Τους μήνες Οκτώβριο και Νοέμβριο ασχοληθήκαμε με το εργαστήριο δεξιοτήτων με τίτλο: οι ντέντεκτιβ ανακαλύπτουν το μυστικό για σώμα γερό και μυαλό δυνατό!
Ο ντέντεκτιβ Βανς χρειάζεται τη βοήθεια μας.
Τα παιδιά του αρρώστησαν από τις ανθυγιεινές τροφές και την καθιστική ζωή και μας ζήτησε να ανακαλύψουμε το μυστικό για σώμα γερό και μυαλό δυνατό. Κάθε εβδομάδα μας στέλνει ένα γρίφο και μας ζητάει να βρούμε την λύση …
Εργαστήριο 1ο: Οι ντετέκτιβ της διατροφής και άσκησης γνωρίζονται και προετοιμάζονται…
Ο ντέντεκτιβ Βανς μας ανακοινώνει το πρόβλημα του και ζητάει την βοήθεια μας. Δώσαμε τα χέρια μας και υποσχεθήκαμε να τον βοηθήσουμε.
Έπειτα κάνοντας καταιγισμό ιδεών καταγράφουμε και φτιάχνουμε έναν εννοιολογικό χάρτη με τις ιδέες των παιδιών για το πως θα τον βοηθήσουμε.
Οι μαθητές κινούνται στο χώρο με τη συνοδεία μουσικής. Εναλλαγή ρυθμών με παραγγέλματα που παραπέμπουν στη φυσική δραστηριότητα και στην ενέργεια που μας δίνει το φαγητό. Π.χ. «περπατάμε αργά, είμαστε κουρασμένοι από την αναζήτηση στοιχείων», «έχουμε φάει καλό πρωινό, περπατάμε με μικρά και γρήγορα βήματα», «είμαστε νηστικοί, περπατάμε αργά.
Στον κύκλο γίνεται συζήτηση εστιάζοντας στο γεγονός ότι η σωστή διατροφή παρέχει «καύσιμα», για να λειτουργήσουμε.
Ακόμη, ζωγράφισαν ένα πιάτο με τις τροφές που τρώνε το μεσημέρι και το παρουσίασαν στην ολομέλεια.
Όπως σε κάθε εργαστήριο κερδίσαμε το φρούτο μετάλλιο μας μόλις φάγαμε το φρούτο μας την ώρα του δεκατιανού.
Στο σπίτι δόθηκε ένα εβδομαδιαίο ημερολόγιο καταγραφής τροφών.
Εργαστήριο 2ο: Οι ντετέκτιβ ανακαλύπτουν την πυραμίδα της άσκησης…
Ο ντέντεκτιβ Βανς μας έστειλε τον 1ο γρίφο «Ψάξτε για μια πυραμίδα που δεν αφορά τη διατροφή, αλλά είναι εξίσου σημαντική. Ποια είναι;»
Αρχικά, παίξαμε κυνήγι θησαυρού και ανακαλύψαμε την πυραμίδα της φυσικής δραστηριότητας.
Έπειτα ζωγραφίσαμε δραστηριότητες που αυξάνουν την φυσική δραστηριότητα και δραστηριότητες που την μειώνουν.
πού μας βοηθάει η άσκηση;
Δόθηκε στο σπίτι ημερολόγιο καταγραφής εβδομαδιαίας δραστηριότητας και έγινε Αποδελτίωση του φύλλου εργασίας φυσικής δραστηριότητας των μαθητών/τριων στην ολομέλεια της τάξης.
Στο τέλος του εργαστηρίου λάβαμε το πρώτο γράμμα το Υ για την επίλυση του πρώτου γρίφου.
Εργαστήριο 3ο: Οι Ντετέκτιβ ανακαλύπτουν τα οφέλη της άσκησης…
Ο ντέντεκτιβ Βανς μας έστειλε και τον 2ο γρίφο: “Αναζητήστε σε τι χρησιμεύει η άσκηση, ποια τα οφέλη της και καταγράψτε τα”
Οι μαθητές προετοιμάζουν ερωτήσεις που θα ήθελαν να κάνουν σε ένα γυμναστή για να του πάρουν μια συνέντευξη.
Μάθαμε για τα οφέλη της άσκησης μέσα από εκπαιδευτικά βίντεο και έπειτα ζωγραφίσαμε αυτό που σας έκανε περισσότερο εντύπωση και φτιάξαμε ένα ψηφιακό βιβλίο.
Για το τέλος αφήσαμε τα μουσικοκινητικά παιχνίδια με το πιο αγαπημένο να είναι μια παραλλαγή από τις μουσικές καρέκλες, όπου μόλις έκλεινε η μουσική τα παιδιά έπαιρναν την πόζα που τους έδειχνε η κάρτα πάνω στην καρέκλα….
Αφού έλυσαν και αυτό τον γρίφο έλαβαν και το επόμενο γράμμα της αποστολής το γράμμα Γ…..
Εργαστήριο 4ο: Οι ντετέκτιβ ανακαλύπτουν την πυραμίδα της διατροφής και τις ομάδες των τροφών
3ος γρίφος «Είναι ψηλή, έχει πολλές χρωματιστές ομάδες και δε βρίσκεται στην Αίγυπτο αλλά στη διατροφή. Τι είναι;»
Οι μαθητές συνθέτουν στην επιδαπέδια πυραμίδα τις ομάδες τροφίμων που συναντάμε στην διατροφική πυραμίδα.
Οι μαθητές χωρίζονται σε πέντε ομάδες. Η κάθε ομάδα (δημητριακά, φρούτα-λαχανικά, γαλακτοκομικά, κρεατικά, γλυκά) βρίσκει τρόφιμα από το μπακάλικο της τάξης. Συνθέτουν την πυραμίδα και στην ολομέλεια κάθε ομάδα παρουσιάζει την πυραμίδα της.
παρακολουθήσαμε εκπαιδευτικά βίντεο και την συνέντευξη μιας διατροφολόγου που μιλούσε για την αξία του πρωινού γεύματος.
έπειτα παίξαμε παιχνίδια ομαδοποίησης στο τάμπλετ με τις ομάδες τροφίμων και την πυραμίδα της διατροφής από το φωτό δεντρο.
φάγαμε φρέσκια και δροσερή φρουτοσαλάτα
λύση γρίφου και το γράμμα Ε
Εργαστήριο 5ο: Οι ντεντέκτιβ μαγειρεύουν υγιεινά
Ο κύριος Βανς μας χαιρέτησε και μας έδωσε μια αποστολή, να φτιάξουμε ένα κολατσιό εποχής, χρωματιστό και να του στείλουμε τη συνταγή…, ωραία, βγάλαμε όλοι τα φρούτα μας , τα χωρίσαμε σε ομάδες, τα αναγνωρίσαμε και τα μετρήσαμε, τα καθαρίσαμε
και φτιάξαμε δροσερά, γεμάτα βιταμίνες φρουτοσουβλάκια…
καταγράψαμε τη συνταγή όλοι μαζί και τα παιδιά ζωγράφισαν τα συστατικά της, φυσικά τη
στείλαμε, μέσα από τον Η/Υ μας, στον κύριο Βανς για να τον βοηθήσουμε να φτιάξει κι αυτός για τα παιδιά του…
στο τέλος λύσαμε το γρίφο και μας έδωσε το γράμμα Ι, το γράψαμε στο αντίστοιχο κουτάκι κι όλο πλησιάζουμε στη λύση…
Εργαστήριο 6ο: Οι ντετέκτιβ επιλύουν προβλήματα διατροφή
5ος γρίφος : «Τι θα συμβεί αν τα παιδιά μου τρέφονται μόνο με γλυκά, χάμπουργκερ, τηγανιτές πατάτες, αναψυκτικά και δε γυμνάζονται; Τι θα συμβεί αν τα παιδιά μου τρέφονται μόνο με φρούτα και λαχανικά; Τι θα συμβεί αν τα παιδιά μου τρέφονται με γλυκά, χάμπουργκερ, αναψυκτικά και κάνουν ποδήλατο καθημερινά; Τι θα συμβεί αν τα παιδιά μου τρέφονται υγιεινά (γάλα, κρέας, σαλάτα, ψωμί κ.λπ.) και κάνουν και ποδήλατο καθημερινά;
Ο ντετέκτιβ Βανς στέλνει μήνυμα στους/στις μαθητές/μαθήτριες όπου τους μεταφέρει κάποιες ερωτήσεις των παιδιών του, ζητά απαντήσεις και τους δίνει ένα στοιχείο…Οι μαθητές /μαθήτριες χωρίζονται σε ομάδες. Κάθε ομάδα αναλαμβάνει να διερευνήσει ένα σενάριο με βάση σχετικό φύλλο εργασίας στην προσομοίωση.Μέσω πειραματισμού καταλήγουν σε συμπεράσματα σχετικά με το τι συμβαίνει αν τρέφομαι μόνο με ανθυγιεινές τροφές, αν τρέφομαι υγιεινά αλλά δεν ασκούμαι καθόλου, αν τρέφομαι μόνο με μια ομάδα τροφών, αν τρέφομαι υγιεινά και ασκούμαι.
Οι μαθητές/τριες βρίσκονται σε κύκλο στην ολομέλεια. Το καλάθι του ντετεκτιβ με εικόνες τροφίμων περνά από χέρι σε χέρι με συνοδεία μουσικής. Μόλις σταματήσει το παιδί που κρατά το καπέλο τραβά μια κάρτα και ανάλογα με το τι εικονίζει αναφέρει αν αυτή η τροφή κάνει καλό στην υγεία ή όχι.
εμείς πήραμε από το καλαθάκι τυχαία τις κάρτες με τις τροφές, με συνοδεία μουσικής, τις αναγνωρίσαμε και τις χωρίσαμε σε Υγιεινές και ανθυγιεινές
στο τέλος λαμβάνουν το πέμπτο γράμμα, το Α, για την επίλυση του πέμπτου γρίφο.
Εργαστήριο 7ο: Οι ντετέκτιβ κατασκευάζουν – Κριτικός αναστοχασμός
Αφού παρουσιάσαμε τον αρχικό εννοιολογικό χάρτη για τη διατροφή και την άσκηση χρησιμοποιήσαμε την ρουτίνα σκέψης «Τότε νόμισα-Τώρα ξέρω» οι μαθητές/μαθήτριες διατυπώνουν τις νέες γνώσεις και προβαίνουν σε συγκρίσεις.
Έπειτα, δημιουργήσαμε και παίξαμε το δικό μας επιτραπέζιο της υγιεινής διατροφής και το διασκεδάσαμε πολύ….
μπροστά-πίσω από την αρχή μέχρι το τέλος: “Φιδάκι διατροφής”
Τέλος, συμπληρώσαμε τα γράμματα των γρίφων στο φύλλο εργασίας και ανακαλύψαμε το μυστικό για σώμα γερό και μυαλό δυνατό, το οποίο είναι:
η ΥΓΕΙΑ…
Aνατρέξαμε στις παλιές μας εργασίες από το portfolio, πήραμε τα μετάλλια μας ως Ντέντεκτιβ και αποχαιρετήσαμε τον Ντέντεκτιβ Βανς……,μάθαμε πολλά και χρήσιμα, απολαύσαμε το ταξίδι της διατροφής και της άσκησης και ελπίζουμε να βάλαμε ένα λιθαράκι στις διατροφικές συνήθειες και το ΕΥ ΖΗΝ των μαθητών μας!!!
ΤΕΛΟΣ Α΄ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ