Podcast: Το ‘πες ή στο ‘παν;

23/03/2025 14ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ

Στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων της Πέμπτης Τάξης (Ε’1 και Ε’2) η θεματική μας ήταν «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη» Εστιάσαμε στο θέμα του ενεργού πολίτη και ακούσαμε στην τάξη ένα podcast στο οποίο μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου έπαιρναν μία συνέντευξη από την υπεύθυνη του τμήματος εθελοντών της οργάνωσης «Γιατροί του Κόσμου».

Αυτό αποτέλεσε την αφετηρία για τη δημιουργία του δικού μας podcast και στη συνέχεια τη συμμετοχή μας στον διαγωνισμό «Καν’ το ν’ ακουστεί 2025». Οι μαθητές πρότειναν να δημιουργήσουμε ένα podcast με θέμα «Το άγχος των μαθητών». Το θέμα για το άγχος ήταν ιδέα των μαθητών, αφού είχε πραγματοποιηθεί μία σχετική δράση με την ψυχολόγο του σχολείου μας. Οι μαθητές πρότειναν να πάρουν μία συνέντευξη από την ψυχολόγο, δημιουργώντας έτσι ένα podcast που θα απευθύνεται σε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς. Συζητήσαμε πώς μέσα από τη φωνή των ίδιων των μαθητών, το podcast μπορεί να αναδείξει τη σημασία της ψυχικής υγείας, να ευαισθητοποιήσει το κοινό και να προσφέρει πρακτικές λύσεις.

Από την αρχική σύλληψη της ιδέας έως την τελική υλοποίηση, το podcast αποτέλεσε μια διαθεματική και συμμετοχική μαθησιακή εμπειρία, ενσωματώνοντας γνώσεις και δεξιότητες από διάφορα μαθήματα και τομείς.

Αρχικά, οι μαθητές παρακολούθησαν μια παρουσίαση για τα βασικά χαρακτηριστικά ενός podcast, εξερευνώντας τη δομή και τις τεχνικές του. Παράλληλα, κατέθεσαν τις δικές τους ιδέες και προτάσεις για το θέμα, δίνοντας έμφαση σε ζητήματα που τους απασχολούν στην καθημερινότητα.

Καθώς το θέμα της ψυχικής υγείας και του άγχους προέκυψε από τους ίδιους τους μαθητές, συζητήσαμε τη σημασία της έρευνας ως μέσου συλλογής δεδομένων και ανάπτυξης επιχειρηματολογίας. Με αφορμή αυτό, αποφασίσαμε να πραγματοποιήσουμε έρευνα στο σχολείο μας.

Για τη συλλογή δεδομένων, τοποθετήσαμε ανώνυμα κουτιά καταγραφής σκέψεων στις δύο αίθουσες της Πέμπτης Τάξης, όπου οι μαθητές κατέγραψαν καταστάσεις που τους προκαλούν άγχος. Οι απαντήσεις κατηγοριοποιήθηκαν στις θεματικές Σχολείο – Φίλοι – Σπίτι και βάσει αυτών διαμορφώθηκαν τα ερωτηματολόγια, τα οποία έπρεπε να είναι σαφή και κατανοητά για τους συμμαθητές τους.

Μία ομάδα μαθητών παρουσίασε την έρευνα στις τάξεις Τετάρτη, Πέμπτη και Έκτη και εξήγησε τη διαδικασία, ενισχύοντας έτσι δεξιότητες προφορικής επικοινωνίας και δημόσιας ομιλίας.

Κατά την επεξεργασία των δεδομένων, οι μαθητές που ανέλαβαν την καταγραφή των αποτελεσμάτων χρησιμοποίησαν μαθηματικές έννοιες (κλάσματα, ποσοστά) για να παρουσιάσουν τη συχνότητα των απαντήσεων.

Στη συνέχεια, αναλύσαμε τα δεδομένα και διαμορφώσαμε τις ερωτήσεις της συνέντευξης με βάση τα ευρήματα, ενισχύοντας έτσι την κριτική σκέψη των μαθητών.

Όσον αφορά στη δημιουργική διαδικασία του podcast, όλοι οι μαθητές συμμετείχαν σε δημοκρατική ψηφοφορία για την επιλογή του τίτλου της εκπομπής.

Δύο ομάδες ανέλαβαν την εικαστική προσέγγιση, δημιουργώντας το logo και την αφίσα με τέμπερες, μαρκαδόρους και άλλα υλικά.

Η επιλογή της μουσικής επένδυσης έγινε επίσης μέσω έρευνας και ψηφοφορίας, με τους μαθητές να αναζητούν κατάλληλα ηχητικά κομμάτια, τα οποία συνέδεσαν με τη διάθεση και το ύφος του podcast. Στο πλαίσιο αυτό, συζητήσαμε για τα πνευματικά δικαιώματα στη μουσική και τη σημασία της χρήσης ελεύθερων ή αδειοδοτημένων κομματιών. Οι μαθητές επέλεξαν και κατέβασαν μουσικές από συγκεκριμένη πλατφόρμα (freesound.org) που παρέχει δωρεάν μουσική για εκπαιδευτική χρήση.

Πριν την ηχογράφηση, οι δύο μαθητές που ανέλαβαν την παρουσίαση προετοίμασαν τις ερωτήσεις τους, βελτιώνοντας δεξιότητες συνέντευξης και ενεργητικής ακρόασης.

Η συνέντευξη με την ψυχολόγο πραγματοποιήθηκε στο σχολείο μας, δίνοντας στους μαθητές μια εμπειρία παρόμοια με εκείνη των επαγγελματικών podcast.

Στη συνέχεια, η ομάδα επεξεργασίας ήχου ανέλαβε το μοντάζ, μαθαίνοντας βασικές τεχνικές ηχητικής παραγωγής.

Τέλος, οι μαθητές είδαν τη δουλειά τους να μετατρέπεται σε ένα ολοκληρωμένο έργο, αναγνωρίζοντας τη σημασία της συνεργασίας, της δημιουργικότητας και της έρευνας. Η συμμετοχή τους στον διαγωνισμό «Καν’ το ν’ ακουστεί 2025» λειτούργησε ως κίνητρο για αυθεντική μάθηση, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να εκφράσουν τις απόψεις τους και να συμβάλουν ενεργά στον διάλογο για την ψυχική υγεία.

Ακούστε το podcast, πατώντας εδώ.

Δείτε την προετοιμασία της δράσης, πατώντας εδώ.

 

Δημοσιευμένο στην κατηγορία  Γενικά ,Δράσεις Ετικέτες: .

Τα σχόλια δεν επιτρέπονται.


ekl
eggrafes mathhton 1
logo youtube school channel
Bibliokerasmata me Giortines Floges
efhmerida logo

Σαν σήμερα

13/12/1943: Οι ναζί κατακτητές καταστρέφουν τα Καλάβρυτα κι εκτελούν και τους 1.101 άνδρες κατοίκους του.

European SchoolRadio Logo
Δεκέμβριος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Ιστορικό

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

images

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς