Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά στο σχολείο μας λειτουργεί οργανωμένο πρόγραμμα στοματικής υγιεινής. Οι μικροί μας μαθητές μαθαίνουν την σπουδαιότητα του συστηματικού πλυσίματος/βουρτσίσματος των δοντιών και ακολουθούν δύο φορές την εβδομάδα τα σωστά βήματα προκειμένου να ανεξαρτητοποιηθούν στον τομέα αυτό.
Μέσα από τα προγράμματα «Τρώω σωστά και υγιεινά» και «Μαγειρεύω υγιεινά σχολικά φαγητά», μαθαίνουμε για τις υγιεινές τροφές, τι μπορεί να προκαλέσει το σάπισμα των δοντιών μας και προάγουμε σωστά πρότυπα διατροφής. Συνέχεια αυτών των προγραμμάτων αποτελεί και η στοματική υγιεινή.
Το βοηθητικό προσωπικό μας κυρίες Καραπετρίδου Μαργαρίτα και Πλουμίδου Μαρία, σε συνεργασία με την νοσηλεύτρια του σχολείου μας κυρία Ευσταθοπούλου Έφη και τη συνδρομή σε οπτικοποιημένο υλικό από την εργοθεραπεύτριά μας κυρία Μουρελάτου Σταμούλα, διδάσκουν με τη μέθοδο TEACCH πώς να βουρτσίσουμε σωστά τα δοντάκια και ποια βηματάκια πρέπει να ακολουθήσουμε.
Κάθε μαθητής έχει το δικό του ποτηράκι με την φωτογραφία του, την οδοντόβουρτσά του και την οδοντόκρεμά του. Ο καθρέφτης μας βοηθά να βλέπουμε το πρόσωπό μας και να το περιγράφουμε εξωτερικά αλλά και εσωτερικά. Πως χρησιμοποιούμε το στόμα μας (μιλάμε, τρώμε, αναπνέουμε, γευόμαστε), ποια είναι τα μέρη του στόματος (χείλη, γλώσσα, δόντια). Πως μπορούμε να έχουμε πάντα αστραφτερά δοντάκια που δεν σαπίζουν και δεν πονάνε. Με το καθημερινό βούρτσισμα. Με αυτά τα απλά λογάκια εισάγουμε σταδιακά τους μαθητές μας στη συνήθεια του βουρτσίσματος των δοντιών και ευελπιστούμε για τη συνέχεια των προσπαθειών μας στο σπίτι.
Το βούρτσισμα των δοντιών είναι μια αισθητηριακή εμπειρία με την οποία πολλοί μαθητές μπορεί να έχουν δυσκολία να εμπλακούν. Μερικά παιδιά είναι ανθεκτικά στις τρίχες οδοντόβουρτσας ή και σε ορισμένες υφές / γεύσεις της οδοντόκρεμας. Έτσι, χρησιμοποιούμε απλές τεχνικές για να βοηθήσουμε τους μαθητές μας να ξεπεράσουν τις δυσκολίες τους όπως: οπτικοποιημένο πρόγραμμα βημάτων βουρτσίσματος δοντιών, μικρά παιχνίδια ρόλων (κύριος Δοντάκιας), κοινωνικές ιστορίες, παραμύθια και βίντεο, επιβράβευση και ενισχυτές.
Ο κύριος “Δοντάκιας” με την τεράστια οδοντόβουρτσα δίπλα του και το μεγάλο στόμα, αποτελεί ένα μέσο συστηματικής απευαισθητοποίησης που χρησιμοποιεί η εργοθεραπεύτρια σε μαθητές που δυσκολεύονται να δεχτούν την οδοντόβουρτσα στην στοματική τους κοιλότητα ή την υφή της οδοντόκρεμας. Έτσι, πλένουμε αρχικά τα δικά του δοντάκια, στη συνέχεια δίνουμε ερεθισμούς με την οδοντόβουρτσα σε διάφορα σημεία του σώματος (χεράκια, μαγουλάκια) μέχρι το ερέθισμα να γίνει αποδεκτό από τον μαθητή κι αργά και σταδιακά να το δεχτεί.