ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ “Κάθε αλλαγή μια φωτεινή αρχή”

“Κάθε αλλαγή μια φωτεινή αρχή”

“Μικρές ηλιαχτίδες ενδυνάμωσης και φροντίδας μέσα από το……. παράθυρο”.

Κατά την διάρκεια της φετινής σχολικής χρονιάς 2024-2025, εντάχθηκε στη διδασκαλία μας ένα καινούργιο Πρόγραμμα, που ονομάζεται: «Κάθε αλλαγή μια φωτεινή αρχή». Το πρόγραμμα αυτό αποτελεί μία δομημένη εκπαιδευτική παρέμβαση στο πλαίσιο των εργαστηρίων καλλιέργειας δεξιοτήτων, για την κοινωνικο-συναισθηματική υποστήριξη και ενδυνάμωση μαθητών/τριών  πρώιμης παιδικής και πρωτοσχολικής ηλικίας σε περιόδους αλλαγών.

Η προσχολική περίοδος, είναι μια περίοδος,  κατά την οποία τα παιδιά μαθαίνουν πολλά πράγματα: Αποκτούν καινούργιες γνώσεις, αναπτύσσουν καινούργιες δεξιότητες, αλλά και υιοθετούν καινούργιες συμπεριφορές. Όλα αυτά θα συνοδεύουν τα παιδιά στην υπόλοιπη ζωή τους. Γι’ αυτό είναι σημαντικό τα καινούργια εφόδια που θα αποκτήσουν να είναι τέτοια που θα τους βοηθήσουν όχι μόνο στην επιβίωσή τους, αλλά και στην πλήρη συναισθηματική, κοινωνική και γνωστική τους ανάπτυξη καθώς και την ψυχική ανθεκτικότητα.

Οι κυριότεροι στόχοι του προγράμματος είναι:

Να ενδυναμώσει τις δεξιότητες των παιδιών που σχετίζονται με την κοινωνική ζωή, τη διαμεσολάβηση και την κοινωνική ενσυναίσθηση, τη στρατηγική και την πλάγια σκέψη, τον αναστοχασμό καθώς και  τις δεξιότητες μάθησης του 21ου αιώνα.

Όταν τα παιδιά μπορούν να σκέφτονται αυτόνομα, να αισθάνονται καλά με τον εαυτό τους και να ενεργούν υπεύθυνα, τότε θα έχουν τα κίνητρα, θα εκμεταλλεύονται τις δυνατότητές τους και θα προσπαθούν και θα επιμένουν, όταν αντιμετωπίζουν δυσκολίες.

Το παρακάτω φωτογραφικό υλικό αποτελεί ενδεικτικά μέρος των δραστηριοτήτων που πραγματοποιήθηκαν στην τάξη με την υποστήριξη της Μικρής Ηλιαχτίδας (κούκλας εμψυχώτριας):

…….. Ποιος θα το περίμενε αυτό που συνέβη στο σχολείο μας; Το μόνο σίγουρο είναι πως εμάς μας εξέπληξε. Πήγαμε να καθίσουμε στην τάξη μας και ξαφνικά…ακούσαμε κάτι από το τζάμι και τσουπ να σου η “Ηλιαχτίδα” με ένα γράμμα από τον ήλιο και ένα σωρό εκπλήξεις μαζί της. Τα παιδιά βάλθηκαν να της κάνουν ερωτήσεις για να μάθουν για τα ταξίδια της και όλους εκείνους τους λόγους που την οδήγησαν στο σχολείο μας.

Τί να κρύβει άραγε το κουτί που μας έφερε η Ηλιαχτίδα; Υπάρχει ένα κίτρινο καπέλο στολισμένο μ΄έναν ήλιο για να παίζουμε και να μεταμφιεζόμαστε!!! Ας το φορέσουμε λοιπόν …

Η ηλιαχτίδα και το γράμμα του ήλιου 5  Η ηλιαχτίδα και το γράμμα του ήλιου 4   Η ηλιαχτίδα και το γράμμα του ήλιου 1  Η ηλιαχτίδα και το γράμμα του ήλιου 2  Η ηλιαχτίδα και το γράμμα του ήλιου 32η τα παιδιά ρωτούν την ηλιαχτίδα 25 2η τα παιδιά ρωτούν την ηλιαχτίδα 24

τα παιδιά φωτογραφίζονται με την ηλιαχτίδα 2 τα παιδιά φωτογραφίζονται με την ηλιαχτίδα 3 τα παιδιά φωτογραφίζονται με την ηλιαχτίδα 4 τα παιδιά φωτογραφίζονται με την ηλιαχτίδα 5 τα παιδιά φωτογραφίζονται με την ηλιαχτίδα 6  τα παιδιά φωτογραφίζονται με την ηλιαχτίδα 10 τα παιδιά φωτογραφίζονται με την ηλιαχτίδα 11 τα παιδιά φωτογραφίζονται με την ηλιαχτίδα 12 τα παιδιά φωτογραφίζονται με την ηλιαχτίδα 15 τα παιδιά φωτογραφίζονται με την ηλιαχτίδα 16 τα παιδιά φωτογραφίζονται με την ηλιαχτίδα 17 τα παιδιά φωτογραφίζονται με την ηλιαχτίδα 18 τα παιδιά φωτογραφίζονται με την ηλιαχτίδα 19 τα παιδιά φωτογραφίζονται με την ηλιαχτίδα 20 τα παιδιά φωτογραφίζονται με την ηλιαχτίδα 21 τα παιδιά φωτογραφίζονται με την ηλιαχτίδα 23 τα παιδιά φωτογραφίζονται με την ηλιαχτίδα 24 τα παιδιά φωτογραφίζονται με την ηλιαχτίδα 25 τα παιδιά φωτογραφίζονται με την ηλιαχτίδα 26 τα παιδιά φωτογραφίζονται με την ηλιαχτίδα 27 τα παιδιά φωτογραφίζονται με την ηλιαχτίδα 28 τα παιδιά φωτογραφίζονται με την ηλιαχτίδα 29

Παίξαμε παιχνίδια μαζί της, χορέψαμε και γνωριστήκαμε…… αφού μάθαμε πολλά για εκείνη είπαμε να της πούμε και εμείς κάποια πράγματα για εμάς. Φέραμε λοιπόν κάποια πράγματα από το σπίτι μας, που μας αρέσουν πολύ και τα παρουσιάσαμε στην τάξη. Κάναμε παντομίμα, μιλήσαμε για αυτά στους συμμαθητές μας και η ηλιαχτίδα μας πήρε και συνέντευξη για τα ξεχωριστά αντικείμενα που φέραμε.

1η παρουσίαση αγαπημένου αντικειμένου 4  1η παρουσίαση αγαπημένου αντικειμένου 5  1η παρουσίαση αγαπημένου αντικειμένου 6  1η παρουσίαση αγαπημένου αντικειμένου 9  1η παρουσίαση αγαπημένου αντικειμένου 10  2η παρουσίαση αγαπημένου αντικειμένου 1 2η παρουσίαση αγαπημένου αντικειμένου 2  2η παρουσίαση αγαπημένου αντικειμένου 3  2η παρουσίαση αγαπημένου αντικειμένου 4  2η παρουσίαση αγαπημένου αντικειμένου 5  2η παρουσίαση αγαπημένου αντικειμένου 6  2η παρουσίαση αγαπημένου αντικειμένου 7       3η παρουσίαση αγαπημένου αντικειμένου 13η παρουσίαση αγαπημένου αντικειμένου 23η παρουσίαση αγαπημένου αντικειμένου 33η παρουσίαση αγαπημένου αντικειμένου 43η παρουσίαση αγαπημένου αντικειμένου 53η παρουσίαση αγαπημένου αντικειμένου 63η παρουσίαση αγαπημένου αντικειμένου 7  3η παρουσίαση αγαπημένου αντικειμένου 8  3η παρουσίαση αγαπημένου αντικειμένου 9 1η παρουσίαση αγαπημένου αντικειμένου 8

Με τα προσωπικά μας παιχνίδια παίξαμε συνεργατικά και τα μοιραστήκαμε!!!

 αγαπημένα αντικείμενα συνεργατικό παιχν 1  αγαπημένα αντικείμενα συνεργατικό παιχν 2αγαπημένα αντικείμενα συνεργατικό παιχνίδι 1  αγαπημένα αντικείμενα συνεργατικό παιχνίδι 2  1η παρουσίαση αγαπημένου αντικειμένου 1 συνεργατικό παιχνίδι χωρισμός ομάδες  1η παρουσίαση αγαπημένου αντικειμένου 3   1η παρουσίαση αγαπημένου αντικειμένου 7   1η παρουσίαση αγαπημένου αντικειμένου 2   αγαπημένα αντικείμενα συνεργατικό παιχνίδι3 1αγαπημένα αντικείμενα συνεργατικό παιχνίδι3 2αγαπημένα αντικείμενα συνεργατικό παιχνίδι3 3αγαπημένα αντικείμενα συνεργατικό παιχνίδι3 4αγαπημένα αντικείμενα συνεργατικό παιχνίδι3 5αγαπημένα αντικείμενα συνεργατικό παιχνίδι3 6

Παρατηρήσαμε σε πίνακα αναφοράς το βάζο με τα γλυκά και ευγενικά λογάκια σε καραμέλες και διαβάσαμε βιβλία για την καλή συμπεριφορά και τους κανόνες ευγένειας:

 γλυκές λέξεις 2    γλυκές λέξεις 5 γλυκές λέξεις 7  γλυκές λέξεις 1  γλυκές λέξεις 6

Το κουβάρι της μικρής ηλιαχτίδας: Παιχνίδι γνωριμίας και σύνδεσης στον κύκλο.  

  IMG20241106094327   IMG bb4aa6e67d7c5d89960b70726090e7bd V IMG20241106094505 IMG dd9fbb192a218167419723451d84b81c V IMG 82e1493adef7db41f715ffca5967aa1f V 

1η ομαδικό παιχνίδι κουβάρι 1   1η ομαδικό παιχνίδι κουβάρι 2 1η ομαδικό παιχνίδι κουβάρι 3 1η ομαδικό παιχνίδι κουβάρι 1η παιχνίδι κουβάρι 1η παιχνίδι ομαδικό

Παιχνίδι παντομίμας σε κύκλο: “Ηλιαχτίδα φωτεινή, ηλιαχτίδα λαμπερή, έλα μέσα και φώτισέ μας στη στιγμή”….

  Ηλιαχτίδα φωτεινή ηλιαχτίδα λαμπερή έλα στην τάξη και φώτισέ μας στη στιγμή 1  Ηλιαχτίδα φωτεινή ηλιαχτίδα λαμπερή έλα στην τάξη και φώτισέ μας στη στιγμή1 

Κατασκευάσαμε μικρές ηλιαχτίδες με τις κάλτσες μας και παίξαμε κουκλοθέατρο με τη βοήθεια της Ηλιαχτίδας.

 κατασκευή ηλιαχτίδας και κουκλοθέατρο 1  κατασκευή ηλιαχτίδας και κουκλοθέατρο 2  κατασκευή ηλιαχτίδας και κουκλοθέατρο 3κατασκευή ηλιαχτίδας και κουκλοθέατρο 4κατασκευή ηλιαχτίδας και κουκλοθέατρο 5κατασκευή ηλιαχτίδας και κουκλοθέατρο 6κατασκευή ηλιαχτίδας και κουκλοθέατρο 7κατασκευή ηλιαχτίδας και κουκλοθέατρο 8κατασκευή ηλιαχτίδας και κουκλοθέατρο 9κατασκευή ηλιαχτίδας και κουκλοθέατρο 11κατασκευή ηλιαχτίδας και κουκλοθέατρο 12κατασκευή ηλιαχτίδας και κουκλοθέατρο 13κατασκευή ηλιαχτίδας και κουκλοθέατρο 14 κατασκευή ηλιαχτίδας και κουκλοθέατρο 15 κατασκευή ηλιαχτίδας και κουκλοθέατρο 16  κούκλες κάλτσες ηλιαχτίδες

Σε ομαδική δραστηριότητα κατασκευάσαμε με τις παλαμίτσες μας τον ήλιο της τάξης μας, γράψαμε τα ονόματά μας και νιώσαμε μικρές ηλιαχτίδες που φωτίζουμε με τις γνώσεις μας και τη δημιουργικότητά μας!!!  

ομαδική κατασκευή ήλιου με ευχάριστες και αποδεκτές λέξεις ομαδική κατασκευή ήλιος και ευχάριστες λέξεις

Δημιουργία φύλλων εργασίας από το Πρόγραμμα:

1η ζωγραφίζω το παιχνίδι της ομάδας με κουβάρι ηλιαχτιδας 1 1η ζωγραφίζω το παιχνίδι της ομάδας με κουβάρι ηλιαχτιδας 2 1η ζωγραφίζω το παιχνίδι της ομάδας με κουβάρι ηλιαχτιδας 3 1η παρουσίαση φύλλο αξιολόγησης 1ο φύλλο αξιολόγησης ζωγράφισε την ηλιαχτίδα στο σχολείο 1 1ο φύλλο αξιολόγησης ζωγράφισε την ηλιαχτίδα στο σχολείο 2 1ο φύλλο αξιολόγησης ζωγράφισε την ηλιαχτίδα στο σχολείο 3 2η παρουσίαση φύλλο αξιολόγησης 1 2η παρουσίαση φύλλο αξιολόγησης 2 3η παρουσίαση φύλλο αξιολόγησης 1 3η παρουσίαση φύλλο αξιολόγησης 2 3η παρουσίαση φύλλο αξιολόγησης 3 Ελεύθερο σχέδιο ηλιαχτίδα Άγγελου Ν ζωγραφίζω τη δική μου καλημέρα 1 ζωγραφίζω τη δική μου καλημέρα 2 ζωγραφίζω τη δική μου καλημέρα 3 ζωγραφίζω τη δική μου καλημέρα 4 μια ακτινοκορδέλα από το σπίτι στο σχολείο 1 μια ακτινοκορδέλα από το σπίτι στο σχολείο 2 μια ακτινοκορδέλα από το σπίτι στο σχολείο 3 μικρόβια παντού 1 μικρόβια παντού 2 μικρόβια παντού 3 μικρόβια παντού 4 μικρόβια παντού 5 μικρόβια παντού 6 μικρόβια παντού 7 μικρόβια παντού 8 μικρόβια παντού 9 μικρόβια παντού 10 μικρόβια παντού 11 μικρόβια παντού 12

Με πειράματα η Ηλιαχτίδα μας έμαθε να προστατευόμαστε από τα μικρόβια. Χρησιμοποιήσαμε υλικά που έχουμε στην κουζίνα και στο σχολείο (λεκάνη με νερό, ρίγανη, χρυσόσκονη και υγρό σαπούνι πιάτων, για να καταλάβουμε τη σημασία της καθαριότητας και της προστασίας από τα μικρόβια. Πρώτα παρατηρήσαμε ομαδικά στον κύκλο παρεούλα…..

μικρόβια παντού ομαδικό πείραμα με ρίγανη και υγρό σαπούνι τί συμβαίνει 1 μικρόβια παντού ομαδικό πείραμα με ρίγανη και υγρό σαπούνι τί συμβαίνει 2 μικρόβια παντού ομαδικό πείραμα με ρίγανη και υγρό σαπούνι τί συμβαίνει 3 μικρόβια παντού ομαδικό πείραμα με ρίγανη και υγρό σαπούνι τί συμβαίνει 4 μικρόβια παντού ομαδικό πείραμα με ρίγανη και υγρό σαπούνι τί συμβαίνει 5 μικρόβια παντού ομαδικό πείραμα με ρίγανη και υγρό σαπούνι τί συμβαίνει 6 μικρόβια παντού ομαδικό πείραμα με ρίγανη και υγρό σαπούνι τί συμβαίνει 7 μικρόβια παντού ομαδικό πείραμα με ρίγανη και υγρό σαπούνι τί συμβαίνει 8 μικρόβια παντού ομαδικό πείραμα με ρίγανη και υγρό σαπούνι τί συμβαίνει 9 μικρόβια παντού πείραμα χρυσόσκονη μικρόβια παντού πείραμα

….. μετά ατομικά σε ποτηράκια !!!

πείραμα πιπέρι υγρό σαπούνι μικρόβια παρατήρηση 1 πείραμα πιπέρι υγρό σαπούνι μικρόβια παρατήρηση 2 πείραμα πιπέρι υγρό σαπούνι μικρόβια παρατήρηση 3 πείραμα πιπέρι υγρό σαπούνι μικρόβια παρατήρηση 4 πείραμα πιπέρι υγρό σαπούνι μικρόβια παρατήρηση 5 πείραμα πιπέρι υγρό σαπούνι μικρόβια παρατήρηση 6 πείραμα πιπέρι υγρό σαπούνι μικρόβια παρατήρηση 7 πείραμα πιπέρι υγρό σαπούνι μικρόβια παρατήρηση1

Η Ηλιαχτίδα μας μίλησε και για την υγιεινή διατροφή και πώς πρέπει να φροντίζουμε την υγεία μας!!! Αφού συζητήσαμε στην τάξη παίξαμε ομαδικά παιχνίδια, δημιουργήσαμε νόστιμες και πλούσιες φρουτοσαλάτες και τις απολαύσαμε όλοι παρέα !!!

IMG 33d852a2c44270a3fa75ea520ac780ca V IMG 8696434cda081e86b42abbb72f0797c9 V IMG20241121092324  IMG20250210121126

IMG20250210120015  IMG20250210120829  IMG20250210120403

υγειινή διατροφή 2 IMG20241128124657 1 υγεινή διατροφή1

Ζωγραφίσαμε συνεργατικά σε ομάδες, με τη βοήθεια μουσικής, όπου με το stop της μουσικής έπρεπε να δώσουμε στο επόμενο παιδί τη ζωγραφιά μας, ώστε να συνεχίσει το σχέδιο με την εικόνα που είχε και στο τέλος είδαμε το αποτέλεσμα!!! Πολύ το χαρήκαμε και το διασκεδάσαμε !!! 

συνεργατικές ζωγραφιές 1 συνεργατικές ζωγραφιές 2 συνεργατικές ζωγραφιές 3 συνεργατικές ζωγραφιές 4 συνεργατικές ζωγραφιές 5

Σε ομάδες πάλι παίξαμε συνεργατικά με παιδαγωγικά υλικά και δημιουργήσαμε βάση οδηγιών: ένα γκαράζ αυτοκινήτων, μία φάρμα, ένα σπίτι, ένα δέντρο του φθινοπώρου, μία πόλη για τις κούκλες !!!

συνεργατικό παιχνίδι σε ομάδες με αποστολή 2 συνεργατικό παιχνίδι σε ομάδες με αποστολή 3 συνεργατικό παιχνίδι σε ομάδες με αποστολή 4 συνεργατικό παιχνίδι σε ομάδες με αποστολή 5 συνεργατικό παιχνίδι σε ομάδες με αποστολή 6 συνεργατικό παιχνίδι σε ομάδες με αποστολή 7 συνεργατικό παιχνίδι σε ομάδες με αποστολή 8 συνεργατικό παιχνίδι σε ομάδες με αποστολή 9 συνεργατικό παιχνίδι σε ομάδες με αποστολή 10

Συνεργατικό παιχνίδι σε ζευγάρια και κατασκευή πύργου από τον Γιώργο Α. και τη Ρόζα και μικρές ηλιαχτίδες από τον Άγγελο Ν. και τον Άγγελο Α. !!!

συνεργατικό παιχνίδι συνεργατικό παιχνίδι ηλιαχτίδες

Με τη βοήθεια της beebot της μελισσούλας ρομποτάκι σχεδιάσαμε διαδρομές στο πάτωμα της τάξης και αναπαραστήσαμε με βιωματικό τρόπο την καθημερινή μας ρουτίνα για να πάμε από το σπίτι στο σχολείο. Επίσης μάθαμε να προσανατολιζόμαστε στο χώρο (χωροχρονική και λογικομαθηματική σκέψη).

η beebot μας οδηγεί από το σπίτι στο νηπιαγωγείο πρώτη επαφή με τη μελισσούλα 12  η beebot μας οδηγεί από το σπίτι στο νηπιαγωγείο πρώτη επαφή με τη μελισσούλα 2 η beebot μας οδηγεί από το σπίτι στο νηπιαγωγείο πρώτη επαφή με τη μελισσούλα 3 η beebot μας οδηγεί από το σπίτι στο νηπιαγωγείο πρώτη επαφή με τη μελισσούλα 4 η beebot μας οδηγεί από το σπίτι στο νηπιαγωγείο πρώτη επαφή με τη μελισσούλα 5 η beebot μας οδηγεί από το σπίτι στο νηπιαγωγείο πρώτη επαφή με τη μελισσούλα 6 η beebot μας οδηγεί από το σπίτι στο νηπιαγωγείο πρώτη επαφή με τη μελισσούλα 7 η beebot μας οδηγεί από το σπίτι στο νηπιαγωγείο πρώτη επαφή με τη μελισσούλα 8 η beebot μας οδηγεί από το σπίτι στο νηπιαγωγείο πρώτη επαφή με τη μελισσούλα 9 η beebot μας οδηγεί από το σπίτι στο νηπιαγωγείο πρώτη επαφή με τη μελισσούλα 10 η beebot μας οδηγεί από το σπίτι στο νηπιαγωγείο πρώτη επαφή με τη μελισσούλα 11

Παιχνίδι στον κύκλο της τάξης: “H θέση δεξιά μου είναι αδειανή, έλα π.χ. Σοφία να κάτσουμε μαζί”. (Γνωριμία, προσανατολισμός, δημιουργία φιλικών σχέσεων, έκφραση).

η θέση δεξιά μου είναι αδειανή 1 η θέση δεξιά μου είναι αδειανή 2 η θέση δεξιά μου είναι αδειανή 3

Παίξαμε ομαδικά παιχνίδια στην αυλή του σχολείου μας και προσπαθήσαμε να κάνουμε την ομάδα μας χαρούμενη !!! Σκορπίσαμε στεφάνια στην αυλή και τρέχουμε ελεύθερα κοντά στα στεφάνια με τον ήχο του ταμπουρίνο. Στο σήμα που δίνεται με το ταμπουρίνο τρέχουμε και μπαίνουμε σε στεφάνι και κάθε φορά αφαιρείται ένα. Πρέπει όλοι να καταφέρουμε με συνεργασία να χωρέσουμε στα στεφάνια που κάθε φορά γίνονται λιγότερα. Στο τέλος κάναμε μια τεράστισ αγκαλιά και αυτό ήταν η καλύτερη επιβράβευση !!! Είμαστε η καλύτερη ομάδα !!!

 

στεφάνι και συνύπαρξη συνεργασία 4  στεφάνι και συνύπαρξη συνεργασία 7 στεφάνι και συνύπαρξη συνεργασία 1 στεφάνι και συνύπαρξη συνεργασία 12 στεφάνι και συνύπαρξη συνεργασία 3    στεφάνι και συνύπαρξη συνεργασία 5    στεφάνι και συνύπαρξη συνεργασία 9    στεφάνι και συνύπαρξη συνεργασία 11  στεφάνι και συνύπαρξη συνεργασία 2

Συνεργατικό παιχνίδι: Γινόμαστε μια μεγάλη αλυσίδα και κάθε κρίκος δεν πρέπει να σπάσει !!! Κάθε παιδί είναι ο κρίκος της αλυσίδας και περνάει το στεφάνι από τον έναν κρίκο στον άλλο, από τον πρώτο στον τελευταίο χωρίς να λύσει κανείς τα χέρια του. Φυσικά και τα καταφέραμε !!!

 στεφάνι και συνύπαρξη συνεργασία 6 στεφάνι και συνύπαρξη συνεργασία 10 στεφάνι και συνύπαρξη συνεργασία 8

Η εκπονήτρια του Προγράμματος κυρία Μενδρινού Ιωάννα, Σύμβουλος Εκπαίδευσης ΠΕ60 ΔΙΠΕ Δ΄ Αθήνας, επισκέφθηκε το σχολείο μας και απόλαυσε μέρος από τα παιχνίδια μας. Συμμετείχε με προθυμία και μας έδωσε συγχαρητήρια!!!

σύμβουλος και παιχνίδι ηλιαχτίδας 1 σύμβουλος και παιχνίδι ηλιαχτίδας 2 σύμβουλος και παιχνίδι ηλιαχτίδας 3 σύμβουλος και παιχνίδι ηλιαχτίδας 4

Η Ηλιαχτίδα μας έδωσε υπόσχεση πως θα είναι μέλος του σχολείου μας, θα μας επισκέπτεται συχνά ώστε να μαθαίνουμε τα νέα της και να λέμε τα δικά μας, να μας μαθαίνει πολλά και να μας εκπλήσσει με τη φαντασία και τις γνώσεις της…..