ΠΑΙΔΟΚΕΝΤΡΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ (Π1)

κορτσακ

Τα παιδιά κοινωνικοποιούνται θετικά αναπτύσσοντας την υπευθυνότητα και τη συνέπεια και με αυτό τον τρόπο καλλιεργούν την αυτονομία και την ελευθερία. Η έννοια της ελευθερίας είναι θεμελιακή στην παιδαγωγική  όπως Freinet και ο σεβασμός στα δικαιώματα του παιδιού. Η παιδαγωγική του Φρενέ συγκροτείται από θεμελιακές αρχές όπως :

συνεργασία και πολιτειότητα

κοινοτική -συνεταιριστική οργάνωση της σχολικής ζωής

ελεύθερη έκφραση και επικοινωνία

«φυσική » μέθοδος μάθησης

σύνδεση του σχολείου με την κοινότητα

Στο πλαίσιο αυτής της φιλοσοφίας οι μαθητές λειτουργούν ως κοινότητα, αναλαμβάνουν ρόλους και ευθύνες σε συλλογικά έργα και δράσεις- από  το τάισμα των αδέσποτων του σχολείου και τον καταμερισμό της φροντίδας του σχολικού κήπου, έως την ανακύκλωση και των διαχωρισμό των ανακυκλώσιμων συσκευασιών.

v b

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Τι νέα;

Υψιστης σημασίας στη παιδαγωγική Φρενέ  είναι η «φωνή των παιδιών». Ο λόγος δίνεται  στα παιδιά με την τεχνική «Τι νέα;» (« Quoi de neuf? »)Πρόκειται για μια τεχνική, η οποία  προέρχεται από τη θεσμική παιδαγωγική.Τα παιδιά μεταφέρουν στην τάξη ό,τι τους συμβαίνει έξω από αυτή. Σκοπός είναι να δημιουργηθεί ουσιαστικά ένα πλαίσιο ελεύθερου λόγου, στο οποίο θα μπορεί το καθένα να λέει αυτό που το απασχολεί και παράλληλα να γίνει κατανοητό στους υπόλοιπους. Αυτό του επιτρέπει να εκτονώνει ένα μέρος της έντασης που έχει μέσα του, ενώ δημιουργεί επίσης ένα κλίμα εμπιστοσύνης και διευκολύνει την εργασία.

μενελαος

Ο γραμματέας γράφει το όνομα του ομιλητή σε λίστα

αγγελος

Ο συντονιστής θυμίζει στην ομάδα τους κανόνες και κρατά το χρόνο, ώστε όλοι οι ομιλητές να έχουν τον ίδιο χρόνο

173678506630βασιληε

ο φύλακας του λόγου, δίνει τον λόγο στον κάθε ομιλητή

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Όμοιας φιλοσοφίας είναι και οι συνελεύσεις των τάξεων.Τα μαθητικά συμβούλια ή αλλιώς τα συμβούλια του μαθητικού συνεταιρισμού έχουν καθοριστικό ρόλο στην οργάνωση της σχολικής κοινοτικής ζωής και στις σχέσεις ανάμεσα στα μέλη της.Σε συγκεκριμένη ημέρα και ώρα ή και έκτακτα αν χρειαστείτα παιδιά συγκεντρώνονται και καλούνται να πάρουν αποφάσεις σε θέματα που τους απασχολούν ή και προβλήματα που μπορεί να προκύψουν στην καθημερινότητα της σχολικής ζωής. Εδώ γίνεται συλλογική διαχείριση των σχέσεων ή και των συγκρούσεων της τάξης, διαμορφώνονται και εξελίσσονται οι κανονισμοί της τάξης, οι διάφορες υπευθυνότητες, αποφασίζονται οι συλλογικές δράσεις και ελέγχεται η πρόοδός τους σύμφωνα με τα πλάνα εργασίας. Οι αποφάσεις σημειώνονται από τον γραμματέα στο βιβλίο της ζωής της τάξης.

  • ΣΧΟΛΙΚΟ ΣΥΜΒΟΎΛΙΟ

ΠΡΩΤΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΤΑΞΗΣ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ  ΦΙΛΟΖΩΙΑΣ:

Στις αρχές του Νοέμβρη έγινε η πρώτη συνέλευση της ομάδας φιλοζωίας, μιας και παραλάβαμε το σπιτάκι αλλά η στέγαση των αδέσποτων του σχολείου μας δεν είναι το μόνο θέμα που πρέπει να φροντίσουμε. Τα γατάκια μας χρειάζονται αμπούλες, τροφή και να κρατιούνται ζεστά. Η πρώτη συνέλευση  τάξης συγκαλείται και το θέμα -για αρχή-έβαλε η εκπαιδευτικός.

Αρχικά όμως συζητήσαμε για το τι πιστεύουν ότι είναι η συνέλευση  και σύμφωνα με ποιους κανόνες θα έχει μεγαλύτερη επιτυχία…Οι κανόνες που αναφέρονται καταγράφονται:

καν

 

Έπειτα τα μέλη της ομάδας θέτουν τα θέματα πρός συζήτηση,τα οποία είναι δύο:1)τα αδέσποτα και 2)πώς φερόμαστε στους φίλους μας(υπάρχουν παραπονάκια…).Τα θέματα καταγράφονται  και οι ρόλοι ανατίθενται στα παιδιά:

462566038 1027095755773369 4068047306004125586 n 462575358 544381701674189 5894013585174140832 n 462579864 1795426747963694 6809623689622252239 n

Όσον αφορά το θέμα με τα αδεσποτάκια μας,έγιναν δύο προτάσεις:1)να φτιάξουμε κουμπαρά στην τάξη τον οποίο θα γεμίσουμε από τους δικούς μας κουμπαράδες και 2)να πουλήσουμε κάποια από τα παιχνίδια μας .Κατόπιν ψηφοφορίας η πρόταση της δημιουργίας κουμπαρά επικράτησε .Και η ομάδα έπιασε αμέσως δουλειά …Kατασκεύασαν από άδειο κουτί χαρτομάντηλων δύο κουμπαράδες και έγραψαν την απόφασή τους, έτσι ώστε να διαμοιραστεί στην υπόλοιπη εκπαιδευτική κοινότητα …

Μένει να δούμε αν η απόφαση μας θα έχει αποτελέσματα και θα μαζευτεί το απαραίτητο ποσό…

2η Συνέλευση Τάξης:

Το θέμα του δεύτερου συμβουλίου  ήταν η διαμόρφωση της αυλής του σχολείου. Υπάρχει ένας χώρος με χώμα και δυο παρτέρια που παλιά είχαν φυτευτεί, αλλά τώρα είναι άδεια. Τα παιδιά, λοιπόν, κλήθηκαν να παρατηρήσουν το χώρο και να εκφράσουν την άποψή τους σχετικά με το τι θα ήθελαν να βάλουμε στα συγκεκριμένα σημεία του κήπου για να γίνει πιο όμορφος.

 

Επιστρέφουμε στην τάξη και διαλέγουμε φωτογραφίες της αυλής όπως είναι τώρα και πώς μπορούμε να παρέμβουμε για να βελτιώσουμε τα σημεία που είδαμε. Ζωγραφίζουμε τις προτάσεις μας:

 

Στη συνέχεια, μαζευτήκαμε στην παρεούλα, και αφού ανατέθηκαν οι ρόλοι του “συντονιστή’, του “φύλακα του χρόνου” και του “γραμματέα”, η συνέλευση ξεκίνησε…

εικόνα Viber 2024 11 12 15 17 05 363 εικόνα Viber 2024 11 12 15 17 05 385 εικόνα Viber 2024 11 12 15 17 05 430 εικόνα Viber 2024 11 12 15 17 05 452

Ειπώθηκαν πολλές ιδέες αλλά όλοι συμφώνησαν πως το πρώτο που θέλουν να βάλουμε στον κήπο είναι λουλούδια. Οπότε τις επόμενες μέρες θα πιάσουμε δουλειά ως μικροί κηπουροί…!

εικόνα Viber 2024 11 12 15 17 01 440

οι αποφάσεις της συνέλευσης

3η Συνέλευση Τάξης: ποια υγιεινή συνταγή θα απολαύσουμε;

Μετά το εργαστήριο δεξιοτήτων που αφορούσε τη διατροφή η τάξη κλήθηκε σε συνέλευση προκειμένου να αποφασιστεί ποια από τις συνταγές που έφτιαξαν οι γονείς και τα παιδιά θα απολαύσουμε στην τάξη. Οι συνταγές αναρτήθηκαν από τους γονείς, οι οποίοι συνέβαλαν πρόθυμα , σε ψηφιακό πίνακα padlet κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου.

Το θέμα γράφτηκε από τον γραμματέα και η συνέλευση αποφάσισε με ψηφοφορία την επικρατέστερη υγιεινή συνταγή:

4η Συνέλευση τάξης με θέμα την ετοιμασία της χριστουγεννιάτικης γιορτής:

Ενόψει της χριστουγεννιάτικης γιορτής μας τη ομάδα έπρεπε να συναποφασίσει τη μουσική της εκδήλωσης:ποια κάλαντα ή/και χριστουγεννιάτικα τραγούδια θα πούμε;Ο γραμματέας καταγράφει το θέμα και πάλι με ψηφοφορία αποφασίζεται τι θα τραγουδήσουμε στη γιορτή

photo collage.png 3

5η Συνέλευση τάξεων με θέμα :Διαχωρισμός ομάδων στο πλαίσιο του αειφόρου σχολείου.

Με την έναρξη του εργαστηρίου δεξιοτήτων που αφορά στην ανακύκλωση, δημιουργήθηκε η αναγκη να συσταθούν  επιπλέον ομάδες, η ομάδα της ανακύκλωσης, της  μπαταρίας, του νερού. Στο συμβούλιο  της τάξης,  με την βοήθεια του συντονιστή και  του φύλακα του λόγου, η ολομέλεια συζητά τις  πιθανές δράσεις της κάθε ομάδας, ενώ ο γραμματέας καταγράφει τις ιδέες.Η ομάδα της ανακύκλωσης είναι υπεύθυνη να βρίσκει  συσκευασίες ανακυκλώσιμες από το κολατσιό ή το μεσημεριανό γευμα των μαθητών και με τη βοήθεια των γονιών  τους οι συσκευασίες να  καταλήγουν στα σπιτάκια της ανταποδοτικής ανακύκλωσης. Το χρηματικό αντίτιμο μπορεί, είτε να γίνεται δωρεά υπέρ κάποιου κοινωνικού σκοπού ή να αγοράζονται τροφές για τα αδεσποτάκια του σχολείου μας ή να αγοράζεται κάποιο υλικό για την τάξη.Η ομάδα του νερού αναλαμβάνει να ευαισθητοποιεί  την κοινότητα για την σωστή διαχείριση του πολύτιμου νερού και την εξοικονόμηση του, ενώ η ομάδα της μπαταρίας αναλαμβάνει να συγκεντρώνει τις μπαταρίες στο κάδο ΑΦΗΣ.

οοο    μμμ     ννν

βββ

6η Συνέλευση τάξεων με θέμα: Επίσκεψη στο ειδικό Νηπιαγωγείο Αγίου Δημητρίου

Με αφορμή την επίσκεψη που σχεδιάζαμε να πραγματοποιηθεί στο ειδικό Νηπιαγωγείο της περιοχής μας κάναμε ένα συμβούλιο στο οποίο συμμετείχαν και τα δύο τμήματα του πρωινού. Εκεί ρωτήθηκαν τα παιδιά  και κλήθηκαν να σκεφτούν πως θα μπορούσαμε να επιλέξουμε μόνο 10 παιδιά συνολικά ( 5 απο το κάθε τμήμα) για να πάνε στο άλλο σχολείο καθώς δεν μπορούσαμε να πάμε όλοι. Κάποιοι πρότεινα την κλήρωση όπως και έγινε και μάλιστα μόνο μεταξύ των νηπίων τα οποία του χρόνου θα πήγαιναν σε άλλο σχολείο. Τα αποτελέσματα της κλήρωσης καταγράφηκαν απο τον γραμματέα μας, προκειμένου να ανατρέχουμε σε περίπτωση που ξεχαστούμε. Φυσικά κολλήσαμε και τα χαρτάκια που τραβήχτηκαν απο την κλήρωση, με τα ονόματα των παιδιών.

7b283e6d f6d7 4015 af6b 027080ceef9e 95dcf508 8762 4f17 91c1 1fe2d6c721f52340d4d8 aee9 4e42 90f0 bd44d514d3d4  239ebb0a 72d4 48c1 b071 6e32b52b11b3

7η Συνέλευση τάξεων με θέμα: “Πως να μειώσουμε τα πλαστικά”

Με αφορμή την ενασχολησή μας με το 4ο εργαστήριο δεξιοτήτων με τίτλο: “Θάλα-SoS-α χωρίς πλαστικά”, καθώς και τη συμμετοχή μας στο πρόγραμμα Plastic clever schools, συζητήσαμε αρκετά για τα πλαστικά και τις επιπτώσεις που έχει η χρήση τους απο τον άνθρωπο στο περιβάλλον. Γι’ αυτο πραγματοποιήσαμε ένα συμβούλιο σαν ολομέλεια ώστε να αποφασίσουμε απο κοινού τρόπους με τους οποίους θα μειώσουμε τη χρήση πλαστικού στο σχολείο μας.

eikona Viber 2025 05 07 10 20 09 261

ΤΥΠΟΓΡΑΦΕΙΟ «ΤΑ ΜΙΚΡΑ ΒΙΒΛΙΑ»

Τα Μικρά βιβλία ως  μια από τις τεχνικές Freinet, αποτελούν πρόταση δημιουργικής γραφής που προάγει την ελεύθερη έκφραση των μαθητών.Συγκεκριμένα τα παιδιά με ένα απλό χαρτί Α4 παράγουν μικρά 8σέλιδα βιβλιαράκια για να διαβαστούν από τους συμμαθητές τους, τις οικογένειές τους, τους φίλους τους και από άλλες ομάδες συνομήλικων άλλων τάξεων πραγματικό  δηλαδή κοινό.Το «Μικρό Βιβλίο» είναι μια δημιουργική εργασία, κατά την οποία οι μαθητές αναπτύσσουν δεξιότητες (γνωστικές, κοινωνικές και επικοινωνιακές) με φυσικό και βιωματικό τρόπο διότι μαθαίνουν μέσα από τα ίδια τους τα έργα, κατανοούν τι μαθαίνουν και γιατί το μαθαίνουν.

 

Στο πλαίσιο του εργαστηρίου δεξιοτήτων «τα ρομπότ στην υπηρεσία της ανακύκλωσης » δημιουργήθηκαν μικρά βιβλία με σκοπό να ενημερωθει το κοινό  για τις ανακυκλωσιμες συσκευασίες.

οοοο

Ομοίως, στην ενότητα για τα δικαιώματα των παιδιών, οι μαθητές έφτιαξαν μικρά βιβλία περιλαμβάνοντας κάποια από τα βασικά δικαιώματα…..

collage 3

 

ΙΣΤΟΡΙΟΓΡΑΜΜΗ

Η Ιστοριογραμμή (Storyline)  αποτελεί μία δημιουργική, ευχάριστη και αποτελεσματική παιδαγωγική προσέγγιση, διδακτική μέθοδο, κατάλληλη για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και για όλες τις ηλικίες σε δομές  εκπαίδευσης. Προσφέρει ένα πλαίσιο, αυτό της ιστορίας, το οποίο δίνει νόημα στην παιδαγωγική διαδικασία καθώς και στη χρήση μιας ευρείας ποικιλίας μεθόδων /τεχνικών διδασκαλίας. Συνδέει τα διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα, αποσκοπώντας στην απόκτηση ολοκληρωμένης και όχι κατακερματισμένης και αποσπασματικής γνώσης. Η Ιστοριογραμμή καλλιεργεί και αναπτύσσει τις γλωσσικές και επικοινωνιακές δεξιότητες των παιδιών, καθώς επίσης και κοινωνικές δεξιότητες, όπως είναι η αυτονομία στη μάθηση, η συνεργασία, η ομαδικότητα, και η επιμονή σε μία εργασία.

Γνωρίζοντας λοιπόν τα οφέλη της ιστοριογραμμής προσπαθήσαμε να την εντάξουμε στο νηπιαγωγείο μας με απλό και παιγνιώδη τρόπο. Στην ιστοριογραμμή μας τοποθετήθηκαν απλά ιστορικά γεγονότα, τα οποία τα παιδιά έχουν γνωρίσει καθόλη τη χρονιά. Φυσικά για να έχει νόημα γι’ αυτά  στην ιστοριογραμμή αυτή τοποθετήθηκε η γέννηση τους  καθώς και μια φωτογραφία της τάξης μας για να αντιληφθούν το “σήμερα”. Ξεκινώντας λοιπόν απο το σήμερα και την ομάδα μας τα παιδιά κλήθηκαν να βάλουν τις εικόνες με τα ιστορικά γεγονότα που έχουμε δει μέχρι τώρα στη σειρά. Πόσο πιο παλιά έγινε το Πολυτεχνείο; Έγινε πριν την Επανάσταση του 1821 ή μετά; Και η γέννηση του Χριστού που γιορτάσαμε το Δεκέμβρη θα μπει στο τέλος ή στην αρχή της ιστοριογραμμής; Με απλές ερωτήσεις βοηθάμε τα παιδιά μας να σκεφτούν και να προβληματιστούν αναφορικά με το πόσο παλιά, άρα και πόσο πίσω στην ιστοριογραμμή θα μπει ένα γεγονός. Αφού τα τοποθετήσαμε όλα τα γεγονότα, τα ξαναβγάλαμε και ζητήσαμε απο τα παιδιά να τα τοποθετήσουν ξανά όπως εκείνα θυμούνται, για την εξάσκηση της μνήμης και της προσοχής. Η ιστοριογραμμή μας τοποθετήθηκε στην τάξη μας για να ανατρέχουμε σε αυτή όποτε αναφερόμαστε σε κάποιο γεγονός.

7bf30138 d284 4846 8b82 b689f970f6a6