Το δεύτερο Εργαστήριο Δεξιοτήτων που πραγματοποιήσαμε ανήκει στην θεματική ενότητα «Φροντίζω το Περιβάλλον-Κλιματική αλλαγή-Φυσικές καταστροφές, πολιτική προστασία» και έχει τίτλο « Μαθαίνω για τα ηφαίστεια και τους σεισμούς ( Σεισμός, και τώρα τι κάνω;)». Το παρόν πρόγραμμα ανήκει στη θεματική « Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη» σύμφωνα με το Πρόγραμμα Σπουδών Νηπιαγωγείου και πραγματοποιήθηκε τους μήνες Δεκέμβριο και Ιανουάριο.
Προκειμένου να επιτευχθεί ο παραπάνω σκοπός πραγματοποιήθηκαν δραστηριότητες δραματοποίησης, κινητικών παιχνιδιών, ανοιχτών φύλλων εργασιών, πειραμάτων, κατασκευών και συνεργασίας σε ομάδες . Τα παιδιά γνώρισαν και έμαθαν ποιες είναι οι φυσικές καταστροφές εστιάζοντας στους σεισμούς και στα ηφαίστεια, από τι αποτελείται το εσωτερικό της γης ώστε να κατανοήσουν τον τρόπο που μπορεί να εκδηλωθεί ένας σεισμός, έμαθαν για τους μύθους του σεισμού που επικρατούν σε χώρες του κόσμου- με έμφαση στην ελληνική μυθολογία και τον μύθο του Εγκέλαδου- και δραματοποίησαν μερικούς από αυτούς.
Στη συνέχεια πειραματίστηκαν με υλικά της τάξης ώστε να δημιουργήσουν σεισμό αλλά και έκρηξη ηφαιστείου στο προαύλιο χώρο. Εμπλούτισαν το λεξιλόγιο τους με νέες λέξεις, όπως σεισμολόγος, σεισμογράφος, ρίχτερ, εγκέλαδος, κλπ και στο τέλος έφτιαξαν το δικό τους σεισμογράφο με κουτί από παπούτσια. Αφού ετοίμασαν το βαλιτσάκι του σεισμού με τα απαραίτητα εφόδια, συμμετείχαν βιωματικά σε ασκήσεις ετοιμότητας σεισμού κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
Στα πλαίσια του εκπαιδευτικού μας προγράμματος την σχολική μας μονάδα επισκέφτηκε η εθελοντική ομάδα ΠΡΟ.Τ.Ε.Κ,Τ.Α (Προστατεύω Τον Εαυτό μου Και Τους Άλλους) και ομάδα πυροσβεστών (με τη συνεργασία του κ. Αθανάσιου Καλύβα, πατέρα μαθήτριάς μας) για να πραγματοποιήσουν με τους μικρούς μας μαθητές σχετικές με το θέμα δραστηριότητες
Αρχικά μιλήσαμε γενικά για τις καταστροφές που προκαλούνται από τα διάφορα φυσικά φαινόμενα.
Προκειμένου να καταλάβουμε πώς προκαλείται ένας σεισμός, παρατηρήσαμε το εσωτερικό της γης μέσα από εικόνες και εκπαιδευτικά βίαντεο αλλά και μέσα από τον παραλληλισμό των στρωμάτων της Γης με την τομή ενός βρασμένου αυγού όπου ο κρόκος είναι ο πυρήνας, το ασπράδι ο μανδύας και το τσόφλι ο φλοιός της Γης.
Τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες ,συνεργάστηκαν και κατασκεύασαν με πλαστελίνη τα στρώματα της Γης
αλλά και ατομικά με χαρτόνι .
Μάθαμε τι είναι οι λιθοσφαιρικές πλάκες, τις οποίες ανασυνθέσαμε σε παζλ
και κατανοήσαμε τον τρόπο που μετακινούνται όταν γίνεται ένας σεισμός, μέσω πειραμάτων:
1) Κράκερ και μαρμελάδα: Σε τρία πιάτα μοιράσαμε μαρμελάδα (που συμβολίζει τη λάβα- πυρήνα της γης) και πάνω της τοποθετήσαμε 2 κράκερς ( που συμβολίζουν τις πλάκες) για κάθε πιάτο. Διαπιστώσαμε ότι οι πλάκες με την κίνηση του πιάτου ή τρίβονται ή συγκρούνται ή απομακρύνονται.
2) Σε ταψί βάλαμε πορτοκαλί τέμπερα για λάβα- πυρήνα, από πάνω φελιζόλ για πλάκες και ένα κομμάτι χαρτόνι για το φλοιό της γης. Τα παιδιά έφτιαξαν πόλη με τουβλάκια και πειραματίστηκαν κουνώντας το ταψί
3) Το ίδιο κάναμε με κομμάτι χαρτόνι και με φελιζόλ αλλά και με τουβλάκια
4) Πειραματιστήκαμε και με το τραπέζι. Ένα παιδί καθισμένο πάνω του και τα υπόλοιπα το κουνούσανε σαν να γίνεται σεισμός. Διασκεδάσαμε πολύ!
Μάθαμε για τους παγκόσμιους μύθους του Σεισμού και εστιάσαμε στο μύθο « Οι χελώνες που σηκώνουν τη γη », της Β. Αμερικής, « Ο γενναίος Κασίμα και το γατόψαρο » της Ιαπωνίας ,« Ο φυλακισμένος γίγαντας – Εγκέλαδος » της Ελλάδας και τους δραματοποιήσαμε.
Γεμίσαμε την τσάντα του σεισμού επιλέγοντας τα απαραίτητα αντικείμενα και μάθαμε τα τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης
Αφού μάθαμε τα είδη που πρέπει να έχει ένας σάκος έκτακτης ανάγκης ήρθε η ώρα να φτιάξουμε και το δικό μας βαλιτσάκι.
Κατασκευάσαμε σεισμογράφο με ένα κουτί στο οποίο κρεμάσαμε ένα ποτήρι με τρύπα για να μπει ο μαρκαδόρος και προσθέσαμε από κάτω μια λωρίδα χαρτί που περνούσε μέσα από το κουτί .Τα παιδιά κουνώντας τον αυτοσχέδιο σεισμογράφο κατέγραφαν «σεισμική δόνηση». Την ιδέα την πήραμε από εδώ
https://youtu.be/41RzGwZINOk?si=zyxamdo2hhgaWDiD
Παιχνίδι : «Γινόμαστε σεισμογράφοι»
Εκμάθηση εννοιών ασθενής – μέτρια – ισχυρή σεισμική δόνηση
Τα παιδιά καθισμένα οκλαδόν έχουν μπροστά τους μια κόλλα Α4 και ένα μαρκαδόρο. Η νηπιαγωγός χτυπάει το ταμπουρίνο έντονα, μέτρια, σιγανά-απαλά ώστε να καταλάβουν τη διαφορά. Έπειτα γίνεται το «χέρι τους σεισμογράφος» και «καταγράφουν σεισμική δόνηση» σύμφωνα με το χτύπο από το ταμπουρίνο. Αν είναι σιγανός ο ήχος σημαίνει ότι μικρής έντασης σεισμός και κάνουν μικρές γραμμές, αν είναι έντονος ο ήχος γίνεται δυνατός σεισμός και κάνουν μεγάλες γραμμές.