ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
1. ΘΕΜΑΤΙΚΗ: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ: Παγκόσμια και Τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά
ΤΙΤΛΟΣ: Υπεύθυνα παιδιά-Υπερασπιστές των ζώων
Το παρόν πρόγραμμα ανήκει στη θεματική « Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την
Αειφόρο Ανάπτυξη» σύμφωνα με το Πρόγραμμα Σπουδών Νηπιαγωγείου (ΙΕΠ, 2014).
Σύμφωνα με την σύγχρονη οπτική της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, η οποία
αναγνωρίζεται ως Εκπαίδευση για την Αειφορία, το περιβάλλον δεν αντιμετωπίζεται
απλώς ως πηγή γνώσης αλλά γίνεται κατανοητό ως σύστημα ισορροπιών και σχέσων
και ο κεντρικός στόχος της είναι ο ενεργός πολίτης ( ΙΕΠ, 2014).
Βασικός σκοπός του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση, η εκπαίδευση και η
αλλαγή συμπεριφοράς των μαθητών/τριών σε θέματα που αφορούν τα δικαιώματα
των ζώων.
Οι επιμέρους στόχοι του προγράμματος είναι: να κατανοήσουν οι μαθητές/τριες την
σχέση αλληλεξάρτησης ανάμεσα στα ζώα και στον άνθρωπο, να κατανοήσουν ότι ο
άνθρωπος δεν σέβεται τα ζώα για αυτά που μας προσφέρουν. Τα υπερεκμεταλλεύται
για να καλύψει τις διατροφικές του ανάγκες σε ζωϊκά προϊόντα. Να αντιληφθούν ότι
η στάση σεβασμού απέναντι στα ζώα είναι μια στάση που ενισχύει το αίσθημα
ευθύνης.
Διακρίναμε τα ζώα σε κατηγορίες , επιλέξαμε το αγαπημένο μας ζώο, το ζωγραφίσαμε. Γνωρίσαμε τον τρόπο που ζωγραφίζει τα ζώα ο Ρομέρο Μπρίτο και επεξεργαστήκαμε πίνακες ζωγραφικής με ζώα.
Στο ολοήμερο πρόγραμμα κάναμε πίνακα ζωγραφικής με τα ζώα του δάσους και βγάλαμε δικό μας ποίημα με αφόρμηση το “Ένα τραγούδι για το δάσος” από το παραμύθι “Η Πιπίτσα κάνει αναδάσωση¨ της Μάρως Θεοδωράκη.
Προσδιορίσαμε τα δικαιώματα των ζώων και κάναμε ομαδική αφίσα.
Φτιάξαμε το δικό μας ψηφιακό βιβλίο με πρωταγωνιστές τα ζώα!
https://www.mystorybook.com/story/mpq0B
Παρακολουθήσαμε διαδραστική προβολή με θέμα “Τα άγρια ζώα της Ελλάδας” η οποία συνδέθηκε θεματικά με την παγκόσμια ημέρα ζώων και το εργαστήριο δεξιοτήτων “Υπεύθυνα παιδιά-Υπερασπιστές των ζώων”.
Κάθε παιδί χειρίζεται ένα κοντρόλ με το οποίο κάνει τις επιλογές του και η πλειοψηφία αποφασίζει τα άγρια ζώα για τα οποία θα ενημερωθούμε. Με αυτό επιλέγουμε και τις απαντήσεις στα κουίζ.
2. ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ
ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ: ΥΓΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ: Ο ΡΟΥΛΗΣ Ο ΤΡΟΦΟΥΛΗΣ ΚΑΙ Η ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ ΤΟΥ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΥΓΙΕΙΝΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
Βασικός σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η εκπαίδευση των παιδιών του Νηπιαγωγείου στηνυγιεινή και ισορροπημένη διατροφή. Η επίτευξη πραγματοποιείται μέσα από μια σειρά εργαστηρίων βιωματικής και ανακαλυπτικής μάθησης, σε συνδυασμό με τη
χρήση και αξιοποίησης των ψηφιακών εργαλείων. Πιο συγκεκριμένα, τα παιδιά μαθαίνουν για την διατροφική αξία των προϊόντων που
καταναλώνουμε (εποχιακά φρούτα και λαχανικά, τυποποιημένα προϊόντα κλπ.)καθώς και χρήσιμες συμβουλές για την υιοθέτηση ενός νέου διατροφικού προφίλ.
Γνωρίσαμε την Διατροφική Πυραμίδα, την φτιάξαμε με κολάζ, διαχωρίσαμε υγιεινές και ανθυγιεινές τροφές, ομαδοποιήσαμε τα φρούτα και τα λαχανικά, μάθαμε τα φρούτα και τα λαχανικά κάθε εποχής.
Φτιάξαμε ασπίδα προστασίας από φρούτα και λαχανικά
Δραματοποιήσαμε το παραμύθι
Γνωρίσαμε την διατροφική αξία των τροφών και φτιάξαμε κούκλες με τις βιταμίνες.
Κατασκευάσαμε τον Ρούλη τον Τροφούλη και ομαδική αφίσα με εικόνες και συνθήματα για την υγιεινή διατροφή.
Φτιάξαμε το πιάτο της υγιεινής διατροφής
Σαλάτα με το μαρούλι που φυτέψαμε στις γλάστρες της αυλής…
Κάνουμε πράξη όσα μάθαμε στο εργαστήριο δεξιοτήτων με θέμα την Διατροφή και υιοθετούμε υγιεινές συνήθειες βιωματικά.
Με αφορμή το θέμα της διατροφής που προσεγγίσαμε στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων τα παιδιά του τμήματος ένταξης αποφάσισαν να δημιουργήσουν τη δική τους ιστορία. Την εικονογραφήσαμε, έγινε βιβλίο και την μετατρέψαμε και σε ψηφιακό βιβλίο.
https://www.mystorybook.com/story/5qD8r
3. ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ –ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ & ΕΥΘΥΝΗ
ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ: Ανθρώπινα δικαιώματα, Συμπερίληψη
ΤΙΤΛΟΣ: Κι αν ήμουν εγώ;
Tο παρόν Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων βασίζεται στην εκμάθηση μέσω επίλυσης προβλήματος, καθώς τα παιδιά αφορμούμενα από το πρόβλημα, διερευνούν, δοκιμάζουν, ανακαλύπτουν και σχεδιάζουν δράσεις προκειμένου να οδηγηθούν στη λύση. Η μάθηση πλαισιώνεται από τη σύνδεση της εμπειρίας των παιδιών (learning by doing), της συνεργασίας μέσα από την συνύπαρξη ως μέλος ομάδας ομοτίμων, με τον αναστοχασμό των καθημερινών βιωμάτων.
Παρουσιάσαμε τους εαυτούς μας, μιλήσαμε για τις επιθυμίες, τις ανάγκες και τα δικαιώματα, γνωρίσαμε τα συναισθήματα, μπήκαμε στη θέση του άλλου, φτιάξαμε το πορτραίτο και παρουσιάσαμε τις ανάγκες και τις επιθυμίες των φίλων μας, κάναμε ομαδικές κατασκευές με τα δικαιώματα των παιδιών.
4. ΘΕΜΑΤΙΚΗ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ-ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ
ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ: STEM/Eκπαιδευτική Ρομποτική
ΤΙΤΛΟΣ: ΜΙΚΡΟΙ ΕΞΕΡΕΥΝΗΤΕΣ
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα καλλιέργειας δεξιοτήτων συνδέεται με το Αναλυτικό Πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, γιατί υλοποιούνται κοινοί στόχοι και επιδιώξεις στις μαθησιακές περιοχές των Φυσικών επιστημών, όταν οι μαθητές πειραματίζονται σε ένα πρώτο επίπεδο για το φαινόμενο της τριβής και της ολίσθησης με διάφορα υλικά, της παραγωγής ήχου (σε επόμενες τάξεις θα υπάρξει
εμβάθυνση αυτών των εννοιών) και αναπτύσσουν τις δεξιότητες της επιστημονικής μεθοδολογίας, των Μαθηματικών, όταν προβληματίζονται για τον τρόπο μέτρησης μονοδιάστατων μεγεθών, όπως είναι η απόσταση μεταξύ των μνημείων και της αναγνώρισης γεωμετρικών σχημάτων στα μορφολογικά στοιχεία τους, της Πληροφορικής με την εξοικείωσή των μαθητών με διάφορες εφαρμογές, εργαλεία και λειτουργίες του υπολογιστή, προκειμένου να αναζητήσουν πληροφορίες για τα μνημεία, να τις οργανώσουν, να τις
επεξεργαστούν, να τις παρουσιάσουν και να συμμετέχουν σε ασκήσεις και παιχνίδια με διαδραστικές εφαρμογές. Οι Επιστήμες των Μηχανικών συνδέονται με τη διαδικασία της κατασκευής ενός μνημείου, όπου οι ομάδες των μαθητών θα πρέπει να επιλέξουν υλικά, να συγκρίνουν, να συνδυάσουν, να σχεδιάσουν, να μετρήσουν και να πειραματιστούν μέχρι να φτάσουν στο τελικό αποτέλεσμα. Τα στερεά γεωμετρικά σχήματα και η τοποθέτησή τους είναι κρίσιμα στοιχεία στη σταθερότητα μιας κατασκευής και συνδέονται με τη γεωμετρία, όπως και με την αναγνώριση της συμμετρίας των κατασκευών. Στις ομαδικές κατασκευές καλλιεργούνται, επιπλέον, οι δεξιότητες της επικοινωνίας και της συνεργασίας.
Γνωρίσαμε τα μνημεία και παίξαμε παιχνίδι αναγνώρισης των μνημείων
Αντλήσαμε πληροφορίες για τέσσερα μνημεία (Παρθενώνας, Πύργος του Άιφελ, Κολοσσαίο, Ατόμιουμ, Μπιγκ Μπεν) μέσα από διερεύνηση στο διαδίκτυο και σε βιβλία και ζωγραφίσαμε τα μνημεία που θέλουμε να επισκεφθούμε
Λύσαμε γρίφους και αποτυπώσαμε εικαστικά τα μνημεία
Δημιουργήσαμε ιστοριογραμμή με τα μνημεία
Κάναμε Stem με τη χρήση του bee-bot. Οι μαθητές αντιστοιχούσαν μνημείο με χρονολογία κατασκευής και προγραμμάτιζαν το bee-bot δίνοντας τις κατάλληλες εντολές ώστε να μετακινηθεί από το μνημείο στην αντίστοιχη χρονολογία.
Κάναμε ομαδικές κατασκευές και φτιάξαμε τα μνημεία με χρήση ποικιλίας υλικών