Ολοκληρώνουμε τον κύκλο δεξιοτήτων για τη φετινή σχολική χρονιά με το 4ο εργαστήριο που αναφέρεται στο φαινόμενο του υδρολογικού κύκλου. Το νερό αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας, γι αυτό και είναι οικείο στα παιδιά.
Μέσω των επιλεγμένων δραστηριοτήτων επιδιώκεται τα παιδιά:
-Να κατανοήσουν τον κύκλο του νερού στη φύση
-Να γνωρίσουν και να πειραματιστούν πάνω στις ιδιότητες του νερού
-Να αναγνωρίσουν τη σημαντικότητά του και να παίξουν ενεργό ρόλο στην αειφορία του
-Να γνωρίσουν τις 3 καταστάσεις του νερού
-Να αποκτήσουν αυτοεκτίμηση, να εκφράσουν τις απόψεις τους και να εμπλακούν σε επιστημονικές διαδικασίες
-Να καλλιεργήσουν ψηφιακές δεξιότητες
-Να συνεργαστούν με τους ομηλίκους τους προς ένα κοινό σκοπό
Αρχικά μέσω συζήτησης ανιχνεύουμε τις προηγούμενες γνώσεις των παιδιών για τον κύκλο του νερού.
Έπειτα παρακολουθούμε βίντεο και διαβάζουμε το βιβλίο “Πέφτει πέφτει η σταγόνα”.
Δραματοποιούμε και μαθαίνουμε…
οι σταγονούληδες στη θάλασσα,
το φαινόμενο της εξάτμισης
η συμπύκνωση
η βροχόπτωση και η συγκέντρωση
Οι κατασκευές μας για καλύτερη εμπέδωση…
Τα πειράματά μας, οι επιστημονικές μας μέθοδοι…
Παίζουμε και μαθαίνουμε…
Ζωγραφίζουμε και κατασκευάζουμε ατομικά και ομαδικά.
Η Άνοιξη έκανε την εμφάνισή της και εμείς συζητάμε για τις αλλαγές που παρατηρούμε στη φύση , τα ζώα αλλά και στις συνήθειες των ανθρώπων. Παρακολουθούμε video με τις αλλαγές που συμβαίνουν γύρω μας και με όσα θα διδαχθούμε στα επόμενα μαθήματα.
στολίζουμε την τάξη μας
Τιμούμε τη γιορτή της μητέρας και τις δικές μας μανούλες και τις γεμίζουμε με αγκαλιές, φιλιά και δώρα…
Μαθαίνουμε για τα έντομα και παίρνουμε πληροφορίες για την ανατομία τους, τα στάδια ζωής τους όσον αφορά την πεταλούδα και την πασχαλίτσα, τα διαχωρίζουμε σε ωφέλιμα και βλαβερά.
Οι χειροτεχνίες μας…
κάνουμε επανάληψη στους αριθμούς που έχουμε μάθει ως τώρα…
Παίρνουμε πληροφορίες για τη μέλισσα, για τον τρόπο αναπαραγωγής της, για τα είδη(βασίλισσα, κηφήνας και εργάτριες) και τις λειτουργίες που επιτελούν, για την θρεπτική αξία των προϊόντων που παράγει(μέλι, βασιλικός πολτός, κερί, πρόπολη δηλητήριο) και τη χρήση τους στην γαστρονομία, τη ζαχαροπλαστική τη φαρμακολογία και την ιατρική.
Στην πράξη μαθαίνουμε καλύτερα…
Κατασκευάζουμε τις δικές μας μελισσούλες..
Μαθαίνουμε το εξάγωνο σχήμα και εξασκούμαστε πάνω στην καινούργια γνώση
Η δική μας κυψέλη
τραγουδάμε για τη μέλισσα…
Διαβάζουμε παραμύθια
Αναφερόμαστε στα μέρη των λουλουδιών ( άνθη, μίσχος, φύλλα, ρίζες), συζητάμε για όσα χρειάζεται ένα φυτό για να μεγαλώσει ( νερό, αέρα, χώμα και ήλιο) και εμπλουτίζουμε τις γνώσεις μας…
Αναπτύσσοντας τον τρίτο θεματικό κύκλο δεξιοτήτων και την ενότητα ¨Φροντίζω το περιβάλλον¨, προσπαθούμε να τονίσουμε τη σημαντικότητα της διατήρησης και της προστασίας του δάσους ως ενός συστήματος ισορροπιών και σχέσεων και να αναδείξουμε το ρόλο του ανθρώπου ως ενεργού πολίτη.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο και επιλέγοντας θεματικές και δραστηριότητες που έχουν νόημα για τα παιδιά,βασικός σκοπός του προγράμματος είναι:
η εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα που αφορούν το δασικό οικοσύστημα
η ανάληψη πρωτοβουλιών και θετικών στάσεων απέναντι στο φυσικό περιβάλλον
η υϊοθέτηση μέτρων πρόληψης και αποκατάστασης του φυσικού πλούτου.
Επίσης οι μαθητές αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, μαθαίνουν να συνεργάζονται και να βοηθούν του συνομηλικούς τους καθώς και να αλληλεπιδρούν με ενήλικες. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι διαμεσολαβητικός και υποστηρικτικός σε όλη τη διάρκεια του προγράμματος προκειμένου οι μαθητές να διερευνούν και να οδηγούνται στη γνώση.
Αρχικά ρωτάμε τα παιδιά και ακολουθεί συζήτηση σχετικά με το τί μπορούμε να συναντήσουμε σε ένα δάσος.
Ακολουθούν οι δημιουργίες τους…
Μαθαίνουμε τις λέξεις ¨οικοσύστημα¨,¨χλωρίδα¨ και ¨πανίδα¨ και μιλάμε για τους κινδύνους που απειλούν τα δάση και προέρχονται είτε από ανθρώπινη αιτία,(μόλυνση, εμπρησμοί, αλλόγιστη κοπή δέντρων..) είτε από φυσικές καταστροφές (κεραυνοί).
Συνεργαζόμαστε και δημιουργούμε ομαδικά σύμφωνα με τις εικόνες και φωτογραφίες που είδαμε από δάση, αλλά και καμένα ή κατεστραμένα δάση.
Έπειτα από πρόσκληση και επικοινωνία που είχαμε με το πυροσβεστικό σώμα του χωριού μας, υπήρξε άμεση ανταπόκριση και από την επίσκεψή τους στο χώρο του νηπιαγωγείου αντλήσαμε χρήσιμες και ενδιαφέρουσες πληροφορίες. Τους ευχαριστούμε πολύ!
Μας έδωσαν έμπνευση.. και ήταν πολλοί εκείνοι που άλλαξαν γνώμη για το επάγγελμα που θα ακολουθήσουν..!
Ήταν μεγάλος ο ενθουσιασμός και η χαρά μας και για να τους ευχαριστήσουμε φτιάξαμε μια όμορφη κάρτα, την οποία και δωρίσαμε!
Προγραμματίζουμε περίπατο στο δασάκι που βρίσκεται πολύ κοντά στο σχολείο μας, για να εμπεδώσουμε όσα μάθαμε και να περάσουμε ξέγνοιαστα για λίγο…
Αποφασίζουμε να συνδιάσουμε το” τερπνόν μετά του οφελίμου”, γι΄αυτό ετοιμάζουμε ψηφιακή αφίσα για την προστασία του δάσους , την οποία τυπώνουμε σε αντίτυπα για να κάνουμε σιωπηρή διαμαρτυρία στην πλατεία του χωριού!
Πρώτα όμως κατασκευάζουμε δεντράκια τα οποία κρεμάμε στο λαιμό και περνάμε μέσω αυτών το μήνυμά μας…
Φτάνοντας στο δασάκι….
περιεργαζόμαστε, παίρνουμε πληροφορίες, συζητάμε ,περνάμε όμορφα αλλά είμαστε και ευαισθητοποιημένοι οικολογικά..και όπου βρίσκουμε σκουπίδια …τα εξαφανίζουμε…!
Επιστρέφοντας στην τάξη, αποτυπώνουμε τις εντυπώσεις μας από την επίσκεψή μας στο αλσάκι..
και αποφασίζουμε ότι θα ήταν ωραία ιδέα να κατασκευάσουμε μια μακέτα με θέμα το δάσος….ανασκουμπωθήκαμε λοιπόν…
Είμαστε στην καρδιά της Άνοιξης, τα πάντα αλλάζουν στη φύση και εμείς προετοιμαζόμαστε για τη μεγαλύτερη γιορτή του Χριστιανισμού, το Άγιο Πάσχα…
Παράλληλα με τη ροή του κανονικού προγράμματος , παρακολουθούμε τη ζωή και τα πάθη του Χριστού στον υπολογιστή καθώς και τα θαύματα που έκανε όσο ζούσε.
Γιορτάζουμε την 25η Μαρτίου και αναφερόμαστε στη διπλή υπόσταση της , με αφετηρία τη συζήτηση για τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου .Εξηγούμε στα παιδιά τον τρόπο με τον οποίο έμαθε η Παναγία ότι θα φέρει στον κόσμο τον Υϊό του Θεού και δημιουργούμε τον δικό μας κρίνο.
Αναφερόμαστε στα κατορθώματα των ηρώων προγόνων μας και στον δίκαιο αγώνα για την δική τους ελευθερία και την απελευθέρωση της πατρίδας μας .
Ζωγραφίζουμε κατά την έμπνευση της στιγμής..
Παρακολουθούμε βίντεο σχετικό με τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου αλλά και με τα κυριότερα γεγονότα του 1821.
Γνωρίσουμε τους ήρωες της Επανάστασης…και φτιάχνουμε τα δικά μας τσολιαδάκια!
Διαβάζουμε βιβλία και παίρνουμε πληροφορίες για το ¨κρυφό σχολειό¨, τους ¨κλέφτες¨ και τους ¨αρματωλούς¨ και το ¨παιδομάζωμα¨.
Μαθαίνουμε για τις γυναίκες του Ζαλλόγγου και δημιουργούμε..
Καλωσορίζουμε την Αποκριά και μαζί τον ερχομό της Άνοιξης φέτος και όπως φαίνεται, όλα θα είναι όπως παλιά!
Προετοιμαζόμαστε για το έθιμο της Τσικνοπέμπτης που κρατά από τα βάθη των αιώνων, κατά το οποίο, σε κάθε σπίτι βγαίνει καπνός από το τσίκνισμα, το λιώσιμο του λίπους του κρέατος. Ασχολούμαστε με ανάλογες κατασκευές, με τον στολισμό της τάξης και όλοι μαζί φτιάχνουμε το δικό μας γαϊτανάκι.
Συνεχίζουμε με την κατασκευή των ΄καραμελένιων΄ μας κλόουν..
Οι πριγκήπισσες και οι πειρατές πριν εκδράμουν στην καραϊβική κάνουν έκτακτη εμφάνιση…
Από το σχολείο κάνουν ένα γρήγορο πέρασμα και οι πιτζαμοήρωες
Φτιάχνουμε μάσκες ¨τζόκερ¨.
Βοήθεια! Το σχολείο μας κατακλύστηκε από σκανταλιάρικα ποντικάκια…
Βλέπουμε στον υπολογιστή την ιστορία του Αρλεκίνου και πράττουμε αναλόγως
Στο μεταξύ κάνει την εμφάνισή του ο Μάρτης και εμείς τον γιορτάζουμε με όλες τις τιμές καλωσορίζοντας την Άνοιξη με τα χελιδονίσματα.
Μαθαίνουμε και τις παροιμίες του, μια εκ των οποίων την καταγράφουμε..
οι πιτζαμοήρωες αποχωρούν με τις χελιδόνες ανά χείρας
Παιδιά! Τους χαρταετούς σας μην ξεχάσετε…!
Ένα βήμα πριν το αποκριάτικο πάρτι μας…και ο ενθουσιασμός μεγάλος!
Ολοκληρώνοντας τον 2ο κύκλο εργαστηρίων δεξιοτήτων και δεδομένου ότι στην τάξη μας πραγματοποιούνται δραστηριότητες συμπερίληψης και συνεκπαίδευσης γενικότερα, καθώς είναι μεγάλος ο αριθμός αλλοδαπών νηπίων που φοιτούν στο νηπιαγωγείο μας, παρουσιάζουμε ενδεικτικά κάποιες δράσεις που υλοποιήθηκαν.
Μέσα από στοχευμένες ατομικές και ομαδικές δραστηριότητες (ψυχοκινητικά παιχνίδια, δραματοποιήσεις, προβολή βίντεο,ανάγνωση βιβλίων,εικαστικά κτλπ..) που προωθούν τον σεβασμό στη διαφορετικότητα, στις ιδιαίτερες ανάγκες του άλλου, καθώς και στην αποδοχή της πολιτισμικής του ταυτότητας, τα παιδιά εκπαιδεύονται στα εξής:
-Να αντιληφθούν και να αναδείξουν την μοναδικότητά τους.
-Να αποδεχθούν τη διαφορετικότητα των άλλων και να υιοθετήσουν υγιείς στάσεις σεβασμού απέναντί τους.
-Να προβληματιστούν και να αποβάλλουν τυχόν προκαταλήψεις για ομάδες ανθρώπων από διαφορετικά πολιτισμικά περιβάλλοντα.
-Να αποκτήσουν γνώση και ενσυναίσθηση ως προς τα άτομα με αναπηρίες και να τα αποδεχθούν ως ισότιμα μέλη της ομάδας της τάξης.
Αρχικά ανατρέχουμε στους κανόνες που είχαμε αποδεχθεί όλοι μαζί στην αρχή της σχολικής χρονιάς, εστιάζοντας και δημιουργώντας νέους κανόνες, κοινωνικούς, που χωρίς να το καταλαβαίνουμε τους εφαρμόζουμε. Οι κανόνες αυτοί επικεντρώνονται στον σεβασμό της προσωπικότητας και την αποδοχή του άλλου, καθώς και σε αξίες όπως συνεργασία, αλληλοβοήθεια και αλληλεγγύη.
Έπειτα καταγράφουμε ¨όμορφες¨λεξούλες, όπως αγάπη, συνεργασία, ομαδικότητα, καλωσόρισμα, κτλ, και τις αποτυπώνουμε σε μια καρδιά.
Διαβάζουμε το παραμύθι του Όλιβερ για τη διαφορετικότητα και καταγράφουμε ζωγραφίζοντας τα δικά μας συναισθήματα, αν βρισκόμασταν στη θέση του.
Ακούμε μουσική και όταν σταματήσει, εκείνος που κρατάει την μπάλα, λέει κάτι θετικό για τον εαυτό του.Στη συνέχεια το παιχνίδι επαναλαμβάνεται, μόνο που αυτός που έχει την μπάλα, λέει κάτι θετικό για τον διπλανό του.
Μαθαίνουμε το τραγούδι ¨Εγώ είμαι εγώ¨από τον Τριγωνοψαρούλη, το χορεύουμε ζευγαράκια και όταν σταματά, ενώνουμε μυτούλες, κεφαλάκια, πλατούλες κτλπ…
Στη συνέχεια τα παιδιά ζωγραφίζουν κάτι ξεχωριστό και χαρίζουν τη ζωγραφιά σε έναν συμμαθητή τους.
Έπειτα φτιάχνουμε ένα πολύχρωμο δέντρο με το αποτύπωμά μας και αναφέρουμε τί μας αρέσει…
Ο καθένας περιγράφει τον εαυτό του και αναφέρει ομοιότητες και διαφορές που βλέπει σχετικά με τους άλλους.Ακολουθεί συζήτηση στην οποία καταλήγουμε ότι ο καθένας μας είναι ξεχωριστός και άρα μοναδικός και ότι θα πρέπει να δεχόμαστε τους άλλους όπως είναι.Σύνθημά μας:¨΄Ισοι μα και διαφορετικοί,τόσο ξεχωριστοί…μια παρέα ενωμένη,όλοι μαζί!¨.
Βλέπουμε βίντεο με άτομα με ειδικές ανάγκες,αναφέρουμε τις αντικειμενικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους και προσπαθούμε και μεις να τους μιμηθούμε..Παίζουμε το παιχνίδι της τυφλόμυγας και κάποιοι θαρραλέοι προσπαθούν να ζωγραφίσουν με το στόμα…καθόλου άσχημα..ε?
Διαβάζουμε την ιστορία του Έλμερ του παρδαλού ελέφαντα, βλέπουμε τις εικόνες στον υπολογιστή και δημιουργούμε τον δικό μας Ελμερ όπως επιθυμούμε…
συνεχίζουμε με κατασκευή καπέλων και ζωγραφίζουμε τον Έλμερ όπως τον ξέρουμε όλοι.
Τέλος διαβάζουμε το ¨Χαρούμενο λιβάδι¨της Φιλλιώς Νικολούδη , προβληματιζόμαστε και συζητώντας καταθέτουμε τις απόψεις μας.
Σαν δεινοί ζωγράφοι, αφήνουμε τη φαντασία μας ελεύθερη και δίνουμε τη δική μας εκδοχή
Μετατρέπουμε τον κηπάκο μας στο δικό μας¨ χαρούμενο λιβάδι¨, φτιάχνοντας παπαρούνες και μαργαρίτες από χάρτινες αβγοθήκες.
μαθαίνουμε , αναγνωρίζουμε, γράφουμε το γράμμα ¨Λλ¨ και βρίσκουμε λέξεις που αρχίζουν από αυτό
και κλείνοντας , μαθαίνουμε και τραγουδάμε το τραγούδι του Μίκη Θεοδωράκη ¨Μαργαρίτα-Μαγιοπούλα¨.
Μύρισαν Χριστούγεννα στο νηπιαγωγείο μας και οι προετοιμασίες άρχισαν! Τα υλικά μας γνωστά…κόλλες, ψαλίδια, χρώματα, χαρτόνια σε διάφορα είδη και αποχρώσεις, κουδουνάκια και απαραίτητα.. χρυσόσκονη!
Το εργαστήριο παίρνει φωτιά και μεις σαν μικρά ξωτικά, δουλεύουμε με όρεξη, γιατί την περσινή χρονιά στερηθήκαμε τις¨ δια ζώσης¨ κατασκευές μας…
Σύμφωνα με την εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων(Αρ.Πρωτ.Δ1β/ΓΠ οικ.69040) με θέμα ” Διατροφή παιδιών και εφήβων στα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης -Κανόνες υγιεινής για τη σίτιση σε ολοήμερα σχολεία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης”,τα παιδιά πρέπει να καταναλώνουν καθημερινά ποικιλία λαχανικών και φρούτων εποχής, γαλακτοκομικά χαμηλών λιπαρών, ποικιλία δημητριακών (κατά προτίμηση ολικής άλεσης) και να αποφεύγουν την κατανάλωση επεξεργασμένων προϊόντων κρέατος ,αναψυκτικών και τροφίμων που περιέχουν πρόσθετη ζάχαρη ή και μεγάλη ποσότητα αλατιού, δεδομένου ότι η συχνή πρόσληψη αυτών των συστατικών έχει σχετιστεί με την εμφάνιση νοσημάτων όπως η παχυσαρκία, τα καρδιαγγειακά και ο σακχαρώδης διαβήτης.
Το νηπιαγωγείο και ο τρόπος που τα παιδιά μαθαίνουν, αποτελούν εξαιρετική ευκαιρία για να διδάξουμε τις ομάδες των τροφίμων. Αφού μιλήσαμε γι αυτές, παρακολουθήσαμε σχετικό βίντεο στον υπολογιστή,
και φτιάξαμε τη δική μας διατροφική πυραμίδα….
Έπειτα διαχωρήσαμε τις υγιεινές από τις βλαβερές τροφές και αφού υποσχεθήκαμε ότι θα ακολουθήσουμε τον υγιεινό τρόπο ζωής και διατροφής (ε…θα κάνουμε και τις μικρές μας παρασπονδίες πού και πού..)
φτιάξαμε την κυρία Υγιεινούλα και την κυρία Βλαβερούλα..
και επειδή εμείς τα μικρά παιδάκια γρήγορα μαθαίνουμε και εφαρμόζουμε… δώσαμε πρώτοι το καλό παράδειγμα από την επόμενη κιόλας μέρα και αυτό φάνηκε στο πρωϊνό μας! Ιδού…! Ένα πλούσιο σε ωφέλημα θρεπτικά συστατικά κολατσιό που δεν του λείπει τίποτε…
Συνεχίζοντας τις δράσεις μας για την υγιεινή διατροφή, μιλήσαμε για τα λαχανικά και το πόσο σημαντικό είναι για όλους μας να τα καταναλώνουμε καθημερινά. Έτσι τα διαχωρίσαμε από τα φρούτα, αναγνωρίσαμε όσα λαχανικά ξέρουμε και μάθαμε και άλλα που μας ήταν άγνωστα…
Διαβάσαμε τον ¨ πρίγκηπα Λεμόνη και την όμορφη Κρεμμύδω¨, μάθαμε να τραγουδάμε και να χορέυουμε το ¨χοντρό μπιζέλι¨
και βγήκαμε στην αυλή μας ψάχνοντας και συγκεντρώνοντας όσο περισσότερα λαχανικά, που ήταν καλά κρυμμένα…αφού χωριστήκαμε σε δυο ομάδες…
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.ΕντάξειΔιαβάστε περισσότερα