Για την ομαλή λειτουργία του σχολείου μας από τις πρώτες κιόλας μέρες, απαραίτητη είναι καταγραφή “κανόνων” οι οποίοι θα μας βοηθήσουν να οριοθετούμε τη συμπεριφορά μας προσφέροντάς μας συνάμα ασφάλεια. Μια από τις σημαντικές δεξιότητες για τα παιδιά ιδιαίτερα για τα μικρά μας Απίθανα Νηπιάκια είναι η διαχείριση της έντασης της φωνής έτσι ώστε να μάθουν να χρησιμοποιούν τη φωνούλα τους χωρίς να ενοχλούν την υπόλοιπη ομάδα.
- 3ο Τμήμα
- 4ο Τμήμα
Η Χαρά, η κούκλα μασκότ της τάξης μας,
ήρθε σήμερα στην παρεούλα μας φέρνοντας μαζί της μια πολύ όμορφη ιστορία με τίτλο:
“Ο Ντεσιμπέλ στο νηπιαγωγείο”
Λίγα λόγια:
“Μια φορά κι έναν καιρό στο χωριό Αρμονία, ζούσε ένα αγοράκι με το πολύ ξεχωριστό όνομα, Ντεσιμπέλ. Το χωριό Αρμονία ήταν γνωστό για την ησυχία του και τους ήρεμους κατοίκους. Ο Ντεσιμπέλ ήταν ένα παιχνιδιάρικο και με πολλή ενέργεια αγόρι αλλά υπήρχε ένα πρόβλημα, η δυνατή φωνή του Ντεσιμπέλ που ενοχλούσε τους γείτονές του.. Σωστά το καταλάβατε, ο Ντεσιμπέλ μιλούσε πάντοτε με δυνατή φωνή. Πολύ δυνατή φωνή. Όταν προσπαθούσε να παίξει με τα άλλα παιδιά στο πάρκο ή στο νηπιαγωγείο, δεν εύρισκε παρέα εύκολα. Τα άλλα παιδιά δεν ήθελαν να παίξουν μαζί του, τον αποφεύγανε γιατί τους ενοχλούσε ή τους τρόμαζε η πολύ δυνατή φωνή του…. Ένα μυστηριώδες δώρο έκπληξη για τον Ντεσιμπέλ για την πρώτη μέρα στο νηπιαγωγείο – ένα “μαγικό” μεταλλόφωνο ήταν αυτό που θα βοηθήσει τελικά τον Ντεσιμπέλ να καταφέρει ελέγξει την ένταση της φωνής του και να αλλάξει την καθημερινότητά του και την αλληλεπίδραση με τους συμμαθητές του. Με κάθε πλήκτρο που χτυπούσε ένιωθε τη φωνή του να αλλάζει…”
Στην αρχή έγινε αφήγηση της ιστορίας από την Χαρά – κούκλα μασκότ και στη συνέχεια παρακολουθήσαμε το σχετικό βίντεο. Ακολούθησε διδακτική αξιοποίηση της ιστορίας μέσο ερωτήσεων κατανόησης.
- Τι πρόβλημα είχε ο Ντεσιμπέλ;
- Ποιο δώρο πήρε ο Ντεσιμπέλ την πρώτη μέρα του νηπιαγωγείου;
- Ποιο χρώμα έδινε στον Ντεσιμπέλ ψιθυριστή φωνή, τη σιγανή, τη δυνατή και την πολύ δυνατή – τσίριγμα;
Σ’ αυτό μας βοήθησε και το online παιχνίδι ερωτήσεων:
Και να η άλλη έκλπηξη της Χαράς – ούκλας μασκότ, ένα πολύχρωμο μεταλλόφωνο.
Σχεδιάζουμε τέσσερεις χρωματιστούς κύκλους:
- Συζητάμε με τα παιδιά τα 4 επίπεδα έντασης της φωνής. Μπλε – Ψύθιρος, Πράσινο – Σιγανή φωνή, Κίτρινο – Δυνατή φωνή, Κόκκινο – Πολύ δυνατή φωνή – Τσίριγμα.
- Αξιολογούμε τα επίπεδα έντασης της φωνής των παιδιών. Δείχνουμε κάθε φορά ένα χρώμα και τα παιδιά ανάλογα ανταποκρίνονται στους χρωματισμούς κύκλους.
- Ποιες είναι οι ιδέες τους για τη χρήση κάθε ενός. Παράδειγμα: Ψιθυρίζω όταν θέλω να πω στο αυτάκι του διπλανού μου “Σ’ Αγαπώ”.
Πάμε να δοκιμάσουμε κι εμείς παιδιά μαζί; Εγώ θα χτυπάω ένα πλήκτρο κι εσείς θα αλλάζετε τη φωνούλα σας ανάλογα.
Μπλε πλήκτρο: Λέμε ψυθιριστά σ’ αγαπώ στο φιλαράκι μας που κάθεταθ δίπλα μας.
Πράσινο πλήκτρο: Λέμε καλημέρα με σιγανή φωνούλα.
Κίτρινο πλήκτρο: Τραγούμε ένα τραγουδάκι με δυνατή φωνούλα.
Κόκκινο πλήκτρο: Φωνάζουμε “βοήθειαααα”
Καταγράφουμε τις ιδέες, απόψεις των παιδιών σχετικά με τη χρήση της έντασης της φωνούλας μας μέσα στο σχολείο.
- Όυαν τρώμε στα τραπεζάκια μιλάμε ψυθιριστά – Μπλε
- Όταν κάνουμε εργασίες στα τραπεζάκια μιλάμε σιγανά – Πράσινο.
- Όταν παίζουμε ελεύθερα στην τάξη μιλάμς δυνατά, ήρεμα – Κίτρινο.
- Όταν παίζουμε έξψ στην αυλή μιλάμε πολύ δυνατά – Κόκκινο.
Χωριζόμαστε σε 4 ομάδες και τα παιδιά αναλαμβάνουν να ζωγραφίσουν τους κανόνες διαχείρισης της φωνής μας στο σχολείο.
Την ιδέα την πήραμε από εδώ: Ο Ντεσιμπέλ στο Νηπιαγωγείο – Διδακτική αξιοποίηση ιστορίας – Κανόνες