Παράλληλη Στήριξη

eea

Η Παράλληλη Στήριξη αποτελεί έναν σχετικά νεοσύστατο θεσμό. Στον νόμο 3699/2008 για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση κατοχυρώνεται ότι τα παιδιά με αναπηρία ή άλλες εκπαιδευτικές ανάγκες έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθούν το πρόγραμμα της Γενικής Τάξης, υποστηριζόμενοι από κατάλληλα εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς.

Συγκεκριμένα, Παράλληλη Στήριξη παρέχεται σε μαθητές που μπορούν, μέσω κατάλληλης ατομικής και εξατομικευμένης υποστήριξης, να παρακολουθήσουν στο σύνολό του το αναλυτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα της γενικής τάξης, στην οποία ανήκουν. Δεν είναι τυχαίο γεγονός το ότι η Παράλληλη Στήριξη αποτελεί την πλέον εγκεκριμένη μέθοδο διδασκαλίας για παιδιά με αναπηρία ή άλλες εκπαιδευτικές ανάγκες για την πλειονότητα των εκπαιδευτικών συστημάτων της Ευρώπης (π.χ. το Γαλλικό σύστημα). Για τη διεθνή επιστημονική κοινότητα του Τομέα της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης είναι η ιδανικότερη μέθοδος ενσωμάτωσης των παιδιών αυτών, τόσο στο σχολικό περιβάλλον όσο και στον σχολικό κοινωνικό περίγυρο.

Παράλληλη Στήριξη δέχεται, μετά από έγκριση του αρμοδίου Κέντρου Εκπαίδευσης και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (Κ.Ε.Σ.Υ), κάθε μαθητής με αναπηρία ή άλλες εκπαιδευτικές ανάγκες, εφόσον μπορεί να ανταποκριθεί στο αναλυτικό πρόγραμμα της τάξης φοίτησής του, καθώς και σε κάθε εκδήλωση σχολικής διαδικασίας. Στους μαθητές αυτούς συγκαταλέγονται όσοι, για ολόκληρη ή ορισμένη περίοδο της σχολικής τους ζωής, εμφανίζουν σημαντικές δυσκολίες μάθησης εξαιτίας αισθητηριακών, νοητικών, γνωστικών, αναπτυξιακών προβλημάτων, ψυχικών και νευροψυχικών διαταραχών, οι οποίες, σύμφωνα με τη διεπιστημονική αξιολόγηση, επηρεάζουν τις διαδικασίες της σχολικής προσαρμογής και της μάθησης. Συγκεκριμένα, πρόκειται κυρίως για μαθητές με:

  • νοητική αναπηρία (νοητική υστέρηση),
  • αισθητηριακή αναπηρία όρασης (τυφλοί, μερικώς βλέποντες) ή/και ακοής (κωφοί, βαρήκοοι),
  • κινητική αναπηρία,
  • χρόνια, μη ιάσιμα νοσήματα,
  • διαταραχές λόγου – ομιλίας,
  • ειδικές μαθησιακές δυσκολίες (δυσλεξία, Δ.Ε.Π.-Υ.)
  • διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (π.χ. αυτισμός)
  • ψυχικές διαταραχές, και
  • πολλαπλές αναπηρίες.

Να σημειωθεί εδώ ότι τα Κ.Ε.Σ.Υ. έρχονται από το σχολικό έτος 2018-2019 να αντικαταστήσουν με τη λειτουργία τους τις υπηρεσίες των Κέντρων Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ./παλαιότερα Κ.Δ.Α.Υ.).

Ο/Η εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης τοποθετείται στην τάξη του παιδιού ή των παιδιών με ΕΕΑ, ως 2ος εκπαιδευτικός με τα εξής καθήκοντα:

  • Βοηθά στην προσέλευση και αποχώρηση του παιδιού με ΕΕΑ από την τάξη.
  • Μέσα στην τάξη βοηθά στην εύρεση του κατάλληλου βιβλίου, της σελίδας, της άσκησης κ.λπ.
  • Εξηγεί στο παιδί με ΕΕΑ την εκφώνηση της άσκησης με κατανοητό τρόπο.
  • Όταν χρειάζεται διαφοροποιεί την εργασία του μαθητή με σκοπό την επίτευξη του στόχου.
  • Βοηθά τη Δασκάλα της τάξης στο σχεδιασμό της διδασκαλίας εμπλουτίζοντας το περιεχόμενο σύμφωνα με τις αρχές της ΔΔ.
  • Αναλαμβάνει παράλληλη εργασία στην τάξη. Π.χ. όταν η μία εκπαιδευτικός αφηγείται μια ιστορία, η άλλη σχεδιάζει στον πίνακα το ανάλογο ιστόγραμμα ή διορθώνει τις εργασίες των μαθητών της τάξης.
  • Η Δασκάλα της ΠΣ δεν κάθεται αποκλειστικά δίπλα στο παιδί με ΕΕΑ. Παρέχει υποστηρικτική διδασκαλία κυρίως στο παιδί με ΕΕΑ, αλλά ταυτόχρονα περιέρχεται στην τάξη και βοηθά και άλλα παιδιά που έχουν ανάγκη.
  • Συμπληρώνει καθημερινά το τετράδιο επικοινωνίας. Στο τετράδιο επισημαίνονται τα θετικά και αρνητικά σημεία της σχολικής ζωής για την ενημέρωση των γονέων. Οι γονείς με τη σειρά τους σημειώνουν δικές τους παρατηρήσεις για την ενημέρωση των Δασκάλων.
  • Στο διάλειμμα και στις εκδρομές σχεδιάζει δραστηριότητες (παιχνίδια) εμπλοκής και κοινωνικοποίησης του παιδιού με ΕΕΑ.
  • Περιοδικά αναλαμβάνει διδακτικό έργο και το ρόλο του 2ου εκπαιδευτικού αναλαμβάνει η Δασκάλα της τάξης. Σκοπός είναι να μη φαίνεται ποια είναι η εκπαιδευτικός της τάξης και ποια της ΠΣ σε μια φωτογραφία της τάξης.
  • Εισηγείται και υλοποιεί σε συνεργασία με τη Δασκάλα της τάξης Σχέδια Εργασίας με στόχο το σεβασμό της διαφορετικότητας. Το πρόγραμμα παρουσιάζεται σε όλες τις τάξεις.
  • Απώτερος σκοπός της παράλληλης στήριξης είναι η τελική (όσο το δυνατόν), αυτονόμηση του μαθητή.
  • Μία φορά το τρίμηνο συμμετέχει σε σύσκεψη εκτίμησης της προόδου του μαθητή με ΕΕΑ. Στη σύσκεψη συμμετέχουν επίσης ο Δ/ντής του Σχολείου, η Δασκάλα της τάξης και ο/η γονέας του παιδιού. Συντάσσεται από κοινού αιτιολογημένη έκθεση επίδοσης στον κοινωνικό, επικοινωνιακό και ακαδημαϊκό τομέα. Αν δε σημειωθεί κατάλληλη επίδοση σε 2 διαδοχικά τρίμηνα, το παιδί παραπέμπεται στο ΚΕΣΥ για επαναξιολόγηση σε ότι αφορά το κατάλληλο πλαίσιο εκπαίδευσης.

Επιμορφωτικό υλικό για την παράλληλη στήριξη

Εξειδικευμένη Εκπαιδευτική Υποστήριξη Δειγματικό Εκπαιδευτικό Υλικό Εκπαιδευτικό βιβλίο

 

Τετράδιο Δραστηριοτήτων για το καλοκαίρι Παιχνίδι μνήμης με θέμα το καλοκαίρι