«STEAM και η ΓΗ γυρίζει…»

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

3ος θεματικός Κύκλος

«STEAM και η ΓΗ γυρίζει…»

 Στον 3ο κύκλο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων ασχολούμαστε με το Ηλιακό Σύστημα και προσεγγίζουμε με τα παιδιά θέματα όπως:

1.Ας δούμε τους πλανήτες από κοντά.

Παίζουμε παιχνίδια γνωριμίας με τους πλανήτες. Τοποθετούμε σε διαφορετικά σημεία της τάξης κάρτες με εικόνες από πλανήτες του ηλιακού συστήματος. Τα παιδιά διαλέγουν τυχαία μια εικόνα και ψάχνουν να βρουν το παιδί που κρατά τον ίδιο πλανήτη.

Τα παιδιά παρακολουθούν τους Πλανήτες από κοντά…με τη ψηφιακή εφαρμογή Artificial Intelligence της NASA https://solarsystem.nasa.gov/planets/overview/ (Technology-Ψηφιακές Δεξιότητες ) όπου καλούνται να μάθουν τους πλανήτες του Ηλιακού συστήματος και να οπτικοποιήσουν τη σκέψη τους με τη δημιουργία ενός εννοιολογικού χάρτη :

Αρχικός εννοιολογικός χάρτης

https://coggle.it/diagram/ZkDrHq4Gr7SFhibp/t/%CE%B4%CE%B9%CE%AC%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BC%CE%B1-oip

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 06 18 085152

 

    Εκφράζονται με δημιουργικό και βιωματικό τρόπο για να αναπαραστήσουν την τροχιά που έχουν οι πλανήτες και ο Ήλιος εξασκώντας την αισθητηριακή τους μνήμη.

Στη συνέχεια τα παιδιά εικονογράφησαν σε ζευγάρια το τραγούδι του Π. Κατσιμίχα: “Η γειτονιά του ήλιου”

Προχωρήσαμε στη δημιουργία παρουσίασης των εργασιών των παιδιών  με την εφαρμογή www.canva.com/

https://www.canva.com/design/DAF8s90jAsc/zhZ64wKdk_QCcf324KImgA/view?utm_content=DAF8s90jAsc&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=editor

Έχουμε συγκεντρώσει βιβλία για το διάστημα και τα διαβάζουμε. Τα παιδιά συλλέγουν περισσότερες πληροφορίες για τους πλανήτες. Βλέπουν  σχετικά βίντεο  στο YouTube.

Φτιάχνουν το ηλιακό μας σύστημα ατομικά και ομαδικά.

“Αστροναύτες στη γειτονιά του ήλιου”

IMG 5487a35c17d39e8729456420bd95dc0d V

STEM ΠΛΑΝΗΤΕΣ

Σ’ αυτό το σημείο είχαμε την ευκαιρία να εισάγουμε  το επιδαπέδιο ρομπότ beebot και την κίνηση του στην πίστα του ηλιακού συστήματος.

Προγραμματισμός διαδρομής

Πάνω σε σχεδιασμένο πλέγμα στο πάτωμα του νηπιαγωγείου  και  σε ομάδες τεσσάρων παιδιών (προγραμματιστής, αναγνώστης, ρομπότ-αστροναύτης και ελεγκτής) τοποθετούμε εικόνες πλανητών. Το νήπιο-ρομπότ-αστροναύτης καλείται  να ακολουθήσει τις εντολές και να φτάσει στον πλανήτη που του ζητείται.  Το νήπιο – προγραμματιστής  δημιουργεί ένα συνδυασμό καρτών (διαδρομή), το νήπιο-αναγνώστης διαβάζει τις κάρτες και δίνει σαφείς οδηγίες στο νήπιο –ρομπότ  και το νήπιο- ελεγκτής ελέγχει τη σωστή εκτέλεση των καρτών σε όλη τη διάρκεια της δραστηριότητας.

Εικόνα3 2

Τα παιδιά μαθαίνουν με παιγνιώδη τρόπο τις αρχές της ρομποτικής .Επιλέγουν πλανήτες του διαστήματος σε ομάδες ,σχεδιάζουν την διαδρομή στην πίστα με βελάκια κατεύθυνσης, προγραμματίζουν το beebot και ταξιδεύουν με τη μελισσούλα.

Εικόνα8Εικόνα1

 

IMG 20240220 132326 IMG 20240220 132308

 

2.Ο Ήλιος μας, η πηγή της ζωής μας.

Tα παιδιά παρακολουθούν το Βίντεο προσομοίωσης για τον Ήλιο https://solarsystem.nasa.gov/planets/sun/basic (Technology- Artificial Intelligence ), ενώ καλούνται να γνωρίσουν τον Ήλιο και τα χαρακτηριστικά του και συνδέουν τον Ήλιο με τη Μυθολογία.

(Μύθος του Φαέθωνα)

Συζήτηση για το φως ,τη θερμότητα του Ήλιου ,οφέλη και συνέπειες (σύνδεση με περιβαλλοντικό πρόβλημα και δημιουργία αφίσας με εικαστική αποτύπωση των παιδιών σε ομάδες εργασίας με τίτλο:« Ήλιος φίλος ή εχθρός »

Δημιουργήσαμε βίντεο με τις εργασίες των παιδιών για τα οφέλη και τις επιπτώσεις στη ΓΗ της ηλιακής ακτινοβολίας:

https://1drv.ms/v/c/83dfc14b7d7ffb36/EWbNQW1k1a1Mvp1tbfEl0NwBr_q77KDb8YS6UxtY08glnQ

 

3.Ήλιε, Γη, Σελήνη. Μέρα ή Νύχτα;

Τα παιδιά καλούνται να γνωρίσουν την κίνηση της Γης μέσα από βίντεο Artificial Intelligence, να κατανοήσουν μέσα από πειραματισμό, την εναλλαγή ημέρας και νύχτας, να οπτικοποιήσουν την ημέρα τους με ζωγραφική και να δημιουργήσουν μια ψηφιακή ιστορία. Ψηφιοποίηση της προσωπικής ιστορίας του κάθε παιδιού με θέμα πως περνώ τη μέρα μου με το ψηφιακό εργαλείο climpchump:

https://1drv.ms/v/c/83dfc14b7d7ffb36/EVEnImK6pu9IjH5lFv8e2jABpT3sLihm8k4ZDsQDcGZ_YA

 Κατασκευή πειράματος για την κατανόηση της εναλλαγής ημέρας και νύχτας από τα νήπια

IMG 20240517 182303

Διαβάζουμε την ιστορία, «Ο φεγγαροσκεπαστής» ,του Puybaret Éric, που παρουσιάζει τις φάσεις της σελήνης και την αξία της συνεργασίας.

Τα παιδιά φτιάχνουν μια ομαδική εργασία με αφορμή την ιστορία .

IMG 41510bafc2b4b5f07845896964592c71 V

 

4. Όμορφες κόρες του Χρόνου… τα παιδιά γνωρίζουν πως δημιουργούνται οι εποχές του Χρόνου.

Αναγνωρίσαμε και μάθαμε τις εποχές του Χρόνου πως δημιουργούνται και τις αποτυπώσαμε εικαστικά Τα παιδιά χωρίζονται σε τέσσερις ομάδες. Κάθε ομάδα επιλέγει από μια εποχή και την αποτυπώνει στο χαρτί με την τεχνική του κολάζ.

IMG 20240315 191808

seasons

Συνεχίζοντας λύνουν αινίγματα με τις εποχές και στην πίστα των 4 εποχών  προγραμματίζουν την Beebot να κάνει τη σωστή διαδρομή με βάση τη διαδοχή των εποχών .

Η ενασχόληση με τη ρομποτική συνδυάστηκε με κατασκευές από ανακυκλώσιμα υλικά ,τα οποία συγκέντρωσαν τα παιδιά και δημιούργησαν σε ομάδες δύο ρομπότ. Καμαρώστε τα δημιουργήματα της φαντασίας τους τα οποία επιτεύχθηκαν με άψογη συνεργασία.

IMG 20240315 191703 1

5.Ταξίδι στη Σελήνη…

Τα παιδιά γνωρίζουν τη Σελήνη και τα χαρακτηριστικά της, την επιφάνειά της, την απόσταση Σελήνης -Γης μέσα από παρακολούθηση Artificial Intelligence βίντεο  προσομοίωσης https://spaceplace.nasa.gov/moon-phases/en/.

Ανακαλύπτουμε τις φάσεις της Σελήνης με πειραματισμό χρησιμοποιώντας μπισκότα σοκολατένια με γέμιση κρέμας και ακολουθώντας την πορεία της Σελήνης από την αύξουσα φάση, έως τη φθίνουσα , βιωματική προσέγγιση, αλλά και εικαστική απεικόνιση των γνώσεών τους.

IMG 20240320 225726IMG 20240315 192058IMG 20240220 125429

 

6.Τι  γνώριζα και τι έμαθα για τους πλανήτες

Δημιουργούμε έναν εννοιολογικό χάρτη με αυτά που μάθαμε με το λογισμικό http://cmap.ihmc.us/download αναφορικά με τους πλανήτες και το ηλιακό σύστημα. Συγκρίνουμε τους δύο εννοιολογικούς χάρτες αρχικό και τελικό .

Τελικός εννοιολογικός χάρτης :

OIP 1

 

Συζητάμε για όσα μάθαμε αναφορικά με τους πλανήτες και το ηλιακό σύστημα. Τι γνωρίζαμε με βάση τον αρχικό εννοιολογικό χάρτη και τι μάθαμε  και το αποτυπώσαμε στον τελικό εννοιολογικό χάρτη.

Τα νήπια επίσης δημιούργησαν, χρωμάτισαν και συνέθεσαν το πλανητικό σύστημα  στα δικά τους κολάζ….

IMG 20240214 164224Εικόνα10

Ομαδικές εργασίες παιδιών

Το πλανητικό σύστημα με τρισδιάστατες φιγούρες.

1715622261610

Το ηλιακό σύστημα mobil με πλαστελίνη

IMG 24d2fa59ccd8cb6f3d203ca30d97d935 V

Ψηφιακές δραστηριότητες επέκτασης:

Τα νήπια εργάστηκαν σε ομάδες και αρχικά αναζήτησαν στο διαδίκτυο  εικόνες για τους πλανήτες.

Εικόνα1 1

 

1.Με τη συνεργασία/υποστήριξη της νηπιαγωγού αποθήκευσαν τις εικόνες και κάνοντας χρήση της εφαρμογής https://learningapps.org έγγραψαν  τα ονόματα των πλανητών και  δημιούργησαν δύο παιχνίδια αντιστοίχισης:

Πλανήτες κι Ονόματα (1)  με μικρότερο  βαθμό δυσκολίας (αντιστοίχιση εικόνας πλανήτη με όνομα /όνομα) στο

https://learningapps.org/watch?v=pu2evkn8j24

και Πλανήτες κι Ονόματα (2)  (αντιστοίχιση εικόνας πλανήτη /όνομα) στο

https://learningapps.org/watch?v=ppav7pi0k24

 

2.Τα νήπια ζωγράφισαν τους αγαπημένους τους πλανήτες και έγραψαν τα ονόματά τους. Στην ολομέλεια της τάξης επέλεξαν με ψηφοφορία μία αντιπροσωπευτική  ζωγραφιά και όνομα  για κάθε πλανήτη. Οι ζωγραφιές χρησιμοποιήθηκαν για τη δημιουργία (με την εφαρμογή https://learningapps.org) ενός ψηφιακού παιχνιδιού μνήμης:

Εικόνα2 1

 

Παιχνίδι μνήμης με τους πλανήτες

https://learningapps.org/watch?v=ppv680exk24

3. Δημιουργήσαμε και ένα δικό μας διαδραστικό παιχνίδι γνώσεων με όσα γνωρίζουν για το ηλιακό μας σύστημα:

https://1drv.ms/p/c/83dfc14b7d7ffb36/EaCyPgYpqLxIkicwRh3frAIBsj5y2GEiOsxX0a9cWp1eAA?e=k0C9yX 

4.Τα νήπια συνέλεξαν πολλές πληροφορίες για τους πλανήτες και δημιούργησαν με την ενθάρρυνση της νηπιαγωγού τους δικούς τους γρίφους. Αυτοί οι γρίφοι –ερωτήσεις χρησιμοποιήθηκαν για τη δημιουργία σταυρόλεξων μέσα από την εφαρμογή https://crosswordlabs.com/. Στα πλαίσια της διαφοροποιημένης διδασκαλίας δημιουργήθηκαν από τις νηπιαγωγούς δύο σταυρόλεξα με διαφορετικό βαθμό δυσκολίας. Τα σταυρόλεξα εμπλουτίστηκαν  με εικόνες για να ανταποκρίνονται στις δεξιότητες των νηπίων, τυπώθηκαν και συμπληρώθηκαν ως φύλλο εργασίας από τα νήπια (φάκελος εργασιών νηπίου).

Εικόνα11

5.Τέλος στα πλαίσια της τελικής αξιολόγησης με παιγνιώδη τρόπο τα νήπια  του 3ου τμήματος χωρίστηκαν σε δύο  ομάδες, συζήτησαν και αποφάσισαν σχετικά με το όνομα της ομάδας τους (αρκούδες /λιοντάρια) και απάντησαν ομαδικά  μέσα από τη χρήση ψηφιακών μέσων (με την υποστήριξη των νηπιαγωγών) σε ένα κουίζ αξιολόγησης που οι νηπιαγωγοί δημιούργησαν με την εφαρμογή  https://kahoot.com/. To κουίζ βρίσκεται στο

https://kahoot.it/challenge/157f4c53-df4f-43da-8d75-b548b8e31868_1710708334809

Τα συγκεκριμένα ψηφιακά παιχνίδια βρίσκονται στην επιφάνεια εργασίας του υπολογιστή της τάξης και τα παιδιά μπορούν να παίζουν με αυτά κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δραστηριοτήτων στην τάξη.

Τα παιχνίδια αυτά στάλθηκαν στους γονείς των νηπίων για παιχνίδι εξάσκησης στο σπίτι. Τα νήπια ετοίμασαν κι έστειλαν στις άλλες τάξεις του νηπιαγωγείου γράμματα με τα νέα τους  ψηφιακά παιχνίδια, ενισχύοντας  έτσι την μεταξύ τους ενημέρωση -αλληλεπίδραση.

 

Πρόγραμμα ProW στο νηπιαγωγείο

Το Νηπιαγωγείο μας την φετινή σχολική χρονιά υλοποίησε το πρόγραμμα  ProW, το οποίο αφορά ένα Σχέδιο Παρέμβασης όπου στοχεύει στην ενίσχυση της Θετικής Συμπεριφοράς και στην βελτίωση του σχολικού κλίματος γενικότερα. Ποιος είναι ο στόχος μας για κάθε προσχολική μονάδα που συμμετέχει στο πρόγραμμα Prow;

  1. Η υποστήριξη και η ενίσχυση της ευημερίας των παιδαγωγών.
  2. Η αποτελεσματική διαχείριση των προβλημάτων συμπεριφοράς.
  3. Η μείωση των «απαιτητικών» συμπεριφορών.
  4. Η αύξηση των κοινωνικών συμπεριφορών.
  5. Η βελτίωση της ευημερίας και της ασφάλειας των μαθητών
  6. Το βελτιωμένο σχολικό κλίμα.

Θεμελιώνοντας το θετικό πλαίσιο στην τάξη μας δόθηκε έμφαση στην επιθυμητή συμπεριφορά (παρά στην ανεπιθύμητη)

Αναγνωρίστηκε η επιθυμητή  συμπεριφορά και έγινε προσπάθεια διόρθωσης της ανεπιθύμητης.

Ως προτεραιότητα θέσαμε την καλλιέργεια της αξίας  της ευγένειας ,της υπευθυνότητας, του σεβασμού και  της επίλυσης συγκρούσεων.

Όταν η υπευθυνότητα συναντάει την ευγένεια, η ζωή όλων γίνεται πιο όμορφη.

 Κάναμε εισαγωγή της έννοιας και με τη βοήθεια ερωτήσεων ανοίξαμε συζήτηση για να κατανοήσουν τα παιδιά την αναγκαιότητά της αξίας της ευγένειας και της υπευθυνότητας.

Δημιουργήθηκε από την ομάδα του κάθε τμήματος το συμβόλαιο της τάξης που υπογράφηκε από όλους.

IMG 20240410 180028IMG 20240610 16345600

Δημιουργήθηκε ένας πίνακας αναφοράς για τους κανόνες λειτουργίας στο χώρο του σχολείου και αναρτήθηκε στον κοινόχρηστο χώρο .

IMG 20240516 1319272

Μέσα από παιχνίδια ρόλων και οπτικοποιημένες καρτέλες τα παιδιά οδηγήθηκαν στην ανακάλυψη της υπευθυνότητας.

“Είμαι ευγενικός – μιλάω ευγενικά”

Με αφόρμηση τα βιβλία: “Συλλέκτης λέξεων” “Οι λέξεις δεν είναι για να πληγώνουν” και “Ας πούμε αυτή τη λέξη”,

τα παιδιά έφτιαξαν βάζα και αφίσες με ευγενικές λέξεις και λέξεις που κάνουν τη ζωή μας πιο όμορφη.

IMG 20240610 163317IMG 20240612 191745IMG 20240612 191353

Με αφορμή το βιβλίο “Τα χέρια δεν χτυπάνε τα χέρια αγαπάνε” δημιούργησαν μια αφίσα :

IMG 20240610 163515

Δημιουργήσαμε το κάστρο της επιβράβευσης,όπου στόχος ήταν να κατακτήσουν την κορυφή του κάστρου και να κερδίσουν λεκτική και υλική επιβράβευση.

IMG 25fbe188ef507a0a3383562b06039e9e V

Τα παιδιά εξασκήθηκαν στην ρύθμιση της έντασης της φωνής και δημιούργησαν το φωνόμετρο της τάξης:

IMG 20240617 164317

Η αξία της ειρήνης – επίλυση συγκρούσεων

Τα παιδιά αναζήτησαν τους λόγους που οδηγούμαστε σε μία σύγκρουση,εξέφρασαν τους λόγους και τα συναισθήματα τους όταν συγκρούονται και ανακάλυψαν τρόπους επίλυσης συγκρούσεων. Δημιούργησαν αφίσες για τα βήματα της συμφιλίωσης.

IMG 20240610 163547IMG 20240410 180425

Κατασκεύασαν θυμόμετρο και δημιούργησαν τη γωνιά επίλυσης των διαφορών τους (το αυτί και το στόμα)

IMG 20240610 163258

 

“Πως να καταβροχθίσετε ένα ουράνιο τόξο”

Με αφόρμηση την ανάγνωση και επεξεργασία του βιβλίου

της Γιολάντας Τσιαμποκάλου:”Πως να καταβροχθίσετε ένα ουράνιο τόξο”

IMG 20240517 181650 1unnamedIMG 20240523 193646

Εμπλέξαμε τους γονείς ,ζητώντας σε συνεργασία με το παιδί να δημιουργήσουν ένα ουράνιο τόξο με τροφές  με όποιο υλικό  διέθεταν και να τo φέρουν στο σχολείο για να  το παρουσιάσουν στους συμμαθητές τους. Η ανταπόκριση τους μας εντυπωσίασε όλους στη σχολική κοινότητα και είναι αξιέπαινα το καθένα ξεχωριστά. Αξίζει να δημοσιευτούν γιατί παρουσιάστηκαν από τα παιδιά πρωτότυπες  ,υγιεινές προτάσεις  προκαλώντας την όρεξη των παιδιών να τα καταβροχθίσουν  για να κερδίσουν το θησαυρό που κρύβει κάθε  ουράνιο τόξο.IMG 20240523 180935 IMG 20240524 124151 IMG 20240524 121747 IMG 20240523 123246 IMG 20240524 122217 IMG 20240523 181322

IMG 20240520 134936 1IMG 20240527 235914IMG 20240520 142932 1

Η συνεργασία γονέων και παιδιών έφερε στο νηπιαγωγείο πολλές διαφορετικές εκδοχές σύνθεσης και κατασκευής  ενός ουράνιου τόξου  τροφών ,με εικόνες, ζωγραφική, κολλάζ ,προπλάσματα ,εκπαιδευτικά παιχνίδια διατροφής(από την Διατροφολόγο μας) και έργα τέχνης που χειροκροτήθηκαν από την ομάδα των νηπίων με ενθουσιασμό.

IMG 20240529 091442IMG 20240529 091354IMG 20240529 091836

IMG 20240528 135304 IMG 20240528 134725 IMG 20240528 133502 IMG 20240528 133229IMG 20240527 154344 IMG 20240527 152627 IMG 20240527 152934 IMG 20240527 232907

 

Αξίζει κάθε προσπάθεια  να κερδίσει το βραβείο με το θησαυρό του ουράνιου τόξου:

ΥΓΕΙΑ    ΔΥΝΑΜΗ    ΕΝΕΡΓΕΙΑ

τοξο 12

Ολοκληρώσαμε με τη δημιουργία υπέροχων ψηφιακών παιχνιδιών που δημιουργήσαμε με τις εργασίες των παιδιών και τη χρήση της εφαρμογής:  https://learningapps.org   

Τα νήπια ετοίμασαν κι έστειλαν στις άλλες τάξεις του νηπιαγωγείου γράμματα με τα νέα τους  ψηφιακά παιχνίδια, ενισχύοντας  έτσι την μεταξύ τους ενημέρωση -αλληλεπίδραση.

ΒΡΕΣ ΤΑ ΟΜΟΙΑ

https://learningapps.org/watch?v=p8bna1uoc24

 

MEMORY ΟΥΡANIOΥ TOΞΟΥ ΤΡΟΦΩΝ

https://learningapps.org/watch?v=pcu6jkh0324

 

ΜΕΜΟRY FOOD ART

https://learningapps.org/watch?v=p537b9pha24

 

ουράνια τόξα τροφών με λέξεις

https://learningapps.org/watch?v=pg2p85s9a24

 

Το παπάκι πάει………

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

ΘΕΜΑΤΙΚΗ: : Ζω καλύτερα- Ευ ζην

ΥΠΟθΕΜΑΤΙΚΗ:  Αυτομέριμνα  και πρόληψη -Ψυχική Υγεία

ΤΙΤΛΟΣ: «Το παπάκι πάει» από “Το Χαμόγελο του παιδιού”

 

Φτιάξε τον βοηθό σου

            Εισαγωγή στην έννοια της κούκλας. Εξηγούμε στα παιδιά ότι  θα ξεκινήσουμε μια δραστηριότητα, ένα παιχνίδι με στόχο να βοηθήσουμε ένα παιδί αλλά και ένα παπάκι να βρουν τον δρόμο για το σπίτι τους. Προκειμένου να το καταφέρουν αυτό  το κάθε παιδί θα χρειαστεί μια κούκλα βοηθό. Τα παιδιά κατασκευάζουν  με ξύλινες κουτάλες  ανθρώπινες φιγούρες  και τις χρησιμοποιούν  ως «βοηθούς» σε όλες μας τις δραστηριότητες. Η κούκλα αυτή στην ουσία  λειτουργεί ως άλλος εαυτός που  παρακολουθεί,  προβληματίζεται και παρεμβαίνει. Γίνεται εισαγωγή στην έννοια της εξαφάνισης.

IMG 20240610 163721IMG 20240410 180227

 

Ο δρόμος για το σπίτι

Μέσα από την αφήγηση  παραμυθιού τα παιδιά καλούνται  να κατανοήσουν βασικά μηνύματα σε περίπτωση που  κάποιο παιδί βρεθεί στην θέση να έχει χάσει τη  μαμά , τον μπαμπά του ή τον άνθρωπο που το επιβλέπει. Μέσω του παραμυθιού τα παιδιά έρχονται σε επαφή με την εμπειρία της εξαφάνισης και  αποκτούν γνώσεις, οι οποίες αν και δουλεύονται σε έναν υποθετικό κόσμο, θα μπορέσουν να ανακληθούν και να εφαρμοστούν σε αντίστοιχες περιπτώσεις (Αναγνωστόπουλος, 1997). Στην συνέχεια ακολουθεί συζήτηση για το παραμύθι.

 

Ο κύβος με τις εικόνες

Τα νήπια  παίζουν   με  τρεις θεματικούς κύβους που  οι νηπιαγωγοί δημιούργησαν  και  φτιάχνουν τις δικές τους ιστορίες. Ο ένας κύβος  έχεις στις έδρες του εικόνες των ηρώων (μαμά, αστυνόμος, παιδί, κ.α), ο άλλος  έχει  διάφορες αντιδράσεις π.χ φωνάζω, τηλεφωνώ, μένω ήρεμος, κ.α., και ο τρίτος κύβος  είναι ο κύβος των συναισθημάτων. Τα νήπια ρίχνουν τους τρεις κύβους και με βάση τις εικόνες που έρχονται δημιουργούν τις δικές τους ιστορίες  τις οποίες στη συνέχεια εικονογραφούν

 

Τα νήπια ρίχνουν τους τρεις κύβους και με βάση τις εικόνες που έρχονται δημιουργούν τις δικές τους ιστορίες  τις οποίες στη συνέχεια εικονογραφούν.

Εικόνα4 Εικόνα2 Εικόνα3 1

Ο Πάκο, το παπάκι χάθηκε

IMG 6681261dc466e0e00228592316ba24ec V

Βρίσκουμε στην τάξη μας ένα μικρό και φοβισμένο παπάκι, τον Πάκο, που χάθηκε από τη μαμά του. Μαζί του έχει κι ένα σημείωμα. Τα παιδιά το γνωρίζουν, το καθησυχάζουν και του υπόσχονται ότι θα το βοηθήσουν. Τα παιδιά εκφράζουν  υποθέσεις σχετικά με το πώς πιστεύουν ότι χάθηκε ο Πάκο από τη μαμά του και πού ήταν. Επίσης, τα παιδιά καλούνται να πουν πώς πιστεύουν ότι νιώθει ο Πάκο, σκέψεις τις οποίες καταγράφουμε σε ιστόγραμμα.

Στη συνέχεια τα παιδιά βοηθούν τον Πάκο να βρει  τη μαμά του.

Ο Πάκο αφηγείται την περιπέτειά του

Παρακολουθούμε παράσταση κουκλοθεάτρου με πρωταγωνιστές τον Πάκο, τη μαμά του, έναν ξένο κι έναν αστυνομικό. Κατά τη διάρκεια του θεατρικού, το παπάκι απευθύνεται στις κούκλες των παιδιών προκειμένου να του δώσουν τη σωστή κατεύθυνση.

Κατασκευάζουμε αφίσα  με τη τεχνική του κολάζ με ήρωες τη μαμά πάπια και τον Πάκο, πάνω στην οποία κολλάμε τους βασικούς κανόνες που πρέπει να ακολουθήσουν τα παιδιά αν ποτέ χαθούν από τους γονείς τους.

παπακι

Τι θα έκανες αν

Τα παιδιά βιωματικά θα εφαρμόσουν την προηγούμενη γνώση με διάφορα προτεινόμενα σενάρια.  Ο στόχος είναι η επανάληψη των «βασικών μηνυμάτων» πρόληψης της εξαφάνισης.

Μαθαίνουμε να αναγνωρίζουμε συγκεκριμένα τηλέφωνα που θα χρειαστεί να καλέσουμε σε περίπτωση βοήθειας π.χ. 100,  116000.

Αξιολογούμε την  αποτελεσματικότητα του προγράμματος- τι μάθαμε; Πόσο πιο ενημερωμένοι και ασφαλείς αισθανόμαστε;

 

Πηγή: Το χαμόγελο του παιδιού, «Το Παπάκι Πάει»… Ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης παιδιών σε θέματα εξαφανίσεων και αρπαγών.

3o Eργαστήριο δεξιοτήτων: «Το παράπονο των ζώων»

3ος Θεματικός κύκλος:  Φροντίζω το περιβάλλον

ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ: Οικολογική συνείδηση-Κλιματική αλλαγή

ΤΙΤΛΟΣ«Το παράπονο των ζώων»

IMG 6a5af75548de7421c2b4572c732d4d3b V

Η Ούρσουλα ,η αρκούδα ,μαζί με τον Λυκούργο, το λύκο, τη Λέτα ,τη χελώνα καρέτα καρέτα και τη Μόνα ,τη φώκια Μonachus Μonachus ,μας επισκέφτηκαν στο σχολείο και μας μίλησαν για τη ζωή τους και τα παράπονα που έχουν από τους ανθρώπους.Μας γνώρισαν όμως και τις ομάδες που τους προστατεύουν.(ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ ,ΑΡΧΕΛΩΝ,ΜΟΜΑ,κ.α.)

Μας ανέφεραν αρχικά τον ΑΡΚΤΟΥΡΟ την ομάδα που προστατεύει κυρίως τις αρκούδες και τους λύκους.

Μας έφεραν το βαλιτσάκι της καφέ αρκούδας από τον Αρκτούρο και μέσα σ’ αυτό ανακαλύψαμε το παζλ της καφέ αρκούδας , ορίστε το αποτέλεσμα:

Η αρκούδα στο φυσικό της μέγεθος

10

Χρησιμοποιήθηκαν νέες διδακτικές προσεγγίσεις  όπως : δραστηριότητες προσομοίωσης και  παιχνίδια ρόλων και μέσα από στρατηγικές επίλυσης προβλημάτων και  κατασκευές   καλλιεργήθηκε η οικολογική συνείδηση των νηπίων. 

Το δίχτυ της ζωής

Κάθε παιδί επιλέγει να είναι ένα ζώο υπό εξαφάνιση. Έχουμε μια κορδέλα η οποία   δίνεται στο πρώτο παιδί. Το παιδί λέει ποιο ζώο είναι, πού ζει και δίνει την κλωστή σε ένα άλλο παιδί-ζώο. Στο τέλος έχει σχηματιστεί ένα δίχτυ. Σε αυτό το σημείο, μιλάμε λίγο για την ισορροπία της ζωής στον πλανήτη μας και πόσο σημαντική είναι η συνύπαρξη των διαφορετικών ζώων και γενικότερα οργανισμών. Όλα είναι αλληλένδετα σχηματίζοντας ένα δίχτυ. Έχουμε μια κούκλα ανθρώπου, την οποία βάζουμε πάνω στο δίχτυ. Έπειτα λέμε στα παιδιά τα  προβλήματα που αντιμετωπίζει ένα  ζώο από τον κύκλο και αυτό το ζώο πρέπει να φύγει από τον κύκλο. Τεντώνουν ώστε να μη χαλάσει το δίχτυ. Μετά αναφέρονται τα προβλήματα ενός άλλου ζώου, το οποίο επίσης πρέπει να αποχωρήσει. Το παιχνίδι συνεχίζεται και κατά τη διάρκεια παρατηρούμε ότι δεν είναι τόσο εύκολο να μείνει ο άνθρωπος πάνω στο δίχτυ. Στο τέλος ο άνθρωπος πέφτει κάτω, που σημαίνει ότι για τη διατήρηση της ζωής όλοι είμαστε απαραίτητοι.

13

14

1 .Τα ζώα έχουν μια ασφαλή και ισορροπημένη διαβίωση στα φυσικά τους περιβάλλοντα.

3 1

2.  Οι αλόγιστες ανθρώπινες δραστηριότητες διαταράσσουν σοβαρά την εξισορροπημένη διαβίωση των ζώων στα φυσικά τους περιβάλλοντα.

2 1

3. Δυστυχώς οι ανθρώπινες δραστηριότητες θέτουν κάποια είδη ζώων σε καθεστώς εξαφάνισης.

1 1

Τα  παιδιά  φτιάχνουν τις δικές τους αφίσες και στέλνουν τα δικά τους μηνύματα για την προστασία των ζώων.

 

IMG 20240315 191515

 

11

12

Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με την αναφορά στην κοινωνία των μελισσών που κινδυνεύει να εξαφανιστεί,

τονίζοντας τη σημασία της για τη διατήρηση της ζωής στον πλανήτη.

thumbnail

 

Πηγή:  Βιβλιοθήκη Προγραμμάτων Καλλιέργειας Δεξιοτήτων Νηπιαγωγείο  – ΙΕΠ

Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε από την εκπαιδευτική και επιστημονική ομάδα  του Βιωματικού Σχολείου, του εκπαιδευτικού τμήματος του QualityNet Foundation , εξειδικευμένου Οργανισμού στα θέματα της Βιώσιμης Ανάπτυξης.

 

ΟΧΙ ΣΤΗ ΒΙΑ ΝΑΙ ΣΤΗ ΦΙΛΙΑ

Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα κατά του σχολικού εκφοβισμού τα παιδιά δημιούργησαν αφίσες υπέρ της φιλίας και κατά της βίας  και μέσω ιστοριών και παρατήρησης εικόνων   κατανόησαν τον όρο σχολικός εκφοβισμός.

IMG 20240617 121324IMG 20240610 163142IMG 20240415 170715IMG 20240415 185735

Εγγραφές μαθητών στα Νηπιαγωγεία για το σχολικό έτος 2024-25 – ΟΡΙΑ

Εγγραφές-μαθητών-στα-Νηπιαγωγεία-για-το-σχολικό-έτος-2024-25.pdf24-2025_ΝΓΕΙΑ_ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ_9ΒΑ046ΝΚΠΔ-ΚΚ9

 

_ΑΠΟΦΑΣΗ_ΟΡΙΑ_20https://blogs.sch.gr/77nipthe/files/2024/04/