Φθινόπωρο

Καθώς το φθινόπωρο έχει κάνει αισθητή πλέον την παρουσία του, πραγματοποιήσαμε και στα δύο τμήματα του σχολείου θεματική διερεύνηση για το φθινόπωρο. Αρχικά, συζητήσαμε όλοι μαζί τι ξέρουμε και τι θα θέλαμε να μάθουμε για αυτή την όμορφη εποχή του χρόνου, συμπληρώνοντας τις δύο πρώτες στήλες της κλίμακας KWLH.

VbozwpiM

 

Αρχικά, παρατηρήσαμε και σχολιάσαμε εικόνες με θέμα όσα συμβαίνουν το φθινόπωρο, όπως την αλλαγή του καιρού, τις εργασίες που κάνουν οι αγρότες στα χωράφια τους, τα φρούτα και τα λουλούδια που ανθίζουν αυτή την εποχή, τα αποδημητικά πουλιά που αναχωρούν για πιο ζεστές χώρες και άλλα.

5P66ir0m

 

Έπειτα, μαζέψαμε φύλλα από την αυλή του σχολείου μας, παρατηρήσαμε τις γραμμές που φέρουν στην επιφάνειά τους και μάθαμε ότι λέγονται νευρώνες που τα βοηθούν να λάβουν όλα τα θρεπτικά συστατικά από το νερό και το χώμα. Επισημάναμε ότι τα δέντρα που ρίχνουν τα φύλλα τους λέγονται φυλλοβόλα, ενώ όσα δεν το κάνουν λέγονται αειθαλή, εμπλουτίζοντας έτσι το λεξιλόγιό μας σε σχέση με τη θεματική του φθινοπώρου. Στη συνέχεια, ο καθένας παρουσίασε το φύλλο που μάζεψε στην ολομέλεια και εντοπίσαμε τις διαφορές που παρουσιάζουν ως προς το μέγεθος, το χρώμα και το σχήμα τους. Έπειτα, κρατώντας τα φύλλα μας κάναμε δραματοποίηση της κίνησής τους καθώς τα φυσάει ο αέρας με τη μουσική του Antonio Vivaldi για το φθινόπωρο, ανακαλύπτοντας με αυτόν τον τρόπο τις δυνατότητες έκφρασης που μας δίνει το σώμα μας, απολαμβάνοντας παράλληλα την εμπειρία συμμετοχής σε μία δραματοποίηση. Τέλος,  αξιοποιήσαμε τα φύλλα μας για τη δημιουργία φθινοπωρινών έργων τέχνης, καθώς τα βάψαμε με φθινοπωρινά χρώματα συνθέτοντας τα δικά μας δέντρα του φθινοπώρου.

 

0sBjQ80p JGrLGaZO WTrlmOPabKHgWB50 ZQy5Gsj38kov6xWb

 

 

Δεν παραλείψαμε να διαβάσουμε πολλά παραμύθια με θέμα το φθινόπωρο, όπως “Ο Τομ το σαλιγκάρι” και “Φθινόπωρο και ο σκίουρος χάνει το φαΐ του”, αξιοποιώντας τη γωνιά της βιβλιοθήκης. Απολαύσαμε την ανάγνωση βιβλίων και γνωρίσαμε με αυτό τον τρόπο σημαντικούς συγγραφείς.

Μάθαμε ακόμα πολλά φθινοπωρινά τραγούδια όπως ¨Το σαλιγκάρι”, “Η Ιωάννα και τα καρότα”, τα τραγουδήσαμε και συντονιστήκαμε σε αυτοσχέδια χορωδία, αναγνωρίζοντας ποικίλα μουσικά είδη από ένα ευρύ ρεπερτόριο της εθνικής και παγκόσμιας μουσικής κληρονομιάς.

Επιπλέον, αφού μάθαμε να σχεδιάζουμε με έναν εύκολο τρόπο σαλιγκάρια, δημιουργήσαμε ένα έργο αφιερωμένο στον μικρό πρωταγωνιστή της βροχής. Βάψαμε σαλιγκάρια με λαδοπαστέλ, κόψαμε χάρτινα φθινοπωρινά φύλλα και σχηματίσαμε τους νευρώνες τους και τέλος, τα κολλήσαμε όλα σε ένα χαρτί.

j5v8WEw6 OCnimU1X whdNI2zi 1

Ακόμα, συζητήσαμε για τις δραστηριότητες που μπορούμε να κάνουμε το φθινόπωρο στη φύση, όπως το περπάτημα στη βροχή και η παρατήρηση σαλιγκαριών, και ο καθένας μας ζωγράφισε αυτό που αγαπά περισσότερο να κάνει το φθινόπωρο.

0QjwvHry K5M37gnZ

Δεν θα μπορούσαμε να μην κάνουμε πολλές φθινοπωρινές χειροτεχνίες, δίνοντας έμφαση στην αλλαγή που παρατηρείται στα φύλλα των φυλλοβόλων δέντρων. Έτσι, ζωγραφίσαμε φθινοπωρινά δέντρα με τέμπερες και ξυλομπογιές και κόψαμε και κολλήσαμε δέντρα με τα ζωάκια που φιλοξενούν αυτή την εποχή στις κουφάλες τους.

hKlq2fkZ kydpuxkS liz rvfq uzSWbUXi

Επιπλέον, παρατηρήσαμε φθινοπωρινούς πίνακες, ονομάσαμε γνωστούς ζωγράφους όπως ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ, ο Κλωντ Μονέ και ο Πωλ Σεζάν, κάνοντας υποθέσεις για το περιεχόμενό τους και προσδιορίζοντας τα βασικά μηνύματα που επικοινωνούν με τα έργα τους. Διακρίναμε τα χρώματα που συναντάμε στους πίνακες, αλλά και στο περιβάλλον γύρω μας αυτή την εποχή, τις γραμμές και τα σχήματα. Στη συνέχεια, χωριστήκαμε σε 4 ομάδες και η καθεμία αποφάσισε ποιον φθινοπωρινό πίνακα θα αποτυπώσει. Έτσι, δημιουργήσαμε πρωτότυπα έργα ως απόκριση στους πίνακες που παρατηρήσαμε. Οι ομάδες στο τέλος παρουσίασαν στην ολομέλεια τα έργα που δημιούργησαν.

L 0cDdCP NOpczAl6 v1MMVzxY ZqWHhCSlRrM 37AR

RHb5Ul9y y mAbhm9

6j cP7He iXWvzdya VMhCnQBZ VRgi27EU

Τέλος, προχωρήσαμε στην αποτίμηση του project που υλοποιήσαμε συζητώντας στην ολομέλεια για όσα μάθαμε, καθώς και για τον τρόπο που τα μάθαμε, συμπληρώνοντας τις 2 τελευταίες στήλες της κλίμακας KWLH.

4N8K6eF

 

Αντίστοιχα και στο άλλο τμήμα συζητήσαμε όλοι μαζί τι ξέρουμε και τι θα θέλαμε να μάθουμε για αυτή την όμορφη εποχή του χρόνου, συμπληρώνοντας τις δύο πρώτες στήλες της κλίμακας KWLH.

τι ξέρω για το φθινόπωρο

Παρατηρήσαμε και σχολιάσαμε εικόνες με θέμα όσα συμβαίνουν το φθινόπωρο, όπως την αλλαγή του καιρού, τις εργασίες που κάνουν οι αγρότες στα χωράφια τους, τα φρούτα και τα λουλούδια που ανθίζουν αυτή την εποχή, τα αποδημητικά πουλιά που αναχωρούν για πιο ζεστές χώρες και άλλα. Φτιάξαμε την γωνιά του φθινοπώρου με φρούτα, λαχανικά, φύλλα και καρπούς που έφεραν οι μαθητές.

IMG 20241101 094303

 

Έπειτα, μαζέψαμε φύλλα από την αυλή του σχολείου μας, παρατηρήσαμε τις γραμμές που φέρουν στην επιφάνειά τους και μάθαμε ότι λέγονται νευρώνες που τα βοηθούν να λάβουν όλα τα θρεπτικά συστατικά από το νερό και το χώμα. Επισημάναμε ότι τα δέντρα που ρίχνουν τα φύλλα τους λέγονται φυλλοβόλα, ενώ όσα δεν το κάνουν λέγονται αειθαλή, εμπλουτίζοντας έτσι το λεξιλόγιό μας σε σχέση με τη θεματική του φθινοπώρου. Στη συνέχεια, ο καθένας παρουσίασε το φύλλο που μάζεψε στην ολομέλεια και εντοπίσαμε τις διαφορές που παρουσιάζουν ως προς το μέγεθος, το χρώμα και το σχήμα τους.

Κάναμε πείραμα όπου τοποθετήσαμε πράσινα φύλλα σε μπολ με οινόπνευμα και το βάλαμε σε σκιερό μέρος. Παρατηρήσαμε ότι βγήκε η χλωροφύλλη από τα φύλλα και έμεινε το “φθινοπωρινό” τους χρώμα.

IMG 20241017 113501

Χρησιμοποιήσαμε τα φύλλα που μαζέψαμε για κατασκευές και τυπώματα

IMG 20241101 094037 IMG 20241101 094045 IMG 20241101 094139

IMG e584982def3af656e927037c939a6652 V

IMG 20241101 094201

 

Γνωρίσαμε τα φρούτα του φθινοπώρου και κάναμε κατασκευές με αυτά

IMG 20241031 130204

Γίναμε συγγραφείς και εικονογράφοι και φτιάξαμε το δικό μας παραμύθι “Η Κοκκινοσκουφίτσα και τα φρούτα του φθινοπώρου”



Λήψη αρχείου

και κάναμε κατασκευή το καλάθι της Κοκκινοσκουφίτσας

IMG 9d391ca9e101b10427294ff5ae6d649e VIMG b62950e577184699429c01c81bf4ba1b V

Ομαδικά δημιουργήσαμε το  Λεξικό του φθινοπώρου

 

Μάθαμε για την σπορά. Κάναμε ομαδική κατασκευή και φυτέψαμε τα δικά μας σποράκια τα οποία παρατηρούμε κάθε μέρα μέχρι να μεγαλώσουν τα φυτά και να τα πάρουμε στο σπίτι.

IMG 20241120 121213

IMG 20241108 101246IMG bc9792512f1244d53f21f42b5dd92522 V IMG b4a9e7d7511675b659a8e2febf7437b2 V

Επιπλέον, παρατηρήσαμε φθινοπωρινούς πίνακες, ονομάσαμε γνωστούς ζωγράφους όπως ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ, ο Κλωντ Μονέ, ο Κλιμτ και ο Αρτζιμπόλντο κάνοντας υποθέσεις για το περιεχόμενό τους και προσδιορίζοντας τα βασικά μηνύματα που επικοινωνούν με τα έργα τους. Διακρίναμε τα χρώματα που συναντάμε στους πίνακες, αλλά και στο περιβάλλον γύρω μας αυτή την εποχή, τις γραμμές και τα σχήματα. Στη συνέχεια, χωριστήκαμε σε 4 ομάδες και η καθεμία αποφάσισε ποιον φθινοπωρινό πίνακα θα αποτυπώσει. Έτσι, δημιουργήσαμε πρωτότυπα έργα ως απόκριση στους πίνακες που παρατηρήσαμε. Οι ομάδες στο τέλος παρουσίασαν στην ολομέλεια τα έργα που δημιούργησαν.IMG fdb28d8fc166ce82208db991437e4bc8 V IMG 3ddb46b2a465eca9708d127944ac6daa V IMG 64a1564edcd55a204d35d04944cb1ac5 V IMG c354774e318fca539dc09f397e8c8737 V IMG f153d38babb7505beacab2f0a71ff2f2 V IMG 0250648fcb6b7b9cad7127b7021139ab V IMG 38b57288adf96c52c2b3c31305a4602e V IMG 4195555533fd145495566a287b490e33 V

Τέλος, προχωρήσαμε στην αποτίμηση του project που υλοποιήσαμε συζητώντας στην ολομέλεια για όσα μάθαμε, καθώς και για τον τρόπο που τα μάθαμε, συμπληρώνοντας τις 2 τελευταίες στήλες της κλίμακας KWLH.

Τι έμαθα για το φθινόπωρο

 

 

 

Πως μάθαμε για το Φθινόπωρο