Έκθεση Εξωτερικής Αξιολόγησης του Έργου της Σχολικής Μονάδας, Νηπιαγωγείο Ποταμού (έτος: 2023-2024)
Σχέδιο Δράσης 2023-24 “Καλλωπισμός Αύλειου Χώρου”
Στα πλαίσια του φετινού Σχεδίου Δράσης το νηπιαγωγείο μας ανανέωσε τον αύλειο χώρο του. Ο τίτλος της δράσης μας ήταν “Το σχολείο φροντίζω, την αυλή μου καλλωπίζω” και βασικός στόχος μας ήταν ο εμπλουτισμός του αύλειου χώρου με επιδαπέδια και επιτοίχια παιχνίδια για να ενισχύσουμε τη δημιουργική απασχόληση των μικρών μας μαθητών και να αξιοποιήσουμε τους ελεύθερους χώρους της αυλής μας. Παράλληλα, μέσω της εμπειρικής και βιωματικής ενασχόλησης των παιδιών δημιουργήσαμε γωνιά αρωματικών Κυθηραϊκών φυτών.
- Στις παρακάτω φωτογραφίες παρουσιάζεται ο εξωτερικός χώρος του νηπιαγωγείο πριν την τελική του διαμόρφωση.
- Βασική διακόσμηση της αυλής μας θα αποτελούσαν τα επιδαπέδια και επιτοίχια παιχνίδια, που πολλά από αυτά προέρχονται από παλαιότερες γενιές, όπως π.χ. το κουτσό. Έτσι, πρώτος στόχος μας ήταν τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με τα παραδοσιακά παιχνίδια και να αποτελέσουν μέρος της καθημερινής τους ψυχαγωγίας. Παρακάτω παρουσιάζονται μερικά από τα παραδοσιακά παιχνίδια στα οποία συμμετείχαν τα μικρά μας με ιδιαίτερο ενθουσιασμό.
- “Αλάτι χοντρό, αλάτι ψιλό” ή το “μαντηλάκι”
2. “Χαλασμένο τηλέφωνο”
3. “Ω Μαριάμ Μαριάμ”
4. “Ανέβηκα στην πιπεριά”
5. “Η μικρή Ελένη”
6. “Αγαλματάκια ακούνητα αγέλαστα μέρα ή νύχτα;;;;”
7. “Πέτρα…μολύβι…ψαλίδι…χαρτί…”
8. “Λαστιχάκι”
- Με ιδιαίτερη χαρά φιλοξενήσαμε στο νηπιαγωγείο μας την κυρία Μαρία Φραγκουλάκη, γιαγιά μαθήτριας μας, που μας μίλησε για τα παιδικά της χρόνια και πως διασκέδαζαν τα παιδάκια παίζοντας τότε. Μας μίλησε επίσης, για διάφορα παιχνίδια που έπαιζε η ίδια με τους φίλους της και με μεγάλο ενθουσιασμό μας έμαθε κάποια από αυτά. Την ευχαριστούμε πολύ για τις τόσο πολύτιμες πληροφορίες της, αποτελούν μια σημαντική κληρονομιά για όλους μας!!!
1.”Κουτσό”
2. “Σχοινάκι”
3. “Διελκυστίνδα”
Για να θυμόμαστε τα όσα μας είπε η κυρία Μαρία και να μη τα ξεχάσουμε , φτιάξαμε μια ομαδική εργασία με όλα τα παραδοσιακά παιχνίδια που παίξαμε!!!
- Ο δεύτερος στόχος μεταμόρφωσης της αυλής μας, ήταν το φύτεμα αρωματικών φυτών των Κυθήρων. Ο κύριος Θανάσης Σάμιος με μεγάλη χαρά άκουσε αυτή μας την επιθυμία και μας υποσχέθηκε να μας βοηθήσει να φτιάξουμε τον δικό μας κήπο με τα αρωματικά είδη των Κυθήρων. Κράτησε την υπόσχεση του και ένα ωραίο πρωί μας επισκέφθηκε στο νηπιαγωγείο μας φέρνοντας μαζί του και όλα τα είδη των αρωματικών φυτών. Αφού μας μίλησε για την ανάπτυξη των φυτών και τις ανάγκες τους, μας έδειξε 10 είδη αρωματικών φυτών των Κυθήρων, μας έδωσε την ευκαιρία να τα πιάσουμε και να τα μυρίσουμε και μας βοήθησε να εντοπίσουμε που τα χρησιμοποιούμε στην καθημερινή μας ζωή!!!
Στη συνέχεια μεταφερθήκαμε στο πίσω μέρος της αυλής μας όπου εκεί πλέον φιλοξενείται ο “αρωματικός μας κήπος”. Μας μίλησε για τα βήματα που πρέπει να ακολουθεί κάποιος όταν θέλει να φυτέψει ένα φυτό και φυτέψαμε μαζί το πρώτο αρωματικό φυτό του κήπου μας. Να ευχαριστήσουμε απεριόριστα των κύριο Θανάση, ο οποίος μας έκανε δωρεά όλα τα φυτά που φυτέψαμε!!!
Μετά την επίσκεψη του κύριου Θανάση , στρωθήκαμε στη δουλειά για να είναι όλα έτοιμα, την ημέρα της μεγάλης αλλαγής του σχολείου μας!! Ζωγραφίσαμε τα φυτά που είχαμε φυτέψει και ετοιμάσαμε τα ταμπελάκια με την ονομασία τους, τα οποία και τοποθετήσαμε στον κήπο μας. Έτσι οι επισκέπτες μας αλλά και εμείς μπορούμε να αναγνωρίσουμε τα είδη των αρωματικών φυτών, που υπάρχουν στον ανθόκηπό μας.
… όπως επίσης κατασκευάσαμε με τα ίδια ταμπελάκια μια αφίσα ενημέρωσης προς το κοινό, για τα αρωματικά είδη φυτών των Κυθήρων
- Η μεγάλη ημέρα έφτασε και όλοι, μικροί μεγάλοι πιάσαμε αμέσως δουλειά για να κάνουμε το σχολείο μας ομορφότερο!!!Βάψαμε τοίχους, βάψαμε πατώματα , φυτέψαμε και… όλα αυτά με τη συνοδεία μουσικής, αφού για εμάς ήταν μέρα γιορτής!!! Να ευχαριστήσουμε τα παιδάκια μας που δημιουργήσαν υπέροχες εικόνες, τους γονείς τους και τους εθελοντές που ήρθαν να μας ενισχύσουν με τη βοήθεια τους!!!
Δε χάσαμε καθόλου χρόνο… με το που στέγνωσαν τα χρώματα, ξεκίνησε το παιχνίδι!!!
…και πόσο όμορφες μυρωδιές μας πλημμυρίζουν πλέον τα πρωινά μας, αφού τα μικρά μας αστεράκια έγιναν μικροί κηπουροί και φύτεψαν τα αρωματικά φυτά, σύμφωνα πάντα με τις οδηγίες του κύριου Θανάση Σάμιου!
Παρακάτω έχουμε φτιάξει ένα μικρό βίντεο από τη ημέρα της δράσης του καλλωπισμού του αύλειου χώρου μας, που δείχνει περίτρανα πόσο το διασκεδάσαμε!!!
- Δε μπορούσαν να λείπουν και οι νέες τεχνολογίες από την όλη μας αλλαγή στον αύλειο χώρο μας. Φτιάξαμε μια πίστα για το ποντίκι ρομπότ με θέμα: “Η αυλή του σχολείου μας”. Η πίστα μας είχε όλα τα νέα παιχνίδια που ζωγραφίσαμε, τη ζωγραφιά στον κεντρικό εξωτερικό τοίχο, αλλά και τον κήπο με τα αρωματικά φυτά μας. Τα παιδιά έριχναν το ζάρι και ανάλογα με το τί έγραφε το ζάρι, έδιναν τις αντίστοιχες οδηγίες για να μεταφερθεί το ποντικάκι μας σωστά!
- Και εννοείται ότι η καλοκαιρινή μας γιορτή, δε θα μπορούσε να είχε άλλο θέμα πέρα από τα παραδοσιακά παιχνίδια. Τις πρόβες μας τις διασκεδάσαμε πάρα πολύ, κάθε μέρα χορεύαμε και παίζαμε , γιατί έπρεπε να θυμίσουμε στους μεγάλους πως κάποτε ήταν και εκείνοι παιδιά και έπαιζαν τα ίδια παιχνίδια που παίζουμε και μεις τώρα και να σηκωθούν να παίξουν και να διασκεδάσουν μαζί μας !!! Περάσαμε υπέροχα και η γιορτή μας απογειώθηκε με τα δώρα που πήραμε και με τα παγωτά που μας περίμεναν να τα γευτούμε, προσφορά του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων!!!Ευχαριστούμε πολύ!!!
Καλό καλοκαίρι σε όλους!!!!
Εκπαιδευτική Επίσκεψη στο Αρχαιολογικό Μουσείο των Κυθήρων
- Το Αρχαιολογικό Μουσείο των Κυθήρων, αποτελεί ένα κόσμημα για το νησί μας και του προσδίδουν ακόμη μεγαλύτερη αίγλη, τα εκπαιδευτικά προγράμματα της κ.Εύη Πίνη. Με μεγάλη χαρά και ανυπομονησία περίμεναν οι μικροί μας μαθητές να ξεκινήσουν τις ανασκαφές και σαν μικροί αρχαιολόγοι να επεξεργαστούν τα αρχαία τους ευρήματα.
- Στον προαύλιο χώρο του μουσείου η κ. Πίνη μας μίλησε για τις ανασκαφές καθώς και για τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται σε αυτές, αλλά επίσης για τη σημαντικότητα των ευρημάτων και τί μπορούμε να μάθουμε μέσα από αυτά.
- Γίναμε λοιπόν, μικροί αρχαιολόγοι, σκάψαμε με μεγάλη προσοχή και εντοπίσαμε μικρά αρχαία αγγεία. Με μεγάλη προσοχή και χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα εργαλεία αφαιρέσαμε το χώμα από πάνω τους και τα τοποθετήσαμε στο κουβαδάκι μας.
- Έπειτα γίναμε πιο σχολαστικοί στον καθαρισμό τους και τα ζωγραφίσαμε, έτσι ώστε να φτιάξουμε και το αρχείο των ευρημάτων μας.
- Το εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα συνεχίστηκε στον εσωτερικό χώρο του μουσείου , με την κ. Πίνη να μας εξηγεί τί είναι το κάθε εύρημα που κοσμεί το αρχαιολογικό μουσείο. Μας άφησε πρώτα να κάνουμε υποθέσεις, για το ποια θα μπορούσε να είναι η χρήση του κάθε αντικειμένου και στη συνέχεια μας έδωσε τις απαντήσεις μας, εμπλουτίζοντας τες με επιπλέον πληροφορίες για τα ευρήματα αυτά.
- Έπειτα τα παιδιά παρακολούθησαν την ταινία για τον Λέοντα των Κυθήρων και έμαθαν για τα πολλά ταξίδια που είχε κάνει, μέχρι να καταλήξει στη μόνιμη πλέον θέση του, στο Αρχαιολογικό Μουσείο των Κυθήρων.
- Η εκδρομή μας τελείωσε με μια βόλτα στην κεντρική πλατεία της Χώρας Κυθήρων, όπου φάγαμε το δεκατιανό μας και παίξαμε πολλά πολλά παιχνίδια!!!
Εκπαιδευτική Επίσκεψη στα Κεραμικά Ρούσσος
- Η οικογένεια Γιαννιώτη έχει μια μικρή οικοτεχνία στο Λιβάδι Κυθήρων, τα Ceramics Roussos και κατασκευάζει μικρά αριστουργήματα. Λόγω της επίσκεψης του νηπιαγωγείου μας, άνοιξε το εργαστήρι της νωρίτερα για να υποδεχθεί τους μικρούς μας μαθητές και να τους ξεναγήσει στην τέχνη της κατασκευής κεραμικών.
- Ο κ. Παναγιώτης, ένας αριστουργηματικός τεχνίτης, έπλασε υπέροχες κεραμικές δημιουργίες μέσα σε λίγα μόνο λεπτά και εντυπωσίασε τα μικρά μας, ενώ η κ. Μαρία μας έδωσε τη δυνατότητα να πιάσουμε τον ακατέργαστο μαλακό πηλό τους.
- Με μεγάλη δεξιοτεχνία η κ. Μαρία ζωγράφισε μπροστά μας κεραμικά βάζα και μας έκανε να ζηλέψουμε λίγο.. έτσι μας έδωσε την ευκαιρία να γίνουμε και εμείς ζωγράφοι και να στολίσουμε το δικό μας κεραμικό πιάτο.
- Στη συνέχεια η κ. Γρηγορία με την κ. Μαρία μας ξενάγησαν στο δωμάτιο που βρίσκεται ο φούρνος τον κεραμικών και μας εξήγησαν την διαδικασία του ψησίματος και της υάλωσης.
Ευχαριστούμε την οικογένεια Γιαννιώτη για τα υπέροχα κεράσματα της, περάσαμε υπέροχα!!!
Επίσκεψη στο φούρνο του Ποταμού-Αποστολή… “Πασχαλινά Κουλουράκια!!!”
Το νηπιαγωγείο μας επισκέφθηκε το φούρνο του Ποταμού Κυθήρων, σε συνέχεια της έκθεσης “Εύθραυστο νήμα”….αποστολή του ήταν να γεμίσει τα πασχαλινά μας καλαθάκια. Και τί πιο πασχαλινό από τα κουλουράκια της Λαμπρής!!!Σαν μικροί ζαχαροπλάστες, φτιάξαμε τα πασχαλινά μας κουλουράκια με την καθοδήγηση του κ. Νίκου Χρυσαφίτη, κεραστήκαμε διάφορα βουτήματα και χυμούς, ενώ δοκιμάσαμε και τα δικά μας κουλουράκια, που ήταν δωρεά του φούρνου! Ευχαριστούμε πολύ τους Αφοί Χρυσαφίτη, καθώς μας προσέφεραν μια ιδιαίτερα δημιουργική και ψυχαγωγική εμπειρία!!!
Αφού γλυκαθήκαμε με τα υπέροχα βουτήματα και δροσιστήκαμε με τους νόστιμους χυμούς… ώρα και για μία αναμνηστική φωτογραφία!!!
… και μη ξεχάσουμε …ορίστε και τα χαριτωμένα Πασχαλινά καλαθάκια μας γεμάτα με τα κουλουράκια μας!!!
Χρόνια Πολλά και Καλό Πάσχα!!!
Εκπαιδευτική Επίσκεψη του Νηπιαγωγείου, στην Έκθεση “Εύθραυστο Νήμα”
Επισκεφθήκαμε με τα παιδάκια μας, την έκθεση “Εύθραυστο Νήμα”, στο φιλόξενο χώρο της Φιλαρμονικής του Ποταμού. Η γλυκύτατη κ. Μαρία Σχοινά, μας μίλησε για τον αργαλειό και μας ξενάγησε στα έργα των καλλιτεχνών που εκτίθενται και μας έδωσε τη δυνατότητα να πειραματιστούμε! Την ευχαριστούμε πάρα πολύ για αυτήν την τόσο ξεχωριστή εμπειρία!!
Επίσης, ευχαριστούμε πάρα πολύ το εστιατόριο “Μελτέμι”, όπου μας φιλοξένησε στο χώρο του για να φάμε το δεκατιανό μας και εξυπηρετηθήκαμε σε ότι και αν ζητήσαμε!
«Μοιάζουμε διαφορετικοί, αλλά είμαστε Ίδιοι»- Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα και Συμπερίληψη
Στα πλαίσια του εργαστηρίου Δεξιοτήτων ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ- ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ- Ανθρώπινα Δικαιώματα και Συμπερίληψη, το νηπιαγωγείο μας υλοποίησε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο: «Μοιάζουμε Διαφορετικοί, αλλά είμαστε Ίδιοι». Στόχος του προγράμματος ήταν η αποδοχή του διαφορετικού και η ενσωμάτωση σε ομάδα, η ενίσχυση της συνεργασίας και ανάπτυξη κλίματος αλληλοσεβασμού και αλληλοκατανόησης μέσα στην τάξη. Παρακάτω ακολουθούν ορισμένες από τις δραστηριότητες του προγράμματος:
- Διδακτική Αξιοποίηση του παραμυθιού “Η Βαλίτσα”
Ένα περίεργο πλασματάκι ταξίδεψε από πολύ μακριά, έχοντας περάσει πολλές ταλαιπωρίες και κινδύνους. Κρατάει μια βαλίτσα που μέσα έχει όλη του τη ζωή βαλμένη. Στον τόπο που σταμάτησε το ταξίδι του , συνάντησε κάποια ζωάκια, που το αντιμετώπισαν με κάποια διστακτικότητα. Μέσα από διάφορες καταστάσεις στο τέλος καταλάβαν πως, μπορεί να είναι αυτό το πλασματάκι λίγο διαφορετικό, αλλά έχει τις ίδιες ανάγκες και αγαπά τα ίδια πράγματα με αυτά. Η νέα του “οικογένεια” το αγκάλιασε σα να το γνώριζε καιρό…
Αφού διαβάσαμε την ιστορία, ακολούθησε μια συζήτηση με τα παιδιά για την αποδοχή του διαφορετικού και την ενσωμάτωση στην ομάδα. Τα παιδιά διηγήθηκαν ξανά την ιστορία και τοποθέτησαν τις εικόνες της ιστορίας, στη σωστή χρονική ακολουθία.
- Το παράξενο αυτό πλασμάτακι μέσα στη βαλίτσα του είχε φωτογραφίες από το σπίτι του και το αγαπημένο του φλυτζάνι. Ανοίγοντας κρυφά τη βαλίτσα του τα ζωάκια, το έσπασαν καταλάθος . Ένιωσαν πολύ άσχημα για αυτήν τους την πράξη και θέλησαν να επανορθώσουν, συναρμολογώντας το φλυτζάνι. Έτσι και τα παιδιά έχοντας ως τελικό στόχο την επίλυση του παζλ- συναρμολόγηση φλυτζανιού, χωρίστηκαν σε ομάδες και περνώντας κάποια εμπόδια (όπως τα εμπόδια που συνάντησε το πλασματάκι στο ταξίδι του), συνεργάστηκαν στο τέλος της διαδρομής για την επίτευξη του στόχου.
- Διδακτική Αξιοποίηση του παραμυθιού “Του σχοινιού τα μανταλάκια”
Διαβάσαμε την ιστορία με τα μανταλάκια που ήταν κρεμασμένα σε ένα σχοινί. Όλη την ώρα έβρισκαν αφορμές για να μαλώνουν, αλλά όταν χρειαζόταν να κρατήσουν τα απλωμένα ρούχα που ήταν βαριά από το νερό που είχαν, συνεργάζονταν όλα μαζί για να τα καταφέρουν. Τα παιδιά διαπίστωσαν ότι τις ίδιες συνθήκες έχουμε και μέσα στην τάξη μας. Μπορεί να τσακωνόμαστε αλλά όταν χρειαστεί, θα γίνουμε μια ομάδα για να επιτύχουμε το στόχο μας.
Στη συνέχεια, τα παιδιά έπαιξαν παιχνίδια με τα μανταλάκια. Έκαναν τις υποθέσεις τους και διαπίστωσαν ότι όταν δούλευαν ομαδικά, τοποθετούσαν πιο γρήγορα τα μανταλάκια στη μπλούζα του παιδιού που καθόταν στο καρεκλάκι, από το να τα έβαζε ένα παιδάκι μόνο του ή ακόμα και το ίδιο το παιδί στον εαυτό του.
Την ίδια λογική είχε και το παιχνίδι μας με τους μαρκαδόρους. Τα παιδιά που συνεργάστηκαν σε ομάδα, τοποθέτησαν πιο γρήγορα τους μαρκαδόρους στη μολυβοθήκη, σε σχέση με το παιδί που τους τοποθετούσε μόνο του.
Τέλος το κάθε παιδί “έντυσε” το δικό του μανταλάκια, και όλα τα μανταλάκια τοποθετήθηκαν στα δικά μας σχοινιά της τάξης!!
- Διδακτική αξιοποίηση του παραμυθιού “Έλμερ”
Ο Έλμερ είναι ένας διαφορετικός ελέφαντας που έχει στο σώμα του πολλά χρώματα, είναι αστείος και αγαπητός ακριβώς γιατί είναι διαφορετικός. Είναι η ψυχή της ομάδας των ελεφάντων και δε θα ήθελαν να πάψει ποτέ να είναι. Διαβάσαμε τη ιστορία του και αφού τη σχολιάσαμε, αποφασίσαμε τα ζωγραφίσουμε την αγαπημένη μας σκήνή απο την ιστορία
Έπειτα, ζωγράφισε το κάθε παιδί το δικό του Έλμερ, που μπορεί να φαινόταν ίδιος με μια πρώτη ματιά, αλλά τελικά ήταν και πάλι διαφορετικός αφού το κάθε παιδί είχε χρησιμοποιήσει διαφορετικά χρώματα. Έτσι διαπιστώσαμε, ότι και εμείς μπορούμε να είμαστε παράλληλα και διαφορετικοί και ίδιοι.
Κατόπιν θελήσαμε να φτιάξουμε μια πολύχρωμη αλυσίδα σαν τον Έλμερ, όπου κάθε κρίκος της είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της. Κάθε κρίκος ήταν ζωγραφισμένος με παιχνίδια ή δραστηριότητές των παιδιών που χρειάστηκαν τη συνεργασία τους για να υλοποιηθούν.
Κλείνοντας παίξαμε ένα πολύ διασκεδαστικό παιχνίδι συνεργασίας με τίτλο “Ο κρίκος και η αλυσίδα”.
Τα παιδιά καθισμένα σε καρεκλάκια και πιασμένα χέρι χέρι, σχηματίζοντας μια ανθρώπινη αλυσίδα, προσπάθησαν να μεταφέρουν ένα κρίκο γύρω γύρω στην αλυσίδα, χρησιμοποιώντας πολύχρωμα καλαμάκια που κρατούσαν με το στόμα τους.
- Για την υλοποίηση του προγράμματος παίξαμε πολλά ψυχοκινητικά παιχνίδια που απαιτούσαν ομαδική εργασία και συνεργασία .Ενδεικτικά σας παρουσιάζουμε δύο:
‘Ένα κύμα με χεράκια”. Τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες, μεταφέρουν τα μπαλάκια που βρίσκονται μέσα στα στεφάνια, από χέρι σε χέρι, μέχρι να φτάσουν μέσα στο στεφάνι που βρίσκεται πίσω από το τελευταίο παιδί της κάθε ομάδας. Κερδίζει η ομάδα που θα συνεργαστεί καλύτερα και θα μεταφέρει τα μπαλάκια πιο γρήγορα. Το συγκεκριμένο παιχνίδι το έπαιξαν πολλές φορές τα παιδιά, αποδεικνύοντας πόσο καλές ομάδες ήταν και οι δύο αφού σημείωναν και οι δύο νίκες!
“Τους αριθμούς μετρώ, την ποσότητα να βρω”. Σε ομάδες τα παιδιά συνεργάστηκαν να φέρουν πόντους στην ομάδα τους μετρώντας αριθμούς!
2 Απριλίου-Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου-Πρόγραμμα Δημιουργικής Γραφής
- Η Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου είναι μια εορτή που γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου. Καθιερώθηκε από την Ι.Β.Β.Υ., τη Διεθνή Οργάνωση Βιβλίων για τη Νεότητα, το 1966, ημέρα των γενεθλίων του γνωστού Δανού παραμυθά Χανς Κρίστιαν Άντερσεν (2 Απριλίου 1805) και σκοπός της είναι να εμπνεύσει στα παιδιά την αγάπη για το διάβασμα και να κατευθύνει την προσοχή των μεγαλύτερων στο παιδικό βιβλίο. Ο ετήσιος αυτός εορτασμός βοηθάει στην καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και κεντρίζει το ενδιαφέρον των παιδιών και των νέων για τα βιβλία.
- Αφού διαβάσαμε το παραμύθι της κ.Τζένης Κουτσοδημητροπούλου “Ο Μπερτ χάνει τη φωνή του”, προσπαθήσαμε να εντοπίσουμε μέσα στην ιστορία τα κύρια στοιχεία της, όπως τον ήρωα, το μέρος, το πρόβλημα κ.τ.λ. Στη συνέχεια αποφασίσαμε να γίνουμε συγγραφείς και να φτιάξουμε τη δική μας ιστορία, χρησιμοποιώντας τις παραμυθοκάρτες στην Παραμυθοχώρα.
- Παρακάτω είναι οι δυο ιστορίες που δημιούργησαν και τα δύο τμήματα του σχολείου μας:
- Κατόπιν, φτιάξαμε τους δικούς μας σελιδοδείκτες για να τους χρησιμοποιήσουμε στα παραμύθια που δανειζόμαστε στο σπίτι.
“Ανακυκλώνω, τον πλανήτη μου γλιτώνω!”- Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για την Προστασία του Περιβάλλοντος
Στα πλαίσια του εργαστηρίου δεξιοτήτων “ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ- Οικολογία και Παγκόσμια και Τοπική Φυσική κληρονομιά”, το νηπιαγωγείο μας υλοποίησε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την προστασία του πλανήτη μας μέσω της ανακύκλωσης, με τίτλο : «Ανακυκλώνω, τον πλανήτη μου γλιτώνω». Το πρόβλημα της διαχείρισης των σκουπιδιών, απασχολεί και προβληματίζει πολύ τις σύγχρονες κοινωνίες, γιατί αποτελεί σημαντικό παράγοντα υποβάθμισης του Περιβάλλοντος.
Καθώς η καλλιέργεια της περιβαλλοντικής συνείδησης και η υιοθέτηση στάσεων προστασίας του περιβάλλοντος είναι βασική προτεραιότητα στην εκπαιδευτική διαδικασία, το εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα απαρτιζόταν από δραστηριότητες σύγχρονες και με παιγνιώδη χαρακτήρα, για να κεντρίσει την περιέργεια και το ενδιαφέρον των παιδιών. Πέρα λοιπόν, από την καλλιέργεια των απαραίτητων δεξιοτήτων, το σχολείο μας είχε ως στόχο να ανατρέψει τα λανθασμένα και μη αποδεκτά μοντέλα συμπεριφοράς και να τονίσει τα οφέλη της ανακύκλωσης των άχρηστων υλικών. Παρακάτω παρουσιάζονται οι βασικές δραστηριότητες του προγράμματος:
- Ο Βάτραχος Ριβιέρα προβλημάτισε πολύ τα παιδιά σχετικά με τη μόλυνση που προκαλείται από τα άχρηστα υλικά που ρίχνουν οι άνθρωποι, στη λίμνη όπου ζει και τους παρουσίασε το εργοστάσιο της ανακύκλωσης για την επαναχρησιμοποίηση των υλικών αυτών. Παράλληλα, με το εργοστάσιο ανακύκλωσης δόθηκαν και άλλες λύσεις αξιοποίησης των υλικών, όπως να χαρίζουμε σε όσους έχουν ανάγκη, πράγματα τα οποία δε χρειαζόμαστε πια(ρούχα, παιχνίδια, βιβλία κ. τ.λ.).
- Παρακολουθήσαμε σχετικό βίντεο με τις διαδικασίες που γίνονται σε ένα εργοστάσιο ανακύκλωσης και έπειτα τολμήσαμε να πολτοποιήσουμε χαρτί από παλιές εφημερίδες και να κατασκευάσουμε το δικό μας χαρτί για να ζωγραφίσουμε.
- Στη συνέχεια ο Πέρι το Περιβάλλον, μας εξήγησε περισσότερο την αξία της ανακύκλωσης και μας παρουσίασε τους μπλε κάδους. Μας ενημέρωσε για την φύση των υλικών που μπορούν να ανακυκλωθούν και ότι μόνο τα συγκεκριμένα υλικά, ρίχνουμε στους κάδους της ανακύκλωσης .
- Πώς όμως μπορούμε να βοηθήσουμε περισσότερο τους ανθρώπους που δουλεύουν στα εργοστάσια ανακύκλωσης; Μπορούμε να ξεχωρίσουμε τα υλικά σε διαφορετικούς κάδους, με διαφορετικά χρώματα. Έτσι και εμείς, τα διαχωρίσαμε σε τέσσερις κάδους: κόκκινος κάδος-πλαστικά υλικά, κίτρινος κάδος- χαρτί, πράσινος κάδος – γυάλινα και μπλε κάδος- αλουμίνια. Φτιάξαμε και την ταμπέλα μας με τους αντίστοιχους κάδους και ταξινομήσαμε τα 4 υλικά μας!
- Έτσι αποφασίσαμε και στο σχολείο μας να κατασκευάσουμε τους δικούς μας κάδους των ανακυκλώσιμων υλικών και να τοποθετήσουμε σε κάθε ένα από αυτούς τα υλικά που είχαμε μαζέψει για την ανακύκλωση!
- Με τη βοήθεια των κάδων παίξαμε πολλά ψυχοκινητικά παιχνίδια, τα οποία μας βοήθησαν ακόμη περισσότερο να διαχωρίσουμε τα ανακυκλώσιμα υλικά, σε αυτές τις τέσσερις κατηγορίες.
- Η Γκαζόζα ΑΑΑ, μας έδωσε μια φοβερή ιδέα… γιατί να μην ενημερώσουμε και τον υπόλοιπο κόσμο για τα οφέλη της ανακύκλωσης; Πώς θα τους παρακινήσουμε να ανακυκλώνουν;… μα φτιάχνοντας μια αφίσα φυσικά και μοιράζοντας την, στα καταστήματα του τόπου μας!!!!
Τα παιδιά στη συνέχεια, έφτιαξαν και το καθένα τη δική του αφίσα ανακύκλωσης
- Από το εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα δε θα μπορούσαν να λείπουν και οι νέες τεχνολογίες … τα παιδιά έπαιξαν με το ποντίκι ρομπότ, το κατεύθυναν στα διάφορα ανακυκλώσιμα ή μη υλικά, ανάλογα με την πλευρά του ζαριού που τύχαιναν κάθε φορά.
- Τέλος, η Σούλα η σακούλα με τις περιπέτειές της, μας ταξίδεψε στο βυθό της θάλασσας και μας έδειξε πόσο τον μολύνουν τα διάφορα σκουπίδια που πετάμε χωρίς να το σκεφτόμαστε. Έπειτα φτιάξαμε κατασκευούλες, που φανερώνουν την αγάπη μας για το περιβάλλον και την προστασία του!!!