00005awa.jpgΣτο  Μουσείο Τέχνης του Σαντ Γκάλεν, πρωτεύουσας στο ομώνυμο καντόνι της Ελβετίας, διεξάγεται ένα πείραμα. Ετσι το αντιμετωπίζει κι ο Μάρτιν Τρέντλε από την Ανώτατη Σχολή Σχεδίου και Τέχνης της Βασιλείας, που λέει χαρακτηριστικά: «Μετατρέψαμε το μουσείο σε εργαστήριο πειραμάτων». Ο επιστήμων ηγείται προγράμματος με την επωνυμία eMotion, στο οποίο συμμετέχουν ερευνητές διαφορετικών ειδικοτήτων και αποσκοπεί στην πρώτη εμπειρική συλλογή στοιχείων και στην κατοπινή μελέτη τους σχετικώς με την επίδραση των έργων τέχνης στον άνθρωπο. Το γεγονός ότι η τέχνη επηρεάζει νου και συναισθήματα, συνεπώς όχι μόνον αγγίζει αλλά και κινεί τον ψυχικό κόσμο του ατόμου, αποτέλεσε αντικείμενο ενασχόλησης των φιλοσόφων εδώ και αιώνες. «Ανιδιοτελή ευαρέσκεια» είχε αποκαλέσει την επίδραση ενός αριστουργήματος τέχνης ο Ιμάνουελ Καντ, ενώ ο Βάλτερ Μπένιαμιν μιλούσε για την αύρα του πρωτότυπου. Ωστόσο, πειραματικώς δεν έχει αποδειχθεί ποτέ τίποτε απ’ αυτά. Ο Μ. Τρέντλε υποθέτει πως για πολλούς συναδέφους του αυτό το πείραμα δεν είναι παρά «καθαρή ιεροσυλία», ενώ παραδέχεται ότι μακρόχρονη υπήρξε η αναζήτηση ενός διευθυντή μουσείου πρόθυμου να ανοίξει τις πύλες του στο πρωτοποριακό, επαναστατικό αυτό ερευνητικό πρόγραμμα που χρηματοδοτείται από το Εθνικό Ιδρυμα Επιστημών Ελβετίας.

«Με την αποδοχή μας αγγίζουμε τα όρια δικαιοδοσίας ενός μουσείου και δη τέχνης» ομολογεί και ο διευθυντής του Μουσείου Σαντ Γκάλεν, Ρόλαντ Βέσπε. Κι αυτό επειδή ο εξοπλισμός που επιστρατεύτηκε είναι εντελώς εκτός κλίματος μουσείου -μιας μορφής «ανιχνευτή ψεύδους» καλούνται να φορέσουν όσοι επισκέπτες επιθυμούν να συμμετάσχουν στην έρευνα, ο οποίος καταγράφει την έκκριση ιδρώτα στο χέρι τους, όπως κι έναν ηλεκτροκαρδιογράφο ενσωματωμένο σ’ ένα ειδικό γάντι, ο οποίος μετρά τους παλμούς σε κάθε βήμα του επισκέπτη στις αίθουσες εκθεμάτων. Κατ’ αυτόν τον τρόπο η ήρεμη απόλαυση των έργων του ελβετικού μουσείου μετατρέπεται για τους εθελοντές σ’ έναν γύρο επιστημονικής έρευνας.

Ελευθεροτυπία

Αφήστε μια απάντηση

Top
 
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων