Μια Τέτοια Νύχτα Πριν Από Χρόνια

“Μια τέτοια νύχτα πριν από χρόνια
κάποιος περπάτησε μόνος
δεν ξέρω πόσα λασπωμένα χιλιόμετρα.
Κάποιος περπάτησε μόνος.
Νύχτα και συννεφιά, χωρίς άστρα
Πήγαινε το δρόμο δρόμο..
Ξημερώματα, μπήκε στα Γιάννενα.
Στο πρώτο χάνι έφαγε και κοιμήθηκε τρία μερόνυχτα.
Ξύπνησε απ’ το χιόνι που έπεφτε μαλακά.
Στάθηκε στο παράθυρο και άκουγε τα κλαρίνα
πότε θαμπά και πότε δίπλα του
όπως τα ‘φερνε ο άνεμος
Κι άκουσε μετά τη φωνή πεντακάθαρη
από κάπου κοντά την άκουσε
Σαν αλύχτημα και σα να την έσφαζαν τη γυναίκα
κι ούτε καυγάς κι ούτε τίποτα άλλο..
Χιόνιζε
όλη νύχτα στα Γιάννενα χιόνιζε
«Ξημερώματα, πλήρωσε ό,τι χρωστούσε και γύριζε στο χωριό του .
Στα πενήντα του θα’ταν, με γκρίζα μαλλιά και τρεις θυγατέρες ανύπαντρες, χήρος τέσσερα χρόνια. Στα πενήντα του θα’ταν.
Χήρος τέσσερα χρόνια..
Με τη μαύρη κάπα στις πλάτες
Αχ, και τι χιόνι σήκωσαν
τι χιόνι σήκωσαν τούτες οι πλάτες
κανένας δεν το ‘μαθε
κανένας…”

Χάρης & Πάνος Κατσιμίχας – Μια Τέτοια Νύχτα Πριν Από Χρόνια – 20 Χρόνια Live – YouTube

Κατηγορίες: Ποίηση | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Μια Τέτοια Νύχτα Πριν Από Χρόνια

Το κοτόπουλο του Μινσκ

Το Μινσκ είναι η πρωτεύουσα της Λευκορωσίας και μια από τις σημαντικές
πόλεις της πάλαι ποτέ Σοβιετικής Ένωσης. Το όνομα της έχει συνδεθεί στο μυαλό μου και
με έναν γρίφο που θυμήθηκα πρόσφατα όταν κάποιος γνωστός μου ανέφερε ότι είχε σπουδάσει στο Μινσκ.
Στα πολύ ωραία φοιτητικά μας χρόνια είχαμε αποκτήσει και μια καλή συνήθεια,
εκτός από το να ξενυχτάμε στα μπαράκια, να λύνουμε ευφάνταστους γρίφους.
Είχαμε δημιουργήσει μάλιστα ένα ηλεκτρονικό forum στο οποίο γινόταν η ανάρτηση
των γρίφων και εκεί δίναμε και τις απαντήσεις μας. Ψάχνοντας να βρούμε όλο και
πιο δύσκολους γρίφους για να κάνουμε φιγούρα, αρχίσαμε να ξεσκονίζουμε μαθηματικά
βιβλία. Θέλοντας και μη, δεν γνωρίζω το λόγο που οι Ρώσσοι έχουν έφεση σε αυτά,
αλλά εν τέλει κατέληγες πάντα σε κάποια παλιά προηγούμενων δεκαετιών Ρώσικα βιβλία
με γρίφους. Υποθέτω στα σκοτεινά χρόνια της Ρωσίας ήταν και αυτός ένας τρόπος
διασκέδασης των ανθρώπων.
Ο γρίφος που θα αναφέρω εδώ λέγεται “Το κοτοπουλο του Μινσκ”. Δεν πρόκεται για
δύσκολο γρίφο, τουναντίον πρόκεται για έναν πάρα πολύ εύκολο γρίφο που απαιτεί μαθηματικά το πολύ επιπέδου β’ γυμνασίου. Ωστόσο είναι πάρα πολύ ωραίος ο γρίφος γιατί κρύβει μια παραδοξότητα και ένα δίδαγμα. Το παράδοξο βασικά είναι πως όταν φτάνει κανείς στο αποτέλεσμα και παρόλο που έχει λύσει σωστά την άσκηση, ωστόσο δυσκολεύεται και ο ίδιος να πιστέψει ότι αυτό που βρήκε είναι ακριβές γιατί είναι αντίθετο το εύρημα με αυτό που θα ανέμενε να βρει με βάση την καθημερινή εμπειρία. Το δίδαγμα είναι πως ορισμένες φορές η άποψη μας για ένα θέμα με βάση το αισθητό κόσμο μπορεί να μας προδώσει και να είναι τελείως λανθασμένη.

Πάμε λοιπόν στο γρίφο.
Το κοτόπολου του Μινσκ. Η Σοβιετική Ένωση λοιπόν έχει κατασκευάσει ένα ηλεκτροφόρο καλώδιο το οποίο περιτριγυρίζει ολόκληρη την υδρόγειο την οποία θεωρούμε ως τέλεια σφαίρα. Το καλώδιο αυτό εξυπηρετεί λόγους κατασκοπείας των Σοβιετικών έναντι των κακών Αμερικανών καπιταλιστών. Έλα όμως που σε κάποιο σημείο το καλώδιο το οποίο διαγράφει ένα τέλειο κύκλο γύρω απο το πλανήτη, για κακή μας τύχη, περνάει και μέσα από το κοτέτσι ενός αγρότη στο Μινσκ ο οποίος δυστυχής βλέπει πως κάθε φορά που κάποιο κοτόπουλο του αγγίζει το καλώδιο γίνεται αυτόματα κάρβουνο.
Αποφασίζει λοιπόν ο αγρότης να διαμαρτυρηθεί στην KGB και τους ζητάει, εφόσον δεν γίνεται να μετακινηθεί το καλώδιο από το χωράφι του, τουλάχιστον να ανυψωθεί μες στο οικόπεδο του κατά ένα μέτρο, ώστε τα κοτόπουλα να περνάνε από κάτω.
Η απάντηση της KGB είναι πως δεν γίνεται να ανυψωθεί το καλώδιο μόνο στο χωράφι του διότι για να λειτουργεί πρέπει να είναι τέλειος κύκλος. Θα έπρεπε λοιπόν, αν ανυψωθεί, να ανυψωθεί κατά μήκος ολόκληρου του πλανήτη Γη. Εκεί λοιπόν υπεισέρχεται ένα κόστος, διότι προφανώς θα χρειαστεί μεγαλύτερο καλώδιο για να το σηκώσουμε σε όλη την Γη ένα μέτρο ύψος. Το κόστος δε, υπολογίζεται σε ένα ευρώ το μέτρο για κάθε επιπλέον μέτρο καλώδιο.

Αφού λοιπόν το σκέφτηκε ο αγρότης, ο οποίος μάλλον ήταν και καλός στα μαθηματικά, ενημέρωσε την KGB, να προχωρήσει το έργο της ανύψωσης, και πως ήταν διατεθειμένος να αναλάβει αυτός το κόστος του έξτρα καλωδίου.
Η ερώτηση λοιπόν είναι: Πόσα μέτρα επιπλέον καλώδιο χρειάζεται ώστε ένα καλώδιο που διατρέχει  την Γη, να το ανυψώσουμε κατά ένα μέτρο σε ολόκληρη την γη;;;

Απάντηση:Το μήκος του αρχικού καλωδίου δίνεται από τον τύπο Γ = 2*π*R (1), όπου R η ακτίνα της Γης. Το μήκος του τελικού καλωδίου είναι Γ’ = 2*π*(R+1), διότι πλέον η ακτίνα του καλωδίου θα είναι κατά ένα μέτρο μεγαλύτερη. Το επιπλέον καλώδιο που χρειάζεται μπορούμε να το βρούμε αν αφαιρέσουμε από την εξίσωση (2), την εξίσωση (1). Έχουμε λοιπόν (2) – (1) = 2*π*(R+1) – 2*π*R = 2*π = 6,28 μέτρα καλώδιο!!!!! Και ο αγρότης θα πληρώσει μόλις 6,28 ευρώ.

Η άσκηση είναι απλή. Σκεφτείτε όμως… Με μόλις 6 μέτρα καλώδιο μπορείς ένα καλώδιο που διατρέχει όλο τον πλανήτη, να το μεγαλώσεις κατά ένα μέτρο ύψος παντού… Αυτό είναι μια σκέψη που ο ανθρώπινος νους δυσκολεύεται να πιστέψει και να φανταστεί. Αν ζητήσετε από τους φίλους σας να σας πουν πόσα περίπου μέτρα επιπλέον χρειάζεται, να κάνουν μια εκτίμηση χωρίς να λύσουν την άσκηση, οι περισσότεροι θα απαντήσουν ότι χρειάζεται αρκετά χιλιόμετρα καλώδιο, ίσως και χιλιάδες χιλιόμετρα επιπλέον. Σωστά θα απαντήσουν, αυτό λέει η ανθρώπινη λογική. Δεν είναι λάθος η εκτίμηση που κάνουν.
Σύμφωνα με τις εμπειρίες μας όλοι αυτό θα λέγαμε γνωρίζοντας πως η Γη έχει μήκος 40.000 χιλιόμετρα.
Η απάντηση των 6 μέτρων παραβιάζει την κοινή λογική μας, την διαίσθηση μας, τις κοσμικές μας εμπειρίες…
Και όμως, όσο παράδοξο και αν ακούγεται είναι ολόσωστο!!!

Κατηγορίες: Μαθηματικά, Πρόβλημα | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Το κοτόπουλο του Μινσκ

Η σατραπεία – Κ. Π. Καβάφης

Τι συμφορά, ενώ είσαι καμωμένος
για τα ωραία και μεγάλα έργα
η άδικη αυτή σου η τύχη πάντα
ενθάρρυνσι κι επιτυχία να σε αρνείται·
να σ’ εμποδίζουν ευτελείς συνήθειες,

και μικροπρέπειες, κι αδιαφορίες.
Και τι φρικτή η μέρα που ενδίδεις
(η μέρα που αφέθηκες κι ενδίδεις),
και φεύγεις οδοιπόρος για τα Σούσα,
και πιαίνεις στον μονάρχην Αρταξέρξη

που ευνοϊκά σε βάζει στην αυλή του,
και σε προσφέρει σατραπείες και τέτοια.
Και συ τα δέχεσαι με απελπισία
αυτά τα πράγματα που δεν τα θέλεις.
Άλλα ζητεί η ψυχή σου, γι’ άλλα κλαίει·

τον έπαινο του Δήμου και των Σοφιστών,
τα δύσκολα και τ’ ανεκτίμητα Εύγε·
την Αγορά, το Θέατρο, και τους Στεφάνους.
Αυτά πού θα σ’ τα δώσει ο Αρταξέρξης,
αυτά πού θα τα βρεις στη σατραπεία·
και τι ζωή χωρίς αυτά θα κάμεις.

Κατηγορίες: Ποίηση | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Η σατραπεία – Κ. Π. Καβάφης

Όπως η γενιά των φύλλων…

οἵη περ φύλλων γενεή, τοίη δέ και ἀνδρῶν.
φύλλα τα μέν τ᾽ ἄνεμος χαμάδις χέει, ἄλλα δέ θ᾽ ὕλη
τηλεθόωσα φύει, ἔαρος δ᾽ ἐπιγίγνεται ὥρη·
ὣς ἀνδρῶν γενεή ἡ μέν φύει ἡ δ᾽ ἀπολήγει.

Και των θνητών η γενεά των φύλλων ομοιάζει·
των φύλλων άλλα ο άνεμος χαμαί σκορπά και άλλα
φυτρώνουν, ως η άνοιξη τα δένδρ᾽ αναχλωραίνει·
και των θνητών μια γενεά φυτρώνει και άλλη παύει.

Όμηρος, Ομήρου Ιλιάδα, Ραψωδία Ζ / 146.

Ίσως η καταπληκτικότερη παρομοίωση στα Ομηρικά κείμενα. Πάντα επίκαιρη, διαχρονική και αιώνια, καταδεικνύει τόσο στοχευμένα το εφήμερο της ζωής.

Κατηγορίες: 'Ομηρος | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Όπως η γενιά των φύλλων…

Επαναληπτικά Θέματα ΑΕΠΠ 2021

Όπως πάντα τα επαναληπτικά θέματα είναι λίγο τσιμπημένα.

Πάντα δυσκολότερα σε σχέση με του Ιουνίου

2021-anaptyxh-efarmogwn-themata-epanaliptikes-exetaseis

Κατηγορίες: ΑΕΠΠ, Πληροφορική | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Επαναληπτικά Θέματα ΑΕΠΠ 2021

Where is my mind?

Ooh, stop
Ooh
Ooh
With your feet on the air and your head on the ground
Try this trick and spin it, yeah
Your head will collapse
But there’s nothing in it
And you’ll ask yourself
Where is my mind?
Where is my mind?
Where is my mind?
Way out in the water
See it swimming
I was swimming in the Caribbean
Animals were hiding behind the rock
Except the little fish
Bump into me, swear he’s
Tryin’ a talk to me, say wait wait
Where is my mind?
Where is my mind?
Where is my mind?
Way out in the water
See it swimming
With your feet on the air and your head on the ground
Try this trick and spin it, yeah
Your head will collapse
If there’s nothing in it
And you’ll ask yourself
Where is my mind?
Where is my mind?
Where is my mind?
Way out in the water
See it swimming
Ooh
With your feet on the air and your head on the ground
Try this trick and spin it, yeah
Κατηγορίες: Ποίηση | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Where is my mind?

Συνέντευξη στην Google – 4

Σε συνέχεια προηγούμενης ενότητας ερευνούμε τις περίεργες ερωτήσεις
που θέτουν στους υποψήφιους υπαλλήλους οι μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες.

Ερώτηση 4: Σε μια χώρα ακολουθούν όλη την εξής τακτική: Προτιμούν να κάνουν αγόρια. Έτσι αν το πρώτο τους παιδί είναι αγόρι σταματούν και δεν κάνουν άλλο παιδί. Αν κάνουν κορίτσι συνεχίζουν να κάνουν παιδιά. Μόλις κάνουν αγόρι σταματούν και δεν κάνουν άλλο παιδί. Σε ένα βάθος χρόνου ποια θα είναι η αναλογία αγοριών / κοριτσιών σε αυτήν την χώρα;

Αυτή η ερώτηση είναι πραγματικά παγίδα. Σε μπερδεύει, προσπαθείς να κάνεις
πολύπλοκους υπολογισμούς και να χρησιμοποιήσεις διάφορα μαθηματικά εργαλεία.
Μου έκανε εντύπωση πως σε μερικούς συναδέλφους που την έθεσα, έλαβα πολλές
λάθος απαντήσεις. Άλλοι μου έλεγαν πως θα είναι 2 προς 1 τα αγόρια προς τα
κορίτσια, άλλοι το αντίθετο, και άλλοι κατέληξαν σε άλλα νούμερα. Ποια όμως
είναι η σωστή απάντηση; Η σωστή απάντηση ασφαλώς είναι πως η αναλογία αγοριών /
κοριτσιών θα είναι 50-50. Ας πούμε ότι θα υπάρξουν ορισμένες χιλιάδες ή και
εκατομμύρια γεννήσεις. Για κάθε μια γέννηση ισχύει ο κανόνας του 50-50. Στο
σύνολο λοιπόν και σε όλη την χώρα θα εξακολουθεί να ισχύει το 50-50. Γιατί θα
έπρεπε να αλλοιωθεί το αμερόληπτο και το ισομερές; Μας μπερδεύει προφανώς ο
αλγόριθμος επιλογής κάθε οικογένειας της κατανομής των παιδιών εσωτερικά σε
κάθε οικογένεια. Αυτό πράγματι θα είναι διαφορετικό από ότι σε μια χώρα που
δεν ισχύουν οι συγκεκριμένοι κανόνες. Ωστόσο στο σύνολο δεν υπάρχει κανένας
λόγος που να μην εξακολουθεί να ισχύει το 50-50.
Εξαιρετική ερώτηση, πάρα πολύ απλή, και όμως καταφέρνει να μπερδέψει και να
παραπλανήσει ακόμα και πολύ πεπειραμένους λύτες μαθηματικών προβλημάτων. Σε
αυτήν την ερώτηση προφανώς θέλουν να δουν αν ο υποψήφιος έχει την ψυχραιμία
να δει ξεκάθαρα το αυταπόδεικτο ή αν θα επηρεαστεί από τον αλγόριθμο επιλογής
παιδιών εντός οικογένειας και στραφεί προς λάθος κατεύθυνση επίλυσης του προβλήματος.

Κατηγορίες: Μαθηματικά, Πληροφορική, Πρόβλημα | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Συνέντευξη στην Google – 4

Συνέντευξη στην Google – 3

Σε συνέχεια προηγούμενης ενότητας ερευνούμε τις περίεργες ερωτήσεις
που θέτουν στους υποψήφιους υπαλλήλους οι μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες.

Ερώτηση 3: Ποια είναι η γωνία μεταξύ των δεικτών του ρολογιού στις 3.15;

Εδώ πρόκειται για μια μάλλον εύκολη ερώτηση μαθηματικών απο ΣΤ’ Δημοτικού
ως και Α’ Γυμνασίου το πολύ. Ωστόσο μια τέτοια ερώτηση στον Γενικό πληθυσμό
πιθανότατα θα την απαντήσει σωστά κάτω από το 1% των ανθρώπων. Ένας υπάλληλος
της Google όμως δεν νοείται να μην μπορεί να οργανώσει τις σκέψεις του και να
απαντήσει με ακρίβεια. Πάμε λοιπόν να δούμε την απάντηση.
Γνωρίζουμε πως ο κύκλος είναι 360 μοίρες. Αφού το αναλογικό ρολόι με δείκτες
έχει 12 ώρες, τότε κάθε ώρα έχει άνοιγμα 360/12 = 30 μοίρες. Όταν η ώρα είναι
3.15 ο μεγάλος δείκτης είναι στο 3 και ο μικρός είναι λίγο μετά το 3; Πόσο μετά
το 3; Αφού έχουν περάσει 15 λεπτά από τα 60 της ώρας, τότε είναι 15/60 μετά το 3,
1/4 του διαστήματος δηλαδή μετά το 3 και πριν το 4. Είδαμε προηγουμένως πως από το
3 στο 4 είναι 30 μοίρες. Το 1/4 των 30 μοιρών λοιπόν είναι 30/4 = 7.5 μοίρες.
Επομένως η σωστή απάντηση είναι πως οι δύο δείκτες σχηματίζουν γωνία 7,5 μοίρες.

Κατηγορίες: Μαθηματικά, Πληροφορική, Πρόβλημα | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Συνέντευξη στην Google – 3

Συνέντευξη στην Google – 2

Σε συνέχεια προηγούμενης ενότητας ερευνούμε τις περίεργες ερωτήσεις
που θέτουν στους υποψήφιους υπαλλήλους οι μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες.

Ερώτηση 2: Πόσοι αριθμοί υπάρχουν μεταξύ του 0 και του 999 που έχουν ένα
τουλάχιστον τρία.

Αυτή είναι μια υπολογιστική ερώτηση αρκετά εύκολη επιπέδου δημοτικού που
αρκεί να μετρήσεις τους αριθμούς. Βέβαια σε μια συνέντευξη περιμένοντας μας
να δώσουμε μια απάντηση ίσως μας τρόμαζε και δεν τακτοποιούσαμε τις σκέψεις
μας για να απαντήσουμε. Πάμε λοιπόν να μετρήσουμε τους αριθμούς.
Ο πρώτος αριθμός είναι βέβαια το 3. Ακολουθεί το 13, το 23 κοκ το 93. Βλέπουμε
λοιπόν πως με αυτό το μοτίβο ανάμεσα στο 0 και στο 99 υπάρχουν 10 αριθμοί. Υπάρχει
όμως και άλλο ένα μοτίβο. Υπάρχουν οι αριθμοί 30, 31, 32,..39. Αυτοί οι αριθμοί
επίσης είναι 10. Στο σύνολο λοιπόν θα λέγαμε πως ανάμεσα στο 0 και στο 99 υπάρχουν
δέκα και δέκα, 20 αριθμοί. Εδώ είναι η πρώτη παγίδα. Βασικά πρέπει να σκεφτούμε πως
το 33 το μετρήσαμε δύο φορές, ήταν μέσα και στα δύο μοτίβα. Άρα οι αριθμοί είναι 19.
Ομοίως στο διάστημα 100-199 υπάρχουν 19 αριθμοί, ομοίως στο 200-299, 400-499…900-999. Επίτηδες εξαιρούμε το διάστημα 300-399 το οποίο θα το μετρήσουμε ξεχωριστά και είναι εύκολο να δούμε πως έχει και τους 100 αριθμούς που περιλαμβάνει. Επομένως συνολικά έχουμε 9 διαστήματα απο 19 αριθμους, 9*19 = 171, συν 100 αριθμούς, το σύνολο μας κάνει 271 αριθμούς. Τόσοι είναι οι αριθμοί ανάμεσα στο 0 και στο 999 που περιέχουν τουλάχιστον ένα τριάρι.
Β’ Τρόπος. Ο δεύτερος τρόπος είναι με πιθανότητες λυκείου. Αρχικά θα δούμε πόσοι είναι οι αριθμοί που δεν περιέχουν το 3. Επειδή είναι τριψήφιοι στην πρώτη θέση μπορούν να έχουν οποιοδήποτε ψηφίο εκτός απο το 3, δηλαδή τα άλλα 9 ψηφία. Ομοίως στην δεύτερη και στην τρίτη θέση. Άρα το άθροισμα τους είναι 9*9*9 = 729 αριθμοί από τους 1000 δεν έχουν τριάρι.
Άρα οι υπόλοιποι έχουν. Πόσοι είναι οι υπόλοιποι; Είναι 1000-729 = 271 και πάλι.

Για τους λάτρεις του ΑΕΠΠ παρακάτω βρείτε και μια λύση γραμμένη σε ΓΛΩΣΣΑ που μετράει πόσοι αριθμοί περιέχον τριάρια και τους τυπώνει.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΡΙΑΡΙΑ
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΑΚΕΡΑΙΕΣ: I, COUNT, ΥΠ, DIGIT
ΛΟΓΙΚΕΣ: FLAG
ΑΡΧΗ

COUNT <- 0
ΓΙΑ I ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 999
FLAG <- ΑΛΗΘΗΣ
ΥΠ <- I
  ΟΣΟ FLAG = ΑΛΗΘΗΣ ΚΑΙ ΥΠ <> 0 ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ
DIGIT <- ΥΠ mod 10
ΥΠ <- ΥΠ div 10
    ΑΝ DIGIT = 3 ΤΟΤΕ
COUNT <- COUNT + 1
FLAG <- ΨΕΥΔΗΣ
      ΓΡΑΨΕ I
    ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
  ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

ΓΡΑΨΕ COUNT
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Κατηγορίες: ΑΕΠΠ, Μαθηματικά, Πληροφορική, Πρόβλημα | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Συνέντευξη στην Google – 2

Συνέντευξη στην Google – 1

Πολλές φορές έχει διαδοθεί πως οι μεγάλες εταιρείες Πληροφορικής στην Αμερική όπως η
Google, Microsoft, Amazon, Oracle, προκειμένου να προσλάβουν κάποιον υπάλληλο του κάνουν κάποιες όχι τόσο “κανονικές” ερωτήσεις κατά την διάρκεια της συνέντευξης που μας αφήνουν άφωνους. Με αφορμή κάποιες ερωτήσεις που έχουν διαρρεύσει στον τύπο θα προσπαθήσω να τις σχολιάσω και να περιγράψω την απάντηση που θα ανέμεναν από εμάς για να είμαστε εμείς τα επόμενα στελέχη αυτών των μεγάλων τεχνολογικών κολοσσών.

Ερώτηση 1: Πόσα βενζινάδικα έχει η Νέα Υόρκη;
Πραγματικά αυτή η ερώτηση δεν μπορεί παρά αρχικά να μας προκαλέσει αμηχανία. Τι σχέση έχουν άραγε τα βενζινάδικα της Νέας Υόρκης με μια θέση μηχανικού νέων τεχνολογιών στην Google;;; Και που να ξέρω εγώ, σκέφτεται ο καθένας, τα βενζινάδικα της Νέας Υόρκης;
Και όμως είναι μια πολύ καλή ερώτηση. Στην προκειμένη περίπτωση η εταιρεία δεν θέλει να δει τις εγκυκλοπαιδικές μας γνώσεις, άλλωστε είναι λίγο απίθανο να ξέρει κάποιος την
απάντηση σε αυτήν την ερώτηση λόγω πλούτου γνώσεων, εκτός αν είναι ο πρόεδρος των
βενζινοπωλών της Νέας Υόρκης. Η αλήθεια είναι ότι και την ίδια την εταιρεία δεν την
ενδιαφέρει ο ακριβής αριθμός αλλά ο τρόπος σκέψης και ανάλυσης της απάντησης. Μια άμεση απάντηση από τον υποψήφιο υπάλληλο του τύπου 24.157 βενζινάδικα βαθμολογείται με τον μικρότερο βαθμό ακόμα και αν είναι ολόσωστη. Ο αλγόριθμος τους λέει όποιος απαντήσει αμέσως με έναν αριθμό θα πάρει το μικρότερο βαθμό. Ακόμα και αν απαντήσουμε με μια ερώτηση όπως, “Γιατί θα έπρεπε να ξέρω την απάντηση στο συγκεκριμένο ερώτημα;”, ακόμα και αυτό βαθμολογείται ευνοϊκότερα.
Η σωστή τακτική είναι να ακολουθήσουμε μια λογική διαδρομή για να φτάσουμε σε μια απάντηση. Να ξεκινήσουμε από μια αφετηρία και με λογικούς συνειρμούς να προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε την απάντηση. Ακόμα και αν οι συνειρμοί μας έχουν μεγάλο βαθμό αβεβαιότητας και παραδοχών που δεν είμαστε σίγουροι και που τελικά θα οδηγήσουν σε ένα λάθος τελικό νούμερο, ωστόσο αυτό είναι που ενδιαφέρει την εταιρεία και που αξιολογείται με μέγιστο βαθμό. Μια αφετηρία που ακολουθείται από λογικές σκέψεις, παραδοχές και αναλυτική επεξεργασία των επιχειρημάτων.
Προσωπικά, για να κάνω και τον έξυπνο, διαβάζοντας το συγκεκριμένο ερώτημα, η πρώτη σκέψη που έκανα ήταν, ωραία, εδώ που ζω εγώ, σε μια μικρή πόλη 15.000 κατοίκων, πόσα είναι τα βενζινάδικα;
Ακόμα και αυτό δεν είμαι σε θέση βέβαια να το ξέρω με απόλυτη ακρίβεια, άλλωστε επιχειρήσεις συνέχεια ανοίγουν και κλείνουν, ωστόσο θεωρώ πως υπάρχουν γύρω στα 15 βενζινάδικα, η αλλιώς ένα βενζινάδικο ανά 1.000 κατοίκους. Γνωρίζουμε πως η Νέα Υόρκη έχει πληθυσμό γύρω στα 15 εκατομμύρια. Αυτή δεν είναι μια ειδική γνώση, αλλά είναι κάτι που το ξέρουν όλοι. Με αυτήν την λογική λοιπόν θα υπέθετα πως στην Νέα Υόρκη το σύνολο των βενζινάδικων είναι περίπου 15.000. Κατέληξα σε αυτό το νούμερο, ωστόσο στη συνέχεια σκέφτηκα πως τα βενζινάδικα στις μεγάλες πόλεις δεν είναι όπως τα επαρχιακά οικογενειακά μαγαζάκια στην πόλη μου με μια μόνο αντλία, αλλά συνήθως πρόκειται για μεγάλες επιχειρήσεις με 10 αντλίες ταυτόχρονα και με πολλούς υπαλλήλους. Με αυτή την λογική θα μπορούσα να διαιρέσω τον αρχικό αριθμό μου με ένα παράγοντα 10, οπότε θα μπορούσα να πω πως τα βενζινάδικα είναι γύρω στα 1.500.
Ο αριθμός 15.000 μου φάνηκε υπερβολικός για να έχουμε μεγάλες και βιώσιμες επιχειρήσεις ενώ ο αριθμός 1.500 μου φάνηκε μικρός για πόλη 15 εκατομμυρίων η οποία μάλιστα απλώνεται σε μια τεράστια γεωγραφική έκταση. Θεώρησα λοιπόν πως το ακριβές νούμερο θα είναι κάπου στην μέση, έκανα λοιπόν την εκτίμηση πως τα βενζινάδικα στην Νέα Υόρκη είναι γύρω στα 6 με 7 χιλιάδες το οποίο και θα έδινα ως απάντηση αναλύοντας το παραπάνω σκεπτικό μου.
Αφού λοιπόν κατέληξα σε ένα νούμερο και αν αναζητήσουμε στο Διαδίκτυο την σωστή απάντηση, θα βρούμε πως το ακριβές σύνολο των βενζινάδικων στην Νέα Υόρκη είναι 4.957. Θεωρώ πως το παραπάνω σκεπτικό και η απάντηση μου θα έπαιρνε μια πολύ καλή βαθμολογία αν και έχει μια απόκλιση 30% από το πραγματικό νούμερο. Δεν είναι βέβαια ο μοναδικός τρόπος σκέψης που μας οδηγεί σε ένα κοντινό αποτέλεσμα. Θα μπορούσαμε να ξεκινήσουμε και από άλλη αφετηρία. Για παράδειγμα πόσες οικογένειες υπάρχουν στην πόλη και πόσα αυτοκίνητα έχει η κάθε μια και πόσο συχνά βάζουν βενζίνη. Δοκιμάστε το αν θέλετε θα δείτε πως πάλι θα καταλήξετε σε ένα σχετικά κοντινό νούμερο.
Άντε και καλή σταδιοδρομία στην Google!!!
Σε επόμενο άρθρο θα ασχοληθώ και με όλες τις άλλες ερωτήσεις που έχω ψαρέψει στο Διαδίκτυο και που είναι και αυτές πραγματικά πολύ ενδιαφέρουσες και θα αναλύσω πως θα μπορούσαμε να τις χειριστούμε ανάλογα.

Κατηγορίες: Πληροφορική, Πρόβλημα | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Συνέντευξη στην Google – 1