Εργαστήρια Δεξιοτήτων

sxediodrasis1

Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αποτελούν καινοτόμο διδακτική και εκπαιδευτική δράση, η οποία συνίσταται στην προσθήκη νέων θεματικών κύκλων στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα του Δημοτικού, αξιοποιώντας μεθόδους διερευνητικής – ανακαλυπτικής μάθησης.

Στόχος είναι η ενίσχυση της καλλιέργειας ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στους μαθητές/τριες, σε συνδυασμό με τη διαμόρφωση ενός σύγχρονου πλαισίου προγράμματος με δομή Ανοικτών, Ζωντανών Προγραμμάτων Σπουδών και Διαδικασιών.

​Εκπαιδευτικό/ενημερωτικό υλικό και Θεματικοί Κύκλοι

Για την υλοποίηση του εργαστηρίου δεξιοτήτων, έχει συγκεντρωθεί και σχεδιαστεί από ομάδα εμπειρογνωμόνων του ΙΕΠ πλαίσιο προγράμματος για την εφαρμογή. Το απαραίτητο εκπαιδευτικό υλικό αντλείται από την ειδικά διαμορφωμένη πλατφόρμα του ΙΕΠ, με τίτλο «Πλατφόρμα 21+», που περιλαμβάνει εκπαιδευτικό υλικό ή/και οδηγό εκπαιδευτικού, οπτικοακουστικό εκπαιδευτικό υλικό ή/και φύλλα εργασίας, προτεινόμενες σχολικές δράσεις για την εργαστηριακή και βιωματική προσέγγιση του θέματος, φύλλα αξιολόγησης και αυτοαξιολόγησης και, σε ορισμένες περιπτώσεις, ενημερωτικό υλικό προς τους γονείς, κατάλληλα διαβαθμισμένο ανά τάξη.

Θεματικοί κύκλοι

Προκύπτουν από τους Παγκόσμιους Δείκτες Αειφόρου Ανάπτυξης (περιβάλλον, ευ ζην, ασφάλεια, κοινωνία των πολιτών, σύγχρονη τεχνολογία και επιχειρηματικότητα).

ERG2

Κύκλοι δεξιοτήτων

Η στοχοθεσία των προγραμμάτων έχει προσδιοριστεί βάσει των λεγόμενων δεξιοτήτων του 21ου αιώνα: δεξιότητες της ζωής (life skills), ήπιες δεξιότητες (soft skills) και δεξιότητες τεχνολογίας και επιστήμης. Ενδεικτικά, οι σύγχρονες δεξιότητες περιλαμβάνουν την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα, τη συνεργασία, την επικοινωνία, την ευελιξία και την προσαρμοστικότητα, την πρωτοβουλία, την οργανωτική ικανότητα, την ενσυναίσθηση και τις κοινωνικές δεξιότητες, την επίλυση προβλημάτων, τον ψηφιακό και τεχνολογικό γραμματισμό.

Δεξιότητες 21ου αιώνα

  • Δεξιότητες μάθησης (Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα)
  • Ψηφιακή μάθηση (Ψηφιακή επικοινωνία-συνεργασία-δημιουργικότητα-κριτική σκέψη, Συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας)
  • Παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας

Δεξιότητες ζωής

  • Κοινωνική ζωή (Αυτομέριμνα, Κοινωνικές δεξιότητες, Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Πολιτειότητα, Προσαρμοστικότητα, Ανθεκτικότητα, Υπευθυνότητα)
  • Ψηφιακή ιθαγένεια (Ευχέρεια στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση, Ψηφιακή πολιτειότητα, Ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο, Προστασία από εξαρτητικές συμπεριφορές στις τεχνολογίες, ανθεκτικότητα)
  • Διαμεσολάβηση και κοινωνική ενσυναίσθηση (Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Διαμεσολάβηση, Επίλυση συγκρούσεων, Πολιτειότητα)
  • Επιχειρηματικότητα (entrepreneurship) (Πρωτοβουλία, Οργανωτική ικανότητα, Προγραμματισμός, Παραγωγικότητα, Αποτελεσματικότητα)

Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης

  • Τεχνολογία (Δεξιότητες δημιουργίας – διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων, ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα, διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών)
  • Διαχείριση των Μέσων (media) (Πληροφορικός γραμματισμός, Ψηφιακός γραμματισμός, Τεχνολογικός γραμματισμός, Γραμματισμός στα μέσα, Ασφάλεια στο διαδίκτυο)
  • Ρομποτική (Δεξιότητες μοντελισμού και προσομοίωσης, Επιστημονική-Υπολογιστική σκέψη)

Δεξιότητες του νου

  • Στρατηγική Σκέψη (Οργανωσιακή σκέψη, Μελέτη περιπτώσεων και Επίλυση προβλημάτων)
  • Πλάγια σκέψη (Δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη)
  • Ρουτίνες και αναστοχασμός
  • Κατασκευές, παιχνίδια, εφαρμογές
  • Δεξιότητες υπολογιστικής σκέψης (Επιστημονική-Υπολογιστική σκέψη διαμεσολάβηση)

Σχέδιο δράσης της Σχολικής μονάδας – Τμήματος

Κατά την έναρξη του διδακτικού έτους και το αργότερο έως 30 Σεπτεμβρίου, στο πλαίσιο του ετήσιου προγραμματισμού της σχολικής μονάδας, πραγματοποιείται ειδική συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων για τον καθορισμό του ετήσιου σχεδίου δράσης της σχολικής μονάδας αναφορικά με τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων. Στη συνέχεια οι εκπαιδευτικοί κάθε τμήματος σχεδιάζουν τα αντίστοιχα σχέδια δράσης.

Η εκπόνηση του σχεδίου δράσης του τμήματος περιλαμβάνει υποχρεωτικά την υλοποίηση των 4 θεματικών κύκλων με περιεχόμενο σταθμισμένο κατάλληλα ως προς την ηλικία των μαθητών/τριών και δύναται να περιλαμβάνει από 20 ως 28 εργαστήρια συνολικά (5 έως 7 εβδομάδες ανά θεματικό κύκλο). Κάθε τμήμα επιλέγει από κάθε θεματικό κύκλο 1 υποενότητα και από αυτή την υποενότητα 1 επιμέρους θεματική ενότητα. Σε κάθε ενότητα θα πραγματοποιηθούν από 5 ως 7 εργαστήρια. Κάθε εργαστήριο πραγματοποιείται σε 1-3 διδακτικές ώρες (ανάλογα με την τάξη) ανά εβδομάδα.

Ενδεικτικές δραστηριότητες αποτελούν φύλλα εργασίας, κατασκευές, παρουσιάσεις, παιχνίδια, δημιουργία παιχνιδιών, θεατρικό παιχνίδι, οργάνωση έρευνας ή συνέντευξης, συμμετοχή στο εκπαιδευτικό ραδιόφωνο ή στην εκπαιδευτική τηλεόραση, εργαστηριακή δημιουργία εικονικής επιχείρησης, γνωριμία και συνέντευξη κάποιου επαγγελματία ή προσωπικότητας και διοργάνωση εκδηλώσεων.

Ένταξη των εργαστηρίων στο καθημερινό Ωρολόγιο Πρόγραμμα

Στο πλαίσιο του ωρολογίου προγράμματος του Δημοτικού τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων εντάσσονται στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της τάξης και υλοποιούνται κατά την πρωινή λειτουργία:

  • 3 διδακτικές ώρες για την Α’ και Β’ τάξη.
  • 2 διδακτικές ώρες για την Γ’ και Δ΄ τάξη.
  • 1 διδακτική ώρα για την  Ε’ και ΣΤ΄ τάξη.

Οι εκπαιδευτικοί έχουν την ευελιξία να επιλέγουν ανάλογα με το πλαίσιο και τη δυναμική της ομάδας, τα ενδιαφέροντα των παιδιών και τη θεματική που διαπραγματεύονται στην τάξη.

Για την επίτευξη των στόχων του προγράμματος πραγματοποιούνται σύγχρονες και ασύγχρονες εξ αποστάσεως επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στη δράση (από στελέχη του ΙΕΠ, εκπαιδευτικούς που εφάρμοσαν πιλοτικά το πρόγραμμα και Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου).

ERG1

Βασικός προσανατολισμός του Ετήσιου Σχεδίου Δράσης (Όραμα και Σκοπός)

«Μέσα από την εφαρμογή του προγράμματος των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων επιδιώκουμε να δημιουργήσουμε ένα σχολείο που να χωράει όλους, χωρίς αποκλεισμούς και χωρίς προϋποθέσεις με αποδοχή της διαφορετικότητας. Ένα σχολείο ανοιχτό προς την κοινωνία, που θα φέρνει τους/τις μαθητές/τριες σε επαφή με καινοτόμα προγράμματα και άτυπα περιβάλλοντα μάθησης. Προτεραιότητα δίνεται στη σύνδεση με τοπικούς φορείς της ευρύτερης κοινωνικής, πολιτιστικής, επιστημονικής, αθλητικής και πολιτισμικής πραγματικότητας ώστε οι μαθητές/τριες μας να αποκτήσουν αξίες, στάσεις και κλίσεις που θα τους καταστήσουν κριτικά σκεπτόμενους και υπεύθυνους πολίτες.
Οι δεξιότητες που θα αναδειχθούν μέσα από την εφαρμογή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, προσδοκούμε επιπλέον να προσδώσουν τον χαρακτήρα των ενεργών πολιτών στους μαθητές/τριές μας ώστε να μπορούν να αυτενεργούν, να επιβιώνουν σε διαφοροποιημένα περιβάλλοντα, να ανταπεξέρχονται στις προκλήσεις της ζωής και να διαχειρίζονται με αποτελεσματικότητα και εμπιστοσύνη στις ικανότητές τους τις δυσκολίες ενός συνεχώς μεταβαλλόμενου κόσμου».

Καθώς τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αποτελούν μια δυναμική εκπαιδευτική διαδικασία, η επιλογή του εκπαιδευτικού υλικού θα γίνεται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς ανάλογα με την εξέλιξη κάθε θεματικής ενότητας και ενδέχεται να υπάρξουν αναπροσαρμογές του αρχικού Προγραμματισμού.
Η αξιολόγηση και η ανατροφοδότηση θα είναι συνεχής κατά τη διάρκεια παιδαγωγικών συναντήσεων.
Για το σχεδιασμό και την εφαρμογή των δράσεων των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων θα αναζητηθούν συνεργασίες με τοπικούς φορείς της Αυτοδιοίκησης, της Κεντρικής και των Δημοτικών Βιβλιοθηκών, του Κέντρου Περιβαλλοντικής αγωγής, των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων της πόλης αλλά και η συνεργασία με τις υπόλοιπες όμορες σχολικές μονάδες.
Οι δράσεις των Εργαστηρίων δεξιοτήτων θα αναρτώνται στον επίσημο ιστοχώρο/ιστολόγιο του σχολείου, μέσω του οποίου θα γίνεται η ενημέρωση των γονέων για την εξέλιξη του προγράμματος και θα επιδιώκεται η εμπλοκή και η συνεργασία τους. Με την ολοκλήρωση κάθε θεματικού κύκλου θα γίνεται αξιολόγηση και αποτίμηση του προγράμματος κάθε τμήματος και συζήτηση για το σχεδιασμό και προγραμματισμό του επόμενου θεματικού κύκλου.

Δημιουργείται σε κάθε τμήμα Φάκελος Επιτευγμάτων (portfolio) μαθητή, ο οποίος θα περιέχει υλικό από τα Προγράμματα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων που θα υλοποιούνται στο τμήμα. Η διάχυση του έργου θα γίνεται από το ιστολόγιο του Σχολείου και μέσω εκδηλώσεων στις οποίες μπορούν να συμμετέχουν και άλλα τμήματα του σχολείου.

Υλοποιημένες δράσεις

ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ-ΕΥ ΖΗΝ (ΔΙΑΡΚΕΙΑ 10/10-30/11)

ΥΓΕΙΑ: ΔΙΑΤΡΟΦΗ – ΑΥΤΟΜΕΡΙΜΝΑ – ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ

ΨΥΧΙΚΗ -ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑ – ΠΡΟΛΗΨΗ

ΓΝΩΡΙΖΩ ΤΟ ΣΩΜΑ ΜΟΥ – ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΔΙΑΠΑΙΔΑΓΩΓΗΣΗ

Α΄ Τάξη

Β΄ Τάξη

Γ΄ Τάξη

Σχολικό Έτος 2021-2022

«Φούλα η διατροφούλα»

«Καθρέφτη, καθρεφτάκι μου, θέλω να σου πω» 

«Ο κανόνας των εσωρούχων» 

Σχολικό Έτος 2022-2023

«Ο Ρούλης, ο τροφούλης και οι περιπέτειές του στον κόσμο της υγιεινής διατροφής»

«Το τραγούδι της χαράς»

«SOS! Εδώ παιδί!»

Δ΄ Τάξη

 Ε΄ Τάξη

ΣΤ΄ Τάξη

Σχολικό Έτος 2021-2022

«Οδική ασφάλεια»

«Παίζουμε και μαθαίνουμε παρέα, πάντα με βλέμμα θετικό» 

«Το σώμα μου, ένα θαύμα που αγαπώ, φροντίζω και προστατεύω» 

Σχολικό Έτος 2022-2023

Δ1 «Πράσινες τηγανιτές ντομάτες και άλλα λαχανικά»

«Μαθαίνουμε τη θετική πλευρά της ζωής»

«Μεγαλώνοντας αλλάζω – Τι μου συμβαίνει»

 

ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ (ΔΙΑΡΚΕΙΑ 10/12-7/2)

ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ – ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ

ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ – ΦΥΣΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ – ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ

ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ – ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ

Α΄ Τάξη

Β΄ Τάξη

Γ΄ Τάξη

Σχολικό Έτος 2021-2022

«Ανακύκλωση τώρα»

«Ο γίγαντας Εγκέλαδος φταρνίζεται» 

«Με τα ζώα έτσι κι αλλιώς» 

Σχολικό Έτος 2022-2023

«Ανακύκλωση τώρα»

«Ο γίγαντας Εγκέλαδος φταρνίζεται» 

«Το δάσος και το νερό, φίλοι αχώριστοι για πάντα, ιστορίες θα μας διηγηθούν» 

Δ΄ Τάξη

 Ε΄ Τάξη

ΣΤ΄ Τάξη

Σχολικό Έτος 2021-2022

«Παιδική HELMERA»

«Μαθαίνουμε για τις πλημμύρες» 

«Μαθητές ξεναγοί, δημοσιογράφοι. Ανάδειξη Τοπικής Πολιστιτικής Κληρονομιάς» 

Σχολικό Έτος 2022-2023

Δ1 «Waterwise! Το νερό με μέτρο!»

«Μαθαίνουμε για τις πλημμύρες»

«Λίμνη Βιστωνίδα – Γνωρίζω το παρελθόν το παρόν και το μέλλον της» 

 

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ (ΔΙΑΡΚΕΙΑ 10/2-30/3)

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ
Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός,
Ανθρώπινα δικαιώματα

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ
Εθελοντισμός – Διαμεσολάβηση

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ
Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα

Α΄ Τάξη

Β΄ Τάξη

Γ΄ Τάξη

Σχολικό Έτος 2021-2022

«Τα πρωτάκια έχουν δικαιώματα»

«Σκουπιδοχώρι τέλος!» 

«Αν όλα τα παιδιά της γης» 

Σχολικό Έτος 2022-2023

STEM – Εκπαιδευτική Ρομποτική
Α1 «STEM & Γη Γυρίζει»
Α2 «Πειραματοπροκλήσεις για πρωτάκια»

«Σκουπιδοχώρι τέλος!»

«Αστεράκια στη γη, όλα λάμπουν» 

Δ΄ Τάξη

 Ε΄ Τάξη

ΣΤ΄ Τάξη

Σχολικό Έτος 2021-2022

«Νοιάζομαι και δρω»

«Γνωρίζουμε την Ελλάδα, την Ε.Ε., τα ανθρώπινα δικαιώματα» 

«Το σχολείο της συμπερίληψης: η αναπηρία ως αφορμή» 

Σχολικό Έτος 2022-2023

Δ1 «Δυναμώνω τη φωνή μου, τη φωνή σου. Δικαίωμα στην ελευθερία της έκφρασης!»

«Γνωρίζουμε την Ελλάδα, την Ε.Ε., τα ανθρώπινα δικαιώματα»

«Το Δικαίωμα στην Εκπαίδευση» 

 

ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ (ΔΙΑΡΚΕΙΑ 1/4-31/5)

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ – STEM – ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΡΟΜΠΟΤΙΚΗ

ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ – Δημιουργική Σκέψη & Πρωτοβουλία
Επιχειρηματικότητα – Αγωγή Σταδιοδρομίας – Γνωριμία με επαγγέλματα

ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ – Δημιουργική Σκέψη & Πρωτοβουλία
Επιχειρηματικότητα – Αγωγή Σταδιοδρομίας – Γνωριμία με επαγγέλματα

Α΄ Τάξη

Β΄ Τάξη

Γ΄ Τάξη

Σχολικό Έτος 2021-2022

«Τα ρομπότ στην υπηρεσία της ανακύκλωσης»

«Τι θα γίνω όταν μεγαλώσω;»

«Δημιουργία διαφήμισης»

Σχολικό Έτος 2022-2023

STEM – Εκπαιδευτική Ρομποτική
Α1 «STEM & Γη Γυρίζει»
Α2 «Πειραματοπροκλήσεις για πρωτάκια»

«Τι θα γίνω όταν μεγαλώσω;»

«Ποιο επάγγελμα θα μου ταίριαζε;» 

Δ΄ Τάξη

 Ε΄ Τάξη

ΣΤ΄ Τάξη

Σχολικό Έτος 2021-2022

«Γνωριμία με τα επαγγέλματα»

«Ηλεκτρικό ρεύμα, κατηγορείσαι ότι …»

«Οι μαθητές γνωρίζουν τη συνθήκη της Λωζάνης»

Σχολικό Έτος 2022-2023

Δ1 «Επαγγέλματα»
Δ2 «Ένα βιβλίο γεννιέται»
Δ1 «Όλη η ζωή ένα παζλ»

«Ηλεκτρικό ρεύμα – Κατηγορείσαι ότι…»

«Γνωριμία με επαγγέλματα»