Ορθογώνιο Παραλληλόγραμμο

Παρατηρήσαμε πίνακες των ζωγράφων Καζιμίρ Μαλέβιτς (Kazimir Malevich), Πιτ Μοντριάν (Piet Mondrian) και Σολ Λεουίτ (Sol Lewitt).

2018 NYR 15971 0012A 000kazimir malevich suprematist composition a2a0d28d324579be2435d9d3f001c8fa286c6564 original Kazimir Malevich PIET MONDRIAN Sol LeWitt American 1928–2007 rectangle

Παρακολουθήσαμε στο διαδίκτυο το ακόλουθο βίντεο για το έργο του Καζιμίρ Μαλέβιτς:

https://www.youtube.com/watch?v=mAJ8CKCBpxE

Η προσέγγιση της Μάτι ότι ο πίνακας της θυμίζει τη θέα του εδάφους από το παράθυρο ενός αεροπλάνου, μας κίνησε την περιέργεια για το πως φαίνεται η γη από ψηλά! Παρατηρήσαμε ορισμένες φωτογραφίες τοπίων στο Διαδίκτυο και αναγνωρίσαμε γνωστά σχήματα.

ae4c2cb58e1718a150e2713e4c5c6d2b farmer majalengka indonesia.adapt .1900.1 cheia road transylvania.adapt .1900.1 picnic singapore.adapt .1900.1 oikopedaxorisspitia

 Έτσι όμως μας δημιουργήθηκε η απορία πως φαίνεται το χωριό μας από ψηλά. Με τη βοήθεια του Google maps είδαμε το χωριό μας, το σχολείο, τα σπίτια μας, τον Στρυμόνα και την Κερκίνη από ψηλά. Ενθουσιαστήκαμε που μπορέσαμε και τα είδαμε όλα αυτά!

https://www.google.com/maps/place/%CE%9D%CE%AD%CE%BF+%CE%A0%CE%B5%CF%84%CF%81%CE%AF%CF%84%CF%83%CE%B9+620+43/@41.2754447,23.2882879,16z/data=!3m1!4b1!4m6!3m5!1s0x14a983e3b1fb2b31:0x1bed4553a4b3a8b!8m2!3d41.275748!4d23.2927645!16s%2Fg%2F122rvknv?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MTEyNC4xIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Στη συνέχεια, παρατηρήσαμε πίνακες του καλλιτέχνη Αλέξη Ακριθάκη και συγκεκριμένα τις περίφημες βαλίτσες του. Αντιληφθήκαμε ότι ο Ακριθάκης δημιούργησε βαλίτσες με πολλές τεχνικές, όπως ζωγραφική, μεικτή τεχνική, ξύλινες κατασκευές κολάζ, κα.

541351 0802a23301fbd094da061621687966d7 ceb1cebacf81ceb9ceb8ceaccebaceb7cf82 ceb1cebbceadcebeceb7cf82 ceb2ceb1cebbceafcf84cf83ceb5cf82 1 1971 ek tis limenikis arxisWeb vima.1998.anadromiki 600x382 1 images

 Εμπνευστήκαμε από τις δημιουργίες του καλλιτέχνη και δημιουργήσαμε κι εμείς  τις δικές μας βαλίτσες με την μεικτή τεχνική των ξύλινων κατασκευών,

CIMG9980CIMG9981CIMG9982

καθώς και με την τεχνική της ζωγραφικής με τέμπερες.

CIMG0040 CIMG0041 CIMG0050 CIMG0051 CIMG9992 CIMG9993 CIMG9993 1 541322

Μέσα στις βαλίτσες μας βάλαμε και το όνειρο μας για ένα όμορφο ταξίδι με την οικογένεια μας! Η Ειρήνη ονειρεύεται να ταξιδέψει στην Πορτογαλία, ο Δημήτρης στο Χαρωπό και στην Αγγλία, ο Άγγελος στη Γερμανία,  η Θεοφανία στις Σέρρες, η Σοφία στην Αμερική, η Σταματία στη Θεσσαλονίκη , η Ευαγγελία στην Κρήτη και ο Νίκος στην Αθήνα!!!

Κάθε προορισμός, μοναδικός, περιέχει τα όνειρά μας  και την αγάπη για την οικογένεια μας!!

Καλό μας ταξίδι!!

CIMG0058 CIMG0061

1ο εργαστήριο “Είμαι εγώ, είμαι μοναδικός”

Το συγκεκριμένο εργαστήριο δεξιοτήτων ονομάζεται «Είμαι εγώ, είμαι μοναδικός» και ανήκει στην θεματική ενότητα “ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ-ΕΥ ΖΗΝ”. Το εργαστήριο στοχεύει στην συνειδητοποίηση της ατομικής αξίας κάθε ανθρώπου, στην ανάπτυξη και την κατάκτηση δεξιοτήτων ενσυναίσθησης και της αποδοχής του διαφορετικού και της αναπηρίας.

1ο εργαστήριο -«Είμαι εγώ, είμαι μοναδικός»

Μέσα από τη συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης ανιχνεύσαμε τις απόψεις και τις εμπειρίες των παιδιών σχετικά με τη διαφορετικότητα. Παροτρύναμε το καθένα ξεχωριστά να μιλήσει για τον εαυτό του (αφού τον παρατηρήσαμε μέσα στον καθρέφτη), τα εξωτερικά αλλά και τα εσωτερικά του χαρακτηριστικά. Διαπιστώσαμε ότι κανένας μας δεν είναι ίδιος με τον άλλον, αλλά είμαστε όλοι ίσοι και όλοι έχουμε τα ίδια δικαιώματα. Για να το καταλάβουμε καλύτερα και με σκοπό να βελτιώσουμε τις ικανότητές μας στη περιγραφή, παίξαμε το παιχνίδι «Στο κεφάλι μου σε έχω».

CIMG9702    CIMG9727

Και αφού μαντέψαμε σωστά, φτιάξαμε τη προσωπογραφία μας σαν ξεχωριστοί καλλιτέχνες που είμαστε.

5241

Όλοι λοιπόν έχουμε το κάτι τι μας που μας κάνει ξεχωριστούς και το διαπιστώσαμε μέσα από το παραμύθι που παρακολουθήσαμε στο YouTube, «Το Κάτι Άλλο».                          https://youtu.be/YMD36stpfq8?si=IkNVWSlWMued2Nt5

Για να νιώσουμε ακόμη καλύτερα με τον εαυτό μας γνωρίσαμε την Λία μέσα από το παραμύθι «Η Τελεία». Η Λία νόμιζε ότι δεν μπορεί να ζωγραφίσει τίποτα ώσπου μια μέρα τα πάντα άλλαξαν. https://youtu.be/oXu1Nj_Nn0o?si=ts-YlO5-R0NUAa4m

Τέλος διαβάσαμε τα παραμύθια «Ο Λύκος Ζαχαρίας κάνει έναν καινούριο φίλο» και «Έλμερ ο παρδαλός ελέφαντας», και διαπιστώσαμε ότι η διαφορετικότητα είναι αυτό μας κάνει ξεχωριστούς.

135413

2ο εργαστήριο- «Το αποτύπωμά μου»

Τα παιδιά παρατήρησαν την αστυνομική ταυτότητα της κυρίας και παρατήρησαν τα στοιχεία που αναγράφονται πάνω της. Δημιουργήσαμε τις δικές μας ταυτότητες. Σημειώσαμε τα στοιχεία μας, τα χαρακτηριστικά μας, βάλαμε το δαχτυλικό μας αποτύπωμα και γράψαμε κάτι που είναι μοναδικό για τον καθένα μας.

CIMG9734

Στη συνέχεια, μεταμορφώσαμε το αποτύπωμα της παλάμης μας σε ένα πανέμορφο λουλούδι πάνω στο οποίο σημειώσαμε τα θετικά στοιχεία, που ανέφεραν τα παιδιά για κάθε έναν ξεχωριστά, καθώς και που αυτά δεν αναγράφονται στην ταυτότητά μας. Έτσι δημιουργήθηκαν τα γλαστράκια μας με τα μοναδικά μας λουλούδια να στολίζουν την  τάξη μας.

CIMG9771    5415413

3ο εργαστήριο-«Βλέπω διαφορετικά, διαβάζω διαφορετικά»

Αναφερθήκαμε στις πέντε αισθήσεις μας και το σημαντικό ρόλο, που παίζουν αυτές στην ζωή μας. Αφού τις ονομάσαμε και μέσα από παιχνίδια και πειραματισμούς διαπιστώσαμε τη χρησιμότητά τους, οδηγηθήκαμε στο συμπέρασμα ότι, παρόλο που οι άνθρωποι έχουμε τα ίδια μέλη του σώματος, κάποιοι δεν έχουν κάποιες αισθήσεις ή γεννήθηκαν χωρίς συγκεκριμένα μέλη ή στην πορεία της ζωής τους έχασαν κάποιο μέλος ή την ικανότητά τους. Γνωρίζοντας λοιπόν ότι υπάρχουν άνθρωποι με ειδικές ανάγκες, αναρωτηθήκαμε πώς άνθρωποι με διάφορα προβλήματα μπορούν να περπατάνε, να επικοινωνούν, να διαβάζουν, να γράφουν κλπ.

CIMG0029   CIMG9966

Μάθαμε για τη γραφή  Braille για τους τυφλούς, τραγουδήσαμε στην νοηματική γλώσσα, ζωγραφίσαμε με το στόμα, τα πόδια και με κλειστά μάτια. Περπατήσαμε σαν τους τυφλούς και στο τέλος συνειδητοποιήσαμε ότι παρ’ όλες τις δυσκολίες η θέληση νικάει όλα τα εμπόδια.

CIMG9800 CIMG9794 CIMG9789

Δημιουργήσαμε το δικό μας αλφάβητο με παιχνίδια της τάξης μας και γράψαμε το όνομά μας.

1733171130091    1733171130119

4ο εργαστήριο-«Μπορώ να σε καταλάβω»

Παρατηρήσαμε εικόνες και βίντεο με αθλητές σε παραολυμπιακούς αγώνες. Συζητήσαμε για τις δυσκολίες που συναντούν αυτοί οι αθλητές, τους τρόπους που τις αντιμετωπίζουν και τα συναισθήματά τους. Γίναμε και εμείς κουτσοί αθλητές και προσπαθήσαμε να διασχίσουμε μια διαδρομή μέσα στην τάξη. Πώς νιώσαμε; Πώς ήταν να μην έχουμε το ένα μας πόδι; Στο τέλος διαπιστώσαμε πως όλα μπορούμε να τα καταφέρουμε αρκεί να έχουμε θέληση και πείσμα.

CIMG9997

5ο εργαστήριο-«Εγώ και εσύ μαζί μπορούμε καλύτερα»

Διαβάσαμε το παραμύθι «Ένας για όλους και όλοι για έναν» της WENINGER BRIGITTE. https://www.youtube.com/watch?v=HE0XjANen-Q

Ο Μαξ το ποντικάκι έχει γεννηθεί με το ένα πόδι του μεγαλύτερο από το άλλο. Θέλοντας να γνωρίσει τον κόσμο έχει συνεχώς στο μυαλό του τη συμβουλή της μαμάς του: «Να ακολουθείς πάντα τα όνειρα σου, Μαξ, και να μην ξεχνάς ποτέ πως είσαι ξεχωριστός». Επεξεργαζόμαστε την ιστορία του παραμυθιού. “Είναι εύκολο να ακολουθήσουμε τα όνειρά μας;”, “Χρειαζόμαστε φίλους στη ζωή μας;”, “Πώς θα νιώθει ο Μαξ όταν είναι μόνος;”, “Πώς είναι να έχεις κάποιον να σε βοηθάει;”. Καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι όλοι χρειαζόμαστε την βοήθεια των άλλων.

Στην συνέχεια  παίξαμε τσουβαλοδρομίες για να συνειδητοποιήσουμε τη δυσκολία στην κίνηση και συζητήσαμε πώς νιώσαμε κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων. Αυτά που για μας είναι δεδομένα για άλλους χρειάζονται πολύ κόπο να γίνουν. Καλούμαστε όλοι μαζί να σκεφτούμε και να αξιολογήσουμε αν το σχολείο μας, η τάξη μας θα έδινε την δυνατότητα να φοιτήσουν και μαθητές/ριες με ειδικές ικανότητες.

CIMG0010   CIMG0019

Αυτό που αποκομίσαμε από όλες τις δραστηριότητες είναι ότι η τάξη μας θα πρέπει να λειτουργεί ως μία κοινότητα, όπου όλοι θα συμμετέχουμε με τα ίδια δικαιώματα και τις ίδιες υποχρεώσεις.

Ο καθένας μας είναι μοναδικός και ξεχωριστός!!! 

Ρόμβος

Παρατηρήσαμε πίνακες των ζωγράφων Joanne Mattera και Alejandro Puente.

Joanne Mattera Geometry 11 2013 joanne mattera ROMVOS JOANNE MATTERA Chromatic Geometry 13 ROMVOS Alejandro Puente 1933 2013 Auca Alejandro Puente 1965 ROMVOS

Αντιληφθήκαμε ότι όλοι οι πίνακες έχουν ένα κοινό γεωμετρικό σχήμα, τον ρόμβο! Αφού μετρήσαμε, διαπιστώσαμε ότι οι ρόμβοι έχουν 4 ίσες πλευρές και 4 γωνίες. Μάλιστα παρατηρήσαμε ότι ορισμένοι ρόμβοι μας θυμίζουν ένα άλλο γνωστό μας σχήμα, το τετράγωνο! Πειραματιστήκαμε και ανακαλύψαμε ότι εάν “κυλήσουμε”  ή γυρίσουμε στο πλάι ένα τετράγωνο, τότε αυτό γίνεται ρόμβος!

Εντοπίσαμε μέσα στην τάξη αντικείμενα με το σχήμα του ρόμβου.

CIMG9924

Εμπνευστήκαμε από τους πίνακες, που είδαμε, και δημιουργήσαμε τους δικούς μας ρόμβους με χρώματα και με κορδέλες!

CIMG9927 CIMG9929 CIMG9930 CIMG9931 CIMG9932 CIMG9933 CIMG9938

Στη συνέχεια παρατηρήσαμε πίνακες του Pablo Picasso με θέμα τον Αρλεκίνο.

Harlequin Picasso 741x1024 1     harlequin with glass  harlequin pablo picasso 1915        Pablo Picasso 1905 Acrobate et jeune Arlequin Acrobat and Young Harlequin oil on canvas 191.1 x 108.6 cm The Barnes Foundation Philadelphia

Οι Αρλεκίνοι μας άρεσαν πολύ και αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε τη δική μας εκδοχή!

CIMG9918 CIMG9921 CIMG9922 CIMG9919 CIMG9920 CIMG9925

Η Επέτειος του Πολυτεχνείου

Στα πλαίσια της γιορτής του Πολυτεχνείου συζητήσαμε με τα παιδιά τις έννοιες της δημοκρατίας και της δικτατορίας. Μέσα από τα παραμύθια «Η σοφή ελιά» και «Η Κυρά-Δικτατορία», γνωρίσαμε την ιστορία και τα μηνύματα της επετείου. Έτσι τα παιδιά αντιλήφθηκαν την αξία της ελευθερίας, της δημοκρατίας και της συνεργασίας.  Ζωγραφίσαμε αυτό που μας έκανε εντύπωση από το παραμύθι «Η σοφή ελιά» και δημιουργήσαμε μία αφίσα με τις απαγορεύσεις του Κολοκύθα και τις συμβουλές της σοφής Ελιάς.

CIMG9822 CIMG9832 Messenger creation 54A92DEB DC36 4921 9F53 B594A85191C1

Στη συνέχεια διοργανώσαμε εκλογές για την ανάδειξη αρχηγού της τάξης. Η δραστηριότητα σχεδιάστηκε ώστε τα παιδιά να κατανοήσουν βιωματικά έννοιες, όπως η ισότητα, η συμμετοχή και η συνεργασία, εστιάζοντας στο γεγονός ότι ο αρχηγός της τάξης θα συνεργάζεται με όλους για το καλό της ομάδας. Η κατασκευή μας για αυτή την ημέρα ήταν μια πολύχρωμη καρδιά με γεωμετρικά σχέδια και ένα περιστέρι, που ζωγράφισαν τα παιδιά, και συμβόλιζε την ειρήνη και την αγάπη.

CIMG9823CIMG98241732209836639 1

Την ημέρα της γιορτής τα παιδιά έπαιξαν ένα θεατρικό παιχνίδι από το παραμύθι «Η σοφή ελιά» και ζωντάνεψαν τους χαρακτήρες της ιστορίας μέσα από την φαντασία και την κίνηση!

CIMG9840 CIMG9841 CIMG9842 CIMG9857 CIMG9862 CIMG9876 CIMG9835

Τετράγωνο

Παρατηρήσαμε πίνακες των ζωγράφων Καζιμίρ Μαλέβιτς (Kazimir Malevich) και Γιόζεφ Άλμπερς (Josef Albers).

Black Square and Red Square Malevich Kasimir 1915   s l1200   s l1200 1

Αντιληφθήκαμε ότι όλοι οι πίνακες έχουν ένα κοινό γεωμετρικό σχήμα, το τετράγωνο!

Αφού μετρήσαμε, διαπιστώσαμε ότι τα τετράγωνα έχουν 4 πλευρές και 4 γωνίες. Στη συνέχεια εντοπίσαμε μέσα στην τάξη αντικείμενα με το σχήμα του τετραγώνου. Χρησιμοποιώντας τον χάρακα μετρήσαμε τις πλευρές των τετράγωνων αντικειμένων και ανακαλύψαμε ότι όλες είναι ίσες μεταξύ τους. Έτσι λοιπόν προσδιορίσαμε ότι δεν είναι όλα τα σχήματα με 4 πλευρές τετράγωνα αλλά μόνο αυτά που έχουν 4 ίσες μεταξύ τους πλευρές.

CIMG9758

Σχηματίσαμε τετράγωνα με υλικά από τις διάφορες γωνιές που επιλέξαμε μόνοι μας. Τότε αντιμετωπίσαμε ένα πρόβλημα: δυσκολευτήκαμε να σχηματίσουμε τετράγωνα με ίσες πλευρές. Αναρωτηθήκαμε πώς να λύσουμε το πρόβλημα μας και σκεφτήκαμε ότι πρέπει να μετράμε τη μία πλευρά και να σχηματίζουμε τις άλλες τρεις χρησιμοποιώντας ίσα κομμάτια. Μάλιστα για να εξασκηθούμε, λύσαμε και προβλήματα με τον ίδιο τρόπο. Έτσι δημιουργήσαμε τετράγωνα με πλευρά ίση με 3 ή 4 ή 5 τουβλάκια.

CIMG9764 CIMG9759 CIMG9762 CIMG9766 CIMG9769

Έφτασε η ώρα της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Αφού εμπνευστήκαμε από τον Josef Albers, δημιουργήσαμε τα δικά μας έργα με την τεχνική του κολάζ.

CIMG9738  CIMG9737  CIMG9736 CIMG9740

Παρατηρήσαμε πίνακες του Πάουλ Κλέε (Paul Klee) και γνωρίσαμε το ρεύμα του κυβισμού. Παρακολουθήσαμε στο διαδίκτυο το ακόλουθο βίντεο:                                https://www.youtube.com/watch?v=RDaSrCucMCw

61WRcbr 33L paul klee sinbad the sailor 1928 architecture klee

Έπειτα,  με τη βοήθεια του χάρακα χαράξαμε οριζόντιες και κάθετες γραμμές και δημιουργήσαμε το δικό μας πίνακα εμπνεόμενοι από τον Klee.

CIMG9776  CIMG9775  CIMG9777 CIMG9778   CIMG9779CIMG9780  CIMG9781CIMG9782

1730875337681

Τρίγωνο

Παρατηρήσαμε πίνακες των ζωγράφων Καζιμίρ Μαλέβιτς (KazimirMalevich), Kazuya Akimoto και Βασίλι Καντίνσκι (Wassily Kandinsky).

suprematism with blue triangle and black square 1915.jpgLarge   Two Pairs of Right Triangles kazuya akimoto   Triangular Colorful Invaders kazuya akimoto standing wassily kandinsky   wassily kandinsky weiches hart soft hard 2399

Αντιληφθήκαμε ότι και οι τρεις ζωγράφοι χρησιμοποιούν ένα κοινό γεωμετρικό σχήμα στους πίνακες τους, το τρίγωνο! Κάναμε μετρήσεις και συνειδητοποιήσαμε ότι τα τρίγωνα έχουν 3 πλευρές και 3 γωνίες.

Εντοπίσαμε μέσα στην τάξη αντικείμενα με το σχήμα του τριγώνου.

CIMG9695

Εμπνευστήκαμε από τους πίνακες και αποφασίσαμε να ζωγραφίσουμε κι εμείς με τρίγωνα. Πήραμε διάφορα τρίγωνα (ισοσκελή, σκαληνά, ισόπλευρα, ορθογώνια), σχεδιάσαμε τα περιγράμματα τους και τα χρωματίσαμε όπως θέλαμε.

CIMG9717       CIMG9716 CIMG9718

CIMG9784

Κύκλος

Παρατηρήσαμε πίνακες των Ρώσων ζωγράφων:

Αλεξάντρ Ρόντσενκο (Aleksandr Rodchenko)

8cb68b928a550929a3eb5d0ca8f47aa2 alexander rodchenko non objective composition in yellow no 113 concentration of color 5413512  65431

και Βασίλι Καντίνσκι (Wassily Kandinsky)

370

dp 461206 22 art 41.283 kandinsky several circles 1210 × 1230

 

Αντιληφθήκαμε ότι και οι δύο ζωγράφοι χρησιμοποιούν ένα κοινό γεωμετρικό σχήμα στους πίνακες τους, τον κύκλο! Συζητήσαμε για τα χαρακτηριστικά και τις ιδιότητες του κύκλου και ειδικότερα αντιληφθήκαμε ότι δεν έχει γωνίες, ούτε ευθείες, αλλά σχεδιάζεται με μία μόνο κλειστή καμπύλη γραμμή.

Επιλέξαμε τον πίνακα που μας άρεσε περισσότερο και αποφασίσαμε να εμπνευστούμε από αυτόν και να ζωγραφίσουμε κι εμείς με κύκλους. Μάλιστα, προτείναμε να χρησιμοποιήσουμε διάφορες μπογιές: κηρομπογιές, νερομπογιές και μαρκαδόρους.

CIMG9681CIMG9686 CIMG9683

Ιδού τα έργα μας!

CIMG9687

Εντοπίσαμε μέσα στην τάξη αντικείμενα με το σχήμα του κύκλου.

CIMG9677

Στη συνέχεια, από τα κυκλικά αντικείμενα που είχαμε συγκεντρώσει, επιλέξαμε αυτά που αφήνουν σαν αποτύπωμα τον κύκλο και έτσι αποτυπώσαμε μικρούς και μεγάλους κύκλους στο χαρτί μας.

CIMG9690     CIMG9742

Ήρθε το Φθινόπωρο!

Μιλήσαμε για τα χαρακτηριστικά του Φθινοπώρου,  τις καιρικές συνθήκες και τις αγροτικές εργασίες. Παρατηρήσαμε, μυρίσαμε και δοκιμάσαμε φρούτα εποχής. Παίξαμε παιχνίδια σειροθέτησης, αντιστοίχισης και μέτρησης μεγέθους φρούτων. Μάθαμε το γράμμα «Φ», είπαμε αινίγματα, λύσαμε σταυρόλεξα, ζωγραφίσαμε και μάθαμε τραγούδια και παροιμίες για τα φρούτα και το Φθινόπωρο.

CIMG9601   CIMG9594   CIMG9610 CIMG9615    CIMG9613    CIMG9620 CIMG9650        CIMG9511

Το όνομα μου

Ασχοληθήκαμε με το όνομά μας. Αναρωτηθήκαμε από ποιο γράμμα αρχίζει,  πόσα γράμματα έχει, από ποιον το πήραμε! Βρήκαμε λέξεις που αρχίζουν από το ίδιο γράμμα, το ζωγραφίσαμε και παίξαμε παιχνίδια αναγνώρισης του αρχικού γράμματος αλλά και ολόκληρου του ονόματος. Τέλος, διαβάσαμε και το παραμύθι «Δεν μ’ αρέσει τ’ όνομά μου» της Αρμενιάκου Κωνσταντίνας.

     CIMG9447   CIMG9457

CIMG9462   CIMG9466    CIMG9473

CIMG9478      CIMG9479

CIMG9484       CIMG9485