Είδες το μαϊσκούλ!

Μεταφέρω κι εδώ ένα ποστάκι από το φβ μου, για λόγους ορατότητας και διάσωσης.

Αναρωτιέμαι πόσοι άλλοι διαχειριστές ηλεκτρονικής αλληλογραφίας έβαλαν αμέσως στη μαύρη λίστα, στο σπαμ, ολόκληρο το domain myschool.gr, μηνύματα από το subdomain του οποίου, sch.myschool.gr, φτάνουν στη σχολική αλληλογραφία, σε μια καταφανή απόπειρα παραπλάνησης για τον αποστολέα τους, με «ειδικές προσφορές για εκπαιδευτικούς, δημοσίους υπάλληλους», κ.ο.κ.
Λες να σου γράφουν και πτυχιακές; (διαβάζω: Ακαδημαϊκοί Σύμβουλοι αναλαμβάνουν την υποστήριξη ακαδημαϊκού περιεχομένου [sic]).
Δεν μπορώ να πω, καλή η προσπάθεια…
ΥΓ. Κι επειδή δεν είμαστε όλοι εκπαιδευτικοί, ας σημειώσω ότι το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο είναι το εθνικό δίκτυο και o πάροχος υπηρεσιών διαδικτύου του Υπουργείου Παιδείας για την δημόσια εκπαίδευση, πλην της τριτοβάθμιας. Διαχειρίζεται το domain sch.gr και όλα τα subdomain, ανάμεσά τους και το myschool.sch.gr, του γνωστού myschool, πληροφοριακού συστήματος για τη διαχείριση των σχολείων.
Όταν εσύ διαλέγεις το myschool.gr και φτιάχνεις και το sch.myschool.gr, και στέλνεις και τέτοια email, ε, τυχαίο δεν το λες…

Για την ΕΒΕ, των ειδικών μαθημάτων ειδικότερα, και τις «αδικίες» της…

Με αφορμή την επικαιρότητα, παραθέτω άλλη μία φορά την αντιδημοφιλή μου παρέμβαση.

Μιλώντας για την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής -και ειδικότερα των ειδικών μαθημάτων[no pun intended], ξεκινά κανείς από τη νομοθεσία, δηλ., τους κανόνες στους οποίους υπακούει το θέμα. Αν κάποιος βιάζεται, ή θεωρεί ότι του είναι γνωστά, μπορεί να πάει απευθείας στο (8).

  1. Για να εισαχθεί ένας υποψήφιος σε Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, πρέπει να πιάνει 3 διαφορετικές Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής (ΕΒΕ), και να συγκεντρώνει συνολικά μόρια τουλάχιστον όσα και ο τελευταίος υποψήφιος που έχει δηλώσει το τμήμα και πιάνει επίσης τις 3 ΕΒΕ, εφόσον δεν εισάγονται αμφότεροι σε κάποιο τμήμα υψηλότερης προτίμησής τους –τον όρο, δηλ., που πριν 3 χρόνια λέγαμε «βάση» του τμήματος, και που μόνο καταχρηστικά μπορούμε να χρησιμοποιούμε πλέον , καθώς η «βάση» είναι ένα μόνο από τα κριτήρια που σωρευτικά πρέπει να ικανοποιούνται για να είναι ο υποψήφιος εισακτέος σε κάποιο τμήμα. Υπάρχουν και οι σχετικές προβλέψεις για τις ισοβαθμίες, καθώς και το on/off των δοκιμασιών στα τμήματα ή τις σχολές ενστόλων, δεν τα αναφέρω εδώ, χάριν οικονομίας της συζήτησης.
  2. Από τις επιδόσεις όλων των διαγωνισθέντων σε κάθε εξεταζόμενο μη «ειδικό» μάθημα σε κάθε Επιστημονικό Πεδίο προκύπτει ισοβαρώς ο Μέσος Όρος Βαθμολογίας καθενός από τα 4 Επιστημονικά Πεδία από τα 4 μη «ειδικά» μαθήματα.
  3. Επιπλέον, για κάθε τμήμα που περιλαμβάνει ειδικό ή ειδικά μαθήματα προκύπτει ισοβαρώς και ο Μέσος Όρος Βαθμολογίας από τα 5 ή 6 μαθήματα, πλέον, συμπεριλαμβανομένου/ων του/των ειδικού/ών.
  4. Χωριστά για κάθε Ειδικό Μάθημα από τις επιδόσεις όλων των διαγωνισθέντων σε αυτό προκύπτει Μέσος Όρος Βαθμολογίας του.
  5. Σε περιπτώσεις τμημάτων που είναι σε 2 ή περισσότερα Επιστημονικά Πεδία, πάντοτε ισχύουν οι Μέσοι Όροι από το Πεδίο που είναι μικρότεροι.
  6. Το κάθε τμήμα ορίζει τους συντελεστές βαρύτητας με τους οποίους πολλαπλασιάζονται οι παραπάνω Μέσοι Όροι, ώστε να προκύψουν οι αντίστοιχες ΕΒΕ του (1). Οι συντελεστές αυτοί μπορούν να είναι από 0,8 (80%) έως 1,2 (120%) για τους σωρευτικούς Μ.Ο. των 4, 5 ή 6 μαθημάτων, και μεταξύ 0,7 (70%) και 1,1 (110%) για τους Μ.Ο. κάθε ειδικού μαθήματος.

Όλοι οι παραπάνω κανόνες πρέπει να γνωστοποιούνται στους υποψήφιους πριν τις εξετάσεις, κάθε λύκειο οφείλει να τους εξηγεί αναλυτικά. Σε οποιονδήποτε αγώνα παίρνουμε μέρος. οφείλουμε να γνωρίζουμε τους κανόνες του, και έχουμε εκ των προτέρων συναινέσει σε αυτούς.

 

Με βάση τα παραπάνω:

7) Οι φετινές ΕΒΕ είναι εδώ. Κλασική περίπτωση που διδάσκουμε στους μαθητές  μας. Άλλο τα δεδομένα, κι άλλο η πληροφορία. Εδώ έχουμε άλλο ένα θλιβερό παράδειγμα του επιτελικού κράτους που καμώνεται ότι προσφέρει πληροφορία με ένα κατεβατό σε pdf, που ούτε καν μετατρέπεται εύκολα σε διαχειρίσιμο πίνακα. Ο πίνακας θα έπρεπε να παρέχεται κάπως έτσι.

8) Σχετικά με τα τμήματα Αρχιτεκτονικής που ανήκουν στο 2ο Επιστημονικό Πεδίο (ΕΠ) οι Μέσοι Όροι των υποψηφίων ήσαν φέτος:

13,25 συνολικά στα 6 μαθήματα
14,30 στο Γραμμικό Σχέδιο
14,46 στο Ελεύθερο Σχέδιο

Οι αντίστοιχες ΕΒΕ που προέκυψαν από τους συντελεστές βαρύτητας που είχαν ορίσει τα τμήματα Αρχιτεκτονικής για το 2023, και που φαίνονται στον παραπάνω πίνακα είναι:

Τμήματα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών

13, 25 14,33 14,46 για το ΕΜΠ και ΑΠΘ
10,60 10,03 10,12 για το ΔΠΘ και το Παν. Θεσσαλίας
10,60 11,47 11,57 για το Παν. Ιωαννίνων
15,90 12,90 13,01 για το Παν. Πατρών
11,92 12,90 13,01 για το Πολ. Κρήτης

 

Ας περάσουμε, λοιπόν, στα πραγματικά θέματα συζήτησης.

  • Είναι αυθαιρεσία το προνόμιο κάθε τμήματος να ορίζει τους συντελεστές βαρύτητας που θέλει εκείνο, μέσα στα διαστήματα του νόμου;
  • Θα ήταν καλό στη Διαύγεια, πέρα από τον καθορισμό τους, να υπήρχε και το αντίστοιχο σκεπτικό;
  • Ας θυμηθούμε ότι κάθε τμήμα καθορίζει, επίσης, και τους συντελεστές για κάθε μάθημα χωριστά στον υπολογισμό των μορίων. Δεν είδα διαμαρτυρία τύπου «αν η Έκθεση δεν ήταν 25%, αλλά 20%, θα είχα περάσει στους Ηλεκτρολόγους». Προφανώς γιατί δεν είναι άμεσα προφανές στον υποψήφιο, ή γιατί σε αυτόν τον κανόνα συναινεί αδιαμαρτύρητα,ή γιατί έχει γίνει πολύ μικρότερος ντόρος.
  • Να θυμηθούμε και το περίφημο Αυτοδιοίκητο και Ανεξάρτητο των Πανεπιστημίων;
  • Υψηλοί Μέσοι Όροι σημαίνουν ότι γενικά οι υποψήφιοι είχαν υψηλές επιδόσεις, άρα ένα 14 δεν είναι απαραίτητα καλός βαθμός, αν το 60% των υποψηφίων το έχουν υπερβεί. Αντίστοιχα, γίνεται καλός βαθμός, αν ένα 40% των υποψηφίων το έχει υπερβεί. Αυτή είναι και η έννοια του μεταβλητού, βάσει των πραγματικών επιδόσεων, μέσου όρου.
  • Θα ήταν προτιμότερη η σταθερή βάση του 10; του 12 ή του 14; Για χρονιές με χειρότερες ή καλύτερες επιδόσεις, για χρονιές με ευκολότερα ή δυσκολότερα θέματα;

Τέλος, ας μην ξεχνάμε ότι η εισαγωγή σε κάποιο τμήμα αποτελεί το πρώτο βήμα. Η εισαγωγή στο Τμήμα Ισπανικής Φιλολογίας δεν τεκμαίρει ότι γνωρίζεις ισπανικά. Η αποφοίτησή σου θα το κάνει αυτό. Αντίστοιχα, η επιτυχία στις εξετάσεις του ΤΕΕ θα τεκμαίρει ότι είσαι ικανός ως Αρχιτέκτων Μηχανικός.

Τέλος, στην παραπάνω συζήτηση υπάρχουν δύο παράμετροι που είναι ανεξάρτητες, orthogonal που γράφουμε στα επιστημονικά μας άρθρα, μία για δίκαιο προβληματισμό και αναζήτηση λύσεων -που, δυστυχώς, δεν προτείνονται- και μία εκ του πονηρού:

  • Προφανώς, πρέπει να μας προβληματίζει το γεγονός της εξέτασης μαθημάτων στις πανελλαδικές, που δεν διδάσκονται στο σχολείο, τριάντα-σαράντα χρόνια τώρα. Παρά ταύτα, δεν άκουσα διαμαρτυρίες ούτε για τα ισπανικά, ούτε για τα ιταλικά –μα είναι χαμηλής ζήτησης, ή τα μαθαίνεις και μόνος σου, το σαθρό αντεπιχείρημα. Ή, σάμπως, τα αγγλικά του σχολείου αρκούν για τις πανελλαδικές; Η δε πληρωμένη απάντηση του Υπουργείου είναι ότι προσφέρονται μαθήματα ειδικών μαθημάτων, αλλά μηδαμινή είναι η συμμετοχή -ναι, γνωρίζω και πόσο αργά ξεκινούν και πώς γίνονται, όπου γίνονται.
  • Καμία σημασία δεν έχει στη συζήτηση αυτή αν ο χι-υπουργός έχει δώσει ή όχι ο ίδιος πανελλαδικές. Εκτός κι αν έχει σημασία ότι η κ. Ζαχαράκη είναι άτεκνη.

 

Εκείνη η εποχή του χρόνου…

Εκείνη η εποχή του χρόνου που τα ψέματα εκφωνούνται κατά πρόσωπο, ενίοτε και με την παραδοχή ότι είναι ψέματα και την απαίτηση να κάνεις το κορόιδο.

Με δυο λόγια, για τους βιαστικούς. Οι συνέπειες στην Εσπερία:
Fines, prison and airport checks: European penalties for taking your kids out of school for holidays | Euronews
(για μάλλον προφανείς λόγους, πρόκειται για άρθρο που δεν έχει μεταφραστεί στα ελληνικά, ενώ ο ιστότοπος του Euronews έχει και ελληνόγλωσσο περιεχόμενο)

Πιο αναλυτικά:
Το 2017 ο τότε Υπουργός Παιδείας θέλησε να απαλλάξει την ιατρική και την εκπαιδευτική κοινότητα από το άχθος των ψευδών βεβαιώσεων που κατά συρροή εκδίδονταν από την πρώτη και προσκομίζονταν στη δεύτερη, προκειμένου να «δικαιολογηθούν» απουσίες μαθητών, για τους οποίους οι γονείς τους έκριναν σκόπιμο ή προτιμητέο να μένουν σπίτι και να κοιμούνται, να κάνουν πρωινό φροντιστήριο ή ιδιαίτερο, ή να λείπουν σε ταξίδι, οικογενειακώς ή όχι.

Ο υπουργός Γαβρόγλου, λοιπόν, θέσπισε το όριο των 114 (ωριαίων) απουσιών, που κάθε μαθητής μπορεί να πραγματοποιεί όλο το διδακτικό έτος, χωρίς να χρειάζεται να προσκομίσει για αυτές κανένα δικαιολογητικό στο σχολείο. Στην ουσία, έκλεισε έτσι το μάτι σε γονείς, γιατρούς και μαθητές, τη στιγμή που σε όλη την Ευρώπη και όχι μόνο, υποχρεωτική εκπαίδευση σημαίνει πραγματικά υποχρεωτική εκπαίδευση, και το όριο των απουσιών χωρίς λόγο είναι ΜΗΔΕΝ.

Η λογική Γαβρόγλου ήταν να δημιουργήσει ένα ενιαίο απόθεμα που περιλαμβάνει τόσο απουσίες που οφείλονται σε αληθινούς και έκτακτους λόγους (πρωινά ιατρικά ραντεβού, αδιαθεσίες, ασθένεια κλπ.), όσο και τις απουσίες με το έτσι θέλω των (κηδεμόνων των) μαθητών. Επιπλέον, η σχετική Υπουργική Απόφαση προβλέπει έκτοτε και μια σειρά από περιπτώσεις για τις οποίες δικαιολογείται επιπλέον ένα πλήθος απουσιών, ξεκινώντας από μεγάλες εορτές μαθητών άλλων δογμάτων ή θρησκειών στη χώρα μας και καταλήγοντας σε περιπτώσεις επιδημιών, όπως η γρίπη και η Covid-19, ή μεταδοτικές ασθένειες, η αυτοπρόσωπη απογραφή για τα αγόρια στη στρατολογία, η ανάγκη ιατρικών τακτικών επισκέψεων ή πράξεων, η νοσηλεία σε κάποιο ίδρυμα, κ.ο.κ.

Η πράξη απέδειξε εξαρχής ότι η ιδέα του ενιαίου αποθέματος δεν λειτουργεί σε μια κοινωνία που έχει συνηθίσει το ψέμα και την απάτη ως πάγια πρακτική, που έχει μάθει να αποζητά τη δόλια ερμηνεία και εκμετάλλευση κάθε νομοθετήματος, που παντού βλέπει δικαιώματα και όχι υποχρεώσεις.

Γονείς και μαθητές, κι ας βγάλουμε τους δεύτερους απέξω ως ανήλικους, η ευθύνη είναι αποκλειστικά των ενηλίκων, συστηματικά ερμηνεύουν τις 114 απουσίες ως αποκλειστικό δικαίωμα για ύπνο, πρωινό φροντιστήριο ή ιδιαίτερο, ταξίδια, «προετοιμασία», οτιδήποτε μακριά από το σχολείο, εν μέσω σχολικού χρόνου. Παράλληλα, έχουν την απαίτηση, όλες οι υπόλοιπες απουσίες που έγιναν για αληθινούς έκτακτους λόγους (αδιαθεσίες, ιατρικά ραντεβού, κλπ.) που δεν προβλέπονται στην Υπουργική Απόφαση, να μην ληφθούν υπόψη, δηλαδή, να δικαιολογηθούν και να αφήσουν ανέγγιχτο το καλάθι των εκατόν δεκατεσσάρων.

Κλασικές και οι αιτιάσεις και δικαιολογίες, από το «ελάτε, ξέρετε σε τι χώρα ζούμε», μέχρι το ακόμη πιο ξεδιάντροπο «και στο σχολείο που θα ήταν, τι θα κέρδιζε».

Ναι, δεν είναι όλοι οι γονείς έτσι, ναι, δεν πρέπει να γενικεύω. Παρά ταύτα, στο αεροδρόμιο μιας άλλης ευρωπαϊκής χώρας, ο καθηγητής πανεπιστημίου που πηγαίνει στο συνέδριό του στο εξωτερικό, κουβαλώντας και τα παιδιά του μέσα σε σχολικές ημέρες, θα καθίστατο υπεύθυνος από τις αρχές για αυτό, όπως και ο γονέας που ξεκινά τις διακοπές των Χριστουγέννων από τις 19 ή τις 20 Δεκεμβρίου, γιατί έτσι θέλει και μπορεί.

Υ.Α. 79942/ΓΔ4/2019: Εγγραφές, μετεγγραφές, φοίτηση και θέματα οργάνωσης της σχολικής ζωής στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (όπως ισχύει σήμερα), ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε΄: Φοίτηση μαθητών/τριών, άρθρο 24

 

Σημ.: Για το πόσο αυθαίρετος είναι ο αριθμός 114, θα χρειαστεί άλλη συζήτηση.

Τα γενέθλια της Χρυσούλας

Τις προάλλες η συνάδελφος η Χρυσούλα είχε γενέθλια, κλεισμένη κι εκείνη, όπως όλοι μας στο σπίτι. Δημοσίευσε την τούρτα που κατάφερε να στήσει με πανκέικ ή κάτι αντίστοιχο, αλλά τα κεριά που υπήρχαν σπίτι δεν βοηθούσαν για το σωστό σβήσιμο.

Μεταξύ σοβαρού και αστείου, αντί για σκέτες ευχές κι ευχαριστώ, είχα τον ακόλουθο διάλογο:

Π: Άσκηση: Ποιες ανθρώπινες ηλικίες μπορούμε να παραστήσουμε με τα τρία διαθέσιμα κεριά, επιλέγοντας κατάλληλα θεσιακά αριθμητικά συστήματα; Μπορούμε να πετύχουμε και την σωστή για την τούρτα της Χρυσούλας; Χρόνια Πολλά, Χρυσούλα!
Χ: πραγματικά γέλασα…να ναι καλά..!! χαχαχα
Π: Το φτιάχνω άσκηση ΑΕΠΠ για την εξ αποστάσεως.
Π:Ιδού το υπολογιστικό φύλλο!
Χ: κλαίω… πραγματικά… :-D :-D ❤❤
Π: Η άσκηση θα λέγεται “Τα γενέθλια της Χρυσούλας” και θα βάλω και τη φωτογραφία με τα κεριά. Θα σου στείλω την εκφώνηση. Κατασκευή συνάρτησης με 4 παραμέτρους τα ψηφία των 3 κεριών (0 έως 9), όχι απαραίτητα διαφορετικά μεταξύ τους, και την ηλικία που θέλουμε να φτιάξουμε, και επιστροφή Αληθής/Ψευδής, αν μπορούμε να την φτιάξουμε ή όχι.
Επέκταση σε διαδικασία που θα επιστρέφει την σειρά που πρέπει να τα βάλουμε, εφόσον γίνεται.
Χ: ω παναζία μου… θα γίνω viral… ελπίζω να μη με βρίζουν οι μαθητές σου… χαχαχα
Π: Χρυσούλα τους έχω εκπαιδεύσει, εμένα βρίζουν :-)
Χ: χαχαχαχα… οκ τότε… σου δίνω την άδεια χρήσης των προσωπικών μου στοιχείων…
Π: Χρυσούλα, χωρίς προσωπικά στοιχεία, πάντοτε. Σκέτο το Χρυσούλα δεν παραπέμπει σε σένα, και τη φωτό θα την επεξεργαστώ λίγο…
Χ: κανένα πρόβλημα κ έτσι να τη βάλεις κ για μένα να πεις… :-D :-D

Λοιπόν, Χρυσούλα, τηρώ την υπόσχεσή μου. Ίσως την ερχόμενη Πέμπτη να την προλάβουμε στο lessons.sch.gr (είναι άλλες 2-3 στη σειρά)

Σφάλμα υπερχείλισης

Όταν ο προγραμματιστής δεν έχει προβλέψει τις περιπτώσεις υπερχείλισης, πολλά μπορούν να συμβούν…

Ένα ταξίδι δυόμισι ωρών να έχει πάνω από 9 πεντάκις εκατομμύρια στάσεις (quintillion), ή μια στάση κάθε 0,95 τετράκις εκατομμυριοστά του δευτερολέπτου (femtosecond), ή 10.000 στάσεις ανάμεσα σε κάθε δύο… άτομα.

Μαθαίνεις όμως, μερικές ακόμη μονάδες στο SI…

ουρές με φούντες

Στο νέο, ή «νέο», συμπληρωματικό βιβλίο ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ – ΒΙΒΛΙΟ ΜΑΘΗΤΗ – ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ, η υλοποίηση της ουράς με στατικό πίνακα κουβαλάει την παθογένεια που υπάρχει εδώ και 20 χρόνια στο βιβλίο της ΑΕΠΠ (παράγραφος 3.5): Είναι ελλιπής, καθώς δεν προβλέπει την αντιμετώπιση των κενών που αφήνουν οι εξαγωγές στοιχείων. Μάταια κάποιοι από εμάς φωνάζουμε από το 1999…

Κι αφού και στην πρόσφατη ενημέρωση του ΙΕΠ προς τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου φάνηκε να μην γίνεται αντιληπτό το λάθος, ας προχωρήσουμε με σχήμα -άλλωστε, και το ΙΕΠ φαίνεται να προτιμά τα σχήματα από τον κώδικα…

Στο σχήμα παραπάνω, ξεκινούμε με μία άδεια ουρά 5 θέσεων, με την υλοποίηση του παραπάνω νέου βιβλίου (Παράγραφος 1.2 και παραδείγματα 2 και 3):

  • Διαδοχικά εισάγουμε στοιχεία α, β, και γ στην ουρά, με συνέπεια η τιμή του fr(ont) να γίνει 1 και του re(ar) να γίνει 3.
  • Διαδοχικά εξάγουμε 2 στοιχεία από την ουρά, με συνέπεια η τιμή του fr(ont) να γίνει 3 και του re(ar) να παραμείνει 3.
  • Διαδοχικά εισάγουμε 2 στοιχεία στην ουρά, με συνέπεια η τιμή του fr(ont) να παραμείνει 3 και του re(ar) να γίνει 5.

Στο σημείο αυτό η ουρά φαίνεται λανθασμένα από την υλοποίηση (ΑΝ rear = 10 στο βιβλίο, 5 στο παράδειγμά μας), ως πλήρης ενώ στην πραγματικότητα έχει 3 στοιχεία και 2 άδειες θέσεις στις πρώτες θέσεις του πίνακα.

Ας δούμε και κώδικα σε ΓΛΩΣΣΑ που ακολουθεί την ελλιπή αυτή υλοποίηση των παραδειγμάτων στο νέο βιβλίο:

Φυσικά, οι παθογένειες στην υλοποίηση ουράς και στοίβας με πίνακες είναι εγγενείς· οι δομές αυτές έχουν ελάχιστο νόημα και σχεδόν μηδενική διδακτική αξία ως στατικές. Η χρησιμότητά τους αναδεικνύεται μόνο όταν είναι δυναμικές.

Γενικότερα, κττμγ, η ενημέρωση του ΙΕΠ προς τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου ΠΕ86 στις 4/7 ήταν απογοητευτική, και οι όποιες προσδοκίες μπορεί να είχαμε για τη νέα χρονιά διαψεύδονται ξανά. Αν αντέχετε, μπορείτε να την παρακολουθήσετε παρακάτω, εν αναμονή του επίσημου βίντεο…

καθόλου ΣΟΣ

Υποθετικές ερωτήσεις σε υποθετικά σενάρια (καθόλου ΣΟΣ), στην επιλογή στελεχών του Υπουργείου Παιδείας

Αναπτύξτε πώς θα αντιδράσετε και σε ποιες ενέργειες, άμεσες ή/και ενδεχομένως βραχυπρόθεσμες, θα προβείτε:

  1. Γονέας σας δηλώνει ευθαρσώς ότι θα στείλει το παιδί του στο σχολείο με 39 πυρετό, ζάλη, βήχα και εμφανή αδυναμία, «γιατί οι απουσίες είναι πολύτιμες και πρέπει να τις κρατήσει για μετά το Πάσχα που δεν θα έρχεται καθόλου». Σε σχετική σας ερώτηση για το ενδιαφέρον του για την υγεία του παιδιού και των άλλων μαθητών του σχολείου, η απάντηση που παίρνετε είναι ότι «το παιδί το έφαγε η ατυχία, που πρόλαβε και ξόδεψε τις απουσίες του, και, να, είδατε που μικρύνανε φέτος το όριο, και υπάρχει πρόβλημα;».
    Εξειδίκευση του σεναρίου: Υποθέστε ότι η μητέρα αυτή είναι και αυτή εκπαιδευτικός.
  2. Μαθητής καταθέτει στο σχολείο Ιατρική Βεβαίωση – Γνωμάτευση από Κέντρο Υγείας με τρεις διαφορετικές ημερομηνίες με σχεδόν μηνιαία απόσταση μεταξύ τους: Έκδοση τον Δεκέμβριο, Εξέταση τον Φεβρουάριο, πρόταση παραμονής στο σπίτι τον Μάρτιο.
    Εξειδίκευση του σεναρίου: Υποθέστε ότι η ιατρική βεβαίωση υπογράφεται από γονέα άλλου μαθητή σας.
  3. Μαθητής καταθέτει στο σχολείο Ιατρική Βεβαίωση – Γνωμάτευση από ιδιώτη ιατρό με ημερομηνία έκδοσης και πρόταση παραμονής στο σπίτι που δεν συμπίπτουν με ημέρες απουσίας του μαθητή από το σχολείο παρά μόνο αν ο μήνας διορθωθεί κατά έναν μεταγενέστερα.
  4. Μαθητής καταθέτει στο σχολείο Ιατρική Βεβαίωση – Γνωμάτευση από Κρατικό Νοσοκομείο στην οποία συνιστάται παραμονή στο σπίτι σε διάστημα ημερών του Μαρτίου, οι οποίες επεξηγούνται αναλυτικά ως ημέρες Φεβρουαρίου.
  5. Γονέας διαμαρτύρεται έντονα και κατ’ επανάληψη, γιατί οι απουσίες που «δικαιολογήθηκαν» για το παιδί του είναι τριών ημερών και όχι πέντε, που «έγραψε ο γιατρός». Σημείωση: οι 5 ημέρες του γιατρού ξεκινούσαν από Σάββατο.
  6. Βεβαιώσεις και γνωματεύσεις καταθέτονται στο σχολείο με προτεινόμενο διάστημα παραμονής στο σπίτι 6, 7 έως και 12 ημερών, για «υποψία Η1Ν1»! Με προφανείς μαντικές ικανότητες του γιατρού για την πορεία του ασθενή, καθώς οι γνωματεύσεις έχουν εκδοθεί κατά την 1η ημέρα του 6/7/12-ημέρου!

Τα παραπάνω σενάρια και οι ερωτήσεις είναι αποκυήματα φαντασίας. Κάθε ομοιότητα με πραγματικά περιστατικά είναι εντελώς συμπτωματική. Όλο το συνοδευτικό υλικό είναι κατασκευασμένο ειδικά για τις μελέτες περίπτωσης. Κανένα ιατρός ή γονέας δεν ταλαιπωρήθηκε για την ανάπτυξη των σεναρίων αυτών.

Στην πραγματικότητα, όλοι οι μαθητές αναστήθηκαν στις 13/3, γονείς, δάσκαλοι και γιατροί διδάσκουμε ήθος με το προσωπικό μας παράδειγμα, στη χώρα μας δεν υπάρχει λαμογιά παρά μόνο, ίσως, στους αναθεματισμένους τους πολιτικούς μας, και είμαστε όλοι καλά.

Ένα βιωματικό μάθημα

Το ενημερωτικό αυτό σημείωμα παρατίθεται σε μορφή Σημείωσης στη σελίδα μας στο Facebook, αφενός επειδή αφορά περιστατικό που έχει σχέση με το Facebook, και αφετέρου για να παραμείνει εύκολα προσβάσιμο.

Την Δευτέρα 7/1 στις 19:30 το βράδυ, σε κλειστή ομάδα περίπου 20-24 μελών του Κοινωνικού Δικτύου Facebook, αναρτήθηκε από μέλος της «για πλάκα» μία κατασκευασμένη –πλαστή- λήψη οθόνης (screen shot) που υποτίθεται ότι έδειχνε μία ανάρτηση της σελίδας μας, «Πειραματικό Λύκειο Ηρακλείου» στο Facebook, που ανακοίνωνε ότι την επομένη, Τρίτη 8/1, τα σχολεία θα ήταν κλειστά μετά από απόφαση του Δήμου Ηρακλείου.

Η πλαστή ανακοίνωση

Η πλαστή ανακοίνωση

Ο επίδοξος φαρσέρ δεν σκέφτηκε την εξέλιξη που θα μπορούσε να έχει, και που πράγματι είχε το «αστείο» του.

Είτε επειδή κάποια από τα μέλη της κλειστής ομάδας το πίστεψαν ως αληθινό, είτε επειδή θεώρησαν ότι η πλάκα παραήταν καλή για να μην παραπλανηθεί ή να μην διασκεδάσει κι άλλος κόσμος εκτός ομάδας, είτε επειδή επιπλέον εξέφραζε κρυφές επιθυμίες για τη ματαίωση των μαθημάτων της επόμενης ημέρας, σε ελάχιστο χρόνο η «είδηση – ανακοίνωση» είχε διαδοθεί εκθετικά -αν 5 άτομα διαδώσουν κάτι και καθένας από τους παραλήπτες το επαναλάβει για άλλους 5, κ.ο.κ., οι τελικοί παραλήπτες γίνονται 5, 25, 125, … Οι λεγόμενες αλληλουχίες από φήμες[1] φουντώνουν χωρίς διασταυρώσεις πολύ πιο γρήγορα από τις αληθινές -και κατά κανόνα βαρετές- ειδήσεις. Γρήγορα, δέκτες και πομποί έγιναν γονείς, μαθητές, συνάδελφοι από όλο το νομό -άλλοι γνήσια θορυβηθέντες, άλλοι απλώς «πλακατζήδες», κάποιοι, σύγχρονοι Λουδίτες[2], και κάποιοι απλά χαιρέκακοι. Τα τηλέφωνα και τα υπόλοιπα μέσα επικοινωνίας του σχολείου πήραν φωτιά…

Δυστυχώς, στον διαχειριστή της σελίδας «Πειραματικό Λύκειο Ηρακλείου», καθηγητή Πληροφορικής και υποδιευθυντή του σχολείου, το νέα έφτασαν μετά τις 21:30, οπότε και διαψεύστηκαν αμέσως. Υπό κανονικές συνθήκες δεν θα χρειαζόταν ούτε καν αυτό, αφού, καθώς δεν υπήρξε ποτέ τέτοια δημοσίευση, δεν υπήρχε τίποτα να διαψευστεί.

Τις επόμενες ημέρες, και ενώ ο υπεύθυνος της δημιουργίας της φάρσας είχε επικοινωνήσει με τον υποδιευθυντή και είχε ζητήσει συγγνώμη αμέσως μόλις αντιλήφθηκε τις διαστάσεις που αυτή είχε λάβει, έγινε έρευνα και συζήτηση για το γεγονός, σε συνεργασία με τις μαθητικές κοινότητες. Σε αυτήν αναδείχθηκαν τα εξής:

  • Η δημιουργία ενός πλαστού στιγμιότυπου από κάποιον ιστότοπο είναι πολύ εύκολη και μπορεί να γίνει από τον καθένα, χωρίς να χρειάζεται ιδιαίτερες γνώσεις και εργαλεία, πέρα από τον κοινό φυλλομετρητή που χρησιμοποιούμε στην περιήγηση του Παγκόσμιου Ιστού[3].
  • Ο δημιουργός της πλαστής λήψης οθόνης, που είναι μαθητής του σχολείου, σαφώς ευθύνεται για την πλαστή κατασκευή εις βάρος του σχολείου.
  • Ωστόσο, την πλαστή αυτή εικόνα παρουσίασε μέσα σε μια κλειστή ομάδα, στην οποία το περιεχόμενο των συζητήσεων και λοιπών δραστηριοτήτων της, δεν είναι προσβάσιμο από τρίτους.
  • Επιπλέον, δεν επιχείρησε να αποκρύψει την ταυτότητά του μέσα στο δημιούργημά του, παρότι τεχνικά αυτό ήταν εξίσου εύκολο.

Σε ανάλογο περιστατικό στον συμβατικό -μη ψηφιακό- κόσμο, κάποιος θα έφτιαχνε μια πλαστή φωτογραφία της εξώπορτας του σχολείου του με ένα σημείωμα που θα έγραφε ΚΛΕΙΣΤΑ ΑΥΡΙΟ, και θα μοίραζε φωτοτυπίες της στην παρέα, την ώρα του καφέ· ή θα περιοριζόταν σε μια προφορική μαρτυρία.

Από εκεί και πέρα συζητήθηκε σε ποιον ή ποιους αναλογεί ευθύνη, αρχικά για τη διάδοση της εικόνας έξω από τα όρια της κλειστής -ιδιωτικής- ομάδας, και στη συνεχεία για τον εκθετικό της χαρακτήρα:

  • Σε πρώτο στάδιο, η παράλειψη επαλήθευσης της εικόνας, που απαιτούσε απλώς την επίσκεψη της σελίδας «Πειραματικό Λύκειο Ηρακλείου», στο Facebook, ή του Ιστότοπου του σχολείου για την αναζήτηση μιας τόσο σημαντικής ανακοίνωσης, ή, ακόμη χειρότερα, η παράβλεψη της προφανούς πλαστότητας, παρά τη διαπίστωση της απουσίας μιας τέτοιας ανακοίνωσης, δείχνει την ανωριμότητα με την οποία αρκετά συχνά συμπεριφερόμαστε στο Διαδίκτυο, και την επίπλαστη εγκυρότητα που του αποδίδουμε, χάριν και μόνο της φύσης του. Οι παλαιότεροι έλεγαν «αν το είπε η τηλεόραση ή το έγραψαν οι εφημερίδες, έτσι είναι»· σήμερα, εξακολουθούμε να αποδίδουμε τον ίδιο χαρακτήρα αδιαμφισβήτητης εγκυρότητας στο περιεχόμενο που μας παρέχεται πλέον στο Διαδίκτυο, παρότι τούτο το ίδιο μας προσφέρει τα μέσα να αμφιβάλλουμε και να ελέγχουμε εύκολα και γρήγορα την αξιοπιστία όσων διαβάζουμε.
  • Ποια είναι λοιπόν η ευθύνη για την παραπάνω παράλειψη επαλήθευσης, και σε ποιους αναλογεί; Είναι συνυπεύθυνος σε αυτήν την παράλειψη ο αρχικός παραχαράκτης;
  • Σε δεύτερο στάδιο, με επαλήθευση ή όχι, και για ποικίλους λόγους ο καθένας, διαδίδουν το αρχικό «αστείο» έξω από την κλειστή ομάδα, σε δικούς τους γνωστούς και φίλους και άλλες ομάδες, και η αλληλουχία της διάδοσης συνεχίζεται.
  • Τι μερίδιο ευθύνης αντιστοιχεί, αρχικά σε όσους έβγαλαν, εν γνώσει τους ή όχι, τη «φάρσα» έξω από τον κλειστό κύκλο μιας παρέας, και εν συνεχεία στα επόμενη μέλη της σκυταλοδρομίας αυτής; Να υπενθυμίσουμε ότι για το νόμο η διάδοση μιας φήμης είναι επίσης κολάσιμη, όπως και η δημιουργία της.

Και να αναρωτηθούμε εκ νέου αν κάτι που κοινοποιείται αποκλειστικά σε έναν κλειστό κύκλο, και δεν δημοσιεύεται με ελεύθερη πρόσβαση από τον καθένα, αποτελεί όντως φήμη, ή όχι.

Τέλος, στη συζήτηση με τις μαθητικές κοινότητες προβληματιστήκαμε για τη λεγόμενη δαιμονοποίηση του μέσου, της τεχνολογίας και του Διαδικτύου γενικά, και του συγκεκριμένου μέσου, του Facebook, ειδικότερα. Όπως εξηγήθηκε εμπεριστατωμένα, το συγκεκριμένο πλαστό στιγμιότυπο μπορεί να γίνει με υλικό από οποιαδήποτε ιστοσελίδα προβάλλεται σε έναν κοινό φυλλομετρητή. Δεν έχει καμία σημασία, αν είναι δημοσίευση σε μια σελίδα στο Facebook, ή ο επίσημος ιστότοπος του FBI ή ενός Υπουργείου[4]. Πλαστογραφίες, προπαγάνδα, αθώες φάρσες και κίβδηλες κατασκευές υπάρχουν ανέκαθεν στην ιστορία της ανθρωπότητας, κάθε εποχή με την εκάστοτε τεχνολογία, και δεν είναι αυτή που θα κατηγορήσουμε. Ίσα – ίσα, που η σημερινή τεχνολογία μας δίνει παράλληλα τα μέσα να ελέγχουμε γρήγορα και εύκολα την αξιοπιστία πολλαπλάσιων ντοκουμέντων συγκριτικά με το παρελθόν.

Από την πλευρά του υποδιευθυντή επισημάνθηκε, εν κατακλείδι, ότι το νεαρό της ηλικίας θα μπορούσε να δικαιολογήσει τους μαθητές που απερίσκεπτα διέδωσαν την πλαστή εικόνα, χωρίς να ελέγξουν τη γνησιότητά της. Δυστυχώς, όμως, αποτελεί πεδίο επιστημονικής έρευνας η ανωριμότητα και η ευπιστία ενήλικων χρηστών[1], κάποιων κατά τεκμήριο ικανότερων -επί παραδείγματι, δασκάλων και επιστημόνων- και η ευκολία τους να εκλάβουν ως αληθινά, γεγονότα, που, στα δικά τους τουλάχιστον μάτια, θα έπρεπε να δείχνουν προφανέστατα πλαστά.

Εν τέλει, το ατυχές αυτό περιστατικό, μαζί με την απόδοση των ευθυνών όπως αναλογούσαν, αποτέλεσε μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για βιωματική μάθηση. Ελπίζουμε ότι όλοι μας βγαίνουμε από αυτό σοφότεροι.

Το σημείωμα αυτό αποτελεί παράρτημα του πρακτικού της σχετικής συνεδρίασης του 15μελούς Μαθητικού Συμβουλίου με την παρουσία του Υποδιευθυντή του σχολείου και αρμόδιου για τις Μαθητικές Κοινότητες του Πειραματικού Γενικού Λυκείου Ηρακλείου.

[1] Soroush Vosoughi, Deb Roy, Sinan Aral: The spread of true and false news online. Science 09 Mar 2018, Vol. 359, Issue 6380, pp. 1146-1151 http://vermontcomplexsystems.org/share/papershredder/vosoughi2018a.pdf

[2] https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9B%CE%BF%CF%85%CE%B4%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82

[3] Στον Firefox: Web Developer, Inspector, στον Google Chrome: More Tools, Developer Tools, Elements

ή με το bookmarklet της προτίμησής σας:

javascript:document.body.contentEditable%20=%20’true’;%20document.designMode=’on’;%20void%200

[4] https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1002348856640239

 

Αρχική δημοσίευση στη σελίδα του Πειραματικού Λυκείου Ηρακλείου στο Facebook

ΑΕΠΠ Ημερήσιων ΓΕΛ Ιουνίου 2018

Τα θέματα, πολύ καλύτερα από προηγούμενες χρονιές.

Δυο σχόλια:

  1. Μάστορα, βάλε στο Α4 κι ένα άθροισμα με εναλλαγή προσήμου στους όρους…
  2. «Εμφανίζω αλφαβητικά» ≠ «εμφανίζω σε αλφαβητική σειρά»

Μια πρόβλεψη:
40% κάτω από 10
25% στο 10-15
25% στο 15,1-18
10% στο 18,1-20.

Και τα αποτελέσματα (προσθήκη 3/7):

50,46% κάτω από 10
23,95% στο 10-14,9
15,70% στο 15-17,9
9,87% από 18 και πάνω.

Να θυμηθώ του χρόνου να χρησιμοποιήσω τα ίδια διαστήματα στις προβλέψεις μου.

Με τι κανόνες να βαθμολογήσω;

Αξιότιμε Υπουργέ της Παιδείας,

σε μια βδομάδα λήγει το 1ο Τετράμηνο στο Λύκειο, και πρέπει να παραδώσω τη βαθμολογία μου.

Στην Γ΄ Τάξη το μάθημά μου, μαζί με άλλων 10-12 συναδέλφων, παύει να εξετάζεται τον Ιούνιο.

Απόψε, για μια ακόμη φορά, μεσούσης της χρονιάς, κι όχι από το καλοκαίρι, όπως θα περίμενε κανείς σε μια ευνομούμενη δημοκρατία, διαβεβαίωσες σε συνέντευξή σου στη δημόσια τηλεόραση ότι οι φετινοί τελειόφοιτοι θα εξεταστούν γραπτά μόνο σε 4 μαθήματα: τη Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (οι δύο κλάδοι σε ενιαία τρίωρη εξέταση με χωριστά θέματα και βαθμολόγηση, προφανώς), την Ιστορία, τα Μαθηματικά και τη Βιολογία.

Στα άλλα μαθήματα (γενικής παιδείας, προσανατολισμού και επιλογής) ο τελικός βαθμός θα είναι ο μέσος όρος των 2 τετραμήνων (με υποχρεωτικό διαγώνισμα και στο 2ο τετράμηνο).

Να σου πω ότι οι κανόνες κάθε παιχνιδιού βγαίνουν πριν αυτό ξεκινήσει; να σου πω ότι αλλάζουν με νομοθετήματα, κι όχι με δηλώσεις και συνεντεύξεις; να σου πω ότι όποιος σέβεται την κοινοβουλευτική δημοκρατία δεν μπορεί να προεξοφλεί την ψήφιση κανενός νομοθετήματος; Μάλλον τζάμπα θα τα πω. Αρκεί που μας διαβεβαιώνεις εσύ

Οπότε, στα Θρησκευτικά, την Ιστορία Κοινωνικών Επιστημών, την Ξένη Γλώσσα, τη Φυσική Αγωγή, το μάθημα επιλογής και τα πέντε μαθήματα προσανατολισμού, η βαθμολογία μας, των δασκάλων, σε 2 βδομάδες είναι κατά 50% τελεσίδικη για το αντίστοιχο μάθημα. Σωστά;

Και για πες μας, θα μετράνε αυτά τα 9, με τη Φυσική Αγωγή 10, μαθήματα στο Γενικό Μέσο Όρο, τον βαθμό του Απολυτηρίου; και, αντίστοιχα, στο αποτέλεσμα της απόλυσης και στο χαρακτηρισμό της επίδοσης;

Γιατί σου θυμίζω, ότι στον Γενικό Μέσο Όρο συμμετέχουν μόνο τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα, άρα τα 9 αυτά μαθήματα, κανονικά πρέπει να έχουν τη μοίρα της Φυσικής Αγωγής, να μη συμμετέχουν, δηλαδή, στον ΓΜΟ. Κι έτσι να βγαίνει ο βαθμός του απολυτηρίου από τα 4 μόνο μαθήματα, αυτά που έχουν γραπτή εξέταση.

Και μετά θα συγκρίνονται απολυτήρια κι απολυτήρια για μια εποχιακή δουλειά στη δασοφύλαξη, τα ταχυδρομεία, ή τα πολιτιστικά ενός δήμου, ή ακόμη, χειρότερα, για μια μόνιμη δουλειά στον ευρύτερο δημόσιο τομέα…