Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος καλούμαστε να προσεγγίσουμε, με τα παιδιά της Γ΄τάξης αυτή τη φορά, τις ύψιστες αρχές και αξίες που διακήρυξαν, τόσο με τον προφορικό όσο και με τον γραπτό τους λόγο, οι Τρεις Ιεράρχες, αρχές και αξίες, που ήταν ο καρπός της σύζευξης και εναρμόνισης της αρχαίας ελληνικής σοφίας και της χριστιανικής αλήθειας.
Ταυτόχρονα οφείλουμε να προβληματιστούμε για τον σκοπό και τον χαρακτήρα της σύγχρονης εκπαίδευσης και να αντλήσουμε διδάγματα, που θα μας οδηγήσουν σε σκέψεις και αποφάσεις.
Έχοντας ως στόχο οι μαθητές μας να αγαπήσουν τη γνώση και την αναζήτησή της μέσα από βιβλία που θα τους παροτρύνουν για μια περαιτέρω διερεύνηση, το σχέδιο εργασίας επιδιώκει τη διατύπωση μιας καλά τεκμηριωμένης άποψης από την πλευρά των μαθητών.
1η δραστηριότητα
Γιατί πρέπει να διαβάζουμε βιβλία;
Να δημιουργήσεις ένα δικό σου κείμενο, που να πείθει για την αξία του βιβλίου.
Μου αρέσει να διαβάζω, γιατί
είναι ωραίο και διασκεδαστικό. Ταξιδεύεις στη φαντασία των δημιουργών των βιβλίων. Διαβάζεις τη φαντασία των βιβλίων (Νεφέλη Ζ.)
περνάει η ώρα μου, χαλαρώνω και μαθαίνω πράγματα για τη φύση και πολλά άλλα (Ανδρεάνα)
η φαντασία μου μεγαλώνει. Μαθαίνω να διαβάζω πιο γρήγορα και πιο ωραία. Επίσης μαθαίνω πάρα πολλά πράγματα (Σοφία)
μαθαίνουμε πολλά πράγματα, διασκεδάζουμε και γεμίζει το μυαλό μας με φαντασία και γνώση (Γεωργία)
μαθαίνουμε να γράφουμε σωστά και να μιλάμε καλύτερα. Πολλά βιβλία έχουν κάποιες λέξεις που δεν ξέρουμε. Στο σχολείο μου αρέσει πολύ την ελεύθερη ώρα να διαβάζω βιβλία από τη βιβλιοθήκη της τάξης μου. Είναι πολύ ωραίο (Αλεξάνδρα)
μπορώ να πλάσω μια φανταστική ιστορία και ήρωές της να είμαστε εμείς. Έτσι το διάβασμα γίνεται πιο απολαυστικό και διασκεδαστικό (Μαρίνα)
μας κάνει καλό. Μαθαίνουμε να μιλάμε πολύ όμορφα και επίσης μαθαίνουμε να ζωγραφίζουμε, να σχεδιάζουμε και να κάνουμε χειροτεχνίας (Λυδία Θ.)
είναι διασκεδαστικό. όταν τελειώνουμε τα μαθήματα, μπορούμε να διαβάζουμε ένα ωραίο βιβλίο (Αθηνά)
μαθαίνω καινούριες λέξεις και μπορώ να γράψω τη δική μου ιστορία. Γινόμαστε καλύτεροι και πιο ευγενικοί και το πιο σημαντικό μαθαίνουμε να συνεργαζόμαστε (Λυδία Σ.)
μαθαίνω δύσκολες λέξεις, παίρνω ιδέες από τις λέξεις, εξασκώ τη μνήμη μου και ζωγραφίζω μόνος μου τις εικόνες ενός βιβλίου (Χρήστος)
έτσι μορφωνόμαστε και μαθαίνουμε τα πάντα για όλο τον κόσμο και πώς ζούσαν οι αρχαίοι (Λάμπρος)
με τα βιβλία μας περνάει ο χρόνος ευχάριστα. Τα βιβλία μας κάνουν καλύτερους μαθητές και μας βοηθάνε να μην κάνουμε λάθη (Ματίνα)
αν δε διαβάζεις, δε θα ξέρεις τι να κάνεις στη ζωή σου και στη δουλειά σου (Φάνης)
κάνει καλό και για τα μαθήματα (Βαγγέλης)
καθαρίζει το μυαλό μας (Γιάννης)
μαθαίνουμε περισσότερα πράγματα και γράφουμε σωστά (Νεφέλη Ξ.)
πρέπει να μάθουμε γράμματα. Πώς θα διαβάσω ένα άρθρο στην εφημερίδα; (Βασίλης)
διαβάζω βιβλία που δεν έχω ξαναδιαβάσει. Μαθαίνω καινούρια πράγματα και δεν κάνω λάθη στα γραπτά μου. Μπορώ επίσης να παίξω θεατρικά παιχνίδια και να διασκεδάσω (Αποστόλης)
μαθαίνω να μιλάω σωστά. Διαβάζουμε βιβλία, για να συμμορφωθούμε (Ιάσονας)
2η δραστηριότητα
Η γιορτή των Τριών Ιεραρχών ονομάστηκε γιορτή της παιδείας και των γραμμάτων, γιατί οι Τρεις Ιεράρχες ήταν σπουδαίοι δάσκαλοι.
Εσύ πώς φαντάζεσαι τον καλό δάσκαλο ή την καλή δασκάλα;
Θέλω η δασκάλα μου να με αγαπάει, να είναι ευγενική, να καταλαβαίνω όλα τα μαθήματα και να είναι πάντα χαμογελαστή (Αλεξάνδρα).
Η δασκάλα που φαντάζομαι είναι όμορφη, καλόκαρδη, έξυπνη, καλή και παιχνιδιάρα. Να είναι καλή με τα παιδιά και να με αγαπάει (Νεφέλη Ξ.).
Η καλή δασκάλα θέλω να έχει καλούς τρόπους, να μας αγαπάει και να μας βάζει καλές ασκήσεις (Βαγγέλης).
Θέλω να με αγαπάει, να είναι καλή, να μη βάζει πολλά μαθήματα, αλλά να βάζει συχνά ορθογραφία (Βασίλης).
Εγώ την καλή δασκάλα τη φαντάζομαι ευγενική, καλή, να μας μαθαίνει πράγματα και να έχει καλούς τρόπους μέσα στην τάξη. Μου αρέσει έτσι όπως είναι (Αθηνά).
Μια δασκάλα είναι καλή, όταν μας εξηγεί και δε βάζει τιμωρίες (Φάνης).
Την καλή δασκάλα τη φαντάζομαι να έρχεται το πρωί χαμογελαστή, να μπαίνει μέσα στην τάξη και να λέει καλημέρα σε όλους τους μαθητές. Επίσης να μη φωνάζει πολύ, να εξηγεί όλες τις απορίες μας και να έχει υπομονή. Επειδή η δασκάλα είναι η μαμά μας στο σχολείο, θέλω να μας αγαπάει και να μας προστατεύει (Μαρίνα).
Τη φαντάζομαι να βάζει για το σπίτι λίγα μαθήματα, καθόλου τιμωρίες και να παίζουμε παιχνίδια (Λυδία Θ.).
Η καλή δασκάλα έχει καλούς τρόπους και διαβάζει σωστά (Γιάννης).
Να αγαπάει τα παιδιά, να είναι χαρούμενη, ευγενική, να μαθαίνει πολλά πράγματα στα παιδιά και να τα συμβουλεύει (Γεωργία).
Θέλω η δασκάλα μου να μη βάζει μαθήματα για το σπίτι, να μας πηγαίνει κάθε μέρα εκδρομή και να μας κάνει συνέχεια μαθηματικά (Ματίνα).
Για μένα η καλή δασκάλα είναι αυτή που με αγαπάει, δε μας βάζει πολλές ασκήσεις για το σπίτι και παίζουμε πολλά παιχνίδια την ώρα της ευέλικτης ζώνης (Αποστόλης).
Η καλή δασκάλα έχει καλούς τρόπους, δε μας μαλώνει, όταν είμαστε ζωηροί, αλλά συζητάει μαζί μας. Δε βάζει τιμωρίες, μας αγαπάει πολύ και μας φροντίζει. Δε βάζει πολλά διαβάσματα, μας πηγαίνει πολλές εκδρομές και κάνουμε χειροτεχνίες (Νεφέλη Ζ.).
Η καλή δασκάλα πρέπει να φέρεται με καλό τρόπο στους μαθητές, να μας βάζει να ζωγραφίζουμε, να παίζουμε παιχνίδια και να μην κάνουμε πολύ δύσκολες ασκήσεις. Να μοιράζει δίκαια τα πράγματα, να μας βοηθάει στα δύσκολα και να μας μαθαίνει πράγματα. Επίσης να μας δίνει μολύβι, όταν δεν έχουμε. Να κάνουμε δικά μας βιβλία και να μας διαβάζει στις ελεύθερες ώρες (Χρήστος).
Φαντάζομαι τον καλό δάσκαλο ή την καλή δασκάλα να μας φωνάζει μόνο όταν μιλάμε, να μας αγαπάει και να με φωνάζει κι εμένα, όταν κάνω ανοησίες (Σοφία).
Φαντάζομαι την καλή δασκάλα να μας βάζει λίγα μαθήματα, να παίζουμε πιο πολύ, να γελάμε και να λέμε αστεία. Φαντάζομαι να μην γράφουμε πολύ την ώρα του μαθήματος, να μη μας μαλώνει πολύ, να παίζουμε με τον άβακα πολλή ώρα και να μας αγαπάει πολύ και τα 22 παιδιά (Ανδρεάνα).
Τον φαντάζομαι μορφωμένο, ευγενικό και με καλούς τρόπους. Να κάνει καλά γράμματα και να μας διδάσκει να παίζουμε παιχνίδια. Επίσης να είναι καλός στη ζωγραφική (Λάμπρος).
Φαντάζομαι μια καλή δασκάλα να με αγαπάει, να μας βάζει πολλά μαθήματα και στην ευέλικτη ζώνη να μας διαβάζει ωραία παραμύθια και να μας αφήνει να παίζουμε στο προαύλιο (Λυδία Σ.).
Εγώ θέλω ένα δάσκαλο που να μας μαθαίνει πολλά γράμματα κάθε μέρα και καινούρια πράγματα (Ιάσονας).
Σύνταξη και επιμέλεια: Βάκη Παπακωστοπούλου