«

»

Ιαν 23

Παιδαγωγική αξιοποίηση του wiki από τους εκπαιδευτικούς

Πριν γίνει από τη σύντομη περιγραφή των δυνατοτήτων που παρέχει το wiki στους εκπαιδευτικούς, κρίνεται σκόπιμο να γίνει μια σύντομη παρουσίαση του τι ακριβ΄ψς είναι το wiki.

Ένα Wiki είναι συνήθως μία ιστοσελίδα που επιτρέπει στους χρήστες της να προσθέσουν, να αφαιρέσουν, ή να επεξεργαστούν το περιεχόμενό της, πολύ γρήγορα και εύκολα, χωρίς να έχουν κάνει υποχρεωτικά εγγραφή. Έτσι, διευκολύνεται η συνεργασία πολλών ατόμων για τη συγγραφή ενός έργου. Ο όρος Wiki όμως, μπορεί να αναφέρεται και στο λογισμικό που χρησιμοποιείται για να κατασκευαστούν Wiki σελίδες.

Αυτό που στην ουσία κάνει ένα σύστημα wiki είναι να απλοποιεί τη διαδικασία δημιουργίας σελίδων HTML και να καταγράφει κάθε μεμονωμένη αλλαγή που εμφανίζεται κατά τη διάρκεια του χρόνου, έτσι ώστε σε οποιαδήποτε στιγμή μια σελίδα να μπορεί να επανέλθει σε κάποια από τις προηγούμενες καταστάσεις της. Πολλές φορές το wiki περιλαμβάνει εργαλεία που επιτρέπουν στους χρήστες να παρακολουθούν την κατάστασή του. Μπορεί ακόμη να παρέχει στους χρήστες κάποιο χώρο για να συζητούν διάφορα θέματα όπως για παράδειγμα το περιεχόμενο που προστίθεται στο site.

Τα περισσότερα wikis επιτρέπουν την πρόσβαση των χρηστών χωρίς κανέναν απολύτως περιορισμό. Έτσι όλοι έχουν το δικαίωμα να συμβάλουν στη συγγραφή του περιεχομένου της ιστοσελίδας χωρίς να υποβληθούν σε διαδικασία «εγγραφής» όπως συνήθως επιβάλλεται σε σελίδες συζητήσεων π.χ. στα περισσότερα forum. Αυτό σημαίνει ότι σε πολλές περιπτώσεις δεν είναι δυνατό να ελεγχθεί η εγκυρότητα των πληροφοριών των wiki σελίδων.

Η λέξη Wiki ερμηνεύεται μερικές φορές ως ακρώνυμο για το «What I know is» δηλαδή «Αυτό που εγώ ξέρω είναι». Είναι μια χαρακτηριστική φράση για τον τρόπο λειτουργίας του Wiki: ο κάθε χρήστης που συμμετέχει στη συγγραφή κάποιου έργου προσθέτει την προσωπική του γνώση, έτσι ώστε όλοι να μπορούν να τη μοιράζονται.

Τα wiki μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως συνεργατικά εργαλεία και για το σχεδιασμό αλληλεπιδραστικής πληροφορίας (Kussmaul, 2010). Τα χαρακτηριστικά που καθιστούν τα wiki δυνατά στην υλοποίηση Κοινότητας Πρακτικής (ΚΠ) είναι τα παρακάτω:

  • γίνεται εξοικονόμηση χρόνου στην έκδοση και την ανανέωση του περιεχομένου.
  • ο διαχειριστής μπορεί εύκολα να ιχνηλατήσει τις παρεμβάσεις των μελών στο wiki παρακολουθώντας έτσι τη γνωστική τους εξέλιξη (Schrock, 2007).
  • οι συμμετέχοντες μοιράζονται τις γνώσεις που κατέχουν εθελοντικά και στον ελεύθερό τους χρόνο (Dencheva et al., 2009).

Μπορούν να προσφέρουν συνεργατική μάθηση δηλαδή υποστήριξη και προώθηση της ανταλλαγής υλικού και εμπειριών μεταξύ συναδέλφων που διδάσκουν το ίδιο αντικείμενο, την μεταξύ τους αλληλεπίδραση, την ανάπτυξη κοινών σκοπών και πρακτικών, αφού επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς να:

  • συνεργάζονται μοιράζοντας μεταξύ τους το υλικό που δημιουργούν
  • μοιράζονται ιδέες και τεχνικές
  • επιτρέπει την ανάδραση, το σχολιασμό και βελτιώσεις σε ιδέες συναδέλφων

Πέραν του επιμορφωτικού ρόλου που μπορεί να διαδραματίσει ένα wiki μπορεί να συμβάλει τα μέγιστα και στην καθημερινή εκπαιδευτική πρακτική,α κολουθώντας τις σύγχρονες τάσεις για την υλοποίηση συνεργατικών δραστηριοτήτων και την ανταλλαγή ιδεών, εμπειριών και εκπαιδευτικού υλικού. Έτσι ένα wiki μπορεί να αποτελεί το χώρο σχεδιασμού και οργάνωσης ενός προγράμματος eTwinning φια παράδειγμα. Καθώς παρέχει τον κατάλληλο χώρο για ανταλλαγή απόψεων και συνδιαμόρφωση περιεχομένου.

Επιπλέον ένα μπορεί να αποτελέσει σημαντικότατο εργαλείο και για την διοίκηση του σχολείου, αφού μπορεί η διεύθυνση να θέση ένα θέμα σε διαβούλευση και οι εμπλεκόμενοι στην σχολικη κοινότητα να μπορούν να εκφράσουν στο δικό τους χρόνο και από το δικό τους χώρο τις απόψεις τους. Ένα τέτοιο παράδειγμα μπορεί να είναι η διαμόρφωση του εσωτερικού κανοσνιμού του σχολείου, στα πλαίσια του οποίου είναι απαιτητό να προφέρουν όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές τις απόψεις τους.

Portada

 

Αφήστε μια απάντηση

Top
 
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων