Η οπτική αντίληψη είναι η ικανότητα μετατροπής οπτικών πληροφοριών από το περιβάλλον σε σύμβολα και ενέργειες χρησιμοποιώντας τους απαραίτητους μηχανισμούς του εγκεφάλου. Γεγονότα ή αντικείμενα που λαμβάνονται μέσω της όρασης από το περιβάλλον αντανακλώνται πρώτα στο στρώμα του αμφιβληστροειδούς του ματιού και αποστέλλονται στις απαραίτητες περιοχές του εγκεφάλου όπου υποβάλλονται σε διαδικασίες ανάλυσης και σύνθεσης. Μετά τις διαδικασίες ανάλυσης και σύνθεσης, τα αντικείμενα που αποτελούν απλώς ένα πλήθος σχημάτων ή εικόνων χωρίς νόημα στην αρχή, μετατρέπονται σε ουσιαστικές πληροφορίες μέσω διαδικασιών οπτικής αντίληψης (Aral, 2021). Μέσω αυτής της διαδικασίας είναι πλέον δυνατή η ακριβής εκτίμηση της θέσης και της απόστασης στο χώρο ( Kurtz, 2006) και ταυτόχρονα σωροί κειμένων χωρίς νόημα γίνονται λέξεις, λειτουργίες ανάγνωσης και γραφής μπορούν να εκτελεστούν και οι αριθμοί μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε μαθηματικές πράξεις. Καταστάσεις που βοηθούν όχι μόνο στην ακαδημαϊκή επιτυχία αλλά και στην κοινωνική όπως και στην αυτοπραγμάτωση (Aral, 2021; Bezrukikh & Terebova, 2009; Gabbard, 2009).
Αποτέλεσμα δομικών διαταραχών στον εγκεφαλικό φλοιό οδηγεί στον μη υγιή τρόπο αντίληψης των αισθήσεων που λαμβάνονται (Aral, 2021; Farroni & Menon, 2008). Βάσει ερευνών σημειώνεται πως οι δομές του εγκεφάλου παιδιών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες είναι διαφορετικές από αυτές των παιδιών με τυπική ανάπτυξη ( Harwell, 2008), με ανεπάρκεια των στοιχείων που συνθέτουν το κεντρικό νευρικό σύστημα προκαλώντας βλάβη στην εργαζόμενη μνήμη (Peng & Funchs, 2016). Μελέτες για συγκεκριμένες μαθησιακές δυσκολίες δηλώνουν ότι οι παράγοντες έκλυσης τους έχουν βιολογική βάση που μπορεί να προκύπτει από γενετικούς ή περιβαλλοντικούς παράγοντες (Siegel, 2007).
Λήψη αρχείου
Βιβλιογραφικές αναφορές
Aral, N. (2021). Visual Perception in Specific Learning Difficulties. Theory and Practice in Child Development, 1(1), 25-40. https://doi.org/10.46303/tpicd.2021.3
Ayhan, A. B., Mutlu, B., Aki, E., & Aral, N. (2015). A Study of Conceptual Development and Visual Perception in Six-Year-Old Children. Perceptual and Motor Skills,121(3), 832-839. https://doi.org/10.2466/24.10.PMS.121c22x7
Bezrukikh MM, Terebova NN. (2009) Characteristics of the development of visual perception in five- to seven-year-old children]. Fiziol Cheloveka;35 (6):37-42.
Farroni T.& Menon E.(2008). Visual Perception and Early Brain Development. Dipartimentodi Psicologia dello Sviluppo e della Socializzazione, University of Padua, Italy Centre for Brain and Cognitive Development, School of Psychology, Birkbeck College, University of London, United Kingdom. https://www.child-encyclopedia.com/pdf/expert/brain/according-experts/visual-perception-and-early-brain-development.
Gabbard C.( 2009). A developmental systems approach to the study of motor development. Nova Science Publishers, Inc. Handbook of Motor Skills: 15
Kurtz, L.A. (2006) Visual Perception Problems in Children with AD/HD, Autism, and Other Learning Disabilities: A Guide for Parents and Professionals. Jessica Kingsley Publishers, Philadelphia.
Peng, P., & Fuchs, D. (2016). A meta-analysis of working memory deficits in children with learning difficulties: Is there a difference between verbal domain and numerical domain? Journal of Learning Disabilities, 49, 2–20. https://doi.org/10.1177/0022219414521667
Siegel, D. J. (2007). Mindfulness training and neural integration: Differentiation of distinct streams of awareness and the cultivation of well-being. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 2(4), 259–263. https://doi.org/10.1093/scan/nsm034