Τμήμα Ένταξης

tmima_entaksis1

Εκπαίδευση για όλους

Κάθε παιδί έχει δικαίωμα στην εκπαίδευση, μάθηση και απόκτηση γνώσεων, εφόδια που του είναι απαραίτητα για να επιτύχει στη ζωή του και γι’ αυτό το λόγο πρέπει να του δοθεί κάθε δυνατότητα για να τα κατακτήσει.
Το κάθε παιδί είναι διαφορετικό και έχει μοναδικά χαρακτηριστικά, ικανότητες, ενδιαφέροντα, κλίσεις και μαθησιακές δυνατότητες ή αδυναμίες, τα οποία πρέπει να αναγνωρίζονται και να γίνονται σεβαστά μέσα σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που αποβλέπει στο να βοηθήσει το κάθε παιδί να μάθει γράμματα και να μαθαίνει πώς να μαθαίνει.
Τα Τμήματα Ένταξης (Τ.Ε.) προσφέρουν υπηρεσίες σε άτομα με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες (Ε.Ε.Α). Τέτοιοι μαθητές/ριες είναι όσοι παρουσιάζουν ανωριμότητα, δυσκολίες μάθησης, αισθητηριακές ανωμαλίες, συναισθηματικές διαταραχές, άρνηση σχολείου, κ.λπ. Είναι ομάδες παιδιών με ποικιλία χαρακτηριστικών αλλά και διαφορετικές ανάγκες. Είναι παιδιά με προβλήματα όρασης, ακοής, αυτισμού, με κινητικές ανεπάρκειες, με νοητική υστέρηση και με μαθησιακές δυσκολίες.
Εάν το Δημοτικό Σχολείο επιθυμεί να αποτελεί πράγματι το σχολείο για όλα τα παιδιά και ταυτόχρονα το σχολείο για το κάθε παιδί ξεχωριστά, πρέπει να παρέχει εκπαίδευση που θα ανταποκρίνεται εξατομικευμένα στις ανάγκες του κάθε μαθητή/ρια και θα προάγει τη συνεργασία και αλληλοκατανόηση μεταξύ των μαθητών/ριών. Ένα «ιδανικό» Δημοτικό Σχολείο, κατάλληλο για όλα τα παιδιά της κοινότητας.
Σκοπός του σχολείου και των εκπαιδευτικών μας είναι η ένταξη όλων των μαθητών/ριών στην εκπαίδευση, ανεξάρτητα από το κοινωνικοοικονομικό περιβάλλον που προέρχονται, από τη νοημοσύνη, τις ικανότητες ή άλλα χαρακτηριστικά τους.

Σκοπός λειτουργίας

Το τμήμα Ένταξης είναι μια εξειδικευμένη υποστηρικτική δομή Ειδικής Αγωγής που λειτουργεί σαν χωριστό τμήμα μέσα στο σχολείο και κατά τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου και διαθέτει το δικό του εκπαιδευτικό οποίος πρέπει να έχει πρόσθετα επαγγελματικά προσόντα και κατάρτιση στην Ειδική Αγωγή.

Σκοπός της λειτουργίας του είναι η πλήρης ένταξη των μαθητών/ριών στο σχολικό περιβάλλον μέσω ειδικών εκπαιδευτικών παρεμβάσεων και προγραμμάτων.

Το Τ.Ε. δέχεται παιδιά απ΄όλες τις τάξεις, και έχει στόχο να παρέχει εξειδικευμένη υποστήριξη βασικά στο γνωστικό αλλά βεβαίως και στον κοινωνικό, συναισθηματικό και ψυχολογικό τομέα ανάπτυξης των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και δυσκολίες .

Για να ιδρυθεί τμήμα ένταξης προϋπόθεση είναι να υπάρχουν κατ΄ελάχιστο τρεις μαθητές/ριες και σχετική πρόταση από διαγνωστική υπηρεσία.

Ποιοι μαθητές/ριες μπορούν να υποστηριχθούν

Το τμήμα ένταξης λειτουργεί ως υποστηρικτική δομή για μαθητές/ριες με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (Άρθρο 3 Ν.3699/2008) που φοιτούν στις σχολικές μονάδες με γνωμάτευση από το ΚΕΔΑΣΥ ή άλλο δημόσιο πιστοποιημένο φορέα.

Στο Τμήμα ένταξης φοιτούν οι μαθητές/ριες:

  • Που έχουν γνωμάτευση από διαγνωστική υπηρεσία (π.χ. ΚΕΔΑΣΥ, Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα).
  • Που δεν έχουν γνωμάτευση αλλά έχει παρατηρηθεί από τον εκπαιδευτικό της τάξης ότι παρουσιάζει ειδικές δυσκολίες. Σε αυτή την περίπτωση απαιτείται η αξιολόγηση του μαθητή/ρια από τον εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής και η σύμφωνη γνώμη του Συντονιστή Ειδικής Αγωγής.
  • Και στις δύο περιπτώσεις, για να φοιτήσει ο μαθητής/ρια στο Τμήμα Ένταξης του σχολείου του απαιτείται η ενυπόγραφη υπεύθυνη δήλωση του γονέα.

Πώς λειτουργεί;

Οι μαθητές/ριες που υποστηρίζονται από το Τ.Ε φοιτούν κάποιες ώρες στη διάρκεια της εβδομάδας στο Τ.Ε.

Για να φοιτήσουν σε αυτό ομαδοποιούνται είτε σύμφωνα με το μαθησιακό τους επίπεδο είτε κατά τάξεις και υποστηρίζονται ή συνεκπαιδεύονται με ένα τουλάχιστο συμμαθητή τους όχι απαραίτητα από την ίδια τάξη. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί ένας μαθητής/ρια της Δ ΄τάξης να είναι μαζί με ένα μαθητή της Γ ΄ και της Ε΄ αν έχουν κοινές μαθησιακές δυσκολίες π.χ. να κατακτήσουν τη διαδικασία της διαίρεσης).

Η υποστήριξη των μαθητών/ριών στο Τ.Ε. γίνεται με συστηματική συνεργασία των εκπαιδευτικών του Τ.Ε. και των εκπαιδευτικών της τάξης των μαθητών/ριών σε όλη τη διάρκεια της φοίτησής τους στο Τ.Ε.

Η σχολική μονάδα σχεδιάζει και εφαρμόζει το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα του Τ.Ε. λαμβάνοντας υπόψη:

  • Το πλήθος μαθητών/ριών του τμήματος
  • Το ωράριο των εκπαιδευτικών ΕΑΕ
  • Τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών/ριών
  • Την αποφυγή της συστηματικής απουσίας αυτών από την τάξη φοίτησης. Αυτό σημαίνει ότι δεν πρέπει να απουσιάζει από μαθήματα στα οποία έχει κάποια απόδοση και συμμετέχει, επίσης να μην απουσιάζει συνεχώς από τα μαθήματα που αγαπά ιδιαίτερα όπως γυμναστική, καλλιτεχνικά κ.λπ., γιατί αυτά βοηθούν ιδιαίτερα στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησής του την ανάπτυξη διαφόρων δεξιοτήτων και στην κοινωνικοποίηση του με την ομάδα της τάξης.

Ψηφιακή Πύλη για την ειδική αγωγή

Χρήσιμα άρθρα

ΤΟΜΕΙΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ / ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ
ΣΥΝΔΡΟΜΟ RETT ΣΥΝΔΡΟΜΟ ASPERGER ΣΥΝΔΡΟΜΟ DOWN ΘΕΩΡΙΕΣ ΤΟΥ PIAGET ΚΑΙ ΤΟΥ VΥGOTSKY
ΔΥΣΛΕΞΙΑ ( Ειδική μαθησιακή δυσκολία) Η ΜΕΛΕΤΗ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΚΑΙ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΕ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΦΩΝΟΛΟΓΙΚΗ ΕΞΑΣΚΗΣΗ (Γιαννικοπούλου) ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΛΟΓΟΥ – ΟΜΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΟΥΣ

Εκπαιδευτικό-βοηθητικό υλικό

ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥΣ ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑΣΜΟΥΣ ΛΙΣΤΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΒΑΣΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΚΛΕΙΔΑ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗΣ ΓΙΑ ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΩΝ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΣΥΛΛΑΒΙΣΜΟΥ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΣΥΛΛΑΒΙΣΜΟΥ

Διδασκαλία διαχωρισμού γραμμάτων που συγχέονται

Οδηγίες για το διαχωρισμό γραμμάτων Διδασκαλία του ς Διδασκαλία του στ
Λίστα με ου Διδασκαλία του ια Διάκριση β – φ
Διάκριση β – δ Διάκριση θ- β Διάκριση ξ -ζ
Διάκριση ξ – ψ Διάκριση σ – ζ Διάκριση γκ – κ
Διάκριση γγ – γ Διάκριση τζ – τσ Διάκριση τσ – στ
Διάκριση μπ – π Διάκριση ντ – τ Διάκριση εβ – εφ
Διάκριση αβ – αφ Διάκριση φ- θ Διάκριση γ – χ
Διάκριση θ – δ Διάκριση στ – σ Διάκριση ψ – φ