sntoumanis's blog

Αναδημοσίευση άρθρων για την εκπαίδευση

Αρχεία για Μάιος, 2010


Καλή σχέση με τη μαμά ως έφηβοι; Καλή σχέση μετά με τους συντρόφους

Από το www.tovima.gr

Δευτέρα 31 Μαΐου 2010
Νέα Υόρκη
Μια νέα έρευνα συνδέει τη σχέση που έχουν οι έφηβοι με τους γονείς τους και ειδικά με τη μητέρα τους με τις ερωτικές τους σχέσεις αργότερα στη ζωή τους. Ειδικοί του Πανεπιστημίου Montclair State στο Νιου Τζέρσεϊ στις ΗΠΑ υποστηρίζουν ότι όσο καλύτερη είναι η σχέση που έχουν οι έφηβοι με τη μητέρα τους τόσο καλύτερες θα είναι οι ερωτικές σχέσεις που θα συνάψουν ως ενήλικοι. Σύμφωνα με την έρευνα οι κρίσιμες ηλικίες ώστε να υπάρξει θετική επιρροή από την καλή σχέση με τη μητέρα και αργότερα στις ερωτικές σχέσεις ενός εφήβου είναι ως τα 14 έτη.

«Αν ένας έφηβος έχει καλή σχέση με τη μητέρα του, έχει αυξημένες πιθανότητες να αναπτύξει καλής ποιότητας ερωτικές σχέσεις. Αν οι έφηβοι δεν νιώθουν δεμένοι με τους γονείς τους, πιθανότατα δεν θα έχουν ένα θετικό μοντέλο διαπροσωπικών σχέσεων για να το εφαρμόσουν στις προσωπικές τους σχέσεις αμέσως μετά την ενηλικίωσή τους» δήλωσε στον διαδικτυακό τόπο LiveScience η Κόνστανς Γκάγκερ, επικεφαλής της έρευνας.
Οι ερευνητές αρχικά μελέτησαν σε διάστημα δύο ετών 7.000 ζευγάρια που είχαν παιδιά ηλικίας 10-17 ετών και περίπου μία δεκαετία αργότερα ήρθαν σε επαφή με τα παιδιά για να διαπιστώσουν το επίπεδο των ερωτικών σχέσεων που είχαν συνάψει. Οπως διαπίστωσαν, η σχέση με τη μητέρα καθόριζε τις σχέσεις των παιδιών στο μέλλον. Εκείνοι που ως έφηβοι είχαν καλή σχέση με τη μητέρα τους ένιωθαν μεγαλύτερη ικανοποίηση με τους συντρόφους τους και τσακώνονταν πολύ λιγότερο μαζί τους συγκριτικά με εκείνους που ως έφηβοι δεν είχαν καλή σχέση με τη μητέρα τους.

Σύλληψη 12χρονης διότι μουτζούρωσε το θρανίο της!

Από www.kerdos.gr

Oι δικηγόροι 12χρονης μαθήτριας που συνελήφθη κι οδηγήθηκε σε αστυνομικό τμήμα με χειροπέδες διότι “μουτζούρωσε το θρανίο της” ζητούν αποζημίωση 1 εκ. δολάρια.
Μια 12χρονη μαθήτρια στη Νέα Υόρκη η οποία συνελήφθη από αστυνομικούς που της
πέρασαν χειροπέδες διότι φερόταν να είχε μουτζουρώσει το θρανίο στην τάξη της
μήνυσε την αστυνομία της μεγαλούπολης των ΗΠΑ αξιώνοντας 1 εκατ. δολάρια.
Οι δικηγόροι οι οποίοι εκπροσωπούν την Αλέξα Γκονσάλες υποστηρίζουν ότι η
αστυνομία χρησιμοποίησε υπέρμετρη βία και παραβίασε τα δικαιώματά της κατά το
επεισόδιο που σημειώθηκε το Φεβρουάριο στο Junior High School 190, στη συνοικία
Κουίνς.
Η μητέρα της Γκονσάλες, Μοράιμα Καμάτσο, δήλωσε στην εφημερίδα Daily News ότι η
μαθήτρια απλώς έγραψε “αγαπώ τις φίλες μου Άμπι και Φέιθ”, με πράσινο μελάνι
που ήταν πολύ εύκολο να καθαριστεί, όταν κάποιος δάσκαλος της όρμησε και την
έσυρε στο γραφείο του γυμνασιάρχη.
Κλήθηκε η αστυνομία και οι αστυνομικοί πέρασαν χειροπέδες και συνέλαβαν την
προέφηβη. Στο αστυνομικό τμήμα όπου μεταφέρθηκε παρέμεινε δεμένη με χειροπέδες
σε ένα στύλο επί δύο ώρες, σύμφωνα με την μήνυση εναντίον της αστυνομίας και
του πολιτειακού υπουργείου Παιδείας.
Ο δήμος της Νέας Υόρκης δεν προέβη σε σχόλια. Αξιωματούχοι είχαν παραδεχθεί σε
δηλώσεις τους ότι η σύλληψη ήταν εσφαλμένη.
“Η όλη υπόθεση ήταν εφιάλτης”, δήλωσε η Καμάτσο στην Ντέιλι Νιους.

Μειώνεται η διδακτέα ύλη σε επτά μαθήματα το νέο σχολικό έτος

Από τα www.tanea.gr

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Νίκος Μάστορας
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Παρασκευή 28 Μαΐου 2010

Μαχαίρι στη διδακτέα ύλη 7 θετικών μαθημάτων που διδάσκονται από την Ε΄ Δημοτικού μέχρι τη Γ΄ Λυκείου κατά το 1/5 κατά μέσο όρο και μέχρι…
σχεδόν 65%, βάζει το υπουργείο Παιδείας από το ερχόμενο σχολικό έτος!
Oπως ανακοίνωσε η κ. Αννα Διαμαντοπούλου σε χθεσινή συνέντευξη Τύπου, έπειτα από μελέτη που έκαναν επιτροπές εργασίας αποτελούμενες από 42 πανεπιστημιακούς, σχολικούς συμβούλους και έμπειρους εκπαιδευτικούς, προέκυψε ότι η διδακτέα ύλη ιδιαίτερα των θετικών μαθημάτων ήταν υπερφορτωμένη, με πολλά δυσνόητα σημεία και παρουσίαζε αλληλεπικαλύψεις από τάξη σε τάξη.

Ετσι αποφασίστηκε ο εξορθολογισμός της για 7 θετικά μαθήματα (Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, Βιολογία, Γεωγραφία, Πληροφορική, Τεχνολογία) από την Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού μέχρι το Γυμνάσιο και το Λύκειο. Με τις προτάσεις των ειδικών επιτεύχθηκε σημαντική μείωση της ύλης των μαθημάτων. Εξαίρεση αποτελεί μόνο η ύλη της Γ΄ Λυκείου που είχε οριακές μεταβολές, τέτοιες που δεν αλλάζουν ουσιαστικά τα δεδομένα των εισαγωγικών εξετάσεων την ερχόμενη σχολική χρονιά. Είναι χαρακτηριστικά τα παραδείγματα της Τεχνολογίας, όπου η ύλη στην Α΄ Λυκείου μειώθηκε κατά 64,8%, της Χημείας κατά 41% στη Γ΄ Γυμνασίου ή της Φυσικής κατά 34% σε Β΄ και Γ΄ Γυμνασίου.

Ειδικότερα ανά μάθημα έγιναν οι ακόλουθες μειώσεις (εκφρασμένες σε αριθμό σελίδων των σχολικών βιβλίων):

Μαθηματικά (μείωση κατά μέσο όρο 16,6%) (από 30% στην Ε΄ Δημοτικού μέχρι 8% στη Γ΄ Λυκείου Κατεύθυνση)

Φυσική (κατά μέσο όρο 29,2%) (από 34% στη Γ΄ Γυμνασίου μέχρι 15% στη Β΄ Λυκείου Θετική και Τεχνολογική Κατεύθυνση)

Χημεία (κατά μέσο όρο 29,3%) (από 41% στη Γ΄ Γυμνασίου μέχρι 12,5% στη Β΄ Λυκείου)

Βιολογία (κατά μέσο όρο 16,2%) (από 12% στη Β΄ Λυκείου Γεν. Παιδείας μέχρι 19% στην Α΄ Γυμνασίου)

Γεωγραφία (κατά μέσο όρο 21%) (από 27,6% στη Β΄ Γυμνασίου μέχρι 16,8% στην Ε΄ Δημοτικού)

Πληροφορική (κατά μέσο όρο 16,5%) Τεχνολογία (κατά μέσο όρο 21,6%) Εξαντλητικός ρυθμός
Συνολικά η μέση μείωση της ύλης ανέρχεται στο 21,5% (το 1/5 της). Οπως ανέφερε η υπουργός Παιδείας, με τις περικοπές αυτές και μέχρι να γραφτούν νέα βιβλία, αντιμετωπίζεται σε μεγάλο βαθμό ο εξαντλητικός ρυθμός διδασκαλίας που εφαρμοζόταν μέχρι σήμερα με στόχο την κάλυψη μιας υπερφορτωμένης ύλης. Ο ρυθμός αυτός δεν επέτρεπε τη σε βάθος ανάλυση της σχολικής γνώσης και την ουσιαστική εμπέδωσή της. Δευτερογενές αποτέλεσμα αποτελεί ότι εφόσον ο σχολικός χρόνος δεν επαρκεί, οι μαθητές αναγκάζονται να προσφεύγουν στην επέκταση του διδακτικού χρόνου στα φροντιστήρια. Επίσης ελαφρύνεται το άγχος και η υπερβολική κούραση που χαρακτηρίζει σήμερα τη ζωή των μαθητών αλλά και συχνά των οικογενειών τους. «Δεν είναι υπερβολή να ισχυριστεί κανείς σήμερα ότι οι μαθητές είναι οι σκληρότερα εργαζόμενοι Ελληνες και ότι η οικογενειακή ζωή και γαλήνη έχει ουσιαστικά διαταραχτεί λόγω αυτής της λειτουργίας του εκπαιδευτικού μας συστήματος», είπε χαρακτηριστικά η κ. Διαμαντοπούλου και πρόσθεσε ότι ανάλογος εξορθολογισμός θα γίνει μελλοντικά και στην ύλη των υπόλοιπων μαθημάτων.
ΤΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΤΩΝ ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΩΝ
Εξαίρεση αποτελεί η ύλη της Γ΄ Λυκείου που είχε μόνο μικρές μεταβολές οι οποίες δεν αλλάζουν τα δεδομένα των εισαγωγικών εξετάσεων

Οταν ο Σόλων κόπηκε στις Πανελλαδικές

Από www.kathimerini.gr

Tου Παντελη Μπουκαλα

Τον άκουσα κάποια στιγμή στην τηλεόραση να λέει το παράπονό του και να το λέει καρτερικά, χωρίς τον τόνο του μελοδραματισμού, που συνήθως μας αποστερεί το μισό δίκιο μας έτσι ναρκισσιστικά όπως το φουσκώνει. Συνταξιούχος άνθρωπος, πλήττεται και αυτός από τα εξουθενωτικά μέτρα της σοσιαλεπώνυμης πλην καταφανώς αΔυΝαΤισμένης κυβέρνησής μας. «Μου αρέσει πολύ το θέατρο, ο κινηματογράφος και το διάβασμα. Τώρα με τις μειώσεις θ’ αναγκαστώ να τα κόψω», λέει χωρίς να πολυκοιτάζει την κάμερα. Και πείθομαι μεμιάς, ενστικτωδώς, πως δεν θα μελαγχολούσε βαθύτερα αν έλεγε ότι θα βρεθεί στην ανάγκη να περικόψει κάτι, λίγο ή πολύ, από την ημερήσια δίαιτά του. Για την απολύτως αναγκαία πολυτέλεια που νοστιμεύει και νοηματοδοτεί τον βίο μιλούσε, κατά πόδας του Βολταίρου, πικραμένος που πια θα πρέπει να «ψυχαγωγείται» αποκλειστικά από την τηλεόραση. Τρεις – τέσσερις μέρες έπειτα, όταν ακούστηκε σε ποιο θέμα εξετάστηκαν οι λυκειόπαιδες στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας την πρώτη ημέρα των Πανελλαδικών, κατάλαβα πως αν ο καλός μας γέροντας έδινε κι αυτός εξετάσεις, θα κοβόταν σίγουρα. Δεν θα περνούσε τη βάση. Οσο κι αν ζοριζόταν, τι ψευτολυρικό θα κατάφερνε να γράψει για την αυτομόρφωση και τη διά βίου μάθηση κάποιος που του τη στερεί η βίαιη και απότομη αλλαγή της συνθήκης του βίου του, αυτήν τη διά βίου μάθηση που έγινε πια και τμήμα στον αυτάρεσκο τίτλο του υπουργείου Παιδείας, λες και τα γενναιόδωρα ονόματα αρκούν για ν’ αλλάξουν τα στενεμένα πράγματα.

Αλλά και τα παιδιά, τα παιδιά μας, που κι αυτά η τηλεόραση τα ψυχαγωγεί και τα εκπαιδεύει, και τα οποία οδηγούνται κάθε χρόνο στην τελετή της βίαιης ενηλικίωσής τους με όλο και λιγότερες ψευδαισθήσεις και όλο και περισσότερο άγχος (κατακλύζονται τα κανάλια τις προεξεταστικές ημέρες από ψυχολόγους και διαιτολόγους, που δίνουν τις κοινότοπες συμβουλές τους προς σωτηρίαν, αν όχι των μαθητών, πάντως της φήμης τους και του πελατολογίου τους), τι πράγματι θα ήθελαν να γράψουν για να βρεθούν όσο πιο κοντά γίνεται στην αλήθεια τους, όσο πιο κοντά ταιριάζει στην ηλικία τους που, θεωρητικά, βρίσκεται ακόμα κάπως μακριά από την πεπολιτισμένη αυτολογοκρισία; Ο φόβος ή η υποψία ότι, αν ξεφύγουν από το «πρέπει» που τους υπαγορεύει με ετήσια κανονικότητα το ίδιο το εξεταστικό θέμα, ίσως να δουν τους βαθμούς τους να μειώνονται, δεν τους επιτρέπει να γράψουν αυθόρμητα, κριτικά, επιθετικά, να καταθέσουν ό, τι όντως αισθάνονται και πιστεύουν· αυτά που λίγους μήνες πριν ίσως είχαν κατέβει στους δρόμους απαιτητικά, πρέπει την επίσημη ώρα να στρογγυλέψουν τα αισθήματά τους, να συνετιστούν προληπτικώς και να γράψουν όσα επιθυμεί να ακούσει η ενήλικη σοβαρότητα, αιχμάλωτη της υποκρισίας της. Αλλά έτσι ακριβώς διδάσκουμε τα παιδιά, ότι, για να προκόψουν, είναι υποχρεωμένα να χρησιμοποιούν τις μεν ιδέες τους, όσες έχουν, σαν διαβατήριο που οφείλεις να το σκίσεις για να σου επιτραπεί να περάσεις στην επικράτεια της «ωριμότητας», τις δε λέξεις σαν τσόφλια, αδειασμένες από το οξύ νόημά τους· τα μαθαίνουμε δηλαδή να συμμορφώνονται έγκαιρα και να πειθαρχούν, να γερνούν πριν έρθει η ώρα τους.

Ωσπου να φτάσεις στην τρίτη λυκείου, λοιπόν, θα ’χεις ακούσει σίγουρα από κάποιον καθηγητή σου, θα ’χεις διαβάσει σε κάποιο από τα βιβλία σου ή, έστω, θα το έχεις εντοπίσει στον μπούσουλα κάποιου φροντιστηρίου, και θα φρόντισες να το αποστηθίσεις, εκείνο το αριστοτελικό για τον άνθρωπο που φύσει ορέγεται του ειδέναι. Και δεν μπορεί, γενιές και γενιές το μάθαμε, θα το έχεις μάθει και εσύ πως ο Σόλων, ένας από τους εφτά σοφούς της αρχαιότητας προς την οποία έχουμε πάντοτε στραμμένη τη ρητορική μας, κήρυττε εκείνο το «γηράσκειν αιεί πολλά διδασκόμενος» ή «γηράσκω αεί διδασκόμενος» στην παραπλήσια κοινόχρηστη (και καδραρισμένη κάποτε στα σχολεία) εκδοχή του. Και, αυτό προπάντων, δεν το κήρυττε απλώς, σαν κάποιος δάσκαλος που δίδασκε και λόγον δεν εκράτει, αλλά το ζούσε. «Ομολογουμένως εραστής της σοφίας» όπως ήταν, σύμφωνα και με τη βιογράφησή του από τον Πλούταρχο, ταξίδεψε από χώρα σε χώρα για να αποκτήσει γνώσεις και εμπειρίες και όχι για να πλουτίσει («πολυπειρίας ένεκα μάλλον και ιστορίας ή χρηματισμού πλανηθήναι τον Σόλωνα»).

Και λοιπόν; Πώς να χρησιμοποιήσεις το κήρυγμα και το παράδειγμα του Σόλωνα στην περίληψη που οφείλεις να γράψεις για να ανταποκριθείς στο οδηγητικό κείμενο που έθεσε προ των οφθαλμών σου η εξεταστική επιτροπή; Πώς να συμβιβάσεις τα ασυμβίβαστα, αυτό που όντως νιώθεις και επιθυμείς με ό, τι υποχρεούσαι να συντάξεις και να παρουσιάσεις σαν δήθεν προσωπική σου άποψη ενώ άλλο δεν είναι παρά ένα αναμάσημα όσων «σωστών» σού εμφυτεύτηκαν στο φροντιστήριο; Εσύ, στην καλή σου ώρα, που μένει καλή κι ας τη συμπιέζουν τα γονικά άγχη και τα κοινωνικά φορτώματα, θα ’θελες να ομολογήσεις ευθαρσώς την πίστη σου, έστω και δίχως να πετυχαίνεις πάντοτε τις πλουμιστές λέξεις, πως η μόρφωση, η αυτομόρφωση και η διά βίου μάθηση (εκείνη η αυτοδιδασκαλία του Κοραή, τέλος πάντων) ευτελίζονται και απαξιώνονται αν σαν στόχος τους επιβάλλεται η «χρησιμότητα»: μάθε για να πάρεις βαθμούς, μάθε για να πετύχεις καλούτσικο απολυτήριο, μάθε για να περάσει στις Πανελλαδικές… Θα ’θελες να γράψεις, να το πεις φωναχτά μήπως κι ακουστείς (μήπως σε ακούσει η υπουργός Παιδείας, λ. χ., που από δεκάδες εκθέσεις ζωγραφικής έκρινε σπουδαιότερη και ως εκ τούτου την εγκαινίασε την έκθεση ενός «επωνύμου» των Μέσων, δείχνοντας έτσι άθελά της πώς εννοεί η ίδια τη διά βίου μάθηση), ότι μέσα από την αλυσίδα των ωφελιμοθηρικών εκπτώσεων το «μαθαίνω» μεταφράζεται σε «αποστηθίζω», η παιδεία συρρικνώνεται σε καταναγκαστικό βαθμοθηρικό μηχανισμό και στο τέλος δεν σώζεται ένα κομματάκι ψυχής και πνεύματος για να τρυπώσουν σπουδαίες και τόσο δοξολογημένες έννοιες όπως η ανώφελη με τα ισχύοντα μέτρα και σταθμά όρεξη του ειδέναι, η απόλαυση της ανάγνωσης, η χαρά της αναζήτησης και της εύρεσης, η τέρψη της γνώσης. Η τέρψη για την τέρψη, ναι, τι πολυτιμότερο. Αλλά και τι πιο εκτός τόπου και χρόνου. Το απόσπασμα που δόθηκε στους μαθητές για να το συνοψίσουν, δηλαδή να το εγκολπωθούν, και ανεξάρτητα από όσες άλλες ιδέες διατυπώνει η συγγραφέας του Αλεξάνδρα Κορωναίου σε άλλες σελίδες του βιβλίου της «Εκπαιδεύοντας εκτός σχολείου», μιλάει για την ανάγκη «των νέων ανθρώπων των τεχνολογικών κοινωνιών» να «ανανεώνουν τις δεξιότητές τους» γιατί «καλούνται να αλλάξουν δύο ή τρία επαγγέλματα στην επαγγελματική πορεία τους». Και, υποθέτω, δεν θ’ αλλάξουν δουλειά και ειδικότητα σαν θηρευτές εμπειριών, για να βαθύνουν τη γνώση και την αυτογνωσία τους, αλλά εξαναγκασμένοι, επειδή αυτό επιτάσσει η «ευελιξία των εργασιακών σχέσεων» και η διαβόητη «ελευθερία της αγοράς», το πολιτισμικό σύστημα εν γένει που ανέκαθεν υπηρετεί η εκπαίδευσή μας. Ποιος Σόλων τώρα. Εκτός θέματος θα τον τσάκωναν κι αυτόν.

Μαθήματα στην Ψέριμο

Από το www.ethnos.gr

Τα μαθήματα του νυχτερινού Γυμνασίου Καλύμνου με «ον λάιν» σύνδεση θα μπορούν να παρακολουθούν από το νέο σχολικό έτος αρκετοί από τους 30 κατοίκους του νησιού. Θα ακολουθήσουν και άλλα μικρά νησιά

Με «ον λάιν» σύνδεση κάτοικοι μικρών νησιών θα επιστρέψουν στα… θρανία.
Η έναρξη ενός σημαντικού πιλοτικού προγράμματος γίνεται από την Ψέριμο, όπου με τις δυνατότητες της τεχνολογίας αρκετοί από τους περίπου 30 μόνιμους κατοίκους θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν από το νησί τους τα μαθήματα του νυχτερινού Γυμνασίου Καλύμνου.

Το παλιό σχολείο της Ψερίμου, με εγκατεστημένους τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, έτοιμους πλέον να χρησιμοποιηθούν. Δεξιά, διακρίνεται η έπαρχος Καλύμνου Χρυσούλα Συφωνιού

Κέντρο επικοινωνίας και ταυτόχρονα σχολική αίθουσα θα γίνει το δημοτικό σχολείο του μικρού νησιού, που έκλεισε πέρυσι με την αποφοίτηση της μοναδικής μαθήτριάς του, της μικρής Αννούλας, η οποία δεν μπόρεσε να μετακινηθεί στην κοντινή Κάλυμνο για να πάει στο Γυμνάσιο.

Η τελευταία δασκάλα του Δημοτικού Σχολείου της Ψερίμου άφησε ένα μήνυμα στον πίνακα του σχολείου: «Κάθε μαθητής και κάθε δάσκαλος έχει αφήσει μέσα σ’ αυτή την αίθουσα ένα κομμάτι από την ψυχή του. Τα κομμάτια αυτά φτιάχνουν γλυκιά ιστορία που ελπίζω να μην ξεχαστεί» (Τρίτη 16 Ιουνίου 2009). Η τεχνολογία μπορεί πλέον να βοηθήσει να συνεχίσει να γράφεται η «γλυκιά ιστορία» της μάθησης

Ετσι, η «απάντηση» έρχεται με την τηλεμάθηση, με ένα πιλοτικό πρόγραμμα που είναι έτοιμοι να υλοποιήσουν η Νομαρχία Δωδεκανήσων και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου.

«Εχουμε εγκαταστήσει όλο τον αναγκαίο εξοπλισμό στο σχολείο και αυτές τις μέρες αντιμετωπίστηκαν και τα τελευταία τεχνικά θέματα για να λειτουργήσει γραμμή Ιντερνετ, ώστε πλέον να είμαστε σε όλα έτοιμοι», λέει στο «Εθνος» η έπαρχος Καλύμνου Χρυσούλα Συφωνιού, προσθέτοντας ότι το πρόγραμμα θα επεκταθεί ακολούθως και σε άλλα μικρά νησιά, όπως το Αγαθονήσι, η Τέλενδος, οι Λειψοί κ.ά., με τη «σύνδεσή» τους με διάφορα σχολεία.

Η υλοποίηση του προγράμματος στην Ψέριμο, που έχει έκταση μόλις 14,8 τετραγωνικά χιλιόμετρα, και βρίσκεται νοτιοανατολικά της Καλύμνου, θα γίνει με τη φροντίδα του Πανεπιστημίου Αιγαίου, αφού όμως ανάψει το «πράσινο φως» και το υπουργείο Παιδείας.

«Εφόσον, όπως αναμένουμε, το υπουργείο δώσει την άδεια για την «από απόσταση διδασκαλία» και ακολούθως τη δυνατότητα σε όσους παρακολουθήσουν να δώσουν εξετάσεις στο Γυμνάσιο, όπου θα παρακολουθούν μαθήματα, όπως στη συγκεκριμένη περίπτωση το νυχτερινό Γυμνάσιο Καλύμνου, θα είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς», λέει στο «Εθνος» ο κ. Κώστας Τσολακίδης, ηλεκτρονικός- μηχανικός, επίκουρος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Με την τοποθέτηση στο παλιό σχολείο της Ψερίμου, όλου του αναγκαίου εξοπλισμού, που αποτελείται από ηλεκτρονικούς υπολογιστές, εκτυπωτές, κάμερες, φυσικά τη γραμμή Ιντερνετ κ.ά., ο κ. Τσολακίδης και συνεργάτες του πηγαίνουν στο νησί για να ξεκινήσει η προετοιμασία για την έναρξη των μαθημάτων…

Ενδιαφέρον
«Αυτοί που ενδιαφέρονται να παρακολουθήσουν δεν είναι μόνο μικρά παιδιά. Πάντως, το πρώτο που θα γίνει είναι να ξεκινήσει η εκπαίδευση στη βασική χρήση των υπολογιστών, του Ιντερνετ κ.ο.κ..

Με δύο λόγια, πρώτα θα γίνει εκπαίδευση στην πληροφορική και ακολούθως θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μαθήματα στο Γυμνάσιο», λέει ο κ. Τσολακίδης, για να προσθέσει ότι «εάν τελικά δεν πετύχουμε να παρακολουθήσουν τα σχολικά μαθήματα θα έχουν γίνει όλοι ειδικοί στην πληροφορική».

Οπως εξηγεί ο ίδιος, για να ξεκινήσουν τα μαθήματα θα υπάρξει συνεργασία και με τους εκπαιδευτικούς του νυχτερινού Γυμνασίου Καλύμνου, όπου οι μαθητές θα πρέπει να δίνουν στο τέλος του χρόνου τις προαγωγικές εξετάσεις.

Στόχος παραμένει το σχολικό κουδούνι να χτυπήσει τον Σεπτέμβριο και στην Ψέριμο.

Εστω και με τη βοήθεια του Διαδικτύου…

Σταύρος Μαλαγκονιάρης

Το «άσπρο… μαύρο» γίνεται στα σχολικά εγχειρίδια του Τέξας

ΤΟ ΒΗΜΑ – The Independent

Τριγωνικό εμπόριο» αποκαλείται το… δουλεμπόριο
GUY ADAMS | Παρασκευή 21 Μαΐου 2010 [ 18:02 ]

Δεν υπήρξε δουλεμπόριο, αλλά… «τριγωνικό εμπόριο στον Ατλαντικό». Ο καπιταλισμός μετονομάζεται σε «σύστημα ελεύθερης επιχειρηματικότητας». Και ούτε να σας περάσει από το μυαλό η θεωρία της εξέλιξης: τα παιδιά θα διδάσκονται ότι ο Θεός δημιούργησε τη Γη. Μπορεί να ακούγεται σαν κωμωδία, αλλά στην πραγματικότητα είναι οι βασικοί κανόνες επάνω στους οποίους οι δάσκαλοι θα βασίζουν στο εξής τη διδασκαλία στη δεύτερη μεγαλύτερη Πολιτεία των Ηνωμένων Πολιτειών.

Επειτα από έντονες συζητήσεις που διήρκεσαν μήνες, το 15μελές σχολικό συμβούλιο του Τέξας ενέκρινε περισσότερες από 100 σελίδες νέων κανονισμών για τη διδασκαλία της Ιστορίας στην Πολιτεία. Οι αλλαγές καλύπτουν τα πάντα, από την εποχή του Ψυχρού Πολέμου ως την «ορθή» ερμηνεία του αμερικανικού Συντάγματος. Ορίζουν, π.χ., ότι ο Ρεπουμπλικανός πρόεδρος Ρόναλντ Ρίγκαν θα πρέπει να συμπεριληφθεί στη λίστα με τους «πιο σπουδαίους Αμερικανούς όλων των εποχών».

Παράλληλα, η κάντρι μουσική, προσφιλής στον Νότο, θεωρείται σημαντικό πολιτιστικό ρεύμα, αλλά όχι και το χιπ-χοπ. Οι ομιλίες του Τζέφερσον Ντέιβις, προέδρου της συνομοσπονδίας του Νότου και υπέρμαχου της δουλείας, θα διδάσκονται μαζί με εκείνες του Αβραάμ Λίνκολν.

Το νέο σχολικό πρόγραμμα μετονομάζει τον αμερικανικό «ιμπεριαλισμό» σε «επεκτατισμό» και υποχρεώνει τους δασκάλους που διδάσκουν μεταπολεμική Ιστορία να λένε στους μαθητές ότι οι περιβόητες αντικομμουνιστικές διώξεις του γερουσιαστή Τζόζεφ Μακ Κάρθι τη δεκαετία του 1950 ίσως ήταν δικαιολογημένες.

Παλαιότερα οι μαθητές διάβαζαν για «το εμπόριο των σκλάβων από την Αφρική και την εξάπλωση της δουλείας». Στην ανανεωμένη έκδοση του σχολικού βιβλίου η λέξη «δουλεμπόριο» αντικαθίσταται από τη φράση «τριγωνικό εμπόριο στον Ατλαντικό».

Το 15μελές εκλεγμένο σχολικό συμβούλιο αποτελείται από οδοντιάτρους, νοικοκυρές και άλλους μη ειδικούς, χωρίς καμία εμπειρία στη διδασκαλία. Οι 10 Ρεπουμπλικανοί της επιτροπής υποστήριξαν με πάθος τις αλλαγές, σε αντίθεση με τους πέντε Δημοκρατικούς.

Με σχεδόν πέντε εκατομμύρια μαθητές, το Τέξας είναι η μεγαλύτερη αγορά σχολικών εγχειριδίων στη χώρα.

Επίσης, είναι μία από τις ελάχιστες Πολιτείες όπου επιτρέπεται στο σχολικό συμβούλιο να ξαναγράφει και όχι απλώς να εγκρίνει τη διδακτέα ύλη. Τα τελευταία χρόνια οι ετήσιες συγκεντρώσεις του σχολικού συμβουλίου _ τα μέλη του εξετάζουν διαφορετικά θέματα κάθε χρόνο _ έχουν καταντήσει ένα θορυβώδες τσίρκο, αφού δεξιοί και αριστεροί λομπίστες προσπαθούν να επηρεάσουν, ο καθένας με τον τρόπο του, τη συντηρητική επιτροπή. Στη συνάντηση της περασμένης εβδομάδας κατέθεσαν 206 άτομα.

Μεταξύ των επικριτών ήταν ο Ροντ Πέιτζ, ο πρώτος αφροαμερικανός υπουργός Παιδείας στην κυβέρνηση Μπους. «Στο Τέξας επιτρέπουμε στο εκκρεμές να πηγαίνει μπροστά και πίσω. Αυτή η ταλάντευση πρέπει να γίνει μικρότερη και να αφήσουμε την Ιστορία να μιλήσει από μόνη της» είπε.

Διαβάστε περισσότερα: http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=2&artid=333112&dt=21/05/2010#ixzz0oaiKP4N7

Πτυχία για κορνίζες

Από τα www.tanea.gr

Της Βούλας Κεχαγιά
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Τρίτη 18 Μαΐου 2010

ΟΤΑΝ ΚΑΝΕΙΣ µία επένδυση προσ δοκάς, σε βάθος χρόνου, να απο δώσει κέρδη. Ακόµη και οι έλληνες µεγαλοεπιχειρηµατίες της διασπο ράς (µε κάποιους εξ αυτών συνα ντήθηκε χθες ο Πρωθυπουργός στο πλαίσιο της προσπάθειας της κυ βέρνησης για εξεύρεση υποψήφιων επενδυτών) εµφανίζονται δύσπιστοι να επενδύσουν τα λεφτά τους στη µητέρα – πατρίδα.

Οταν κάνεις µία επένδυση πρέπει να γνωρίζεις καλά και ποιος είναι ο στόχος σου. Αυτές τις ηµέρες δεκά δες χιλιάδες ελληνικές οικογένειες περιµένουν την απόδοση µιας επέν δυσης πολλών χρόνων. Και δεν είναι άλλη από την επιτυχία των παι διών τους να εισαχθούν στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ. Ουσιαστικά, οι οικογένειες περιµένουν να εισπράξουν τα οφέλη από τα χρή µατα που διέθε ταν επί πολλά χρό νια για µία θέση στο Πανεπιστήµιο.

Κατανοητό.

Εκατοντάδες ώρες έχουν ξοδευτεί στην παρακολούθηση φροντιστηρίων, χιλιάδες ευρώ έχουν διατεθεί για την ενίσχυση των υποψηφίων, δεκάδες ξενύχτια έχουν γίνει για την επανάληψη της επανάληψης. Παλαιότερα αυτός ο οικογενειακός στόχος ίσως και να είχε κάποια βα ρύτητα. Κοινωνική. Το να έχει κά ποιος πτυχίο γιατρού, νοµικού ή µηχανικού ίσως και να αποτελούσε µία καλή µετοχή στο κοινωνικό χρηµα τιστήριο. Σήµερα όµως τα πράγµα τα έχουν αλλάξει. Και ενδεχοµένως ο στόχος να χρειάζεται ανακαθο ρισµό. Ενας καλός κοµπιουτεράς, για παράδειγµα, που δεν έχει πτυχίο είναι περιζήτητος σε αντίθεση µε έναν άριστο γιατρό που ξοδεύει µία δεκαετία µόνο για να ολοκληρώσει τον κύκλο των υποχρεώσεών του προτού διοριστεί σε ένα νοσοκοµείο. Τα ελληνικά πανεπιστή µια – µε ελάχιστες φωτεινές εξαιρέσεις -, απαξιωµένα, προσφέρουν περιορισµένου επιπέδου γνώσεις.

Και οι νέοι που αποφοιτούν από αυτά βγαίνουν στην αγορά µε προο πτική να έρθουν αντιµέτωποι µε την ανεργία, µε ένα αβέβαιο µέλλον. Καθηµερινά µαθαίνουµε ότι χιλιάδες νέοι αναζητούν επαγγελµατικό καταφύγιο στο εξωτερικό αδυνατώντας να βρουν στην Ελλάδα εργασία. Ακόµη όσοι πτυχιούχοι βρίσκουν δουλειά, αυτή είναι κατώτερη των προσόντων τους και η αµοιβή τους τόσο περιορισµένη ώστε δεν επαρκεί για να ζήσουν άνετα.

Το πρόβληµα ξεκινάει από τον τρόπο µε τον οποίο το ίδιο το κράτος δίνει τις κατευθύνσεις στους µαθητές από τις πρώτες τάξεις του Γυµνασίου. Το κράτος θα πρέπει να αποφασίσει εάν επιθυµεί στρατιές πτυχιούχων ανέργων και οι οικογένειες εάν επιθυµούν κορνιζαρισµέ α πτυχία στα παιδικά δωµάτια που δεν έχουν αδειάσε.

Σπουδές στα χρόνια του ΔΝΤ

Από www.enet.gr

Της ΜΑΡΙΑΣ ΠΑΠΟΥΤΣΑΚΗ

Η οικονομική κρίση και τα νέα σκληρά μέτρα αναμένεται να επιφέρουν δραματικές αλλαγές στον πίνακα των προτιμήσεων και των επιλογών των υποψηφίων στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις, που άρχισαν την περασμένη Παρασκευή.
Αμέσως μετά έρχεται η μεγάλη στιγμή της επιλογής τμημάτων ή σχολών. Μια απόφαση που καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την υπόλοιπη ζωή ενός νέου ανθρώπου.
Όπως προκύπτει από το νέο σύστημα διορισμού των εκπαιδευτικών, όλοι προβλέπουν «πάγωμα» όλων των καθηγητικών επαγγελμάτων. Μόνον οι δάσκαλοι θα εξακολουθήσουν για ένα χρονικό διάστημα ακόμη να έχουν κάποιες ελπίδες επαγγελματικής αποκατάστασης, δεδομένου ότι αναμένεται σ’ αυτόν τον κλάδο και μεγάλο κύμα συνταξιοδοτήσεων τα επόμενα χρόνια.
Οι «σίγουρες» σχολές
Όπως επισημαίνουν οι εκπαιδευτικοί, δύο κατηγορίες σπουδών θα εξακολουθήσουν να παρέχουν «μίνιμουμ» επαγγελματική ασφάλεια. Πρόκειται για τις στρατιωτικές σχολές και τις σχολές της αστυνομίας των οποίων οι απόφοιτοι προσλαμβάνονται κατ’ ευθείαν, χωρίς να απαιτείται διαγωνισμός του ΑΣΕΠ.
Ποια είναι όμως τα επαγγέλματα που φαίνεται ακόμη και σήμερα να έχουν προσδοκίες για επαγγελματική αποκατάσταση;
Σύμφωνα με τον καθηγητή φυσικής Γιώργο Χατζητέγα, και στο μέλλον θα εξακολουθήσει η αγορά να αναζητεί λογιστές, φοροτεχνικούς και οικονομικούς συμβούλους.
Ενα «έξυπνο» επάγγελμα που δεν είναι γνωστό στους πολλούς είναι η Διοίκηση Εφοδιαστικής Αλυσίδας. Πρόκειται για την κατάρτιση υπευθύνων μεγάλων αποθηκών προϊόντων που διοχετεύονται στην αγορά. Στην εποχή μας ένα μεγάλο μέρος των προϊόντων τυποποιείται και διακινείται με βάση την ημερομηνία παραγωγής και λήξεως. Η διοίκηση τέτοιων αποθηκών είναι το αντικείμενο των σπουδών στα τμήματα των ΤΕΙ στη Θήβα, στα Γρεβενά και στην Κατερίνη. Θεωρείται ότι οι απόφοιτοί τους έχουν απόλυτη απορροφητικότητα από την αγορά.
Μεγάλη ζήτηση θα εξακολουθήσουν να έχουν και στο μέλλον οι νέες τεχνολογίες. Ο Γ. Χατζητέγας επισημαίνει: «Το “κανάλι” του Internet θα είναι πλέον ο χώρος της νέας εποχής της οικονομίας. Εκεί ήδη έχουν αρχίσει να αναπτύσσονται επιχειρήσεις μικρών επενδύσεων και αναλογικά μεγαλύτερων αποδόσεων. Στις υπηρεσίες του Διαδικτύου γίνεται κοσμογονία. Διακινούνται πλέον τα αγαθά, οι πληροφορίες, οι υπηρεσίες κ.λπ. Στην Αγγλία για παράδειγμα είναι διαδεδομένα τα διαδικτυακά φροντιστήρια, τα οποία στην πλειονότητά τους χρησιμοποιούν αλλοδαπούς εκπαιδευτικούς, που κοστίζουν φθηνότερα, όπως για παράδειγμα στα μαθηματικά απασχολούνται σχεδόν αποκλειστικά Πακιστανοί ή Ινδοί , ενώ η τεχνική-υπαλληλική υποστήριξη του φροντιστηρίου παρέχεται μέσω Ινδιών, αφού για παράδειγμα μια γραμματέας στο Νέο Δελχί κοστίζει ελάχιστα σε σχέση με το Λονδίνο. Από την άλλη πλευρά, ο χρήστης αυτής της υπηρεσίας μπορεί να έχει στη διάθεσή του, όλο το εικοσιτετράωρο, με μόλις 50 λίρες τον μήνα, έναν καθηγητή και όλη την υποστήριξη ενός ολόκληρου φροντιστηρίου, που θα ασχολείται προσωπικά με τον χρήστη».
Στην Ελλάδα η επιλογή επαγγέλματος μέσω του Διαδικτύου έχει ένα ακόμη κίνητρο: μέχρι τώρα δεν υπάρχει επιβολή φορολογίας όπως συμβαίνει με τις άλλες επιχειρήσεις.
Ομως, νέες επιστήμες έρχονται συνεχώς στο προσκήνιο. Μία από αυτές είναι η «γενωμική», που όπως λένε οι καθηγητές θα είναι μια από τις επιστήμες του μέλλοντος, αφού συνδυάζει τη γενετική, τη βιοπληροφορική και τη ρομποτική. Ενας υποψήφιος στην Ελλάδα θα μπορεί να επιλέξει για παράδειγμα τη βιολογία και στη συνέχεια να προχωρήσει στην εξειδίκευσή του.
«Τα μαθηματικά», λέει ο Γ. Χατζητέγας, «θα εξακολουθήσουν να είναι “αθάνατη” επιστήμη. Σε οδηγούν παντού εκτός από την εκπαίδευση και τη διδασκαλία. Η δυνατότητά τους, για παράδειγμα, να σε οδηγήσουν στη στατιστική είναι ενδιαφέρουσα, αφού στο μέλλον αυτοί οι επιστήμονες θα στελεχώσουν τους τομείς της υγείας, του εμπορίου και των τραπεζών. Από τα μαθηματικά μπορεί κάποιος να οδηγηθεί στην αναλογιστική επιστήμη• σ’ αυτούς δηλαδή που σπουδάζουν για να μάθουν να σχεδιάζουν για παράδειγμα ασφαλιστικά προγράμματα είτε για πρόσωπα είτε ακόμη και για λογαριασμό του κράτους».
Μεγάλο ενδιαφέρον εξακολουθούν να έχουν όλα τα προγράμματα σπουδών που έχουν σχέση με την ενέργεια, όχι όμως στο επίπεδο της πράσινης ανάπτυξης που κοστίζει, όπως λένε οι εκπαιδευτικοί, αλλά της εξειδίκευσης στα προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας.
Την ίδια κατηγορία ενδιαφέροντος αφορούν και οι σπουδές γύρω από τη διαχείριση υδάτων και απορριμμάτων, ενώ σταθερό μέλλον φαίνεται να έχουν όσοι σπουδάζουν ξένες γλώσσες και ιδιαίτερα τις λιγότερο διαδεδομένες, όπως είναι τα ιαπωνικά, τα κινεζικά αλλά και, τα τελευταία χρόνια, τα ισπανικά. Ζήτηση θα εξακολουθήσουν να έχουν και τα επόμενα χρόνια οι νοσηλευτές.
Νέες ειδικότητες
Οι περιζήτητες σήμερα ιατρικές σχολές, αν και δεν φαίνεται να υποχωρούν στις προτιμήσεις των υποψηφίων, ωστόσο το επαγγελματικό μέλλον βρίσκεται στις ειδικότητες. Μια έρευνα στη Βρετανία για τα είκοσι επαγγέλματα του μέλλοντος στις δύο πρώτες θέσεις «φιγουράρουν» οι σπουδές για κατασκευή μελών ανθρώπινου σώματος από ζωντανά ανθρώπινα μέλη και η νανοϊατρική. Δηλαδή σπουδές για τη δημιουργία ατομικών συσκευών και θεραπειών που θα φέρουν αλλαγές στην προσωπική περίθαλψη.
Πολύ υψηλά στον κατάλογο βρίσκονται οι χειρουργοί αύξησης της μνήμης, που θα επεμβαίνουν στον εγκέφαλο «προσθέτοντας» επιπλέον μνήμη στους ανθρώπους που είναι υπερβολικά εκτεθειμένοι στην πληροφορία, ενώ δημοφιλές θα θεωρείται το επάγγελμα των διαχειριστών ηλικιωμένων. Πρόκειται για εκείνους που θα διαχειρίζονται την υγεία και τις ανάγκες των μεγαλύτερων σε ηλικία ανθρώπων, μέσα από νέες θεραπείες και μεθόδους.
Στην Ελλάδα, όλοι οι εκπαιδευτικοί που ειδικεύονται στον επαγγελματικό προσανατολισμό θεωρούν ότι μόλις τώρα άρχισε να πεθαίνει το όνειρο της κάθε ελληνικής οικογένειας για αποκατάσταση των παιδιών της στις υπηρεσίες του δημόσιου τομέα.
Υπολογίζουν μάλιστα ότι, σύντομα, μόλις ένας στους είκοσι θα αποκαθίσταται σε κάποια δημόσια υπηρεσία. Συγχρόνως, προβλέπουν ότι θα υπάρξει μεγάλο μεταναστευτικό κύμα νέων κυρίως όμως πτυχιούχων που θα βγαίνει έξω από την Ελλάδα για να κάνει μεταπτυχιακές σπουδές και ένα μεγάλο μέρος απ’ αυτούς θα βρίσκει εκεί την επαγγελματική του αποκατάσταση.

Ποιος νοιάζεται για τη λογοτεχνία;

Από www.tanea.gr

Γράφει ο Δημοσθένης Κούρτοβικ

Δεν έχω προσωπική πείρα από τον τρόπο διδασκαλίας της λογοτεχνίας στη Μέση Εκπαίδευση. Ελπίζω- και θα το θεωρήσω δεδομένο στα όσα θα πω πιο κάτω- ότι οι διδάσκοντες είναι κάπως επαρκέστεροι από τη νεαρή φιλόλογο η οποία, όταν διάβασε, κατά προτροπή φίλου μου εκπαιδευτικού και γνωστού συγγραφέα, μια κριτική μου που περιείχε μια αναφορά στον Ραμπελαί, ρώτησε ποιος ήταν αυτός ο Ραμπελές, νομίζοντας πως επρόκειτο για ΄Ελληνα συγγραφέα του 19ου αιώνα.

Προϋπέθεσα, λοιπόν, με γενναιοφροσύνη που πιστεύω πως δεν θα μου αμφισβητηθεί, ότι οι φιλόλογοι που διδάσκουν λογοτεχνία στα σχολεία είναι επαρκείς, επαρκέστατοι, και πολλοί από αυτούς μάλιστα είναι ρέκτες. Επίσης, προϋπέθεσα ότι μια μερίδα, έστω, από τους μαθητές τους έχουν, αν όχι άμεσο ενδιαφέρον, τουλάχιστον μια κάποια περιέργεια γι΄ αυτό το μάθημα. Και με αυτές τις παραδοχές ξεφύλλισα τα σχολικά βιβλία λογοτεχνίας, προσπαθώντας να καταλάβω τι ερεθίσματα δίνουν σε διδασκόμενους και διδάσκοντες. Το συμπέρασμά μου ήταν ότι τα βιβλία αυτά είναι ό, τι πρέπει για να γιατρευτούν οι δάσκαλοι από το τυχόν πάθος τους για τη λογοτεχνία και να πειστούν τα παιδιά ότι δεν αξίζει να της αφιερώσουν ούτε το ένα χιλιοστό του χρόνου που τους απορροφά το play station.

Tο πρώτο πράγμα που μου έκανε εντύπωση σ΄ αυτά τα βιβλία ήταν το πλήθος των λογοτεχνών που συνωστίζονται στις σελίδες τους και που η καταγραφή τους θυμίζει (ή μήπως είναι;) επετηρίδα. Στο βιβλίο της Γ΄ Γενικού Λυκείου μέτρησα 52 ποιητές και 35 πεζογράφους, που αντιπροσωπεύονται με ποιήματα ή αποσπάσματα από τα πεζά τους. Αριθμός υπεραρκετός για να ιδρυθεί λογοτεχνικό σωματείο και να ζητήσει κρατική επιχορήγηση. Περιττό να σημειώσω ότι οι περισσότεροι από αυτούς τους λογοτέχνες είναι ελάσσονες ή και κάτι λιγότερο. Αλλά το χειρότερο είναι ότι ο τρόπος με τον οποίο περιγράφεται το έργο τους δεν σ΄ αφήνει να καταλάβεις σε τι διαφοροποιούνται μεταξύ τους, ποιο είναι το ιδιαίτερο στίγμα του καθενός. Δικαιολογημένα, ένας μαθητής θα μπορούσε να πει στον καθηγητή του κάτι σαν αυτό: «Ωραία, καταλάβαμε τι είναι η ποίηση της ήττας, γιατί πρέπει τώρα να διαβάσουμε και τους είκοσι εκπροσώπους της;» Φυσικά, κανένας δάσκαλος δεν μπορεί να διεξέλθει όλη αυτή την ύλη στη διάρκεια μιας σχολικής χρονιάς. Και, απ΄ όσο ξέρω, λίγοι μπαίνουν στον κόπο της επιλογής. Οι περισσότεροι ακολουθούν τη ληξιαρχικής λογικής σειρά του βιβλίου. Οπότε, μάλλον δεν προλαβαίνουν να πάνε ένα βήμα πιο πέρα από την ποίηση της ήττας. Ακόμα και όταν γίνεται επιλογή, περιορίζεται συνήθως στα «σίγουρα» ονόματα (Σεφέρης, Ρίτσος, Ελύτης…) και, ως επακόλουθο, σε στερεότυπες προσεγγίσεις.

Αλλά εκεί που η λογοτεχνία δεινοπαθεί για τα καλά, εκεί που κυριολεκτικά διαμελίζεται, είναι στις οδηγίες για την «κατανόηση του κειμένου», όπως είναι ο γενικός τίτλος που δίνεται με μετριοφροσύνη σ΄ αυτές τις ενότητες. Μπορεί να μην υπάρχουν πια τα αλήστου μνήμης «καλολογικά στοιχεία» της δικής μου εποχής, σύμφωνα με τα οποία η λογοτεχνικότητα ενός κειμένου δεν ήταν παρά ζήτημα γλωσσικής γαρνιτούρας. Μπορεί να έχουν αντικατασταθεί από αναλυτικές κατηγοριοποιήσεις που έχουν ένα λούστρο φιλολογικής εμβρίθειας και λεπτολογίας. Το αποτέλεσμα όμως παραμένει ουσιαστικά το ίδιο, αν δεν είναι μάλιστα ακόμα πιο αντιπαιδαγωγικό. Το λογοτεχνικό έργο παύει να είναι μια οργανική ενότητα, που τα μέλη της και οι αρμοί της συνεργάζονται για να παραγάγουν νόημα, και αντί γι΄ αυτό ορίζεται ως άθροισμα μιας σειράς τεχνικών χαρακτηριστικών (διάρθρωση, γλώσσα και ύφος, αφηγηματικά στοιχεία, πρόσωπα και χαρακτήρες), που μπορούν να ιδωθούν το καθένα χωριστά από τα άλλα και από το σύνολο. Αν οι αναλύσεις που επιγράφονται «κατανόηση του κειμένου» ήταν λογοτεχνικές κριτικές, θα λέγαμε ότι είναι ανιαρές, στεγνές, χωρίς φαντασία και πρωτοτυπία, χωρίς ορίζοντα, αλλά τέλος πάντων επιμελείς. Επειδή όμως δεν είναι λογοτεχνικές κριτικές και δεν διαβάζονται από αναγνώστες με ειδικό ενδιαφέρον για τη λογοτεχνία, δύσκολα αποφεύγουμε να τις χαρακτηρίσουμε τραγικές. Το μόνο που καταφέρνουν είναι να σκοτώσουν την όποια διάθεση του μαθητή να διαβάσει από μόνος του λογοτεχνία, την όποια επιθυμία του ν΄ αναζητήσει στα λογοτεχνικά έργα κάτι που να συντονίζεται με τις δικές του αγωνίες, που να του μιλάει κατευθείαν στην ψυχή.

Tο κορυφαίο, το αφετηριακό λάθος της (αντι)παιδαγωγικής αντίληψης που διαπνέει τα σχολικά βιβλία λογοτεχνίας είναι ότι τα λογοτεχνικά κείμενα που συστήνονται στους μαθητές παρουσιάζονται σαν να έχουν μια εγγενή αξία, την οποία αυτοί οφείλουν ν΄ αναγνωρίσουν. Την ίδια τη λογοτεχνία τα παιδιά καλούνται να την αντιμετωπίσουν ως κάτι αυτονόητα σημαντικό, άσχετα με το πόσο τα αγγίζει ή τα αφορά. Με τον τρόπο αυτό ενεργοποιούνται τα αντανακλαστικά αντίστασης του νεαρού ατόμου εναντίον αξιακών κωδίκων που αισθάνεται πως του επιβάλλονται εκ των άνω, από το «σύστημα».

Η σωστή μέθοδος θα ήταν η αντίθετη από αυτή που εφαρμόζεται. Αντί να προσπαθεί να φέρει τον μαθητή κοντά στη λογοτεχνία, θα προσπαθούσε να φέρει τη λογοτεχνία κοντά στον μαθητή. Για να γίνει όμως αυτό, ο διδάσκων πρέπει να διαγνώσει και να κατανοήσει τις ευαισθησίες του ακροατηρίου του. Ξέρω καλά ποια είναι η τρέχουσα αντίληψη για τις ευαισθησίες των σημερινών εφήβων. Ξέρω καλά ότι θεωρούνται συρρικνωμένες και μ΄ ευτελείς προσανατολισμούς, τόσο που να δίνουν λαβή να γίνεται λόγος για αναισθησίες μάλλον παρά για ευαισθησίες. Κουβαλάω αρκετά χρόνια στην πλάτη του ώστε να μπορώ να δω σε όλα αυτά απλώς την επανάληψη των τυπικών μεμψίμοιρων αιτιάσεων που απευθύνει κάθε παλιότερη γενιά, με δρομολογημένες ιδέες και τρόπο ζωής, στην επόμενή της, την ακόμα ατακτοποίητη. Η ευαισθησία του έφηβου είναι αδιαμόρφωτη, αλλά και πολυδύναμη. Στο χέρι του παιδαγωγού είναι να τη διαπλάσει, αναγνωρίζοντας όμως και σεβόμενος τις εσώτερες ανάγκες που την κινούν.

Για τη διδασκαλία της λογοτεχνίας ισχύει στο πολλαπλάσιο αυτό που έχει πει, σε άλλα συμφραζόμενα, ένας κριτικός με το ανάστημα του Τέρρυ ΄Ηγκλετον: κάθε συζήτηση περί λογοτεχνίας παύει να είναι ενδιαφέρουσα, αν δεν μετακινηθεί γρήγορα έξω από το πεδίο της λογοτεχνίας. Ειδικά για τον νέο άνθρωπο η λογοτεχνία δεν μπορεί να είναι η βάση εκτόξευσης των υπαρξιακών αναζητήσεών του, αλλά ένας διαστημικός σταθμός για την προώθησή τους σ΄ εξώτερες σφαίρες.

Ποιος νοιάζεται τελικά για τη λογοτεχνία; Είναι ένα ερώτημα που κρύβει μέσα του ένα άλλο: ποιος ο λόγος να νοιαζόμαστε για τη λογοτεχνία; Αν η απάντηση δεν μπορεί να προχωρήσει σε κάτι πέρα από την αισθητική απόλαυση και ανάταση, ας πάψουμε να βαυκαλιζόμαστε ότι μπορούμε να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον των μαθητών για τη λογοτεχνία. Αν έχουμε βρει πιο έξυπνες απαντήσεις, ας ξεκινήσουμε από κάτι ανορθόδοξο: ας ζητήσουμε από τα παιδιά να μιλήσουν για βιβλία ή οποιουδήποτε άλλου είδους κείμενα που διάβασαν με δική τους πρωτοβουλία και τους άρεσαν, και ας ανοίξουμε έπειτα συζήτηση γύρω από αυτά, όσο και αν μας σοκάρισαν οι επιλογές, προσπαθώντας να εντοπίσουμε τους ψυχικούς εκείνους υποδοχείς που θα μπορούσαν να δεξιωθούν μια πιο απαιτητική λογοτεχνία.

Εγώ ο ίδιος δοκίμασα ένα τέτοιο σοκ- θεραπευτικό σοκ, θα έλεγα- το περασμένο φθινόπωρο, όταν παρουσίασα το τελευταίο μυθιστόρημά μου σ΄ ένα νυχτερινό λύκειο του Περιστερίου και μια μαθήτρια μού είπε ευθέως: «Διάβασα το βιβλίο σας δύο φορές και δεν κατάλαβα τίποτα». ΄Ηταν η μόνη αντίδραση για την οποία δεν ήμουν προετοιμασμένος. Κακώς. Γιατί υπέπεσα κι εγώ στο τυπικό λάθος του διανοούμενου, κι ας είχα επίγνωσή του και νόμιζα ότι ήξερα πώς να το αποφεύγω: προϋπέθεσα κατά την εισήγησή μου περισσότερα απ΄ όσα επιτρέπεται να προϋποθέτουμε, όταν προσπαθούμε να επικοινωνήσουμε έξω από τα όρια του κύκλου ή της κάστας μας. Η σωστή απάντηση στην παρατήρηση της μαθήτριας, απάντηση που δυστυχώς δεν μπορούσε να δοθεί στο πλαίσιο μιας τέτοιας εκδήλωσης, θα ήταν: Δεν πειράζει που δεν κατάλαβες τίποτα, ξέχασέ το κι έλα να μιλήσουμε για πράγματα που καταλαβαίνεις και σ΄ ενδιαφέρουν, και θα δεις ότι θα καταλήξουμε στο βιβλίο μου (το τελευταίο, φυσικά, θα το έλεγα μόνο μέσα μου!).

Αυτό όμως θα ήταν η αρχή ενός μαθήματος, σωστότερα ενός κύκλου μαθημάτων, για τη λογοτεχνία.


Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων