
Στο πλαίσιο των περιβαλλοντικών μας δράσεων με γνώμονα την αειφορία, αποφασίσαμε να συμμετέχουμε στο πρόγραμμα “Plastic clever schools”. Στόχος του προγράμματος είναι η μείωση των πλαστικών απορριμάτων, ευαισθητοποιώντας τα παιδιά και θέτοντάς τα στο επίκεντρο της δράσης.
Το πρόγραμμα αποτελείται από τρεις διαδοχικές φάσεις:
Φάση 1η: Έμπνευση
Έχοντας ήδη δημιουργήσει σταθμό διαλογής των ανακυκλώσιμων απορριμμάτων στο σχολείο μας, παρατηρήσαμε πως οι πλαστικές συσκευασίες που χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητα μας είναι πολύ περισσότερες από τις χάρτινες, αλουμινένιες και γυάλινες.
Έτσι προβληματιστήκαμε και αρχίσαμε να αναζητούμε περισσότερες πληροφορίες για τη σοβαρότητα του προβλήματος της πλαστικής ρύπανσης.
Διαβάσαμε το βιβλίο “Μια θάλασσα πλαστικά” της Κατρίνας Τσάνταλη και στη συνέχεια παρακολουθήσαμε μια σχετική παρουσίαση στο διαδραστικό πίνακα. Έπειτα ζωγράφισε ο καθένας γιατί πιστεύει πως τα πλαστικά βλάπτουν το περιβάλλον και με ποιο τρόπο.
Με αφορμή το παραμύθι και την παρουσίαση φτιάξαμε μια αφίσα για να ενημερώσουμε τους γονείς και τους συγγενείς μας σχετικά με το πρόβλημα που δημιουργούν τα πλαστικά.
Και επειδή ενεργός συμμετοχή χωρίς δράση, δε γίνεται…βγήκαμε για μια έρευνα στο πεδίο: Φορέσαμε γάντια, πήραμε σακούλα και περπατήσαμε στον πεζόδρομο έξω από το σχολείο μας για να δούμε αν θα βρούμε πεταμένα σκουπίδια. Δυστυχώς δε χρειαστήκαμε πολύ ώρα…σε μόλις 50 μέτρα είχαμε κιόλας γεμίσει τη σακούλα μας!
Αφού επιστρέψαμε στην τάξη ξεχωρίσαμε τα σκουπίδια που μαζέψαμε σε “πλαστικά” και “άλλα”. Επίσης αναφέραμε πως απ’ όλα τα πλαστικά αντικείμενα που χρησιμοποιούμε στην καθημερινή μας ζωή, μόνο τα μισά περίπου ανακυκλώνονται. Τα υπόλοιπα δυστυχώς καταλήγουν στη χωματερή ή στη θάλασσα και χρειάζονται εκατοντάδες χρόνια για να λιώσουν, προκαλώντας έτσι τεράστια μόλυνση τόσο στο χερσαίο, όσο και υδάτινο οικοσύστημα.
Μετά από όλα αυτά τα ευρήματα, συγκαλέσαμε συμβούλιο τάξης προκειμένου να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε εμείς για να μειώσουμε τα πλαστικά απορρίμματα. Και ορίστε οι προτάσεις μας….
Μετά την ανάρτηση των δράσεων μας στην ιστοσελίδα των Plastic Clever Schools λάβαμε ανατροφοδότηση για το στάδιο αυτό:
2η Φάση : Έρευνα
Ερευνούμε το χώρο του σχολείου και καταγράφουμε τα είδη που είναι από πλαστικό γύρω μας και το πλήθος τους.
Φάση 3:Ώρα για δράση!!
Στην τρίτη και τελευταία φάση της προσπάθειάς μας αναρτούμε τον οικοκώδικα ενάντια στην πλαστική ρύπανση στην είσοδο για να ενημερώσουμε τη σχολική μας κοινότητα. Επίσης εξασκούμαστε στο να αναγνωρίζουμε πόσο συχνό είναι το πλαστικό γύρω μας και συζητάμε πώς μπορούμε να κάνουμε σωστότερες επιλογές με τη βοήθεια του παρακάτω ψηφιακού παιχνιδιού:
Κατόπιν θέτουμε δύο στόχους για φέτος. Από ποια πλαστικά είδη θα ξεκινήσουμε τη “μάχη;”
Το πλαστικό μπουκάλι μιας χρήσης είναι το συνηθέστερο προϊόν που υπάρχει γύρω μας και μαζί με την πλαστική σακούλα είναι οι στόχοι μας για φέτος. Από τη νέα σχολική χρονιά βάζουμε τον πήχη ψηλότερα: Να αντικαταστήσουμε τα πλαστικά παιχνίδια μας με ξύλινα…
Και οι προσπάθειες μας να γίνουμε σχολείο χωρίς πλαστικά ανατροφοδοτούνται με το αντίστοιχο πιστοποιητικό αφού ολοκληρώσαμε και την 3η φάση. Οι προσπάθειές μας να μειώσουμε την πλαστική ρύπανση και να υιοθετήσουμε νέες στάσεις ενάντια σε αυτή αρχίζει από τώρα:
m