Του μυαλού και της ψυχής, η ομερτά -όχι της επαρχίας

Στον ιστότοπο http://www.trolleei.gr, δημοσιεύτηκε το πρωί, αλλά τώρα έχει αποσυρθεί από τη δημόσια θέα, μια ανάρτηση με τίτλο Η ομερτά της επαρχίας, η σαπίλα της οικογένειας, με αφορμή την ανεύρεση του πτώματος του Β. Γιακουμάκη. Την ανάρτηση, που δεν εντοπίζεται εύκολα, παραθέτω ολόκληρη, μετά το δικό μου σχόλιο που ακολουθεί.

Αδυνατώ να καταλάβω αν ο αρθρογράφος επικρίνει την κοινωνία της Κρήτης, την κοινωνία της ελληνικής επαρχίας, ή την ελληνική κοινωνία στο σύνολό της.

Γιατί αν περιορίσουμε την ανάλυσή μας στο εξόφθαλμο, στη φοβική κοινωνία του Ρεθύμνου, της Ξάνθης, ή των Ιωαννίνων, έχουμε κάνει τη λανθασμένη παραδοχή ότι η κοινωνία της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης, τ** **** [συμπληρώστε τη μεγαλούπολη της αρεσκείας σας] είναι ανεκτικότερες ή ανεκτικές, κι ότι το πρόβλημα βρίσκεται στον τόπο κι όχι στα μυαλά και τις ψυχές των ανθρώπων.

Δυστυχώς, τα πράγματα δεν είναι τόσο εύκολα για κανέναν. Ο κάφρος έχει τόπο κατοικίας και την Αθήνα και το Ηράκλειο και τη Θεσσαλονίκη και το Ρέθυμνο. Απλώς η μεγαλούπολη, αν ξεφεύγεις από τη νόρμα, σου δίνει χώρο και πλήθος να κρύψεις τη μοναξιά σου. Ναι, αν είσαι τυχερός, σου δίνει καμιά φορά και τη συντροφιά να αντιμετωπίσεις το φόβο των άλλων. Όμως, η ελληνική κοινωνία είναι στο σύνολό της ίδια: φοβισμένη, κομπλεξική, ανιστόρητη, μισαλλόδοξη, θρησκόληπτη, αντιορθολογιστική, με άγνοια και περιφρόνηση στην επιστήμη, και αγάπη για το μύθο και την αυτοκολακεία.

Εκατοντάδες σχολεία, και το δικό μας, περνούν και φέτος από την στήλη του κ̶.̶ ̶Τ̶ί̶π̶, ε…, του επιτρόπου κ. Αβραμόπουλου, στην Πλάκα, που τιμά έναν ανύπαρκτο ήρωα Κουκίδη, πρόσφατο εφεύρημα της (ακρο)δεξιάς ως αντίβαρο στο Σάντα και το Γλέζο, άλλα τόσα, και παρολίγον και το δικό μας, προσκυνούν στη Σουρωτή Θεσσαλονίκης το πτώμα ενός γέροντα που μοναδική προσφορά του στους συνανθρώπους του, υπήρξε η απομόνωσή του -δεν κάνω τίποτε, αλλά προσεύχομαι για σας- και η λογοδιάρροια από αρλούμπες, προφανείς ενδείξεις κατανάλωσης ουσιών ή/και έλλειψης απαραίτητων για τον οργανισμό και τον εγκέφαλο στοιχείων. Ο Δαρβίνος εξακολουθεί, και μετά τις προχθεσινές εξαγγελίες του κ. Κουράκη, να αποτελεί ύλη-μη ύλη στα βιβλία των παιδιών, ενώ η τελευταία, πριν τις εκλογές -απέλπιδα για την επανεκλογή του, υπογραφή του κ. Λοβέρδου, που παλαιότερα είχε διασύρει αβοήθητες οροθετικές γυναίκες, είχε μπει για την επαναφορά του δικαιώματος απαλλαγής από τα Θρησκευτικά αποκλειστικά στους αλλόθρησκους και ετερόδοξους. Στο διπλανό, για τους Ηρακλειώτες, Σχολείο Ευρωπαϊκής Παιδείας, τα Θρησκευτικά διδάσκονται, εναλλακτικά με την Ηθική, στα Λύκεια της Κύπρου διδάσκονται εναλλακτικά με την Ιστορία…

Η ενδεχόμενη ερώτηση, τι σχέση έχουν όλα αυτά με τον Βαγγέλη, ας κάνει αυτούς που θα τη θέσουν να αναρωτηθούν αν κι οι ίδιοι αποτελούν μέρος του προβλήματος. Όπως είμαστε όλοι μέρος του προβλήματος, αν δεν μπορούμε να αρθρώσουμε ξεκάθαρες κουβέντες, αντί για υπονοούμενα. Τι σημαίνει ιδιαίτερος, διαφορετικός, δεν ξέρω τι άλλο; Φοβόμαστε τη λέξη ομοφυλόφιλος, τη θηλυπρέπεια, ή τη φράση με ομοφυλοφιλικές τάσεις; ή φοβόμαστε την οικογένεια; ή δεν είμαστε βέβαιοι αν ισχύει κάτι τέτοιο; Στην τελευταία περίπτωση, είμαστε διπλά αποκρουστικοί, στην πρώτη παραμένουμε υποκριτές όταν υποτίθεται ότι αρθρώνουμε κρίσεις για την στάση των άλλων.

Είναι πολύ εύκολο να ρίξουμε το φταίξιμο στην επαρχία, και να ξεχάσουμε ότι δίπλα μας, καθημερινά, συναναστρεφόμαστε, και σπάνια διαμαρτυρόμαστε, με ανθρώπους που μοιάζουν να μην έχουν περάσει το Διαφωτισμό, ανθρώπους που δεν είναι σε θέση να διακρίνουν τη δική τους υποκρισία, ενηλίκους που δεν βλέπουν τον ευνουχισμό του μυαλού τους.

Τα δάκρυα δεν είναι μόνο κροκοδείλια, είναι ενίοτε και μωρουδιακά, εγκεφάλου μηνών. Κι η ομερτά δεν είναι αλλού, παρά στο μυαλό και την ψυχή.

Για μας τους εκπαιδευτικούς, για κάθε Βαγγέλη, η ευθύνη είναι διπλά δική μας.

 

Ακολουθεί η δημοσίευση του trolleei.gr:

Η ομερτά της επαρχίας, η σαπίλα της οικογένειας
Δημοσιεύθηκε : Κυριακή, 15 Μάρτιος 2015 09:23

Νεκρός ο Βαγγέλης Γιακουμάκης. Όπως νεκρός πιο πριν ήταν και ο Άλεξ Μεσχισβίλι στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας. Όπως βιάστηκε πριν 15 μέρες μια φοιτήτρια στην Ξάνθη από 2 τοπικούς επιχειρηματίες.

Έτσι σε ονομάζουν οι τοπικές κοινωνίες άμα έχεις ένα κωλόμπαρο που πουλάς πετρέλαιο και διακινείς ναρκωτικά. Είσαι επιχειρηματίας. Και παιδί του τόπου, άξιος νέος.Βγάζεις λεφτά, δίνεις δουλειές, θα διαιωνίσεις το είδος. Ούτε ξένος, ούτε πουτάνα φοιτήτρια,ούτε πούστης που ντροπιάζει την περήφανη Κρήτη και την αντρίλα της. Αυτή είναι η κρητική λεβεντιά, να βασανίζεις τον αδύναμο και να μην έχεις ούτε τα παντελόνια να το παραδεχτείς. Να μπαίνουν βουλευτές μπροστά για να συγκαλύψουν εγκλήματα.

Τα δικά μας παιδιά, τα ντόπια, είναι λεβέντες, καλύτεροι από τους άλλους. Δε πα να κατεβάζουν τα μούτρα των γυναικών τους, δε πα να βιάζουν τα παιδιά τους ξέρω γω (όλα αυτά τα παραδείγματα έχουν έρθει κάποια στιγμή στο φως της ημέρας γύρω γύρω). Είναι καλά παιδιά. Δεν πα να φυλακίζουν μετανάστες σε παραπήγματα στη Μανωλάδα και στην Χαλανδρίτσα; Δε πα να κάνουν πλάτες σε φυλακές-κολαστήρια για ξένους αλλά και ντόπιους φτωχοδιάβολους πάνω στους οποίους οι φαρμακοβιομηχανίες δοκιμάζουν τα φάρμακά τους; Ρε λεφτά, φέρνουν; Στην εκκλησία πάνε την Κυριακή; Τότε τι μας ζαλίζεις τα αρχίδια.

Η ελληνική κοινωνία ενσαρκώνει την παροιμία με τις 3 μαϊμούδες, Δεν είδε, δεν άκουσε δεν ξέρει να πει. Εκτός αν δίνει το κράτος καμιά αμοιβή για να καρφώσεις το γείτονα. Εκεί, το ρουφιανιλίκι πάει σύννεφο.Εκεί οι αισθήσεις λειτουργούν άψογα. Ή εκτός αν είναι για κανέναν αναρχικό που αναζητείται, οπότε εκεί το κάνουν τσάμπα, για τη σωτηρία της ψυχής τους και της χώρας.

Κλειστές, οπισθοδρομικές, φοβικές προς το νέο κοινωνίες, που αναπαράχθηκαν μεταξύ τους και δημιούργησαν ανοσιουργήματα. Αυτή είναι η εικόνα και η ηθική της ελληνικής επαρχίας και κάποια στιγμή, κάποιος, πρέπει επιτέλους να μιλήσει για όλα αυτά.

 

Δευτεροβάθμια Γενική Εκπαίδευση: 4+1 άμεσες, εύκολες βελτιώσεις και διορθώσεις

Χωρίς να παραβλέψει κανείς την μεγάλη εικόνα, και τις ριζικές αλλαγές που ευελπιστούμε να γίνουν στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, καταθέτω τα δυο μου καπίκια, τέσσερις και μία επείγουσες διορθώσεις που μπορούν και πρέπει να γίνουν άμεσα και αφορούν το χώρο πού γνωρίζω καλύτερα, αυτόν του Γενικού Λυκείου, και επιπλέον του Πρότυπου Πειραματικού Σχολείου:

1. Κατάργηση των δεκαδικών ψηφίων σε όλες τις βαθμολογίες ως την αποφοίτηση από το λύκειο, και επαναφορά των στρογγυλοποιήσεων στην πλησιέστερη μονάδα. Τα δεκαδικά ήλθαν με τη μεταρρύθμιση Αρσένη το 1998, για να εξυπηρετήσουν αποκλειστικά λογιστικές ανάγκες, όταν η ετήσια κατά μάθημα επίδοση στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου συνδέθηκε με την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, και μοιραία έπρεπε να ξεχωρίσει το ένα εικοσάκις χιλιοστό από το προηγούμενο και το επόμενο. Παρεμπιπτόντως, φάνηκε έτσι, κατευθείαν, από το σχεδιασμό και από την αρχή, η ανεπάρκεια του συστήματος πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αλλά αυτό είναι ένα από τα μεγάλα ζητήματα για συζήτηση.

Για την αξιολόγηση των μαθητών κατά τη φοίτησή τους στο σχολείο, εσωτερικά και στιγμιαία, ο δάσκαλος μπορεί να επιλέγει οποιαδήποτε κλίμακα και ακρίβεια θεωρεί καλύτερη. Εξωτερικά, ωστόσο, είτε πρόκειται για την συνολική προφορική επίδοση κάποιας περιόδου, είτε για τη στιγμιαία επίδοση σε μια γραπτή δοκιμασία, ο βαθμός που φτάνει στο μαθητή και το γονιό του, πρέπει να είναι σε μια ολιγοσκελή βαθμωτή κλίμακα: ακέραια 0-10, ακέραια 0-20, A-F με + και -, δεν έχει σημασία, σημασία έχει να είναι βαθμωτή -όπως λέμε στην πληροφορική- δηλαδή με διακριτές και λίγες, κατά τη διεθνή τάση, τιμές. Η εκάστοτε στρογγυλοποίηση στον πλησιέστερο βαθμό μιας τέτοιας κλίμακας μειώνει την αυθαιρεσία του ορισμού της αξίας ενός ερωτήματος κλειστού τύπου στα 3/100, αντί για τα 2/100 ή τα 4/100, ή την αξιολόγηση ενός δοκιμίου με 31/100 αντί με 32/100, και ορθά, κατά κανόνα «υπέρ του μαθητή». Κανένας δάσκαλος δεν έχει θεϊκές ιδιότητες, για να είναι θέση να αξιολογήσει έναν μαθητή, ούτε καν ένα δοκίμιο ή ένα γραπτό του, ως καλύτερο ή χειρότερο, κατά 1/200 (τόσο είναι το πρώτο δεκαδικό ψηφίο σε μια εικοσάβαθμη κλίμακα) από ένα συμμαθητή του, κι αυτήν την παραδοχή υλοποιεί η χρήση βαθμωτής κλίμακας με λίγες (10 ή 20) τιμές. Η περίπτωση του Γενικού Μέσου Όρου είναι διαφορετική· πρόκειται για ένα στατιστικό μέτρο -με όλα τα θετικά και τα αρνητικά του- που απλώς δείχνει τη μέση επίδοση του μαθητή σε διαφορετικά αντικείμενα με διαφορετικούς δασκάλους. Τέλος, διαφορετική είναι η περίπτωση κάθε είδους εξέτασης για πιστοποιητικά, πτυχία, ή εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Εκεί ξεκάθαρα δεν πρόκειται για αξιολόγηση μαθητών, αλλά για ανταγωνιστικές δοκιμασίες υποψηφίων. Αυτά τα δύο οφείλουν να είναι απόλυτα διαχωρισμένα στη Γενική Εκπαίδευση.

Παρεμπιπτόντως, κι αφού η αναφορά είναι σε δεκαδικά ψηφία, είναι ευκαιρία να διορθωθεί και η στρέβλωση των χαρακτηρισμών της επίδοσης: άριστα, λίαν καλώς, καλώς, κλπ. Με τα τρέχοντα, ένας μαθητής Α’ Λυκείου που έχει σε όλα του τα μαθήματα τελικό βαθμό 18 θα χαρακτηριστεί με γενική επίδοση «Λίαν Καλώς»· ορθώς μπορεί να πει κάποιος. Όμως, ο ίδιος μαθητής αν έχει 19 σέ ένα μόνο από τα 10 του -κατά Διαμαντοπούλου- μαθήματα, χαρακτηρίζεται με γενική επίδοση «Άριστα»! Δηλαδή αρκεί ένα μάθημα να είναι στην τρέχουσα κλίμακα «Άριστα» (18,1-20), για να «αριστεύσει» ο μαθητής συνολικά. Άλλη μια ανακολουθία των εισηγητών του πρώτου δεκαδικού ψηφίου. Στο τετράμηνο είσαι αριστούχος σε ένα μάθημα αν πάρεις 19 ή 20, σε ένα διαγώνισμα είσαι άριστος αν έγραψες ακόμη και 18,1, στο τέλος, σε ένα μάθημα είσαι άριστος αν έχεις τελικό βαθμό 18,1, ενώ με 18 είσαι στο λίαν καλώς, και συνολικά ομοίως. Είναι προφανές ότι η αλλαγή χαρακτηρισμού στις κλίμακες πρέπει να είναι στη μισή μονάδα, όπως είναι προφανές ότι το πρώτο δεκαδικό στα μαθήματα, μόνο παρενέργειες εισάγει.

2. Κατάργηση κάθε μονόωρου (ανά εβδομάδα) μαθήματος. Όλοι οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν ότι μονόωρο μάθημα ισοδυναμεί με μη μάθημα. Γιατί όταν κάνεις το μάθημα σήμερα, και την άλλη εβδομάδα το χάνεις, ας πούμε λόγω σχολικού περίπατου, και την παραπάνω εβδομάδα ξαναχάνεται εξαιτίας κάποιου άλλου λόγου ανώτερης βίας -αν αρρωστήσει ο καθηγητής ή ένας μαθητής, αδερφέ- τότε έχει χαθεί κάθε νοηματική συνέχεια για διδασκόμενους και διδάσκοντες· αθροιστικά, δε ένα μονόωρο μάθημα σπάνια θα φτάσει τις 30 ώρες τη χρονιά. Κι ας αναλογιστούμε με τι δεδομένα αξιολογεί 150 μαθητές ένας καθηγητής που έχει 6 μονόωρα τμήματα· πρόκειται για εκφυλισμό της σχέσης δασκάλου – μαθητή.

Είναι γνωστά τα αντεπιχειρήματα συναδέλφων, συνδικαλιστών και μη, σε τέτοιες καταργήσεις, καθώς θεωρούν ότι τα μονόωρα μαθήματα εξυπηρετούν τη συμπλήρωση του ωραρίου σε αρκετές ειδικότητες, ώστε να μην είναι αναγκασμένοι να μετακινούνται σε άλλα σχολεία αρκετοί συνάδελφοι. Πέρα από την υποκρισία και την έλλειψη ηθικής, επαγγελματικής, τουλάχιστον -διάολε «Λειτουργών» γράφει η ονομασία στο σωματείο μας- κατάργηση, σημαίνει ότι μπορείς να ενώσεις δυο μονόωρα μαθήματα δύο διαδοχικών τάξεων σε ένα σε μία τάξη, και κοιτώντας το ωρολόγιο πρόγραμμα συνολικά, να βρεις τις κατάλληλες ισορροπίες για όλα τα αντικείμενα και τις ειδικότητες.

3. Τρίτη επιτακτικά άμεσα αναγκαία αλλαγή: δεν είναι δυνατόν 9 ώρες σε 3 γλωσσικά μαθήματα, ή 6 ώρες σε Φυσική, Χημεία και Βιολογία, ή 5 ώρες σε Άλγεβρα και Γεωμετρία, να μετρούν το ίδιο με τις 2 ώρες της Γυμναστικής, ή των Αγγλικών, ή των Θρησκευτικών. Ακριβώς επειδή δεν πρέπει κάποια μαθήματα να αποδεικνύονται στην πράξη, με το νόμο, πιο πρωτεύοντα από άλλα, κι επειδή δεν μπορεί ο νόμος να ισοπεδώνει 9 ώρες εργασίας του μαθητή και του καθηγητή σε Αρχαία, Νέα και Έκθεση, στις 2 ώρες της Ερευνητικής Εργασίας ή της Ιστορίας ή τις 3 της Πολιτικής Παιδείας, είναι άμεση ανάγκη να διαλυθεί η «μαγική εικόνα» που επέβαλε η κ. Διαμαντοπούλου με τη δήθεν μείωση του πλήθους των μαθημάτων, και όλα τα μαθήματα να μετρούν το ίδιο, αν όχι να μετρούν αναλογικά με τη μερίδα τους στο ωρολόγιο πρόγραμμα. Περισσότερα για το θέμα, και πόσο απλά διορθώνεται άμεσα, εδώ.

4. Τέταρτο θέμα που πρέπει άμεσα να αντιμετωπιστεί, χτες όπως λένε οι Αγγλοσάξονες, είναι η χρηματοδότηση του εκσυγχρονισμού της υποδομής του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου, με την έναρξη, παράλληλα, της αξιολόγησης και της αναθεώρησης τόσο των στόχων ΠΣΔ, όσο και των μέσων που χρησιμοποιεί για αυτούς τους στόχους.

Προσωπικά, είμαι από τους θιασώτες του ΠΣΔ, και θεωρώ ότι πρέπει να αποτελεί το βασικό διαδικτυακό μέσο για όλη την εκπαιδευτική κοινότητα. Αλλιώς, θα εξαρτόμαστε πάντα από υπηρεσίες τρίτων, με περίεργους όρους χρήσης και αποποιήσεις ευθύνης, και ακόμη πιο περίεργα τρίτα μάτια στα δεδομένα μας. Ωστόσο, κάπου οφείλουμε να αναρωτηθούμε και να τραβήξουμε και τα όρια του εφικτού. Είναι πρώτη προτεραιότητα, παράδειγμα, να διατηρούμε την υποδομή και τους πόρους για ένα σχολικό Youtube, αντίγραφο του αυθεντικού; Αυτό λείπει περισσότερο στον εκπαιδευτικό και το μαθητή, ή, η απρόσκοπτη λειτουργία των υπηρεσιών φιλοξενίας δικτυακών τόπων και της ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, με όλες τις πρακτικές για robustness, redundancy, resourcefulness, response και recovery, για να αναφέρω τα παροιμιακά 5 R, ή η υποστήριξη για τη δημιουργία ηλεκτρονικών ερωτηματολογίων έρευνας, που απαιτεί ελάχιστο κόπο με τη χρήση ελεύθερου λογισμικού; Γενικότερα, εξυπηρετούν τα έργα του ΠΣΔ την εκπαιδευτική κοινότητα μάλλον, ή τις ερευνητικές ανάγκες, τις διπλωματικές εργασίες, μάστερ, διδακτορικά κι επιστημονικές ανακοινώσεις μελών από τα εμπλεκόμενα Ερευνητικά Κέντρα, ΑΕΙ και ΤΕΙ -μάλιστα, «στου κασίδη το κεφάλι»;

5. Κλείνω με ένα πέμπτο θέμα που το ζει μόνιμα στο πετσί της η ιδιαίτερη σχολική μας κοινότητα, αυτή των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων. Είναι αναγκαίο και εύκολα υλοποιήσιμο και φτηνό για το κράτος, τα ΠΠΣ να προστεθούν στον κατάλογο των σχολείων με μαθητές που δικαιούνται δωρεάν μετακίνηση, καθώς τα σχολεία αυτά είναι ειδικού χαρακτήρα με μαθητές που προέρχονται από περιοχές ευρύτερες από τις συγκεκριμένες στενές αστικές περιοχές που εξυπηρετεί καθένα από τα υπόλοιπα σχολεία της χώρας. Διαφορετικά, το δικαίωμα για ένα παιδί από τη Χερσόνησο ή το Βενεράτο να φοιτήσει σε ένα ΠΠΣ ακυρώνεται στην πράξη για λίγα ευρώ τη μέρα, ποσό που δεν είναι αυτονόητο ότι υπάρχει σε όλες τις οικογένειες. Στην υπάρχουσα πρόνοια του νομοθέτη για άλλα σχολεία ειδικού τύπου -ΕΠΑΛ, καλλιτεχνικά και μουσικά, αυτονόητο είναι να συμπεριληφθούν ενταχθούν και τα Πρότυπα Πειραματικά, που ιδρύθηκαν μεταγενέστερα από τη νομοθεσία όπου βασίζονται οι ρυθμίσεις αυτές.

Φυσικά, θεωρώ αυτονόητο ότι είναι δεδομένα τα δύο πρώτα μέτρα: η αναστολή λειτουργίας της Τράπεζας Θεμάτων και η ακύρωση της συμμετοχής του Βαθμού Προαγωγής την Α΄ και Β΄ Τάξης Λυκείου στα κριτήρια πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Το παρόν άρθρο σε ενυπόγραφη μορφή pdf εδώ.

 

«Δεν είμαστε κακοί μαθητές, ούτε τεμπέληδες!»

Την Παρασκευή 23/1, στην εκπομπή «Η παιδεία στο κρεββάτι του Προκρούστη» της Δόμνας Μπογδάνου και της Αναστασίας Γιαννοπούλου, εκπαιδευτικών σε διαθεσιμότητα, στο www.portokaliradio.gr, ήταν καλεσμένος ο Μάριος, μαθητής Α’ Τάξης Πρότυπου Πειραματικού Λυκείου της πρωτεύουσας,

Ο Μάριος, όσο πρόλαβε, μίλησε για μια σειρά από τα στραβά της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που βιώνει καθημερινά: τον τεράστιο φόρτο δουλειάς, το συνεχές άγχος, την τεράστια ύλη των μαθημάτων, την αγωνία για τις εξετάσεις προαγωγής, όλα όσα ζουν στο πετσί τους όλοι οι μαθητές του «Νέου Λυκείου», που κάποιοι τους κατηγορούν ως χαλαρούς, εννοώντας ότι είναι τεμπέληδες.

Μίλησε ακόμα για τα Πρότυπα Πειραματικά, που εν μέσω κρίσης μετατράπηκαν εν μέρει σε «πάρκινγκ» για μαθητές από οικογένειες μεγαλύτερης εισοδηματικής επιφάνειας που δεν «έχουν καλή επαφή με την πραγματικότητα», παρασύροντας σε αυτήν την αδυναμία και τη διοίκηση και τους εκπαιδευτικούς του σχολείου του. Μίλησε για απίθανες ακριβές εκδρομές, με αμφίβολο εκπαιδευτικό χαρακτήρα, και για ομίλους που λειτουργούν με στόχο τέτοιες εκδρομές.

Ακούστε τον!

 

Να φάνε παντεσπάνι…

Η κατάπτυστη τροποποίηση-προσθήκη στο άρθρο 37 του Ν. 3966/2011, που ακυρώνει στην πράξη, με ένα απλό «αποφασίζομεν και διατάσσομεν», ευαγγελισμούς, αγαθές και πονηρές προθέσεις μιας πενταετίας, για αξιολόγηση των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων, τον ρόλο τους, την αποστολή τους. μπλα, μπλα, μπλα…

Κι αφού τα λεφτά δε φτάνουν για γραμματείς, επιστάτες, ψυχολόγους κι ειδικά επιδόματα, για την τρίδιπλη δουλειά σε αυτά, φ̶ά̶τ̶ε̶ ̶π̶α̶ν̶τ̶ε̶σ̶π̶ά̶ν̶ι̶, εε, ιδρύστε κι άλλα ΠΠΣ, και στο τέλος θα εφαρμόσουμε και την κουτοπονηριά του Νεστραδίν Χότζα: «είδατε τι καλά που ήταν πριν;».

7. Κατ’ εξαίρεση και για λόγους που υπαγορεύονται από την ανάγκη προαγωγής της δημόσιας εκπαίδευσης, με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, η οποία εκδίδεται μετά από σύμφωνη γνώμη της Δ.Ε.Π.Π.Σ., δύνανται να χαρακτηρίζονται υφιστάμενες σχολικές μονάδες ως Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία ή να ιδρύονται νέα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία με ανάλογη εφαρμογή των διατάξεων για την ίδρυση σχολικής μονάδας της δημόσιας εκπαίδευσης για την υλοποίηση του σκοπού των Π.Π.Σ., σύμφωνα με το άρθρο 36 του παρόντος και χωρίς την ύπαρξη των προϋποθέσεων των προηγουμένων παραγράφων του παρόντος άρθρου. Στην ίδια απόφαση ορίζονται οι προϋποθέσεις, τα κριτήρια και οι διαδικασίες της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών για την πλήρωση των θέσεων στο Π.Π.Σ. μετά το χαρακτηρισμό ή την ίδρυση του Π.Π.Σ.

Ολοταχώς στον κοτζαμπασισμό.

Από σκάνερ σε ppt, κι από κει σε pdf

Τις προάλλες, μια συνάδελφος φιλόλογος μου έστειλε το υλικό που χρειαζόταν να μπει στους υπολογιστές του ΣΕΠΕΗΥ, προκειμένου να πραγματοποιήσει διδασκαλία με τη χρήση ΤΠΕ στο μάθημα της Λογοτεχνίας.

Το «Παραρλάμα και άλλες ιστορίες», βασισμένο σε εννιά ιστορίες του Δημοσθένη Βουτυρά, και «Το Γιούσουρι και άλλες φανταστικές ιστορίες», βασισμένο σε δημιουργίες των Ανδρέα Καρκαβίτσα, Κ.Π. Καβάφη, Κ.Γ. Καρυωτάκη, Πλάτωνα Ροδοκανάκη, Νίκου Νικολαΐδη του Κύπριου και Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, είναι δύο παραδείγματα graphic novel, γραφιστικού αφηγήματος του κομίστα Θανάση Πέτρου και του σεναριογράφου Δημήτρη Βανέλλη, τα οποία έχουν αξιοποιηθεί σε αρκετά διδακτικά σενάρια Λογοτεχνίας.

Η Βαρβάρα μου έστειλε τα αποσπάσματα με το «Το γιούσουρι» και τον «Μπαλάφα στον Παράδεισο» σε μορφή αρχείων παρουσιάσεων MS-PowerPoint 2003. Κάθε διαφάνεια, σε οριζόντιο προσανατολισμό, περιείχε ένθετη μία σκαναρισμένη σελίδα σε κατακόρυφο προσανατολισμό. Το ιδιότυπο αποτέλεσμα, εκτός από πανάσχημο ήταν και απόλυτα δύσχρηστο για προβολή στην οθόνη του υπολογιστή. Η ανάγκη παραγωγής ενός αξιοπρεπούς εγγράφου pdf ήταν προφανής. Και δεν χρειαζόταν παρά μερικά κλικ και λογισμικό ανοιχτού κώδικα.

Βήμα 1ο: Εξαγωγή των εικόνων από το ppt.
Το πρότυπο OpenDocument για εφαρμογές Γραφείου καθορίζει ανοιχτούς μορφότυπους αρχείων, βασισμένους στην περιγραφική γλώσσα XML, για υπολογιστικά φύλλα, διαγράμματα, παρουσιάσεις και έγγραφα επεξεργασμένου κειμένου. Στην περίπτωση αρχείων παρουσιάσεων ο μορφότυπος -και η αντίστοιχη επέκταση των ονομάτων τους- είναι ODP.

Βήμα 1α: Ανοίγουμε το αρχείο PPT στην εφαρμογή Impress του Apache OpenOffice, του LibreOffice, ή του NeoOffice. Όλες αυτές οι σουίτες γραφείου αποτελούν διαδόχους Ανοιχτού Κώδικα του Open Office.

Βήμα 1β: Αποθηκεύουμε το αρχείο PPT στη μορφή ODP, τον εγγενή μορφότυπο του OpenDocument.

Βήμα 1γ: Μετονομάζουμε το αρχείο .odp που δημιουργήσαμε σε .zip. Αυτό γιατί το αρχείο odp είναι στην πραγματικότητα ένα συμπιεσμένο τύπου zip αρχείο, που περιέχει κείμενα, εικόνες, οδηγίες μορφοποίησης και άλλα αντικείμενα, που μαζί με κατάλληλες XML περιγραφές συνθέτουν το αρχείο της παρουσίασης.

Βήμα 1δ: Αποσυμπιέζουμε το αρχείο ZIP είτε με το εγγενές πρόσθετο της εφαρμογής διαχείρισης αρχείων του υπολογιστή μας, είτε με την εφαρμογή ανοιχτού κώδικα 7-zip.

Βήμα 1ε: Στο δενδρικό σχήμα καταλόγων του αποσυμπιεσμένου αρχείου, θα βρούμε το φάκελο Pictures. Ναι, εκεί βρίσκονται -στην αυθεντική τους ανάλυση- τα αρχεία εικόνας των σκαναρισμένων σελίδων του κόμικ (jpeg εν προκειμένω).

Βήμα 2ο: Δημιουργία αρχείου pdf από τα αρχεία εικόνας
Υπάρχουν πάρα πολλές επιλογές εφαρμογών ανοιχτού κώδικα για το βήμα αυτό. Ίσως έχετε ήδη στημένο το PDFCreator ως αξιόπιστο εικονικό εκτυπωτή PDF. Αν όχι, κάντε το. Μαζί θα έχετε πλέον και την εφαρμογή Images2PDF, που εύκολα θα κάνει τη δουλειά που θέλετε με ένα Import των αρχείων εικόνας -γράψτε οι ίδιοι *.* στο πεδίο του ονόματος αρχείου για να εμφανιστούν τυχόν αρχεία με επέκταση ονόματος jpeg, αντί jpg– στη σειρά που θέλετε, κι ένα Export σε αρχείο pdf.

Έτοιμοι!

 

Αν έχετε αγορασμένη, ή από χορηγία, κάποια έκδοση του Microsoft Powerpoint, 2007 ή μεταγενέστερη, τότε ο μορφότυπος pptx είναι αντίστοιχος του προτύπου OpenDocument. Μπορείτε να κάνετε τα βήματα 1α έως 1δ στο Powerpoint με εξαγόμενο αρχείο pptx. Θα βρείτε τα αρχεία εικόνας στη διαδρομή ppt\media.

 

Επικύρωση Δεδομένων εναντίον GIGO

GIGO (αρκτ.) Garbage In, Garbage Out – Ένας υπολογιστής δεν θα «μυρίσει τα νύχια του» και θα παραγάγει ακατανόητα αποτελέσματα, όταν τα δεδομένα που έχει πάρει είναι επίσης ακατανόητα.

Επικύρωση Δεδομένων (Data Validation) Λειτουργία με την οποία ελέγχουμε την ορθότητα των δεδομένων που εισάγονται σε μια εφαρμογή.

 

Παραδείγματα
Είναι γνωστό ότι, με εξαίρεση ειδικές κατηγορίες όπως τα Μουσικά και τα Καλλιτεχνικά, σε όλα τα Λύκεια της χώρας, ο Βαθμός Προαγωγής είναι δεκαδικός1, με ακρίβεια πρώτου δεκαδικού ψηφίου, και ότι τα κλάσματα στο βαθμό αυτό έχουν εκλείψει εδώ και 15 συναπτά έτη., καίτοι κάποιοι συνάδελφοι στα λύκεια φαίνεται ότι επιμένουν να τα χρησιμοποιούν. Όταν, λοιπόν, ζητείται να συμπληρωθεί ένας βαθμός προαγωγής σε τάξη Λυκείου, μπορεί να ενεργοποιηθεί η αντίστοιχη λειτουργία επικύρωσης.

Επιπλέον, ως υποδιαστολή στη χώρα μας, ως σήμερα τουλάχιστον, χρησιμοποιείται το κόμμα και όχι η τελεία.

Τέλος, για ένα υπολογιστή, κλάσματα που τα γράφουμε σε μορφές ελεύθερες, με όσα κενά και όπου μας καπνίσει, όπως παρακάτω, δεν θα αποτελέσουν αριθμητικά δεδομένα, αλλά σκουπίδια, εφόσον χρειαστούν σε αριθμητικούς υπολογισμούς:
17 7 / 10
  17 7 / 10
17  7/10
17  7 / 10

Μόνο η μορφή 17 7/10 είναι κλάσμα για τον υπολογιστή. Έτσι κι αλλιώς, καθένας θα προτιμούσε να γράψει 17,7, και ποτέ 17.7.

Δημοφιλείς εφαρμογές όπως το Excel, που χειρίζονται αριθμητικά δεδομένα, διαθέτουν και τη λειτουργία της επικύρωσης αριθμητικών, κι όχι μόνο, δεδομένων.

euroscola2014-15_corrections

Όταν, λοιπόν, Βαθμοί Προαγωγής δεν εισάγονται σε σωστή μορφή, με συνέπεια να εκλαβάνονται ως μηδενικά, μηδενική είναι και η μοριοδότησή τους, και πλασματική η αντίστοιχη τελική κατάταξη βάσει των μορίων.

Ευτυχώς, μερικές φορές τα σκουπίδια είναι εμφανή και γίνονται έγκαιρα αντιληπτά. Άλλες, πάλι, έχουν πέσει κι αεροπλάνα…

 

____
1 Εδώ κανονικά έπρεπε να γράψω κλασματικός, αλλά πιθανότατα θα μπέρδευα ακόμη και μαθηματικούς έτσι…

Ένα σύντομο πρωινό στο Αρχαιολογικό Μουσείο

2014-11-08-16
Ευχαριστούμε, Αγγελική.

Webinar Εφαρμογές Πληροφορικής Α΄ ΓΕΛ

Τη Δευτέρα 20 Οκτωβρίου, με πρωτοβουλία και υπό το συντονισμό του Σχολικού Συμβούλου Πληροφορικής Αιτωλοακαρνανίας Σπύρου Παπαδάκη, πραγματοποιήθηκε το webinar με θέμα Εφαρμογές Πληροφορικής Α” ΓΕΛ: ΠΣ – Φιλοσοφία – Σκοπός – Εκπαιδευτικό Υλικό – Προτάσεις Διδασκαλίας – Αξιολόγησης.

Ομιλητές ήταν οι:

  • Βασίλης Εφόπουλος, Σχολικός Σύμβουλος Πληροφορικής Σερρών & Κιλκίς, μέλος της επιτροπής σύνταξης του Προγράμματος Σπουδών του μαθήματος
  • Ζαχαρίας Μανουσαρίδης, Σχολικός Σύμβουλος Πληροφορικής Θεσσαλονίκης, μέλος της επιτροπής αξιολόγησης του bιβλίου
  • Θεοδώρα Ναλπάντη, Σχολική Σύμβουλος Πληροφορικής Θράκης, μέλος της επιτροπής σύνταξης του Προγράμματος Σπουδών του μαθήματος
  • Γιώργος Πανσεληνάς, Σχολικός Σύμβουλος Πληροφορικής Ανατολικής Κρήτης, συντονιστής της ομάδας συγγραφής του βιβλίου, και
  • ο συντονιστής της εκδήλωσης και μέλος της επιτροπής αξιολόγησης του βιβλίου, Σπύρος Παπαδάκης

Η συμμετοχή από συναδέλφους ήταν εξαιρετικά μεγάλη -πάνω από 110 συμμετέχοντες, και η συνολική διάρκεια ξεπέρασε την προγραμματισμένη κατά 40 λεπτά!

Η παρέμβαση του γράφοντα, από το 2:14:49.

Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ

Πρώτον: Έλεος πια με τους τίτλους-σιδηρόδρομους! Οι τίτλοι των μαθημάτων -και των αντίστοιχων βιβλίων- οφείλουν να είναι μονολεκτικοί ή απολύτως σύντομοι· να προσδιορίζουν το γενικό αντικείμενο. Λέει κανείς τα Μαθηματικά της Α΄ Γυμνασίου, ξέρω γω, «Εισαγωγή στους Πραγματικούς Αριθμούς, την Άλγεβρα και τις πρωτοβάθμιες εξισώσεις»; Κι αν φέτος, στη Β΄ Λυκείου, είναι «Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ», του χρόνου τι θα είναι; Καινούργια Εισαγωγή;

Δεύτερον: Γιατί «Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης…», κι όχι «Εισαγωγή στην Επιστήμη…»; Έχουμε μάθημα «Εισαγωγή στις Αρχές των Μαθηματικών», ή «Εισαγωγή στις Αρχές των Θρησκευτικών»; Έλεος!

Τρίτον: Άκου «Επιστήμη των Η/Υ»! Ποιοι αγράμματοι -ή τόσο ακατάδεκτοι να ρωτήσουν εκεί που οφείλουν- άνθρωποι σκαρώνουν τα Π.Σ. και τα Α.Π.Σ., και τους Νόμους τελικά; Το όνομα του αντικειμένου και της επιστήμης είναι Επιστήμη Υπολογιστών. Χωρίς «Ηλεκτρονικών», χωρίς «των», χωρίς συντομογραφίες «Η/Υ». Δεν ανήκει στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές η επιστήμη· για όσους καταλαβαίνουν ελληνικά, εν πάση περιπτώσει. Ή για όσους θέλουν να διδάσκονται τα παιδιά μας ελληνικά. Επιστήμη Υπολογιστών ή Πληροφορική. Όροι απολύτως συνώνυμοι, ξενόφερτοι κι οι δύο, από την αγγλοσαξωνική επιστημονική κοινότητα ο πρώτος, από τη γαλλόφωνη ο δεύτερος. Ο ένας όρος έχει μέσα τον υπολογιστή, ο άλλος την πληροφορία.

Επιτέλους, το μάθημα οφείλει να ονομάζεται Επιστήμη Υπολογιστών ή Πληροφορική, σκέτα, σε όποιες κι όσες τάξεις κι αν διδάσκεται. Ο δεύτερος όρος είναι μονολεκτικός, άρα οικονομικότερος. Αν κάποιος προτιμά τον πρώτο, γιατί αλλιώς δεν αισθάνεται αρκετά επιστήμονας, πάσο. Αλλά μόνο αυτοί οι όροι ως τίτλος.

Σχολαστικισμός κι επιμονή στα ασήμαντα, ακούω κάποιους να μουρμουράνε. Ναι, ασήμαντα, που δείχνουν κι από αυτή τη σκοπιά την προχειρότητα και την ανευθυνότητα αυτών που έκατσαν να σκαρώσουν το τερατούργημα που με τυμπανοκρουσίες βάφτισαν Νέο Λύκειο. Την ανευθυνότητα κι αυτών από κάτω στην πυραμίδα, που, αντί να καταγγείλουν και να αντιπαλέψουν, έτρεξαν να συνδράμουν την κεφαλή, συμπληρώνοντας στο πόδι τα αναγκαία, που θα επικαλεστούν κιόλας εκ των υστέρων, αν χρειαστεί, ως διαρκές άλλοθι, τα «στενά χρονικά περιθώρια».

Ορίστε, στην τύχη, και λίγη ουσία: Σελ. 14 του νέου βιβλίου με βαθμολογία 104 τόσο στα 110.

Ένα άλλο μη επιλύσιμο πρόβλημα είναι η εύρεση ακέραιων λύσεων οποιασδήποτε διοφαντικής εξίσωσης (ακέραια πολυωνυμική εξίσωση) όπως της 6x + 15y = 4. Το 1970 αποδείχτηκε ότι το πρόβλημα είναι μη επιλύσιμο.

Το γενικό πρόβλημα (και 10ο πρόβλημα του Χίλμπερτ), ναι, αποδείχτηκε μη επιλύσιμο. Το παράδειγμα που επιλέγεται, ωστόσο, είναι τουλάχιστον παραπλανητικό: Στο συγκεκριμένο τύπο εξισώσεων μπορούμε πάντοτε να αποφανθούμε για τις λύσεις του· υπάρχουν και υπολογίζονται, όταν και μόνον όταν ο Μ.Κ.Δ. των συντελεστών του x και y διαιρεί τον σταθερό όρο, δεν υπάρχουν διαφορετικά.-

Και ακόμη περισσότερη ουσία:
Σκαρώθηκε ένα Πρόγραμμα Σπουδών, με το μέγιστο μερίδιο ευθύνης στους -ο Θεός να τους κάνει- σχεδιαστές του, που εξασφαλίζει τον βέβαιο τρόπο να μισήσουν την Πληροφορική τα παιδιά μια για πάντα· κι αυτά που προτιμούν τα Αρχαία και την Ιστορία, κι αυτά που κλίνουν στα Μαθηματικά και τη Βιολογία! Για μάθημα Γενικής Παιδείας μιλάμε. Ούτε προδιαγραμμένο σχέδιο να είναι.

Σκαρώθηκε κι ένα βιβλίο αντίστοιχο, που προκαλεί με χειρουργική ακρίβεια το μίσος και την απέχθεια αυτή. Βιβλίο, για το οποίο, κττμγ, εξίσου μεγάλο μερίδιο συνενοχής έχει, ο κάθε εκπαιδευτικός της βαθμίδας μας, που συμμετέχει στην συγγραφή του. Δεν αποτελεί δικαιολογία για το μάχιμο εκπαιδευτικό της αίθουσας και του εργαστηρίου ότι «αυτό καθορίζει το Πρόγραμμα Σπουδών». Αν αυτό καθορίζει, κι αυτό εσύ βλέπεις ότι είναι θεόστραβο κι απαράδεκτο, το λιγότερο που κάνεις είναι να μην το γράψεις, ή να μην είσαι μέλος της επιτροπής που το βαθμολογεί και το εγκρίνει. Άφησε τα αυτά σε αυτόν που συμφωνεί με το Π.Σ. Εσύ κι εγώ κι οι υπόλοιποι, ας μείνουμε στο καθήκον να το διδάξουμε και να το κάνουμε κατανοητό κι ελκυστικό στην τάξη. Εκτός κι αν προέχει να στολίσουμε καριέρα, να βγούμε ή να παραμείνουμε έξω από το εργαστήριο και την αίθουσα της δημόσιας δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Κερασάκι στην τούρτα: Το μάθημα διδάσκεται μία ώρα την εβδομάδα. Θα το κάνουμε την Τρίτη σε ένα τμήμα, την παραπάνω Τρίτη θα πάμε ίσως περίπατο, θα τύχει και κανένας μουτζαχεντίν να μας βγάλει να υποδεχτούμε κανένα θρησκευτικό ηγέτη, τρεις φορές το μήνα, πάνω κάτω, θα τα βλέπουμε τα παιδιά, να συζητάμε, μεταξύ άλλων, για o κι Ο κι Ω και Θ.

Το βιβλίο.

 

Σύμβουλοι από το μέλλον

Μα πρέπει να κατεβάσεις το πιντιέφ στον υπολογιστή σου. Τώρα είναι μετέωρο στον Παγκόσμιο Ιστό, και δεν μπορείς να το χειριστείς καλά! Πρέπει να το κατεβάσεις στην επιφάνεια εργασίας, να το ανοίξεις με το Αντόμπ Ρίντερ.

Επιμορφωτής Β΄ Επιπέδου (+2 μόρια), απευθυνόμενος σε πιστοποιημένη Α΄ Επιπέδου (+1 μόριο), καθώς η δεύτερη έχει ανοιχτό στον Firefox ένα αρχείο pdf, με τον default pdf.js viewer, και ψάχνονται παρέα…