2ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων-Σεισμός

Το δεύτερο Εργαστήριο Δεξιοτήτων που πραγματοποιήσαμε ανήκει στην θεματική ενότητα «Φροντίζω το Περιβάλλον-Κλιματική αλλαγή-Φυσικές καταστροφές, πολιτική προστασία»  και έχει τίτλο « Μαθαίνω για τα ηφαίστεια και τους σεισμούς ( Σεισμός, και τώρα τι κάνω;)». Το παρόν πρόγραμμα ανήκει στη θεματική « Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη» σύμφωνα με το Πρόγραμμα Σπουδών Νηπιαγωγείου και πραγματοποιήθηκε τους μήνες Δεκέμβριο και Ιανουάριο.

Σκοπός του προγράμματος είναι να βοηθήσουμε τα παιδιά να γνωρίσουν τους φυσικούς κινδύνους, να αποβάλλουν το φόβο  που τα διακατέχει στο
άκουσμα των λέξεων σεισμός-ηφαίστεια, καθώς και να είναι προετοιμασμένα σε περίπτωση εκδήλωσης σεισμού λαμβάνοντας υπόψη ότι την 6η θέση στον
κόσμο στις πιο σεισμογενείς χώρες κατέχει η Ελλάδα.

Προκειμένου να επιτευχθεί ο παραπάνω σκοπός πραγματοποιήθηκαν δραστηριότητες   δραματοποίησης, κινητικών παιχνιδιών, ανοιχτών φύλλων εργασιών, πειραμάτων, κατασκευών και συνεργασίας σε ομάδες .  Τα παιδιά γνώρισαν και έμαθαν ποιες είναι οι φυσικές καταστροφές εστιάζοντας στους σεισμούς και στα ηφαίστεια, από τι αποτελείται το εσωτερικό της γης ώστε να κατανοήσουν τον τρόπο που μπορεί να εκδηλωθεί ένας σεισμός, έμαθαν για τους μύθους του σεισμού που επικρατούν σε χώρες του κόσμου- με έμφαση στην ελληνική μυθολογία και τον μύθο του Εγκέλαδου- και δραματοποίησαν μερικούς από αυτούς.

Στη συνέχεια πειραματίστηκαν με υλικά της τάξης ώστε να δημιουργήσουν σεισμό αλλά και έκρηξη ηφαιστείου στο προαύλιο χώρο. Εμπλούτισαν το λεξιλόγιο τους με νέες λέξεις, όπως σεισμολόγος, σεισμογράφος, ρίχτερ, εγκέλαδος, κλπ και στο τέλος έφτιαξαν το δικό τους σεισμογράφο με κουτί από παπούτσια. Αφού ετοίμασαν το βαλιτσάκι του σεισμού με τα απαραίτητα εφόδια, συμμετείχαν βιωματικά σε ασκήσεις ετοιμότητας σεισμού κατά τη διάρκεια του μαθήματος.

Στα πλαίσια του εκπαιδευτικού μας προγράμματος την σχολική μας μονάδα επισκέφτηκε η εθελοντική ομάδα ΠΡΟ.Τ.Ε.Κ,Τ.Α (Προστατεύω Τον Εαυτό μου Και Τους Άλλους) και ομάδα πυροσβεστών (με τη συνεργασία του κ. Αθανάσιου Καλύβα, πατέρα μαθήτριάς μας)  για να πραγματοποιήσουν  με τους μικρούς μας μαθητές  σχετικές με το θέμα δραστηριότητες

Αρχικά μιλήσαμε γενικά για τις καταστροφές που προκαλούνται από τα διάφορα φυσικά φαινόμενα.

DSC03695 DSC03696

Προκειμένου να καταλάβουμε πώς προκαλείται ένας σεισμός, παρατηρήσαμε το εσωτερικό της γης μέσα από εικόνες και εκπαιδευτικά βίαντεο αλλά και μέσα από τον παραλληλισμό των στρωμάτων της Γης με την τομή ενός βρασμένου αυγού όπου ο κρόκος είναι ο πυρήνας, το ασπράδι ο μανδύας και το τσόφλι ο φλοιός της Γης.

IMG 20240116 093029

Τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες ,συνεργάστηκαν και  κατασκεύασαν με πλαστελίνη τα στρώματα της Γης

εικόνα Viber 2024 01 24 16 49 50 644εικόνα Viber 2024 01 24 16 49 48 776 IMG 20240116 104708IMG 20240116 111507Εικόνα88IMG 20240116 104956IMG 20240116 110814

αλλά και ατομικά με χαρτόνι .

DSC03700

 

 

 

 

 

Μάθαμε τι είναι οι λιθοσφαιρικές πλάκες, τις οποίες ανασυνθέσαμε σε παζλ

εικόνα Viber 2024 01 24 16 49 50 724

και κατανοήσαμε τον τρόπο που μετακινούνται  όταν γίνεται ένας σεισμός, μέσω πειραμάτων:

1) Κράκερ και μαρμελάδα: Σε τρία πιάτα μοιράσαμε μαρμελάδα (που συμβολίζει τη λάβα- πυρήνα της γης) και πάνω της τοποθετήσαμε 2 κράκερς ( που συμβολίζουν τις πλάκες) για κάθε πιάτο.  Διαπιστώσαμε ότι οι πλάκες  με την κίνηση του πιάτου ή τρίβονται ή συγκρούνται ή απομακρύνονται.

IMG 20240116 100334

2) Σε ταψί βάλαμε πορτοκαλί τέμπερα για λάβα- πυρήνα, από πάνω φελιζόλ για πλάκες και ένα κομμάτι χαρτόνι για το φλοιό της γης. Τα παιδιά έφτιαξαν πόλη με τουβλάκια και πειραματίστηκαν κουνώντας το ταψί

Εικόνα77

3) Το ίδιο κάναμε με κομμάτι χαρτόνι και με φελιζόλ αλλά και με τουβλάκια

IMG 20240119 102812 IMG 20240119 102816IMG 20240119 111128

εικόνα Viber 2024 01 25 12 03 39 832 εικόνα Viber 2024 01 25 12 03 40 587

4)  Πειραματιστήκαμε και με το τραπέζι. Ένα παιδί καθισμένο πάνω του και τα υπόλοιπα το κουνούσανε σαν να γίνεται σεισμός. Διασκεδάσαμε πολύ!

IMG 20240119 103947

Μάθαμε για τους παγκόσμιους μύθους του Σεισμού και εστιάσαμε στο μύθο « Οι χελώνες που σηκώνουν τη γη », της Β. Αμερικής, « Ο γενναίος Κασίμα και το γατόψαρο » της Ιαπωνίας ,« Ο φυλακισμένος γίγαντας – Εγκέλαδος » της Ελλάδας και τους δραματοποιήσαμε.

IMG 20240123 094003 IMG 20240123 094359 IMG 20240123 095156 IMG 20240123 095548

Γεμίσαμε την τσάντα του σεισμού επιλέγοντας τα απαραίτητα αντικείμενα  και μάθαμε τα τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης

IMG 2a760e159054d94f5c5da7770ac3d7d7 V IMG 9e4f6d134e5c56a9e2bf30318a8a1120 V IMG 9a0e9f7ce913b4dbf4d937a15292cb89 V IMG d2a78759a46ca8b06c30f044af05e483 V εικόνα Viber 2024 01 26 13 17 00 342 εικόνα Viber 2024 01 26 13 16 56 107

Εικόνα2ππππ

Αφού μάθαμε τα είδη που πρέπει να έχει ένας σάκος έκτακτης ανάγκης ήρθε η ώρα να φτιάξουμε και το δικό μας βαλιτσάκι.

Εικόνα1ο

Κατασκευάσαμε σεισμογράφο με ένα κουτί  στο οποίο κρεμάσαμε ένα ποτήρι με τρύπα για να μπει ο μαρκαδόρος και προσθέσαμε από κάτω μια λωρίδα χαρτί που περνούσε μέσα από το κουτί .Τα παιδιά κουνώντας τον αυτοσχέδιο σεισμογράφο κατέγραφαν «σεισμική δόνηση». Την ιδέα την πήραμε από εδώ

https://youtu.be/41RzGwZINOk?si=zyxamdo2hhgaWDiD

IMG 20240126 123231 IMG 20240126 124740 IMG 20240126 124015

 

Παιχνίδι : «Γινόμαστε σεισμογράφοι»

Εκμάθηση εννοιών  ασθενής – μέτρια – ισχυρή σεισμική δόνηση

Τα παιδιά καθισμένα οκλαδόν έχουν μπροστά τους μια κόλλα Α4 και ένα μαρκαδόρο. Η νηπιαγωγός χτυπάει το ταμπουρίνο έντονα, μέτρια, σιγανά-απαλά ώστε να καταλάβουν τη διαφορά. Έπειτα γίνεται το «χέρι τους σεισμογράφος» και «καταγράφουν σεισμική δόνηση» σύμφωνα με το χτύπο από το ταμπουρίνο. Αν είναι σιγανός ο ήχος σημαίνει ότι μικρής έντασης σεισμός και κάνουν μικρές γραμμές, αν είναι έντονος ο ήχος γίνεται δυνατός σεισμός και κάνουν μεγάλες γραμμές.

IMG 20240126 111320 IMG 20240126 112925