λαμπάδα τους από τη δική του. Έπειτα γυρίζουν και δίνουν το φως σ’ όσους είναι κοντά τους κι εκείνοι με τη σειρά τους σε όσους βρίσκονται πιο πέρα. Έτσι, σε λίγο, όλος ο ναός φωτίζεται και το φως ξεχύνεται ως έξω από τον ναό. Στη συνέχεια ο ιερέας και οι ψάλτες βγαίνουν έξω από τον ναό και διαβάζουν το Ευαγγέλιο. Μόλις τελειώσει το Ευαγγέλιο, ο ιερέας μεγαλόφωνα ψάλλει: «Χριστὸς ἀνέστη ἐκ νεκρῶν, θανάτῳ θάνατον πατήσας καὶ τοῖς ἐν τοῖς μνήμασι ζωὴν χαρισάμενος». Οι καμπάνες χτυπούν χαρμόσυνα, βαρελότα και βεγγαλικά σκίζουν τον αέρα. Όλοι φιλιούνται και επιστρέφουν στο σπίτι με αναμμένη τη λαμπάδα με το αναστάσιμο φως για την παραδοσιακή μαγειρίτσα και τα κόκκινα αυγά. Η λειτουργία συνεχίζεται μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες και οι πιστοί μεταλαμβάνουν με τις λαμπάδες τους αναμμένες.

Πηγή: ΙΕΠ, Φάκελος Μαθήματος – Έντυπο υλικό στα θρησκευτικά, Γ΄ Δημοτικού

(Παρακολούθησε το παρακάτω βίντεο)

Η Ανάσταση σε διάφορα μέρη της Ελλάδας

 

Προτεινόμενες δραστηριότητες

Δραστηριότητα 1η

Παραμύθια

Μπορείτε να διαβάσετε από το βιβλίο « Οι πιο ωραίες ιστορίες για το Πάσχα, εκδόσεις Μίνωας» , την ιστορία της Αγγελικής Βαρελά «Τι έγινε εκείνο το βράδυ της Ανάστασης;» (ιστορία 7)

 

 Δραστηριότητα 2η

On line παιχνίδια

Γράφω πασχαλινές λέξεις  (πληκτρολογώ τις λέξεις που μου έχουν γράψει ο μπαμπάς και η μαμά σε ένα χαρτί)

Δραστηριότητα 3η

Παιχνίδια λέξεων σχετικών με το Πάσχα

Με αφορμή το φύλλο εργασίας από το 2ο Νηπιαγωγείο Αιγινίου:

α) μπορείτε να προχωρήσετε σε διάφορα παιχνίδια λέξεων. Θα χρειαστείτε χαρτί, ψαλίδι, μαρκαδόρο και ένα κομμάτι σχοινί ή κορδέλα.

Θα κάνουμε ένα παράδειγμα. Κοιτάξτε το  παρακάτω φύλλο εργασίας. Κόψτε ένα χαρτί σε 4 ίσα κομμάτια. Ας δούμε την πρώτη εικόνα. Εικονίζεται ένας ΛΑΓΟΣ.  Δίπλα  είναι γραμμένη η λέξη ΛΑΓΟΣ με μεγάλα έντονα γράμματα. Από κάτω είναι γραμμένες τρεις άλλες λέξεις με μικρότερα γράμματα (ΛΑΓΟΣ, ΛΑΓΑΝΑ, ΛΑΔΙ). Γράφεται στα 4 κομμάτια χαρτί τις λέξεις:  Σε δύο χαρτιά γράφουμε τη λέξη ΛΑΓΟΣ και στα άλλα δύο τις λέξεις ΛΑΓΑΝΑ , ΛΑΔΙ. Τοποθετήστε τη μία καρτέλα  που γράφει ΛΑΓΟΣ επάνω και από κάτω  τοποθετήστε τις άλλες 3 καρτέλες που γράφουν ΛΑΓΟΣ, ΛΑΓΑΝΑ, ΛΑΔΙ.  Τα παιδιά παρατηρούν την επάνω καρτέλα με τη λέξη ΛΑΓΟΣ και προσπαθούν να βρουν σε ποια από τις τρεις κάτω καρτέλες αναγράφεται η ίδια λέξη. Μετά παίρνουν το κομμάτι σχοινί ή την κορδέλα και κυκλώνουν τη σωστή λέξη.

Με τον ίδιο τρόπο μπορείτε να προσεγγίσετε και τις παρακάτω εικόνες-λέξεις.

β) μπορείτε να βοηθήσετε τα παιδιά να συμπληρώσουν απευθείας  το φύλλο εργασίας.

2ο ΑΙΓΙΝΙΟΥ-ΓΡΑΦΗ -ΑΝΑΓΝΩΣΗ

 

Δραστηριότητα 4η

Εικαστικά

Χρωματίζω on line