Στη διάρκεια των ελεύθερων δραστηριοτήτων, ο Γιώργος Α., ο Σπύρος και ο Αλέξανδρος σχεδίασαν από μία χρονομηχανή. Με αφορμή τα σχέδιά τους, συζητήσαμε στον κύκλο για τους χώρους και τη μορφή της χρονομηχανής μας και κάναμε ένα πρώτο σχέδιο. Είπαμε ότι θα έπρεπε να έχει 20 θέσεις για τα παιδιά, δύο για τις νηπιαγωγούς και…Συνέχεια ανάγνωσης η χρονομηχανή αρχίζει να παίρνει μορφή
ο Λεονάρντο στη γωνιά της παρατήρησης
«Όλη η γνώση μας έχει τις ρίζες της στην αντίληψή μας», Λεονάρντο Ντα Βίντσι Πάνω στη θέση που εκφράζει ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι άνθισε η επιστημονική επανάσταση. Μετά από το μεσαίωνα, τη μεγάλη περίοδο του σκοταδισμού και της τυφλής πίστης, ο άνθρωπος της αναγέννησης θέτει ερωτήματα και αμφισβητεί, αναζητά μέθοδο, κριτήρια, νόμους και αποδείξεις. Ο άνθρωπος…Συνέχεια ανάγνωσης ο Λεονάρντο στη γωνιά της παρατήρησης
νέα γωνιά: σκάκι
Πριν από λίγες μέρες φτιάξαμε μια νέα γωνιά στην τάξη που είναι η γωνιά για το ΣΚΑΚΙ. Τα παιδιά γνώριζαν από καιρό για τη δημιουργία αυτής της γωνιάς και την περίμεναν με ανυπομονησία. Την προηγούμενη Τρίτη (10/1) έγινε η παρουσίαση του παιχνιδιού και των βασικών του κανόνων. Από την επόμενη μέρα μετατρέψαμε δύο από τα…Συνέχεια ανάγνωσης νέα γωνιά: σκάκι
οργάνωση του ταξιδιού
Για να πραγματοποιήσουμε με επιτυχία το ταξίδι μας με τη χρονομηχανή, πρέπει να το οργανώσουμε καλά. Η σκέψη και η πράξη πρέπει διαρκώς να συνεργάζονται και η μία να ‘μαθαίνει’ από την άλλη, η μία να ανατροφοδοτεί την άλλη. Η πράξη λοιπόν μας έχει μάθει ότι πριν από κάθε ταξίδι πρέπει να σκεφτούμε τι θέλουμε…Συνέχεια ανάγνωσης οργάνωση του ταξιδιού
οι μηχανές του Λεονάρντο Ντα Βίντσι
«Η ευγενέστερη απόλαυση είναι η χαρά της κατανόησης», Λεονάρντο Ντα Βίντσι «Το φως λάμπει περισσότερο στο πιο σκοτεινό σημείο», Λεονάρντο Ντα Βίντσι Ίσως αναρωτιέστε γιατί θα πάρουμε τον Λεονάρντο Ντα Βίντσι στη Χρονομηχανή μας. Τι ζητάει ένας ζωγράφος στην παρέα κάποιων από τους σημαντικότερους επιστήμονες; Ο Λεονάρντο δεν είναι μόνο ένας από τους πιο αγαπημένους…Συνέχεια ανάγνωσης οι μηχανές του Λεονάρντο Ντα Βίντσι
το ταξίδι στο χρόνο, αρχίζει!
Αφού τους προηγούμενους μήνες κάναμε ένα μεγάλο ταξίδι στο διάστημα, ήρθε η στιγμή να προσγειωθούμε. Μπήκαμε λοιπόν εχθές (Τετάρτη 11/1) στο διαστημόπλοιό μας, πήραμε τους φορητούς υπολογιστές μας στα χέρια, και όλοι μαζί, με προσεκτικές και συντονισμένες κινήσεις, προσγειώσαμε το διαστημόπλοιο στην Ελλάδα, στην Αθήνα, στο Λυκαβηττό, στην ταράτσα του σχολείου μας. Όλα αυτά βέβαια…Συνέχεια ανάγνωσης το ταξίδι στο χρόνο, αρχίζει!
παίζουμε με τα φύλλα
Ό,τι γράψαμε για τη γραφή αφορά και στην επιστήμη, όπως και στα μαθηματικά. Η επιστήμη και τα μαθηματικά δεν είναι και δεν πρέπει να παρουσιάζονται στα παιδιά ως τομείς ξεκομμένοι από τη ζωή και τις ανάγκες που αυτή δημιουργεί. Ένα παράδειγμα δουλειάς που εντάσσει τα παιδιά στον επιστημονικό τρόπο σκέψης και τα μαθηματικά, μέσω της…Συνέχεια ανάγνωσης παίζουμε με τα φύλλα
Ιθάκη
Συζητήσαμε με τα παιδιά για το αστέρι στο έργο μας και τη συμβολική του σημασία. Είπαμε πως το αστέρι μπορεί να συμβολίζει τη γνώση, μέσω της οποίας φωτίζεται ο κόσμος μας, αλλά και το καλό, τη θετική ενέργεια (όπως λέμε στην ‘καλημέρα’ μας). Πέρα όμως από τον ίδιο το στόχο, πέρα από την ικανοποίηση…Συνέχεια ανάγνωσης Ιθάκη
όταν το δέντρο συνάντησε το καράβι
Το έθιμο του χριστουγεννιάτικου δέντρου ήρθε στην Ελλάδα από τη Βαυαρία, όταν το 1833, ο τότε βασιλιάς Όθωνας στόλισε το πρώτο χριστουγεννιάτικο δέντρο στα ανάκτορα. Οι έλληνες υιοθέτησαν το έθιμο, όχι μόνο από την τάση μιμητισμού ενός δυτικοευρωπαϊκού και ως τέτοιου, πιο ‘εξευγενισμένου’ στοιχείου, αλλά γιατί ήταν όμορφο και λειτουργικό (το δέντρο ορίζει ένα κέντρο στο χώρο,…Συνέχεια ανάγνωσης όταν το δέντρο συνάντησε το καράβι
Δομήνικος Θεοτοκόπουλος
Ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους στην ιστορία της ζωγραφικής ήταν ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος, ή Ελ Γκρέκο (El Greco) που θα πει «ο έλληνας». Με την ευκαιρία των Χριστουγέννων θα παρουσιάσουμε εδώ κάποιους πίνακες του Θεοτοκόπουλου, που έχουν ως θέμα τη γέννηση του Χριστού. Ο Θεοτοκόπουλος γεννήθηκε (1541) και μεγάλωσε στην Κρήτη (στον Χάνδακα, σημερινό Ηράκλειο).…Συνέχεια ανάγνωσης Δομήνικος Θεοτοκόπουλος
χειμωνιάτικο τοπίο
Δείτε το χειμωνιάτικο τοπίο που έφτιαξαν τα παιδιά μας. Υλικά: λευκό και μπλε χαρτί, μαρκαδόροι, χρυσός μαρκαδόρος. Τα σπίτια τα ζωγράφισαν και τα έκοψαν μόνοι τους. Αφού τα κόλλησαν, ζωγράφισαν αστέρια και διακόσμησαν το πλαίσιο. Τα παιδιά δούλεψαν χωρίς τη δική μας παρέμβαση, εκτός βέβαια από την επίδειξη ενός προτύπου, το οποίο αντέγραψε το κάθε…Συνέχεια ανάγνωσης χειμωνιάτικο τοπίο
προσκλήσεις για το θεατρικό μας
Όπως έχουμε γράψει, δουλεύουμε τη γραφή ενταγμένη στη θεματική ενότητα της κάθε περιόδου, και στις ανάγκες που αυτή δημιουργεί. Προετοιμάζοντας τη θεατρική μας παράσταση, προέκυψε η ανάγκη να καλέσουμε τους γονείς. Έτσι τα παιδιά έφτιαξαν και έγραψαν τις προσκλήσεις για το θεατρικό μας έργο. Σε δύο μικρά, τετράγωνα, χρωματιστά χαρτιά ζωγράφισαν ένα αστέρι και ένα…Συνέχεια ανάγνωσης προσκλήσεις για το θεατρικό μας
η ποντικοπαγίδα
Μια που μιλάμε για το ποντικάκι μας, ας δούμε και την ιστορία ενός άλλου μικρού ποντικού: Μια φορά κι έναν καιρό, σε ένα αγροτόσπιτο, ζούσε ένα ποντικάκι. Η ζωή κυλούσε ήσυχα στο σπίτι, μέχρι που.. Μια μέρα το ποντικάκι είδε τον αγρότη και τη γυναίκα του να ξεδιπλώνουν ένα πακέτο. «Τι να έχει άραγε μέσα;»,…Συνέχεια ανάγνωσης η ποντικοπαγίδα
αφίσες για την παράσταση
Η παράσταση μας έδωσε την ευκαιρία να κάνουμε άσκηση γραφής χωρίς να την ονομάσουμε ως τέτοια. Τα παιδιά έφτιαξαν μόνα τους τις αφίσες και τις προσκλήσεις γιατί συνειδητοποίησαν ότι έπρεπε με κάποιο τρόπο να ειδοποιήσουμε τους γονείς, τους φίλους και στους συγγενείς (που δεν ήταν παρόντες στην τάξη) για την παράσταση. Η συνειδητοποίηση αυτής της…Συνέχεια ανάγνωσης αφίσες για την παράσταση
γραφή: η ικανοποίηση μίας ανάγκης
Η γραφή δεν είναι ένα καταναγκαστικό έργο. Η γραφή, η συμβολική απεικόνιση του λόγου, εφευρέθηκε από την ανθρωπότητα για να ικανοποιήσει μία ανάγκη: Την ανάγκη να επικοινωνούμε με ανθρώπους που είναι μακριά μας (στο χώρο ή το χρόνο). Έχουμε γράψει (βλέπε στο άρθρο για τη Γη) ότι είναι σημαντικό τα παιδιά να επανεφεύρουν τον κόσμο…Συνέχεια ανάγνωσης γραφή: η ικανοποίηση μίας ανάγκης