ΜΑΓΝΗΤΕΣ

Ενότητα: Έννοιες και φαινόμενα από το φυσικό κόσμο
Περιεχόμενο: Μαγνητισμός
Στόχος:
- Να προκληθεί η περιέργεια των μαθητών και να ικανοποιηθεί η ανάγκη τους για δράση και πειραματισμό
- Να αντιληφθούν ορισμένες χαρακτηριστικές ιδιότητες των μαγνητών
- Να μάθουν να διατυπώνουν υποθέσεις, να κάνουν πειράματα και να καταλήγουν σε συμπεράσματα.
- Στην αρχή
παρουσιάσαμε στα παιδιά τρεις μαγνήτες με διαφορετικό σχήμα (έναν πεταλοειδή, ένα ραβδόμορφο και ένα κυκλικό) και ρωτήσαμε αν γνωρίζουν τι είδους αντικείμενα είναι αυτά, αν τα έχουν ξαναδεί και αν γνωρίζουν τι μπορούν να κάνουν.
- Στη συνέχεια χωριστήκαμε σε τέσσερις ομάδες, κάθεμιά από τις οποίες πήρε έναν μαγνήτη και έψαξε μέσα στην τάξη μας να βρει ποιά αντικείμενα έλκει ο μαγνήτης και ποιά όχι.
- Ακούσαμε τις παρατηρήσεις και τις διαπιστώσεις των μαθητών μετά την εξερεύνησή τους και μιλήσαμε για τις ιδιότητες του μαγνήτη, την έλξη και την άπωση. Οι μαθητές περιεργάστηκαν τους μαγνήτες και τράβηξαν με αυτούς συνδετήρες και διπλόκαρφα. Φτιάξαμε ένα βιβλιαράκι για τους μαγνήτες.
- Καταγράψαμε σε πίνακα ποιά υλικά έλκει ο μαγνήτης και ποιά όχι.
Στην αρχή διατυπώσαμε τις υποθέσεις, στη συνέχεια κάναμε τη δοκιμή και στο τέλος καταγράψαμε τα αποτελέσματα.
- Μάθαμε για τη φωνούλα Μ
- Συζητήσαμε για τη χρήση των μαγνητών στην καθημερινή ζωή.
Γνωρίζετε ότι οι μαγνήτες κρατούν την πόρτα του ψυγείου κλειστή.
Γνωρίζετε ότι οι μαγνήτες στερεώνουν το κούμπωμα στις τσάντες χειρός;
Γνωρίζετε ότι οι μαγνήτες χρησιμοποιούνται για ανύψωση αυτοκινήτων σε μια μάντρα για ανακύκλωση;
Γνωρίζετε ότι οι γερανοί με γιγαντιαίους μαγνήτες χρησιμοποιούνται για να βγάλουν και να πάρουν τα μέταλλα από τις χωματερές;
(http://ekfe-ilioup.att.sch.gr/images/files/pdf/askiseis/nipiaexperiments.pdf, Από την ιστοσελίδα του ΕΚΦΕ Ηλιούπολης)
- Πείραμα: Ποιός μαγνήτης είναι ο πιο δυνατός;
Αρχικά οι μαθητές κάνουν υποθέσεις για το ποιος από τους τρεις μαγνήτες είναι ο πιο δυνατός. Στη συνέχεια τοποθετούμε τους μαγνήτες στην άκρη ενός τραπεζιού και τοποθετούμε στην άκρη τους συνδετήρες. Ο μαγνήτης που καταφέρνει να κρατήσει περισσότερους συνδετήρες είναι ο νικητής.
- Πείραμα: Δημιουργία μαγνήτη
Ο μαγνητισμός είναι μια ιδιότητα που μπορεί να περάσει από μαγνήτες σε άλλα υλικά, ώστε να γίνουν και αυτά μαγνήτες.
Η εκπαιδευτικός χρησιμοποιεί έναν ραβδόμορφο μαγνήτη. Κρατά μια βελόνα ή καρφίτσα και τη σέρνει απαλά 30 φορές πάνω στο μαγνήτη, προς την ίδια κατεύθυνση. Δοκιμάζει τη βελόνα και οι μαθητές παρατηρούν πως “μεταμορφώθηκε” και αυτή σε μαγνήτη.
Στη συνέχεια οι μαθητές επαναλαμβάνουν το πείραμα χρησιμοποιώντας, όμως αντί για βελόνα, συνδετήρες. (http://ekfe-ilioup.att.sch.gr/images/files/pdf/askiseis/nipiaexperiments.pdf, Από την ιστοσελίδα του ΕΚΦΕ Ηλιούπολης)
- Με τη βοήθεια του μαγνήτη μετακινήσαμε αντικείμενα.
- Ψυχοκινητικό παιχνίδι: Οι πόλοι του μαγνήτηΤα παιδιά γίνονται βόρειοι και νότιοι πόλοι μαγνητών φορώντας στο κεφάλι τους κόκκινο ή μπλε στεφάνι. . Κινούνται στην τάξη με τη μουσική και χωρίς να ακουμπούν τα παιδιά τους ίδιου χρώματος το ένα το άλλο. Όταν η μουσική σταματά κάθε παιδί έλκεται από ένα άλλο με αντίθετο πόλο.
- Μπορείτε, επίσης, να παίξετε στην Kidipedia.
- Επειδή πλησίαζε η γιορτή του Πολυτεχνείου διαβάσαμε την Ντενεκεδούπολη και συζητήσαμε για τον Λαδένιο και τον μαγνήτη, με τον οποίο επιχείρησαν τα ντενεκεδάκια να τον απομακρύνουν από την πόλη τους. Αφού πειραματιστήκαμε με τους μαγνήτες και τα τενεκεδάκια, διαπιστώσαμε πως το αλουμίνιο δεν έλκεται από τον μαγνήτη.