τέχνη και εκπαίδευση

Το πράσινο κύμα είναι έργο του διακεκριμένου Βέλγου εικονογράφου και συγγραφέα Dominique Maes.

Ένα έργο τέχνης, με οικολογικό προβληματισμό, που μπήκε στη τάξη μας και αποτέλεσε το έναυσμα για συζήτηση στα πλαίσια του μαθήματος «περιβάλλον και γεωργία» Β τάξη τομέα γεωπονίας ΕΠΑΛ.

Να θυμίσω οτι η αξιοποίηση της τέχνης στην τάξη συμβάλλει στην ενίσχυση της φαντασίας και του κριτικού στοχασμού. Προυπόθεση, να επιλέξουμε έργα υψηλής αισθητικής αξίας.

Υψηλής αισθητικής έργα θεωρούνται εκείνα που διαθέτουν
Α. εσωτερική συνοχή των στοιχείων, δηλαδή τόσο το πνευματικό περιεχόμενο όσο και η μορφολογία του βρίσκονται σε αρμονία
Β. αλήθεια, δηλαδή έχουν διαχρονικό χαρακτήρα λόγω του ότι εκφράζουν προβληματισμούς και συναισθήματα της ανθρώπινης ύπαρξης
Γ. αντισυμβατικότητα, δηλαδή μας βάζουν να σκεφτούμε με διαφορετικό τρόπο απ’ ότι συνηθίζουμε, προσφέροντας εναλλακτικές προσεγγίσεις και ερμηνείες.

 

Greta Thunberg, για την κλιματική αλλαγή

Δείτε εδώ τη μετάφραση στα ελληνικά του άρθρου της ηλεκτρονικής έκδοσης της εφημερίδας The Guardian:

I’m striking from school to protest inaction on climate change – you should too
Greta Thunberg

Συζητήσαμε το θέμα της κλιματικής αλλαγής και της ευθύνης όλων μας, στα πλαίσια του μαθήματος «Περιβάλλον και γεωργία».

Δείτε εδώ και το βίντεο «Η ομίλια της Greta Thunberg στο Συνέδριο για την Κλιματική Αλλαγή» – με ελληνικούς υπότιτλους

 

Σχέδιο και μνήμη, πάνε μαζί

Θέλετε οι μαθητές σας να θυμούνται κάτι; Ζητήστε τους  να το σχεδιάσουν.

The Science of Drawing and Memory

Έτσι, οι παραγωγικές δαπάνες έγιναν τερατάκια και κανείς δεν τις ξέχασε!


κάρτες ΣΓΕ

Έψαχνα να βρω τρόπο να θυμούνται οι μαθητές, να κωδικοποιήσουν στο μυαλό τους, τους 9 τύπους των οικονομικών αποτελεσμάτων (ΣΓΕ, Γ τάξη φυτικής παραγωγής). Έφτιαξα κάρτες και κάναμε επανάληψη παίζοντας. Ήταν αποτελεσματικό!

Μέσα από το παιχνίδι, τα παιδιά θυμούνται καλύτερα.

Τολμήστε να δοκιμάζετε νέες προσεγγίσεις στο μάθημα!

το αύριο θα είναι πιο περίπλοκο από το σήμερα

…και οι νέοι άνθρωποι θα πρέπει να μάθουν να το αντιμετωπίζουν με αυτοπεποίθηση.

Attacking complexity with confidence

Ένα άρθρο που πρέπει να διαβάσουν όλοι οι εκπαιδευτικοί.

.

Η σημασία της κριτικής σκέψης

Ένα πολύ καλό άρθρο σχετικά με τη σημασία της κριτικής σκέψης, μιας ικανότητας των νέων που η εκπαίδευση αποτυγχάνει να αναπτύξει.

προβληματισμοί

14523183_860911680674947_6273772653326989407_n

Ένας από τους πολλούς προβληματισμούς σχετικά με τα επαγγέλματα του μέλλοντος.

» Εγώ θα γίνω φιλόσοφος. Μέχρι να μεγαλώσω, τα ρομπότ θα κάνουν όλα τα άλλα.»

35 κιλά ελπίδα

Από το Ρεμύ και το mindmapping πέρασαν αρκετά δίωρα για τα οποία θα σας πω κάποια άλλη στιγμή. Τώρα είναι ακόμη στο μυαλό μου το βιβλίο «35 κιλά ελπίδα» της Άννα Γκαβάλντα (εκδόσεις Πατάκη), που μου σύστησε ένας Βέλγος συνάδελφος. Κυκλοφορεί σαν βιβλίο νεανικής λογοτεχνίας, αλλά αν είσαι εκπαιδευτικός ή γονιός, διάβασέ το!

35_KILA_ELPIDA

Κι αν διδάσκεις σε ΕΠΑΛ, μπορείς να το χρησιμοποιήσεις την ώρα του ΣΕΠ, για προβληματισμό στη στάση απέναντι στο σχολείο, στις δεξιότητες και στις επιλογές μας.

Κύριε διευθυντά του σχολείου Γκραν Σαν,
 
Θα ήθελα να με δεχτείτε στο εκπαιδευτήριό σας, όμως ξέρω πως αυτό δε γίνεται, επειδή τ’ αποτελέσματά μου είναι άθλια. 
Είδα στο διαφημιστικό σας φυλλάδιο ότι έχετε εργαστήρια μηχανικής, ξυλουργικής, αίθουσες πληροφορικής, ένα θερμοκήπιο…
Πιστεύω ότι οι βαθμοί δεν είναι το παν στη ζωή. Πιστεύω ότι μετράει πολύ και η διάθεση. Θα ήθελα να έρθω στο Γκραν Σαν, επειδή πιστεύω πως εκεί θα είμαι πιο ευτυχισμένος. 
Δεν είμαι πολύ χοντρός, ζυγίζω 35 κιλά ελπίδα.
 
Σας χαιρετώ, Γρηγόρης Ντιμπόσκ
 
Υ.Γ.1: Είναι η πρώτη φορά που ικετεύω κάποιον για να πάω στο σχολείο. μήπως είμαι άρρωστος; 
 
Υ.Γ.2: Σας στέλνω τα σχέδια για μια μηχανή που καθαρίζει πατάτες. Την έφτιαξα όταν ήμουν εφτά χρονών.

.

Ο Maurice μου το πρότεινε, το έκανα πρωτοχρονιάτικο δώρο στο γιό μου, το διάβασα, το χρησιμοποίησα στο μάθημά μου. Τί άλλο ήθελα για ένα καλό ξεκίνημα της νέας χρονιάς! 🙂

Καλή χρονιά!

.

mind-mapping σήμερα

Χαρτογραφήσαμε την ιστορία του Remy, από την ταινία που είχαμε δει την προηγούμενη φορά.

Καταστάσεις, προβλήματα, επιλογές, συνοδοιπόροι-βοηθοί.

«Το μέλλον μας το διαμορφώνουμε μέσα από τις επιλογές μας»

Και τώρα, φτιάχνουμε μια δική μας ιστορία με βάση την ιστορία του Remy.  Ανθρώπινη.

Χαρτογραφούμε πάλι. Έτσι μαθαίνουμε να βάζουμε σε τάξη τις σκέψεις μας, να τις αναλύουμε και να βρίσκουμε σχέσεις, διασυνδέσεις. Τα παιδιά δούλεψαν σε ομάδες. 17 παιδιά σε 3 ομάδες. Κάποιοι ήταν πιο σοβαροί, κάποιοι χρειάστηκαν περισσότερο χρόνο να συντονιστούν. Η ομαδική εργασία θέλει εκπαίδευση! Όλες οι ομάδες έφτιαξαν τον κορμό της ιστορίας τους, δουλεύοντας ασυναίσθητα σε θέματα προσπάθειας-στόχων-αυτογνωσίας-επιλογών.

Θα έχουμε συνέχεια!

Το πρώτο πείραμα…

…λέγεται «Ratatouille». Έχετε δει την ταινία;

Άνοιξα τις σημειώσεις μου από το ΣΕΠ που έκανα παλιά και τις ξανάκλεισα. Είπα αυτή τη φορά να ξεκινήσω διαφορετικά. Ό,τι ήθελα να πω στα παιδιά θα τους το έλεγα με πιο εντυπωσιακό τρόπο.

Συνεχόμενο δίωρο και ο Remy στην οθόνη μας. «Δείτε την ταινία σαν να ήταν ο Remy άνθρωπος.»

Δεν έχω ξαναζήσει τέτοια ησυχία μέσα στην τάξη!

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του Remy;

Τι προβλήματα αντιμετωπίζει;

Ποια τα εφόδιά του;

Ποιός ο ρόλος των άλλων γύρω του;

Πολλά ερωτήματα μας σταματούσαν και τα παιδιά συμμετείχαν στη συζήτηση, αντιλαμβάνοντας περισσότερα απ’ οτι περίμενα.

Δεν προλάβαμε να δούμε το τέλος, αλλά δεν πειράζει.

Για να δούμε πώς θα συνεχίσουμε την επόμενη φορά!

 

 

Top
 
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων