Με εντυπωσιακούς ρυθμούς αυξάνεται η δημοφιλία των ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης (social networking) στη χώρα μας, ακολουθώντας μια παγκόσμια τάση που θέλει τους χρήστες του Διαδικτύου να υποκύπτουν μαζικά στις… σειρήνες των εν λόγω σάιτ.Σύμφωνα με πανελλήνια έρευνα της Focus Bari για την εξέλιξη των social media, το 36% των Ελλήνων (μέτρηση Δεκεμβρίου 2010), δηλαδή περίπου ένας στους τρεις, χρησιμοποιεί τα σάιτ κοινωνικής δικτύωσης για να ικανοποιήσει διαφορετικές ανάγκες, μεταξύ των οποίων η επικοινωνία και η απόκτηση νέων φίλων, η έκφραση, η ψυχαγωγία, η απόδραση από την καθημερινότητα, η εκτόνωση και φυσικά το φλερτ.

Τον Μάρτιο του 2009 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν μόλις 14%. Οι μεγαλύτεροι θαυμαστές των social media είναι γένους αρσενικού, με έμφαση στις ηλικίες έως 34 ετών (40% των αντρών και 32% των γυναικών χρησιμοποιούν τις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης). Ωστόσο το στοιχείο που εντυπωσιάζει και ταυτόχρονα προβληματίζει, είναι η θραύση των δημοφιλών αυτών ιστοσελίδων μεταξύ των νέων και ιδιαίτερα των μαθητών.

Στα ύψη

Στις ηλικίες 13-17 ετών το ποσοστό ενασχόλησης με τα σάιτ κοινωνικής δικτύωσης εκτοξεύεται στο 79%. Μειώνεται ελαφρώς στο 72% για τις ηλικίες 18-24 και περαιτέρω στο 52% για τους ερωτηθέντες 25-34 ετών. Το ποσοστό παίρνει την κατιούσα όσο αυξάνεται η ηλικία των χρηστών, αγγίζοντας το 29% για το γκρουπ 35-44 ετών, το 15% για τις ηλικίες 45-54 και φθάνει στο πολύ χαμηλό 4% μεταξύ των χρηστών 55-70 ετών, αποδεικνύοντας ότι η κοινωνική δικτύωση στη χώρα μας συνιστά κατά κύριο λόγο νεανική υπόθεση.

Οσον αφορά το γεωγραφικό κριτήριο, αυτό δεν φαίνεται να επηρεάζει δραστικά την ενασχόληση, με τα ποσοστά διείσδυσης του social networking σε Αθήνα (39%) και Θεσσαλονίκη (38%) σχεδόν να ταυτίζονται και την περιφέρεια να ακολουθεί στην τρίτη θέση (32%).

Ιδιαίτερη μνεία γίνεται στο Facebook, εφόσον, όπως επισημαίνει η έρευνα, αποδεικνύεται το δημοφιλέστερο σάιτ του είδους, με τον αριθμό των ημερήσιων επισκεπτών του να έχει πενταπλασιαστεί μέσα σε μία διετία, από τον Σεπτέμβριο του 2008 μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2010. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι η μέση ημερήσια επισκεψιμότητα στην εν λόγω ιστοσελίδα τον Σεπτέμβριο του 2008 ήταν 4% και λίγο πριν, τον Μάρτιο του 2008, μόλις που έφθανε το 1%.

Εκτοτε η εικόνα έχει αλλάξει άρδην. Σήμερα το 21% των Ελλήνων επισκέπτεται το Facebook σε ημερήσια βάση, το 31% σε εβδομαδιαία και το 33% σε μηνιαία (μέτρηση Σεπτεμβρίου 2010).

Το μόνο σάιτ (διαφορετικής ωστόσο λογικής και περιεχομένου) που ξεπερνά το Facebook σε μέση μηνιαία διείσδυση (επισκεψιμότητα) είναι το YouTube με 44%, ενώ το Twitter φαίνεται να βρίσκεται ακόμη σε πολύ πρώιμο στάδιο… ανάπτυξης στη χώρα μας, με μέση μηνιαία διείσδυση μόλις 2%.

FACEBOOK

Αντρες έως 24 ετών φανατικοί χρήστες

Για ακόμη μία φορά οι πιο φανατικοί χρήστες του Facebook είναι οι άντρες (36% μέση μηνιαία διείσδυση) και ακολουθούν οι γυναίκες (31% μέση μηνιαία διείσδυση). Η ηλικιακή ομάδα 13-24 ετών αναδεικνύεται με διαφορά πρωταθλήτρια στην ενασχόληση με το Facebook: μέση ημερήσια διείσδυση 49%, μέση εβδομαδιαία διείσδυση 66% και μέση μηνιαία διείσδυση 72%.

Αντιθέτως, στις ηλικίες 25-44 ετών, η μέση μηνιαία διείσδυση δεν ξεπερνά το 38%. Κάτι που σημαίνει ότι η συντριπτική πλειονότητα των νέων 13-24 ετών έχει αναδείξει το συγκεκριμένο σάιτ σε κομμάτι της καθημερινότητάς του και σε έναν τρόπο επικοινωνίας που πολλές φορές αποδεικνύεται εθιστικός και επικίνδυνος (βλέπε ψεύτικα προφίλ), εγείροντας σοβαρά ερωτηματικά για την προστασία των προσωπικών δεδομένων, τις επιπτώσεις στην πνευματική και ψυχική υγεία των νέων και τους τρόπους ασφαλούς περιήγησης ιδιαίτερα των ανηλίκων που ως πιο ευάλωτοι πέφτουν συχνά θύματα επιτηδείων.

Ταυτότητα έρευνας

Πηγή: Focus Bari AE, έρευνα «Web ID».

Θέμα: «Η εξέλιξη της χρήσης των social media».

Πληθυσμός: άντρες και γυναίκες 13-70 ετών, κάτοικοι Αττικής, Θεσσαλονίκης, λοιπής ηπειρωτικής Ελλάδας και Κρήτης.

Εκτίμηση καλυπτόμενου πληθυσμού: 6.639.153 άτομα.

Μέγεθος δείγματος: 9.980 άτομα, αντιπροσωπευτικά τού παραπάνω πληθυσμού.

Διεξαγωγή έρευνας: συνεχής.

Ethnos

Αφήστε μια απάντηση

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων