Τελικά συμπεράσματα
Από ερευνητική εργασία διαπιστώθηκε ότι οι εκπαιδευτικοί θεωρούν πως πρέπει να υπάρχει κάποιας μορφής αξιολόγηση η οποία φαίνεται πως επηρεάζεται από πολιτικές ιδέες, κοινωνικά πρότυπα και συμπεριφορές. Επίσης θεωρούν πως η ύπαρξη διαδικασιών αυτοαξιολόγησης, οι οποίες αναφέρονται στις διαδικασίες διοίκησης του σχολείου, στις διαδικασίες στο επίπεδο της τάξης, στις αλληλεπιδράσεις με το περιβάλλον του οργανισμού, βοηθούν στην βελτίωση της αποδοτικότητας της σχολικής μονάδας. Τέλος από την ερμηνεία των εκτιμήσεων των εκπαιδευτικών προκύπτει ότι υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που συμβάλλουν στην αποδοτικότητα.
Συγκεκριμένα διαπιστώθηκαν τα εξής:
- Ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των εκπαιδευτικών επιθυμούν την αξιολόγηση και πιστεύουν πως μπορεί να βελτιωθεί η αποδοτικότητα του σχολείου αν συνδράμουν και άλλοι παράγοντες όπως υλικοτεχνική υποδομή, οικονομικοί πόροι, προγράμματα σπουδών, ανάπτυξη διαδικασιών στήριξης των εκπαιδευτικών, συλλογικές διαδικασίες ρύθμισης των κανόνων της σχολικής ζωής.
- Η κατάσταση των σχολικών χώρων καθώς και η υλικοτεχνική υποδομή τους διαπιστώθηκε ότι είναι σε μια μέτρια επίπεδα. Η εύκολη πρόσβαση στη διαθέσιμη υλικοτεχνική υποδομή φαίνεται ότι αποτελεί τον σημαντικότερο παράγοντα για την χρήση της. Βέβαια παρότι τα τελευταία χρόνια έχει βελτιωθεί αρκετά η κατάσταση, οφείλουμε να επισημάνουμε πως στο διάστημα αυτό έχουν εισαχθεί νέα προγράμματα τα οποία απαιτούν πρόσθετους χώρους και υλικά (π.χ. ηλεκτρονικοί υπολογιστές, βίντεο-προβολείς, κ.α.)στα οποία φαίνεται ότι δεν υπάρχει εύκολη πρόσβαση.
- Οι διαθέσιμοι οικονομικοί πόροι δεν είναι επαρκείς για την ανάπτυξη και την διαμόρφωση κατάλληλων συνθηκών για την ανάπτυξη της σχολικής ζωής. Όταν όμως αξιοποιούνται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο μπορούν να συμβάλουν στην βελτίωση της αποδοτικότητας. Αυτό απαιτεί συνεργασία τόσο μεταξύ εκπαιδευτικών-μαθητών όσο και μεταξύ σχολείου και άλλων φορέων.
- Από την στατιστική ανάλυση των στοιχείων προέκυψε ότι τόσο οι διοικητικές λειτουργίες όσο και οι διαδικασίες υποστήριξης των εκπαιδευτικών δεν είναι επαρκείς. Αντίθετα η κατανομή των εργασιών η διαμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος και η λήψη στο σχεδιασμό των απόψεων των μαθητών βρίσκονται σε ικανοποιητικό επίπεδο.
- Οι κανόνες που ρυθμίζουν την σχολική ζωή είναι απόρροια των μετόχων του σχολείου(εκπαιδευτικών-μαθητών) σε επαρκή βαθμό καθώς και η συνεργασία μαθητών και εκπαιδευτικών . Όμως η τακτική και αμφίδρομη επικοινωνία ανάμεσα στο σχολείο και τους γονείς δεν χαρακτηρίζεται επαρκής.
- Για τα αναλυτικά προγράμματα η γενική εκτίμηση των εκπαιδευτικών θεωρεί ότι είναι υπερφορτωμένα και ο διαθέσιμος χρόνος δεν επαρκεί για την εφαρμογή τους σύμφωνα με τις οδηγίες. Αποτέλεσμα της ασφυκτικής πίεσης της ύλης είναι η ελαχιστοποίηση χρήσης της υπάρχουσας υλικοτεχνικής υποδομής, που σε ορισμένα σχολεία είναι επαρκέστατη, με αποτέλεσμα την μείωση της αποδοτικότητας.
- Μια διαπίστωση, της οποίας θεωρείται σημαντική η αναζήτηση της αιτίας, είναι ότι αρκετοί εκπαιδευτικοί, ενώ χαρακτηρίζουν κατάλληλο το σχολικό χώρο και τον εξοπλισμό του, δεν δηλώνουν ότι βελτιώνονται οι τελικές επιδόσεις των μαθητών. Το ερώτημα που μπορεί να τεθεί είναι αν ευθύνονται και άλλοι παράγοντες. Από την ανάλυση των στοιχείων προέκυψε πως 1) η διοίκηση που θέτει στόχους και προτεραιότητες και αναπτύσσει δραστηριότητες για την υλοποίηση τους, 2)η απόκτηση από τους εκπαιδευτικούς μιας καλής εικόνας για τους μαθητές τους, 3)η αξιοποίηση των διαθέσιμων οικονομικών πόρων με τον καλύτερο δυνατό τρόπο 4)η διασφάλιση τακτικής επικοινωνίας μεταξύ σχολείου και γονέων 5)η συνεργασία με άλλους φορείς, είναι σημαντικοί παράγοντες που ευθύνονται για την βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου.
- Εκτός των παραπάνω παραγόντων ιδιαίτερα για το λύκειο αρνητικό παράγοντα θεωρείται ότι αποτελεί το σύστημα των εξετάσεων και η παράλληλα αναπτυγμένη φροντιστηριακή εκπαίδευση. Οι επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών ήταν χαμηλές στο διαγωνισμό PISA του Ο.Ο.Σ.Α. στον οποίο συμμετείχε και η χώρα μας. Αναλυτικότερα στοιχεία και ποσοστά βλέπε στο δικτυακό τόπο του Υπουργείου Εθνικής παιδείας http://www.ypepth.gr/el_ec_page2079.htm
Κάτω από : Γενικά
Αφήστε μια απάντηση
Για να σχολιάσετε πρέπει να συνδεθείτε.