Η «Νέα» Α΄ Λυκείου

Πριν λίγες μέρες δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης (ΦΕΚ 1213Β/16-6-2011) η Υπουργική Απόφαση της κ. Χριστοφιλοπούλου για το πρόγραμμα της Α΄ Τάξης του πολυδιαφημισμένου «Νέου Λυκείου». Δυστυχώς, όπως θα δούμε παρακάτω, ο προσδιορισμός είναι εξίσου προσχηματικός με αυτόν που χρησιμοποιήθηκε από ποδοσφαιρικούς παράγοντες για τη «διάσωση» του «Νέου Πανιωνίου» ή της «Νέας Καβάλας».

Το Νέο Λύκειο, λοιπόν, διαφημίστηκε από την πολιτική ηγεσία ότι μειώνει τα μαθήματα και τον φόρτο του μαθητή. Πράγματι , τα 14 μαθήματα έγιναν, ως διά μαγείας, 8. Για να δούμε πώς.

Αρχαία Ελληνικά, Νεοελληνική Γλώσσα και Νεοελληνική Γλώσσα βαφτίστηκαν ένα μάθημα με τρεις κλάδους, κι αμέσως λείψανε δύο μαθήματα. Ομοίως μετατρέπονται Άλγεβρα και Γεωμετρία σε κλάδους ενός μαθήματος κι έφυγε άλλο ένα από το μέτρημα. Φυσική, Χημεία και η νεοεισαγόμενη στην Α΄ Τάξη Βιολογία λέει το Υπουργείο σε μαθητές και γονείς ότι δεν είναι τρία, αλλά ένα μάθημα.

Τι πραγματικά έδιωξε η ad hoc «επιτροπή σοφών», που, πέρα από κάθε δεοντολογία και με πλήρη περιφρόνηση προς τα θεσμοθετημένα συμβουλευτικά όργανα (Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας), έστησε η κ. Διαμαντοπούλου;

Καταργήθηκαν τέσσερα μαθήματα: οι Αρχές Οικονομίας (2 ώρες την εβδομάδα), η Τεχνολογία (2ω/εβδ), ο Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός (1ω/εβδ) του Β΄ Τετραμήνου, και το Μάθημα Επιλογής (2ω/εβδ). Επίσης, τα Αρχαία Ελληνικά «χάσανε» μια ώρα (από 6 σε 5ω/εβδ).

Τι προστέθηκε, παρά τη «μείωση μαθημάτων και φόρτου»; Η Βιολογία, βαφτισμένη κλάδος μαθήματος (1ω/εβδ), και η Ερευνητική εργασία (Project) (3ω/εβδ), που άλλοτε είναι κι άλλοτε δεν είναι μάθημα για το Υπουργείο. Επιπλέον, Γεωμετρία και Φυσική διατηρούν, πλέον, τις 3ω/εβδ όλη τη χρονιά, κι όχι τις 2ω/εβδ στο ένα τετράμηνο, όπως γινόταν μέχρι τώρα.

Μ’ αυτά και μ’ αυτά, φτάνουμε στις 32ω/εβδ αντί των 34ω/εβδ, που ίσχυε ως φέτος. Ιδού το μέγα όφελος! Και, βεβαίως, μένουν οι καθοριστικές λεπτομέρειες.

Λεπτομέρεια πρώτη: Τι σημαίνει ένα μάθημα (π.χ., Φυσικές Επιστήμες) με τρεις κλάδους (π.χ., Φυσική, Χημεία, Βιολογία); Θα διδάσκει ένας ή τρεις καθηγητές τους τρεις κλάδους; Θα υπάρχει ένας ή τρεις βαθμοί ανά τετράμηνο; μία ή τρεις τελικές εξετάσεις; Αν η απάντηση στα παραπάνω είναι «τρεις» -κι ένας τελικός μέσος όρος μαθήματος, η κοροϊδία της νεωτερικότητας από την πλευρά του Υπουργείου είναι προφανής· και γίνεται προφανέστερη αν δούμε πότε συστάθηκαν επιτροπές αναμόρφωσης των Προγραμμάτων Σπουδών, που έχουν ήδη αποφανθεί για τη Φυσική! Μένει να δούμε και βιβλία (ηλεκτρονικά, με εκτύπωση από τους γονείς) ως το Σεπτέμβριο.

Λεπτομέρεια δεύτερη: Όπως ήταν ήδη γνωστό, η Πληροφορική δεν χώρεσε στον παραπάνω σχεδιασμό του «νέου» –και «ψηφιακού», να μην ξεχνιόμαστε, Λυκείου. Επισήμως, οι μαθητές θα ολοκληρώνουν τις απαιτούμενες σχετικές γνώσεις στο Γυμνάσιο. Ακούγεται, μάλιστα, ότι η Πληροφορική θα γίνει δίωρο ανά εβδομάδα μάθημα σε όλες τις τάξεις του Γυμνασίου. Ας τα δεχτούμε καλόπιστα όλα αυτά. Τα παιδιά της Α΄ Λυκείου, αυτόν και τον επόμενο Σεπτέμβριο, πότε ολοκλήρωσαν –με το υφιστάμενο Πρόγραμμα Σπουδών τις γνώσεις αυτές; Πού είναι η πρόνοια γι’ αυτά τα παιδιά στο μεταβατικό στάδιο;

Τέλος, το εξίσου διαφημισμένο πρότζεκτ· δυο μόνο λόγια τη στιγμή αυτή: μία από τις δύο εργασίες που θα παρουσιάζει το χρόνο ο μαθητής, μπορεί να είναι εξ ολοκλήρου στα αγγλικά! Προφανώς, για να διευκολύνονται στην αντιγραφή από τον Παγκόσμιο Ιστό οι μαθητές. Κι επισήμως, όχι, ακόμη, με τα αγγλικά μοναδική υποχρεωτική ξένη γλώσσα. Και με το διδάσκοντα καθηγητή να πρέπει να αξιολογήσει, από ένα παραδοτέο και μία παρουσίαση, την πρωτοτυπία και το περιεχόμενο 20, 30 ή 50 διαφορετικών εργασιών.

Οφείλω να κλείσω σχολιάζοντας την ημερομηνία της απόφασης: 25 Μαΐου, έναν μήνα πριν! Τα είπαμε, τα μιλήσαμε, αλλά τα προαποφασίσαμε.

(Δημοσιεύτηκε στην Πατρίδα στις 30/6/2012)

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *