Οι Τάξεις Υποδοχής (Τ.Υ.) αποτελούν βασικό εκπαιδευτικό θεσμό για τη μαθησιακή και κοινωνική ένταξη στο σχολείο των μαθητών που προέρχονται από κοινωνικά ευάλωτες ομάδες.
Ιδρύθηκαν το 1980 και η φοίτηση σε αυτές αφορούσε κυρίως Τσιγγάνους και παλιννοστούντες μαθητές. Η έλευση όμως των προσφύγων μαθητών δημιούργησε μεγάλες ανάγκες φοίτησης αλλόγλωσσων μαθητών στις Τ.Υ. και έτσι δόθηκε η δυνατότητα σε όλα τα δημοτικά σχολεία, στα οποία φοιτούν μαθητές από ευάλωτες κοινωνικά ομάδες να ιδρύσουν τάξεις υποδοχής ώστε οι μαθητές αυτοί να ενταχθούν στο εκπαιδευτικό σύστημα και να ολοκληρώσουν με επιτυχία τη φοίτησή τους.
«Στόχος είναι η μείωση της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου μαθητών/τριων που προέρχονται από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και μαθητών/τριών με πολιτισμικές και θρησκευτικές ιδιαιτερότητες, η βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων κυρίως στον γραμματισμό, αλλά και στον αριθμητικό εγγραμματισμό και επιπλέον σε συμπληρωματικά αντικείμενα, ώστε αυτοί να καταστούν ικανοί να ανταπεξέλθουν στο πρόγραμμα σπουδών τους και να παραμείνουν στο εκπαιδευτικό σύστημα ολοκληρώνοντας τις σπουδές τους».
Στις Τ.Υ. – ΖΕΠ (Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας) φοιτούν μαθητές με ελάχιστη ή μηδενική γνώση της ελληνικής γλώσσας και παρακολουθούν εντατικό πρόγραμμα εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας. Ωστόσο, στο πλαίσιο της ομαλής ένταξης των μαθητών στο σχολείο, οι μαθητές παρακολουθούν και μαθήματα στην κανονική τους τάξη. Επίσης φοιτούν μαθητές με μέτριο επίπεδο ελληνομάθειας, που δυσκολεύονται στην παρακολούθηση των μαθημάτων στην κανονική τάξη (π.χ. Μαθηματικά).
Τι είναι οι Τάξεις Υποδοχής-Τμήμα ΖΕΠ;
Αποτελούν μια δομή υποστήριξης, ενίσχυσης και ένταξης των μαθητών από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες (αλλοδαπούς, παλιννοστούντες) στο ελληνικό σχολείο.
Ο βασικός σκοπός του συγκεκριμένου πλαισίου είναι η εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας, αλλά παράλληλα και η διδακτική υποστήριξη σε άλλα αντικείμενα ώστε να διευκολυνθεί η προσαρμογή, η παραμονή και η ενσωμάτωση του συγκεκριμένου μαθητικού πληθυσμού στο γενικό εκπαιδευτικό σύστημα και στο κοινωνικό γίγνεσθαι.
Ποιοι μαθητές/ριες φοιτούν;
Δικαίωμα φοίτησης στη συγκεκριμένη δομή έχει το σύνολο των αλλοδαπών και παλιννοστούντων μαθητών.
Η εκπαίδευση τους μέσα από αυτό το ευέλικτο διαπολιτισμικό θεσμικό πλαίσιο δύναται να γίνει περισσότερο αποτελεσματική και συμμετοχική, ώστε οι μαθητές αυτοί να ενταχθούν ομαλά στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Πώς λειτουργεί;
Το πρόγραμμα των Τάξεων Υποδοχής-Τμήμα ΖΕΠ ολοκληρώνεται σε 2 κύκλους φοίτησης, οι οποίοι προσαρμόζονται και εντάσσονται στο πρόγραμμα του σχολείου:
- Στις Τάξεις Υποδοχής Ι :φοιτούν μαθητές με ελάχιστη ή μηδενική γνώση της ελληνικής γλώσσας. Οι μαθητές ακολουθούν εντατικό πρόγραμμα εκμάθησης της γλώσσας, ώστε να είναι σε θέση να παρακολουθήσουν και να ενταχθούν στην κανονική τάξη που είναι εγγεγραμμένοι.
- Στις Τάξεις Υποδοχής ΙΙ: φοιτούν μαθητές με μέτριο επίπεδο επάρκειας της ελληνικής γλώσσας. Οι μαθητές ακολουθούν παράλληλο υποστηρικτικό πρόγραμμα διδασκαλίας με τις κανονικές τάξεις που είναι εγγεγραμμένοι.
Το σύνολο του μαθητικού πληθυσμού εγγράφονται κανονικά στις τάξεις του γενικού σχολείου και παράλληλα δέχονται εξατομικευμένη διδακτική υποστήριξη στις Τάξεις Υποδοχής-Τμήμα ΖΕΠ.
Βιβλία για τις Τάξεις Υποδοχής
Επιμορφωτικό Υλικό για διδάσκοντες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΑ – ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ EΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΑΛΛΟΔΑΠΩΝ – ΠΑΛΙΝΝΟΣΤΟΥΝΤΩΝ
Βιβλία μαθητή | Γεια σας 1 | Γεια σας 2 | Γεια σας 3 | Γεια σας 4 |
Βιβλία δασκάλου | Γεια σας 1 | Γεια σας 2 | Γεια σας 3 | Γεια σας 4 |
Περισσότερο υλικό για εκπαίδευση αλλοδαπών
Διαγνωστικά τεστ για το βαθμό κατοχής της ελληνικής γλώσσας από αλλοδαπούς-παλιννοστούντες μαθητές
Επίπεδο 1 | Επίπεδο 2 | Φυλλάδιο απαντήσεων | Φυλλάδιο για το δάσκαλο |
Τριχάρακο Φύλλο Εργασίας (για δραστηριότητες γραφής της Α΄Δημοτικού)
Μιλώ και γράφω ελληνικά | 1ο επίπεδο διδασκαλίας | 2ο επίπεδο διδασκαλίας | Βιβλίο δασκάλου |
Μαθηματικά | Μαθηματικά Α | Μαθηματικά Β | Μαθηματικά Γ | Βιβλίο δασκάλου |
Μαθαίνω τα ρήματα | e-book |
Υποστηρικτικό Υλικό από Υπουργείο Παιδείας της Κύπρου | Σχεδιασμός Θεματικών Κύκλων | Κατάλογος Βιβλίων | Χρήσιμο Υλικό |
Ερωτηματολόγια |
Διαγνωστικά Δοκίμια |