sntoumanis's blog

Αναδημοσίευση άρθρων για την εκπαίδευση

Αρχεία για 11 Ιανουαρίου 2011


Οι Έλληνες μαθητές πρωταθλητές στο διάβασμα

Από www.enet.gr

Μπορεί να μην ιδιαίτερα επιμελείς μεταξύ των μαθητών των χωρών του ΟΟΣΑ, οι Έλληνες μαθητές όμως εμφανίζονται πρωταθλητές στο εξωσχολικό διάβασμα.

Οι μαθητές 15 ετών στην Ελλάδα δηλώνουν ότι διαβάζουν για δική τους ευχαρίστηση σε ποσοστό 82,5% καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ ενώ στη δεύτερη θέση έρχονται οι Τούρκοι συμμαθητές τους.

Προηγούμενη έρευνα του προγράμματος PISA του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης για την απόδοση των μαθητών είχε φέρει την Ελλάδα στην 31η θέση από τις 70.

Σε σχέση με το 2000 οι Έλληνες εμφανίζουν αύξηση κατά 4,5 μονάδες ενώ ο μέσος όρος των μαθητών στις χώρες του ΟΟΣΑ που διαβάζουν για προσωπική τους ευχαρίστηση μειώθηκε σε 63,8% το 2009 από 68,8% το 2000.

Τα κορίτσια εμφανίζονται να ενδιαφέρονται περισσότερο για τη λογοτεχνία με ποσοστό 86,4% έναντι 74,4% των αγοριών. Η διαφορά μεταξύ των δύο φύλων είναι αρκετά μεγαλύτερη σε άλλες χώρες.

Στην Αυστρία τα ποσοστά μοιράζονται σε 60,9% για τα κορίτσια και 38,5% για τα αγόρια.

Παρά αυτή την πρωτιά όμως, τα δοκίμια και η λογοτεχνία φαίνεται να αποτελούν τις τελευταίες επιλογές των μαθητών μεταξύ των εξωσχολικών βιβλίων.

Το 60,5% των μαθητών αναφέρει ότι διαβάζει με δική του πρωτοβουλία “αρκετές φορές το μήνα” ή “αρκετές φορές την εβδομάδα” περιοδικά και ακολουθούν οι εφημερίδες σε ποσοστό 42,8%, τα κόμικς σε ποσοστό 24,7%, τα λογοτεχνικά βιβλία σε ποσοστό 21,5% και τα δοκίμια σε ποσοστό 7,2% από 26,4% το 2000.

Τέλος, σύμφωνα με την έκθεση οι μαθητές που είναι εξοικειωμένοι στο διαδίκτυο παρουσιάζουν μεγαλύτερες επιδόσεις στην κατανόηση κειμένου.

Ποσοστό των μαθητών στις χώρες του ΟΟΣΑ που διαβάζουν για δική τους ευχαρίστηση:

Ελλάδα 82,50%
Τουρκία 77,10%
Μεξικό 76,20%
Τσεχία 75,00%
Ουγγαρία 74,50%
Καναδάς 68,90%
Νέα Ζηλανδία 68,70%
Πολωνία 67,80%
Φινλανδία 67,00%
Δανία 66,40%
Ιταλία 66,10%
Ισραήλ 65,50%
Πορτογαλία 64,80%
Αυστραλία 63,30%
Σουηδία 62,70%
Ισλανδία 62,00%
Νότια Κορέα 61,50%
Εσθονία 61,40%
Γαλλία 61,20%
Ισπανία 60,40%
Βρετανία 60,40%
Χιλή 60,30%
Σλοβενία 60,20%
Νορβηγία 60,00%
Σλοβακία 59,10%
Γερμανία 58,70%
Ιρλανδία 58,10%
ΗΠΑ 58,00%
Ιαπωνία 55,80%
Βέλγιο 55,60%
Ελβετία 55,40%
Λουξεμβούργο 51,80%
Ολλανδία 51,40%
Αυστρία 50,00%

Πανεπιστημιακοί «μεταναστεύουν» στην Τουρκία…

Από www.kathimerini.gr

Οι καλύτερες συνθήκες εργασίας τους οδηγούν στο να εγκαταλείψουν το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
Του απεσταλμένου μας στην Κωνσταντινουπολη Nικου Xρυσολωρα

Ελληνες μετανάστες στην Τουρκία; Είναι ήδη γεγονός. Και μάλιστα πρόκειται για προσωπικό υψηλής εξειδίκευσης -μεταπτυχιακούς φοιτητές, ερευνητές και πανεπιστημιακούς- οι οποίοι εγκαταλείπουν το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, αναζητώντας καλύτερες συνθήκες εργασίας σε μία χώρα που είχαμε συνηθίσει να θεωρούμε έως τώρα στρατιωτική απειλή και όχι φυσικά μεταναστευτικό προορισμό. Στο Μπιλγκί, το Κοτς, το Μπιλκέντ, το Μπογκατζίτσι, το Καντίρ Χας και σε άλλα ΑΕΙ της γείτονος, η κοινότητα των Ελλήνων εργαζομένων και φοιτητών αυξάνεται και πληθύνεται με ταχείς ρυθμούς.

Μιλώντας στην «Κ», οι περισσότεροι αποδίδουν την απόφασή τους στην «κατάντια των ελληνικών πανεπιστημίων». «Το ελληνικό πανεπιστήμιο δεν μου παρείχε τα αναγκαία εχέγγυα (π.χ. υλικοτεχνικές υποδομές, απολαβές, υποστήριξη ερευνητικών δραστηριοτήτων, ύπαρξη ακαδημαϊκής κοινότητας στο τμήμα, κ.λπ.) για να συνεχίσω τη διδακτική και ερευνητική μου δραστηριότητα σε υψηλό, διεθνώς ανταγωνιστικό επίπεδο» μας λέει ένας εξ αυτών, ο οποίος δεν επιθυμεί να δημοσιευτεί το όνομά του. «Στο ελληνικό πανεπιστήμιο (τουλάχιστον κατά την εμπειρία μου), η προώθηση της επιστήμης και η βελτίωση της διδασκαλίας έρχονται σε δεύτερη μοίρα. Αυτό που φαίνεται να υπερισχύει είναι οι ατέρμονες συζητήσεις στις γενικές συνελεύσεις για τη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα της παιδείας, η συστηματική κριτική σε οποιαδήποτε προσπάθεια μεταρρύθμισης, οι κομματικές και παραταξιακές τοποθετήσεις από πολλούς καθηγητές και ιδιαίτερα από τους εκπροσώπους του φοιτητικού σώματος και οι αυθαιρεσίες όσον αφορά την τήρηση του προγράμματος διδασκαλίας» προσθέτει ο Δημήτρης Τριανταφύλλου, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνών Σχέσεων στο Πανεπιστήμιο Καντίρ Χας, στην Κωνσταντινούπολη, ο οποίος εγκατέλειψε τη θέση που κατείχε στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Πράγματι, τα τουρκικά πανεπιστήμια καταλαμβάνουν υψηλότερες θέσεις από τα ελληνικά στις περισσότερες διεθνείς λίστες αξιολόγησης. Στην πιο πρόσφατη που δημοσίευσε το εκπαιδευτικό ένθετο των Times, κανένα ελληνικό ΑΕΙ δεν βρίσκεται στις 200 πρώτες θέσεις παγκοσμίως, τη στιγμή που η «αναπτυσσόμενη» Τουρκία έχει ήδη δύο. Ανεξάρτητα από τις ενστάσεις που μπορεί να έχει κανείς ως προς τα κριτήρια που χρησιμοποιούνται για την κατάρτιση αυτών των λιστών, γεγονός παραμένει ότι για έναν φιλόδοξο πανεπιστημιακό, οι αξιολογήσεις των αγγλοσαξονικών εντύπων έχουν σημασία.

Φυσικά, δεν είναι όλα «αγγελικά πλασμένα» στο τουρκικό εκπαιδευτικό σύστημα. «Πρόβλημα παραμένει ο αυστηρός κρατικός έλεγχος, ο οποίος ασκείται μέσω του τουρκικού Συμβουλίου Ανώτατης Εκπαίδευσης (YƒK), καθώς και η κακή κατάσταση αρκετών επαρχιακών δημοσίων πανεπιστημίων», υπογραμμίζει ο Γιάννης Γρηγοριάδης, επίκουρος καθηγητής του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Μπιλκέντ. Ωστόσο, μια ματιά στις εγκαταστάσεις και μόνο των κεντρικών πανεπιστημίων της Κωνσταντινούπολης και της Αγκυρας, προκαλεί θλίψη, λόγω των αναπόφευκτων συγκρίσεων με τα αντίστοιχα ελληνικά. «Τα θετικά του τουρκικού συστήματος ανώτατης εκπαίδευσης είναι αρκετά – όπως η διδασκαλία σε αγγλική και άλλες ξένες γλώσσες σε πολλά από τα μη κρατικά πανεπιστήμια. Αυτή η υπέρβαση βοηθάει τον καθηγητή και επιστήμονα να ενταχθεί πιο εύκολα στη διεθνή επιστημονική κοινότητα, όπως και τον φοιτητή (π.χ. πρόσβαση σε διευρυμένη διδακτική και επιστημονική ύλη). Οι φοιτητές είναι πιο πειθαρχημένοι από τους Ελληνες φοιτητές. Υπάρχει περισσότερος σεβασμός στον περιβάλλοντα χώρο από όλους. Οι βιβλιοθήκες είναι πλουσιότερες και ζητούνται συνεχώς προτάσεις από τους καθηγητές για να τις εμπλουτίσουν. Δεν υπάρχουν οι περιορισμοί του ενός συγγράμματος όπως στην Ελλάδα, ενώ χρηματοδοτούνται τα ταξίδια των καθηγητών σε μεγάλα επιστημονικά συνέδρια του εξωτερικού», αναφέρει, μεταξύ άλλων, ο κ. Τριανταφύλλου. Επίσης, «θετικές εξελίξεις για την παιδεία στη χώρα ήταν η ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων με διδακτική και ερευνητική ανεξαρτησία, η προοδευτική στάση, η επένδυση κεφαλαίου στην παιδεία και η δυνατότητα υιοθέτησης εναλλακτικών προσεγγίσεων», τονίζει ο Χάρης Τζήμητρας, τακτικός καθηγητής στο Μπιλγκί.

Πέραν των ακαδημαϊκών λόγων, πάντως, υπάρχουν και οι αμιγώς βιοποριστικοί, όπως συμβαίνει συνήθως με τους μετανάστες, ακόμη και με εκείνους που διαθέτουν διδακτορικά. Την ώρα που η χώρα μας βρίσκεται στη δίνη μιας πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης, οι μισθοί και τα κονδύλια περικόπτονται και τα πανεπιστήμια οδεύουν προς συγχωνεύσεις, η Τουρκία γνωρίζει φρενήρεις ρυθμούς ανάπτυξης και εκτός από τα περίπου 160 πανεπιστήμια που φιλοξενεί σήμερα, εκκρεμούν αιτήσεις αδειοδότησης για άλλα 40. Ετσι, λειτουργεί ως συμπληρωματική προς τις αγγλόφωνες χώρες διέξοδος για τους Ελληνες ακαδημαϊκούς. Αλλωστε, ακόμη και προ κρίσης, η πληθώρα των κατόχων διδακτορικών δεν μπορούσε να απορροφηθεί από τα ΑΕΙ της χώρας μας, η δομή των οποίων βρίσκεται (από συνειδητή επιλογή μάλιστα) σε πλήρη αναντιστοιχία με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας.

Το μόνο θετικό που μπορεί να ελπίζει κανείς ότι θα προκύψει από τη φυγή κατά τεκμήριο ικανών ανθρώπων από την Ελλάδα, προς τις ΗΠΑ, τη Βρετανία, τη Δυτική Ευρώπη και την Τουρκία, είναι ότι θα συμβάλλουν εμμέσως στην αποκατάσταση της εικόνας της στο εξωτερικό. Ειδικά δε στην περίπτωση της τελευταίας, θα μπορούσαν να αποδειχθούν σημαντικοί παράγοντες στις προσπάθειες προσέγγισης με τους γείτονες.

Και μεταπτυχιακά
Εκτός από τους πανεπιστημιακούς, η Τουρκία αποδεικνύεται πόλος έλξης και για μεταπτυχιακούς φοιτητές από τη χώρα μας. Ειδικό ενδιαφέρον παρουσιάζει το Κέντρο Ελληνοτουρκικών Μελετών, το οποίο είναι ενταγμένο στο Πανεπιστήμιο Μπιλγκί που προσφέρει διετές Master’s Διεθνών Σχέσεων με ειδίκευση στις ελληνοτουρκικές σπουδές. Χρηματοδοτείται ισόποσα αφενός από το Πανεπιστήμιο Μπιλγκί και αφετέρου από το Ιδρυμα Ιω. Κωστοπούλου, τη Millennium/Nova Bank, το Ιδρυμα Κόκκαλη, την Εθνική Τράπεζα της Ελλάδας, το International Center for Black Sea Studies καθώς και δωρεές ιδιωτών. Το φοιτητικό του σώμα αποτελείται σε ποσοστό 40% από Ελληνες φοιτητές, άλλο τόσο από Τούρκους, ενώ το υπόλοιπο 20% αποτελείται από φοιτητές τρίτων χωρών. Ως σήμερα, έχουν αποφοιτήσει από αυτό πάνω από 50 σπουδαστές από Ελλάδα και Κύπρο.

Καταδικάστηκαν επειδή «έσβηναν» απουσίες

Aπό www.tanea.gr

ρεπορτάζ: Κ. Κουκουμάκας
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Τρίτη 11 Ιανουαρίου 2011
Τελευταία ενημέρωση: 11/01/2011 21:11

Σε καταδίκη ενός έτους φυλάκισης με αναστολή συνολικά 40 καθηγητών του 2ου Λυκείου Γιαννιτσών κατέληξε η πρωτοφανής για την εκπαιδευτική κοινότητα καταγγελία του πρώην διευθυντή του σχολείου ότι συνάδερφοί του έσβηναν αδικαιολόγητα απουσίες μαθητών. Η εκδίκαση της υπόθεσης διήρκεσε περίπου ένα μήνα, κατά τον οποίο το σχολείο έμεινε κλειστό, ενώ προκάλεσε αντιδράσεις και αναστάτωση στην τοπική κοινωνία των Γιαννιτσών.

Οι καθηγητές κατηγορούνταν ότι δέχτηκαν εκπρόθεσμα δικαιολογητικά για το σβήσιμο απουσιών τεσσάρων μαθητών της β’ λυκείου την περίοδο 2007 – 08. Οι απουσίες αφορούσαν κυρίως τις πρώτες ώρες του μαθήματος, ενώ ένας από τους μαθητές που καθυστερούσε να προσέλθει στην τάξη αντιμετωπίζει κινητικά προβλήματα. Οι 40 καθηγητές, ως μέλη της συνέλευσης του σχολείου, υπέγραψαν στο τέλος της χρονιάς τα απολυτήρια των μαθητών, ωστόσο μηνύθηκαν από τον τότε διευθυντή για παράβαση καθήκοντος, καθώς θεώρησε ότι έσβησαν απουσίες. Μαζί τους δικάστηκε ο προϊστάμενος της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Γιαννιτσών, καθώς επίσης τρεις γιατροί που υπέγραψαν βεβαιώσεις ασθένειας αλλά και τρεις γονείς για ηθική αυτουργία στις παραπάνω πράξεις.

Στις απολογίες τους οι καθηγητές υποστήριξαν ότι έσβησαν απουσίες μαθητών στο πλαίσιο της συνηθισμένης εκπαιδευτικής τακτικής και της επιείκειας που συνήθως επιδεικνύεται σε περιπτώσεις που μαθητές κινδυνεύουν να μείνουν στην ίδια τάξη λόγω απουσιών. Οι καθηγητές κρίθηκαν ωστόσο ένοχοι για παράβαση καθήκοντος και καταδικάστηκαν σε ποινή φυλάκισης 12 μηνών με αναστολή, ενώ ο προϊστάμενος του γραφείου εκπαίδευσης σε ποινή 17 μηνών για συνέργεια. Το δικαστήριο επέβαλε επίσης ποινές από 18 έως 29 μήνες με αναστολή σε τρεις γιατρούς για ψευδή βεβαίωση και, τέλος, ένας από τους γονείς κρίθηκε ένοχος για ηθική αυτουργία και καταδικάστηκε σε 12 μήνες.

«Θεωρούμε άδικη τη δίωξη των καθηγητών και πολύ σκληρή την απόφαση του δικαστηρίου. Οι καθηγητές έπραξαν χωρίς δόλο και προς όφελος των μαθητών» δήλωσε στα «ΝΕΑ» η εκπρόσωπος της Β΄ ΕΛΜΕ Πέλλας κ. Λεμονιά Χρυσανθίδου. Οι καθηγητές του Νομού έκαναν χθες τρίωρη στάση εργασίας σε ένδειξη συμπαράστασης στους συναδέρφους τους του Λυκείου Γιαννιτσών.


Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων