STEAM και η Γη γυρίζει!

Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Θεματικός Κύκλος: Δημιουργώ- καινοτομώ, Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία

Υποθεματική: Steam, εκπαιδευτική ρομποτική

Τίτλος: «Steam και η Γη γυρίζει»

 

1ο Εργαστήριο: Γνωριζόμαστε από κάπου; Το παιχνίδι με τις ερωτήσεις;

Στο 1ο εργαστήριο πραγματοποιήθηκαν δραστηριότητες πρόκλησης ενδιαφέροντος για το θέμα, διερεύνηση των πρότερων γνώσεων των μαθητών σχετικά με το διάστημα, συζήτηση γύρω από ττι θα θέλαμε να μάθουμε για τους πλανήτες και το διάστημα.

Αρχικά δημιουργήσαμε μια γωνιά με το υλικό που έφεραν τα παιδιά από το σπίτι ( βιβλία, παιχνίδια, προτζέκτορα, μικρό πλανητάριο, αφίσες, παζλ)

IMG 73aea3aa9caba200854fc53e500511d7 V 1

Εισαγωγή στο θέμα έγινε μέσα από ένα παιχνίδι γνωριμίας με τους πλανήτες. Δημιουργήσαμε ζευγάρια  με κάρτες όπου απεικονίζονται οι πλανήτες, τις σκορπίσαμε σε όλη την τάξη, καλέσαμε τα παιδιά να τις βρουν και να γίνουν ζευγαράκια βάση του πλανήτη που απεικονιζόταν στην κάρτα που βρήκαν.

IMG 20250204 093902 1 IMG 20250204 093852 1 IMG 3e1134a957c38c00be4953b0a524fadd V 1

Διερεύνηση των πρότερων γνώσεων των παιδιών μέσω συζήτησης και καταγραφή αυτών σε ένα ιστόγραμμα.

IMG 20250329 100349 1

Αποτύπωση των αρχικών ιδεών καθώς και τι θα ήθελαν να μάθουν για τους πλανήτες, σε ένα ατομικό φύλλο εργασίας.

To keimeno ths paragrafoy sas 4

Παρακολουθήσαμε βίντεο και παίξαμε ψηφιακά παιχνίδια

IMG 20250330 093947 IMG 20250330 094029IMG 20250205 102718

2o Εργαστήριο: Ας δούμε τους πλανήτες από κοντά…Υπάρχει ζωή εκεί έξω;

Είδαμε τους πλανήτες από κοντά μέσα από την ψηφιακή εφαρμογή της Νasa

και μέσω εφαρμογής επαυξημένης πραγματικότητας και βιβλίων 3D. Διαπιστώσαμε το μέγεθος του πλανήτη μας σε σχέση με το σύστημα στο οποίο ανήκουμε!

IMG 765cff3345ca13e5a82e4d6eed26e360 V 1 IMG 20220321 100116 e1647851218998 272416755 624522372174393 3955710213340222992 n

Γνωρίσαμε το ηλιακό μας σύστημα μέσα από εικόνες, βίντεο, θέσαμε ερωτήματα προκειμένου να προάγουμε τη γνωστική δραστηριότητα και να εξασκήσουμε την προσοχή και την παρατηρητικότητά των παιδιών όπως: Πόσοι είναι οι πλανήτες; Τι σχήμα έχουν; Τι χρώμα έχουν; Σε τι μοιάζουν και σε τι διαφέρουν; Βλέπετε ή παρατηρείτε κάτι ιδιαίτερο σε κάποιους πλανήτες που να τους διαφοροποιεί; Πως κινούνται; Που βρίσκεται ο Ήλιος; Που είναι ο δικός μας πλανήτης, η ΓΗ; Ποιος είναι ο πιο κοντινός πλανήτης στο δικό μας; Ποιος είναι ο πιο μακρινός πλανήτης από τον δικό μας; Υπάρχει ζωή στους άλλους Πλανήτες;

Χωριστήκαμε σε ζευγάρια και φτιάξαμε τους πλανήτες με εφημερίδες και συνθέσαμε το ηλιακό σύστημα για να στολίζει την τάξη μας.

 

Παίξαμε με το ηλεκτρονικό πλανητάριο όπου τοποθετήσαμε τους πλανήτες με βάση την τροχιά στην οποία κινούνται σε ένα μοντέλο πλανητάριο.

IMG 20250212 095205 1   IMG 20250212 095242

Παίξαμε γλωσσικά παιχνίδια αναγνωρίζοντας τα αρχικά γράμματα των πλανητών και συνθέτοντας τα ονόματα τους.

IMG 20250329 184839 IMG 1dfa75fac7e3a39a227f584b74976719 V 3

Πήραμε στο σπίτι το ηλιακό σύστημα όμως το δημιουργήσαμε στην τάξη

IMG 20250329 184957 IMG 559586089ce425853b095a68707773c7 V 1 IMG 20250213 085524

Τέλος αναπαραστήσαμε την κυκλική τροχιά των πλανητών με βιωματικό τρόπο.

IMG 0137024a2eacc8071bcac8b88e098c20 V 1

3ο Εργαστήριο: Ο Ήλιος μας πηγή ζωής…..

Είδαμε βίντεο προσομοίωσης για τον ήλιο, ακολούθησε συζήτηση με τα παιδιά μέσα από ερωτήματα διερεύνησης. Τι βλέπετε εδώ; Πώς κινείται ο Ήλιος; Πώς είναι η επιφάνεια του Ήλιου; Με τι μοιάζει ο Ήλιος;

https://www.solarsystemscope.com/

Μιλήσαμε για τα οφέλη και τις συνέπειες του και κάναμε ένα φύλλο εργασίας.

Stigmiotypo othonhs 2025 04 01 180744

Διαβάσαμε το Μύθο του Φαέθωνα, τον ζωγραφίσαμε και κάναμε γλωσσικές ασκήσεις.

IMG 7c67f4a075d5ea44fccc6bba3a3c69a0 V IMG d3cd19f1000835757d39e6845cb973e5 V

Κάναμε ένα πείραμα  για να κατανοήσουν βιωματικά τα παιδιά την έννοια της θερμότητας ως προς την απόσταση από τον ήλιο. Κρατήσαν τους πλανήτες τους σε διάφορες αποστάσεις από ένα κερί για να βρουν την ιδανική θέση. Ο πλανήτης τους έπρεπε να ζεσταίνεται γλυκά και ευχάριστα και τα παιδιά πειραματίστηκαν αισθητηριακά με την ιδιότητα της θερμότητας για να καταλήξουν στην κατάλληλη θέση.

eikona Viber 2025 04 01 18 11 49 277 eikona Viber 2025 04 01 18 11 49 355

4ο Εργαστήριο: Ήλιε, Γη, Σελήνη…Μέρα ή νύχτα;

Στόχος του συγκεκριμένου εργαστηρίου ήταν τα παιδιά να γνωρίσουν τις 2 ταυτόχρονες κινήσεις της γης, την περιστροφή της γύρω από τον εαυτό της και την περιφορά της γύρω από τον ήλιο.  Να κατανοήσουν μέσω του πειραματισμού το φαινόμενο της εναλλαγής μέρα και νύχτας. Πειραματιστήκαμε με την υδρόγειο σφαίρα και ένα φακό που λειτούργησε σαν το φως του ήλιου πάνω στη γη.

IMG 20250329 185028 IMG 20250329 185133

Αναπαραστήσαμε και βιωματικά το φαινόμενο.

eikona Viber 2025 04 01 18 11 49 549 eikona Viber 2025 04 01 18 11 49 430

Μετά το πείραμα συζητήσαμε για τη μέρα και τη νύχτα. Πως περνάει η μέρα μου και πως η νύχτα μου; Τι κάνουμε τη μέρα και τι τη νύχτα;

IMG 20250312 095657 IMG 20250312 095702

Και μια κατασκευή με χάρτινο πιάτο

IMG 46c3308ba9c936ffb23f4a1f1da7ee3b V 1

5ο Εργαστήριο: Όμορφες κόρες του Ήλιου

Ποιες είναι οι εποχές του Χρόνου; Παρακολούθηση σύντομου βίντεο προβολής πλανητάριου που δείχνει την κίνηση της Γης γύρω από τον ήλιο και τις εποχές

Stigmiotypo othonhs 2025 03 29 122425

 

Μιλήσαμε για τα χαρακτηριστικά της κάθε εποχής, κάναμε μια ομαδική εργασία με το δέντρο των εποχών, τα παιδιά ζωγράφισαν την αγαπημένη τους εποχή.

IMG 20250117 100539 1

6ο Εργαστήριο: Ταξίδι στη Σελήνη

Πόση απόσταση έχει η Γη από τη Σελήνη; Είναι τόσο κοντά; Πήραμε πληροφορίες από την ιστοσελίδα της Nasa.

Οι φάσεις της Σελήνης, είδαμε βίντεο προσομοίωσης και συζητήσαμε με τα παιδιά για τις σεληνιακές φάσεις.

Stigmiotypo othonhs 2025 03 29 132908

Διαβάσαμε το παραμύθι «Ο Φεγγαροσκεπαστής» και ζωγραφίσαμε ότι μας άρεσε από το παραμύθι. Φτιάξαμε και μια ομαδική εργασία αποτυπώνοντας την  ανθρώπινη σκάλα που οδήγησε τον Φεγγαροσκεπαστή στη Σελήνη.

IMG afcf404ee57a6a6191a03361b99e3bd3 V

Γνωρίσαμε επίσης και τον Μικρό Πρίγκιπα, τον τοποθετήσαμε στη Σελήνη, φτιάξαμε και μισοφέγγαρα με ανακυκλώσιμα υλικά

IMG 94ca55ab7d7d80a994ab586d6148f60c V 1IMG 086a17ec0d19f2f8ab7b1cb719aa1a3a V 1 IMG 1151f09a2281720686dae75d814b9c5e V

7ο Εργαστήριο: Τι γνωρίζαμε, τι μάθαμε;

Κλείσιμο του προγράμματος με συζήτηση γύρω από το τι μάθαμε για το διάστημα, τι μας άρεσε από όλα αυτά που κάναμε κατά τη διάρκεια του προγράμματος. Παίξαμε ψηφιακά παιχνίδια εμπέδωσης

Μετά από τις γνώσεις που πήραμε είμαστε έτοιμοι να εξερευνήσουμε το διάστημα και γιατί όχι να ανακαλύψουμε και άλλους πλανήτες. Πλάσαμε με την φαντασία μας τον δικό μας φανταστικό πλανήτη και τον ζωγραφίσαμε.

IMG 847217194f6b6fa4d8bb024acd40734f V

Κατασκευή διαστημόπλοιου και στολή αστροναύτη, με ανακυκλώσιμα υλικά, και είμαστε έτοιμοι για εκτόξευση στο διάστημα.

IMG b9dd4f11b3d8d68d3f3656c82d6fac25 V

Eπιπλέον δημιουργίες

Ιπτάμενοι δίσκοι:

IMG a7630d1046d7a7d80e78347039b7ef89 V IMG 920e48213277f228a09daae00d8edf2b V

Διαστοιμόπλοια:

eikona Viber 2025 03 13 09 09 05 160

Ηλιακό σύστημα:

eikona Viber 2025 03 13 09 09 05 596