Μαρ 09
30
Ο Ομπάμα στα θρανία…
ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ | 30 Μαρτίου, 2009 | Γράψτε σχόλιο
Την περασμένη εβδομάδα, ο πρόεδρος Μπαράκ Ομπάμα έκανε μια ιστορική ομιλία, στην οποία προσδιόρισε τα αδύνατα σημεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στις ΗΠΑ και τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν.
Στην ομιλία του, που πραγματοποιήθηκε στο Εμπορικό Επιμελητήριο των Ισπανόφωνων, ο Ομπάμα υπογράμμισε το γεγονός ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα της Αμερικής μακροπρόθεσμα είναι η ποιότητα της προπανεπιστημιακής εκπαίδευσης: «Παρά το γεγονός», είπε, «ότι οι πόροι μας είναι μεγαλύτεροι από οποιασδήποτε άλλης χώρας στον κόσμο, εντούτοις αφήσαμε τους βαθμούς μας να διολισθήσουν, τα σχολεία μας να καταρρεύσουν, την ποιότητα των εκπαιδευτικών μας να χειροτερεύσει και άλλα έθνη να μας ξεπεράσουν. Η συγκριτική επιδείνωση της αμερικανικής εκπαίδευσης είναι επιζήμια για την οικονομία και τη Δημοκρατία μας και απαράδεκτη για τα παιδιά μας. Δεν μπορούμε να αφήσουμε αυτή την κατάσταση να συνεχιστεί. Το διακύβευμα δεν είναι τίποτα λιγότερο από το αμερικανικό όνειρο».
Οι κυριότερες προτάσεις που έκανε ο πρόεδρος των ΗΠΑ για τη βελτίωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ήταν η επέκταση της σχολικής περιόδου, η δημιουργία περισσότερων αυτόνομων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και η σύνδεση του μισθού των εκπαιδευτικών με τις επιδόσεις των μαθητών:
* Επέκταση της σχολικής περιόδου: Ο πρόεδρος Ομπάμα επισήμανε ότι οι μακρές καλοκαιρινές διακοπές είναι κατάλοιπο μιας άλλης ιστορικής περιόδου, τότε που οι ΗΠΑ ήταν αγροτική κοινωνία και τα παιδιά βοηθούσαν τους γονείς με τον θερισμό. Σήμερα φυσικά δεν έχουν κανένα λόγο ύπαρξης. «Οι προκλήσεις της νέας εποχής», τόνισε, «απαιτούν περισσότερο χρόνο στην τάξη. Αν μπορούν να το κάνουν στη Νότιο Κορέα, μπορούμε να το κάνουμε και εδώ στις ΗΠΑ».
*Τη δημιουργία περισσότερων «καταστατικών» σχολείων. Πρόκειται για σχολεία που, παρά το γεγονός ότι χρηματοδοτούνται από το Δημόσιο, έχουν ένα μεγάλο ποσοστό αυτονομίας: μπορούν να επιλέγουν τους μαθητές τους, να προσλαμβάνουν και να απολύουν τους καθηγητές και να διαμορφώνουν με μεγαλύτερη ελευθερία τη διδακτέα ύλη, καθώς και τον τρόπο διδασκαλίας.
* Τη σύνδεση του μισθού και γενικότερα των επαγγελματικών προοπτικών του εκπαιδευτικού με τις επιδόσεις των μαθητών τους. «Οι καλοί καθηγητές θα έχουν υψηλότερες αμοιβές για τη βελτίωση των επιδόσεων των μαθητών τους», είπε. Στην ομιλία του, επίσης, ο Αμερικανός πρόεδρος κατέστησε σαφές ότι ο ρόλος της Παιδείας είναι η μόρφωση των παιδιών και όχι η επαγγελματική αποκατάσταση των εκπαιδευτικών. Αυτό σημαίνει ότι οι καθηγητές που αποτυγχάνουν στον ρόλο τους δεν έχουν θέση στα σχολεία: «Πρέπει να λάβουμε τα απαραίτητα μέτρα, ώστε τα παιδιά μας να έχουν τον καθηγητή που χρειάζονται, προκειμένου να πετύχουν. Αυτό σημαίνει ότι οι πολιτείες θα πρέπει να φροντίσουν να πετάξουν τους κακούς καθηγητές από τα σχολεία. Θέλω να γίνω σαφής: Αν σε έναν καθηγητή δοθεί μια ευκαιρία, αλλά παρ’ όλα αυτά συνεχίζει να μη βελτιώνεται, δεν υπάρχει απολύτως καμία δικαιολογία γι’ αυτό τον καθηγητή να συνεχίσει να διδάσκει».
Πολλές από τις προτάσεις θα φέρουν τον Ομπάμα σε αντίθεση με τις συνδικαλιστικές ενώσεις των εκπαιδευτικών, που αποτελούν ισχυρό τμήμα του Δημοκρατικού Κόμματος. Οι καθηγητές αντιτίθενται στις περισσότερες ώρες διδασκαλίας, και φυσικά στο γεγονός ότι η επαγγελματική τους καριέρα θα πρέπει να εξαρτάται από τις ικανότητές τους. Ο Ομπάμα στην ομιλία του αναγνώρισε την ύπαρξη αυτής της αντίθεσης, όμως επέμεινε στην άποψή του: «Πολλοί υποστηρικτές του κόμματός μας», είπε, «αντιτίθενται στην αντίληψη ότι το άριστον στην εκπαίδευση θα πρέπει να ανταμείβεται με υψηλότερους μισθούς, όμως εμείς γνωρίζουμε ότι αυτή η πολιτική κάνει τη διαφορά στην τάξη».
Ωστόσο ακόμη πιο ενδιαφέρουσα από την ομιλία του προέδρου Ομπάμα για την Παιδεία ήταν η εκκωφαντική σιγή με την οποία το ΠΑΣΟΚ υποδέχθηκε αυτές τις ιδέες. Ενώ σε κάθε άλλη περίπτωση ο ηγέτης του ΠΑΣΟΚ σπεύδει να ταυτιστεί με τον νέο Αμερικανό ηγέτη, στην προκειμένη περίπτωση αυτό δεν έγινε. Φυσικά αυτό είναι κατανοητό, στον βαθμό που η εκλογική στρατηγική που έχει επιβληθεί στον Γ. Παπανδρέου επιτάσσει την αποφυγή οποιασδήποτε νέας ιδέας που θα μπορούσε να στενοχωρήσει το κομματικό και συνδικαλιστικό κατεστημένο. Ακόμη και όταν πρόκειται για σχετικά ανώδυνες και εν πολλοίς αυτονόητες ιδέες, όπως αυτές που ανέπτυξε ο πρόεδρος Ομπάμα στην ομιλία του για την Παιδεία.
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ – 30/03/2009

Αφήστε μια απάντηση
Για να σχολιάσετε πρέπει να συνδεθείτε.