Ένας από τους βασικούς άξονες της διαδικασίας αξιολόγησης μιας σχολικής μονάδας είναι η υλοποίηση σχεδίων δράσεων. Πρόκειται για μια συστηματική προσπάθεια για τη συνεχή βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσω της υιοθέτησης καλών πρακτικών, με στόχο την επίτευξη υψηλότερων επιπέδων αποτελεσματικότητας. Τα Σχέδια Δράσης στον συλλογικό προγραμματισμό του νηπιαγωγείου αποτελούν ένα σύντομο και σαφές κείμενο εργασίας στο οποίο περιγράφεται ένα σύνολο προγραμματισμένων δραστηριοτήτων, με τις οποίες η σχολική μονάδα (ο Σύλλογος Διδασκόντων) στοχεύει να απαντήσει σε συγκεκριμένες ανάγκες ή προκλήσεις που έχουν εντοπιστεί κατά τη διαδικασία της αυτοαξιολόγησης. Το εκάστοτε σχέδιο δράσης εντάσσεται στον ετήσιο συλλογικό προγραμματισμό της σχολικής μονάδας και αφορά έναν από τους άξονες της παιδαγωγικής και μαθησιακής λειτουργίας, της διοικητικής λειτουργίας ή της επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών.
Κάθε χρόνο κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς ο σύλλογος διδασκόντων του νηπιαγωγείου μας λαμβάνει υπόψη τις δυνατότητες, τις ανάγκες, αλλά κυρίως τις ιδιαιτερότητες σχολικής μονάδας αναφορικά τόσο με το ανθρώπινο δυναμικό (εκπαιδευτικοί, μαθητές, γονείς) όσο και με την υλικοτεχνική υποδομή. Κατόπιν προχωράει στη διαμόρφωση ενός νέου σχεδίου δράσης, το οποίο υλοποιείται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς με βάση τον αρχικό προγραμματισμό αλλά και τις εκάστοτε συνθήκες, όπως αυτές προκύπτουν στη φάση της υλοποίησης.
Βασικά Χαρακτηριστικά και Σκοπός
- Στοχοθεσία: Κάθε Σχέδιο Δράσης έχει έναν ή περισσότερους σαφείς στόχους βελτίωσης, οι οποίοι απορρέουν από τους άξονες προτεραιότητας του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), όπως η παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία, η σχολική διαρροή, ή η επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών.
- Συλλογικότητα: Ο σχεδιασμός, η υλοποίηση, η παρακολούθηση και η αξιολόγηση των δράσεων είναι αποτέλεσμα συλλογικής προσπάθειας όλων των εκπαιδευτικών του νηπιαγωγείου, οι οποίοι συνεργάζονται για την επίτευξη των κοινών στόχων.
- Προγραμματισμός: Περιλαμβάνει τη λεπτομερή οργάνωση των ενεργειών, των μεθόδων (π.χ., βιωματική μάθηση), των υλικών (π.χ., εποπτικό υλικό) και των χρονοδιαγραμμάτων που απαιτούνται για την ολοκλήρωσή τους.
Βελτίωση και Αξιολόγηση: Κεντρικός σκοπός είναι η βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου και η ενίσχυση υπαρχουσών καλών πρακτικών. Μετά την υλοποίηση, ακολουθεί αξιολόγηση (αυτοαξιολόγηση/ετεροαξιολόγηση) για να διαπιστωθεί ο βαθμός επίτευξης των στόχων και να προταθούν βελτιώσεις για το μέλλον.
Για το σχολικό έτος 2025-26 τα σχέδια δράσης που θα εκπονηθούν από την σχολική μονάδα έχουν στόχο να ξαναφέρουν στο προσκήνιο την μαγεία του βιβλίου και ο τίτλος είναι «Παραμυθοταξιδευτές», ενώ το δεύτερο σχέδιο δράσης έχει στόχο την ενίσχυση της συνεργασίας και επικοινωνίας σχολείου οικογένειας με τίτλο «Όταν οι γονείς κάνουν team με τις νηπιαγωγούς, όλα παίζουν ομαδικά!».Σε όλους τους γονείς μοιράστηκε βιβλιαράκι όπου επεξηγούμε αναλυτικά τους στόχους και σκοπούς των δράσεων που αναλάβαμε.