Καθώς το φθινόπωρο έχει κάνει αισθητή πλέον την παρουσία του, πραγματοποιήσαμε και στα δύο τμήματα του σχολείου θεματική διερεύνηση για το φθινόπωρο. Αρχικά, συζητήσαμε όλοι μαζί τι ξέρουμε και τι θα θέλαμε να μάθουμε για αυτή την όμορφη εποχή του χρόνου, συμπληρώνοντας τις δύο πρώτες στήλες της κλίμακας KWLH.
Αρχικά, παρατηρήσαμε και σχολιάσαμε εικόνες με θέμα όσα συμβαίνουν το φθινόπωρο, όπως την αλλαγή του καιρού, τις εργασίες που κάνουν οι αγρότες στα χωράφια τους, τα φρούτα και τα λουλούδια που ανθίζουν αυτή την εποχή, τα αποδημητικά πουλιά που αναχωρούν για πιο ζεστές χώρες και άλλα.
Έπειτα, μαζέψαμε φύλλα από την αυλή του σχολείου μας, παρατηρήσαμε τις γραμμές που φέρουν στην επιφάνειά τους και μάθαμε ότι λέγονται νευρώνες που τα βοηθούν να λάβουν όλα τα θρεπτικά συστατικά από το νερό και το χώμα. Επισημάναμε ότι τα δέντρα που ρίχνουν τα φύλλα τους λέγονται φυλλοβόλα, ενώ όσα δεν το κάνουν λέγονται αειθαλή, εμπλουτίζοντας έτσι το λεξιλόγιό μας σε σχέση με τη θεματική του φθινοπώρου. Στη συνέχεια, ο καθένας παρουσίασε το φύλλο που μάζεψε στην ολομέλεια και εντοπίσαμε τις διαφορές που παρουσιάζουν ως προς το μέγεθος, το χρώμα και το σχήμα τους. Έπειτα, κρατώντας τα φύλλα μας κάναμε δραματοποίηση της κίνησής τους καθώς τα φυσάει ο αέρας με τη μουσική του Antonio Vivaldi για το φθινόπωρο, ανακαλύπτοντας με αυτόν τον τρόπο τις δυνατότητες έκφρασης που μας δίνει το σώμα μας, απολαμβάνοντας παράλληλα την εμπειρία συμμετοχής σε μία δραματοποίηση. Τέλος, αξιοποιήσαμε τα φύλλα μας για τη δημιουργία φθινοπωρινών έργων τέχνης, καθώς τα βάψαμε με φθινοπωρινά χρώματα συνθέτοντας τα δικά μας δέντρα του φθινοπώρου.
Δεν παραλείψαμε να διαβάσουμε πολλά παραμύθια με θέμα το φθινόπωρο, όπως “Ο Τομ το σαλιγκάρι” και “Φθινόπωρο και ο σκίουρος χάνει το φαΐ του”, αξιοποιώντας τη γωνιά της βιβλιοθήκης. Απολαύσαμε την ανάγνωση βιβλίων και γνωρίσαμε με αυτό τον τρόπο σημαντικούς συγγραφείς.
Μάθαμε ακόμα πολλά φθινοπωρινά τραγούδια όπως ¨Το σαλιγκάρι”, “Η Ιωάννα και τα καρότα”, τα τραγουδήσαμε και συντονιστήκαμε σε αυτοσχέδια χορωδία, αναγνωρίζοντας ποικίλα μουσικά είδη από ένα ευρύ ρεπερτόριο της εθνικής και παγκόσμιας μουσικής κληρονομιάς.
Επιπλέον, αφού μάθαμε να σχεδιάζουμε με έναν εύκολο τρόπο σαλιγκάρια, δημιουργήσαμε ένα έργο αφιερωμένο στον μικρό πρωταγωνιστή της βροχής. Βάψαμε σαλιγκάρια με λαδοπαστέλ, κόψαμε χάρτινα φθινοπωρινά φύλλα και σχηματίσαμε τους νευρώνες τους και τέλος, τα κολλήσαμε όλα σε ένα χαρτί.
Ακόμα, συζητήσαμε για τις δραστηριότητες που μπορούμε να κάνουμε το φθινόπωρο στη φύση, όπως το περπάτημα στη βροχή και η παρατήρηση σαλιγκαριών, και ο καθένας μας ζωγράφισε αυτό που αγαπά περισσότερο να κάνει το φθινόπωρο.
Δεν θα μπορούσαμε να μην κάνουμε πολλές φθινοπωρινές χειροτεχνίες, δίνοντας έμφαση στην αλλαγή που παρατηρείται στα φύλλα των φυλλοβόλων δέντρων. Έτσι, ζωγραφίσαμε φθινοπωρινά δέντρα με τέμπερες και ξυλομπογιές και κόψαμε και κολλήσαμε δέντρα με τα ζωάκια που φιλοξενούν αυτή την εποχή στις κουφάλες τους.
Επιπλέον, παρατηρήσαμε φθινοπωρινούς πίνακες, ονομάσαμε γνωστούς ζωγράφους όπως ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ, ο Κλωντ Μονέ και ο Πωλ Σεζάν, κάνοντας υποθέσεις για το περιεχόμενό τους και προσδιορίζοντας τα βασικά μηνύματα που επικοινωνούν με τα έργα τους. Διακρίναμε τα χρώματα που συναντάμε στους πίνακες, αλλά και στο περιβάλλον γύρω μας αυτή την εποχή, τις γραμμές και τα σχήματα. Στη συνέχεια, χωριστήκαμε σε 4 ομάδες και η καθεμία αποφάσισε ποιον φθινοπωρινό πίνακα θα αποτυπώσει. Έτσι, δημιουργήσαμε πρωτότυπα έργα ως απόκριση στους πίνακες που παρατηρήσαμε. Οι ομάδες στο τέλος παρουσίασαν στην ολομέλεια τα έργα που δημιούργησαν.
Τέλος, προχωρήσαμε στην αποτίμηση του project που υλοποιήσαμε συζητώντας στην ολομέλεια για όσα μάθαμε, καθώς και για τον τρόπο που τα μάθαμε, συμπληρώνοντας τις 2 τελευταίες στήλες της κλίμακας KWLH.
Αντίστοιχα και στο άλλο τμήμα συζητήσαμε όλοι μαζί τι ξέρουμε και τι θα θέλαμε να μάθουμε για αυτή την όμορφη εποχή του χρόνου, συμπληρώνοντας τις δύο πρώτες στήλες της κλίμακας KWLH.
Παρατηρήσαμε και σχολιάσαμε εικόνες με θέμα όσα συμβαίνουν το φθινόπωρο, όπως την αλλαγή του καιρού, τις εργασίες που κάνουν οι αγρότες στα χωράφια τους, τα φρούτα και τα λουλούδια που ανθίζουν αυτή την εποχή, τα αποδημητικά πουλιά που αναχωρούν για πιο ζεστές χώρες και άλλα. Φτιάξαμε την γωνιά του φθινοπώρου με φρούτα, λαχανικά, φύλλα και καρπούς που έφεραν οι μαθητές.
Έπειτα, μαζέψαμε φύλλα από την αυλή του σχολείου μας, παρατηρήσαμε τις γραμμές που φέρουν στην επιφάνειά τους και μάθαμε ότι λέγονται νευρώνες που τα βοηθούν να λάβουν όλα τα θρεπτικά συστατικά από το νερό και το χώμα. Επισημάναμε ότι τα δέντρα που ρίχνουν τα φύλλα τους λέγονται φυλλοβόλα, ενώ όσα δεν το κάνουν λέγονται αειθαλή, εμπλουτίζοντας έτσι το λεξιλόγιό μας σε σχέση με τη θεματική του φθινοπώρου. Στη συνέχεια, ο καθένας παρουσίασε το φύλλο που μάζεψε στην ολομέλεια και εντοπίσαμε τις διαφορές που παρουσιάζουν ως προς το μέγεθος, το χρώμα και το σχήμα τους.
Κάναμε πείραμα όπου τοποθετήσαμε πράσινα φύλλα σε μπολ με οινόπνευμα και το βάλαμε σε σκιερό μέρος. Παρατηρήσαμε ότι βγήκε η χλωροφύλλη από τα φύλλα και έμεινε το “φθινοπωρινό” τους χρώμα.
Χρησιμοποιήσαμε τα φύλλα που μαζέψαμε για κατασκευές και τυπώματα
Γνωρίσαμε τα φρούτα του φθινοπώρου και κάναμε κατασκευές με αυτά
Γίναμε συγγραφείς και εικονογράφοι και φτιάξαμε το δικό μας παραμύθι “Η Κοκκινοσκουφίτσα και τα φρούτα του φθινοπώρου”
και κάναμε κατασκευή το καλάθι της Κοκκινοσκουφίτσας
Ομαδικά δημιουργήσαμε το Λεξικό του φθινοπώρου
Μάθαμε για την σπορά. Κάναμε ομαδική κατασκευή και φυτέψαμε τα δικά μας σποράκια τα οποία παρατηρούμε κάθε μέρα μέχρι να μεγαλώσουν τα φυτά και να τα πάρουμε στο σπίτι.
Επιπλέον, παρατηρήσαμε φθινοπωρινούς πίνακες, ονομάσαμε γνωστούς ζωγράφους όπως ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ, ο Κλωντ Μονέ, ο Κλιμτ και ο Αρτζιμπόλντο κάνοντας υποθέσεις για το περιεχόμενό τους και προσδιορίζοντας τα βασικά μηνύματα που επικοινωνούν με τα έργα τους. Διακρίναμε τα χρώματα που συναντάμε στους πίνακες, αλλά και στο περιβάλλον γύρω μας αυτή την εποχή, τις γραμμές και τα σχήματα. Στη συνέχεια, χωριστήκαμε σε 4 ομάδες και η καθεμία αποφάσισε ποιον φθινοπωρινό πίνακα θα αποτυπώσει. Έτσι, δημιουργήσαμε πρωτότυπα έργα ως απόκριση στους πίνακες που παρατηρήσαμε. Οι ομάδες στο τέλος παρουσίασαν στην ολομέλεια τα έργα που δημιούργησαν.
Τέλος, προχωρήσαμε στην αποτίμηση του project που υλοποιήσαμε συζητώντας στην ολομέλεια για όσα μάθαμε, καθώς και για τον τρόπο που τα μάθαμε, συμπληρώνοντας τις 2 τελευταίες στήλες της κλίμακας KWLH.