Το Φθινόπωρο επίσης μιλήσαμε για την ελιά και το λάδι .Διαβάσαμε το παραμύθι του Φίλιππου Μανδηλαρά «Αθήνα η πόλη της Αθηνάς». Είδαμε σε βιντεάκια πως βγαίνει το λάδι σε σύγχρονα ελαιοτριβεία αλλά και πως έβγαινε παλιά. Μιλήσαμε για τις χρήσεις του ελαιολάδου στην μαγειρική, στην κοσμετολογία, στην εκκλησία και για τις ευεργετικές του ιδιότητες. Ένα πρωινό φάγαμε και ψωμάκι με λαδάκι και πάστα ελιάς. Μαζέψαμε με χτένια τις δικές μας ελιές από κλαδιά που φέραμε στην τάξη. Μάθαμε σύνθετες λέξεις με το λάδι και την ελιά, είδαμε πίνακες ζωγραφικής και τραγουδήσαμε. Τέλος, κάναμε πειράματα με νερό και λάδι και είδαμε τι βυθίζεται και τι επιπλέει.
Σε συνέχεια των δραστηριοτήτων μας για το Φθινόπωρο, μιλήσαμε για τις γεωργικές εργασίες των αγροτών και ιδιαίτερα την σπορά. Παρατηρήσαμε σπόρους, μάθαμε το όνομά τους, κάναμε ομαδοποιήσεις. Μάθαμε το τραγούδι «Ο γεωργός πάει στον αγρό» και το ζωγραφίσαμε. Για κατασκευή φτιάξαμε έναν κήπο μπροστά από ένα σπιτάκι, όπου φυτέψαμε σποράκια και παρατηρούσαμε την ανάπτυξή τους. Επίσης κατασκευάσαμε και ένα τρακτέρ που μάζεψε στην καρότσα του χόρτα.
Το Φθινόπωρο στο νηπιαγωγείο μας
Όλο το φθινόπωρο συζητούσαμε για τις αλλαγές που παρατηρούμε στη φύση, τα χρώματα των φύλλων στα δέντρα, τις πολλές βροχές, για τους καρπούς και τα φρούτα του Φθινοπώρου. Διαβάσαμε παραμύθια όπως «Ο κλέφτης των φύλλων», «Μια βροχερή μέρα», ζωγραφίσαμε με διάφορες τεχνικές, κάναμε κατασκευές, μάθαμε τραγουδάκια. Με φύλλα και καρπούς κάναμε σειροθετήσεις και ταξινομήσεις αλλά και στην αυλή φτιάξαμε διάφορες κατασκευές με υλικά τ
Τα χρώματα
Τα χρώματα βρίσκονται παντού γύρω μας! Τα παιδιά ήδη γνώριζαν όλα τα χρώματα οπότε είπαμε να τα κατηγοριοποιήσουμε. Μάθαμε λοιπόν ποια λέγονται βασικά , το κόκκινο, το κίτρινο και το μπλε και πως από τη σύνθεση αυτών προκύπτουν τα δευτερεύοντα χρώματα.Κάναμε μίξεις χρωμάτων χαϊδεύοντας τις παλάμες μας που κάθε μια είχε άλλο χρώμα. Και για να τα θυμόμαστε φτιάξαμε τον αντίστοιχο πίνακα αναφοράς. Με χρώματα ζαχαροπλαστικής και γάλα κάναμε πειράματα. Με αφορμή το βιβλίο «Η τελεία» του PETER H. REYNOLDS ζωγραφίσαμε τα χρωματιστά μας δεντράκια. Τέλος, με νήματα πλεξίματος και χρώματα μάθαμε τι είναι τα συμμετρικά σχέδια αφού ως δια μαγείας εμφανίστηκαν μπροστά μας.

Το όνομά μου
Μετά τους κανόνες,έφτασε η ώρα να μάθουμε το όνομά μας. Μάθαμε ποιο είναι το αρχικό του ονόματός μας, το ψαρέψαμε, το ζωγραφίσαμε, το διακοσμήσαμε,το δημιουργήσαμε με πλαστελίνη και βρήκαμε λέξεις που αρχίζουν από το ίδιο γράμμα. Στη συνέχεια ασχοληθήκαμε με ολόκληρο το όνομα. Βρήκαμε ποιο έχει τις περισσότερες συλλαβές και κάναμε πύργους, το γράψαμε με καπάκια από μπουκάλια νερού καθώς και σε όλα τα φύλλα εργασίας.
Πρώτες μέρες στο νηπιαγωγείο μας.
Από την αρχή της χρονιάς στο σχολείο μας ασχοληθήκαμε με τους κανόνες που πρέπει να ισχύουν μέσα στην τάξη έτσι ώστε να είμαστε όλοι ασφαλείς και όλα να κυλούν ομαλά. Μέσα από παραμύθια, θεατρικό παιχνίδι και παιχνίδια σύσφιξης σχέσεων, τα παιδιά έβγαλαν μόνα τους τους κανόνες που ισχύουν στην τάξη μας.
Μαμά μου σ΄ αγαπώ!
Στο πλαίσιο της γιορτής της μητέρας συζητήσαμε τι σημαίνει για τον καθένα η μαμά του. Τα παιδιά έδωσαν διάφορες απαντήσεις όπως: αγάπη, φιλιά, φροντίδα, βόλτες, φαγητό, παιχνίδια, αγκαλιές. Στη συνέχεια γράψαμε αυτές τις λέξεις σε λουλούδια και κάθε παιδί ζωγράφισε τη μαμά του δίπλα στα λουλούδια. Έτσι δημιουργήθηκε η ομαδική μας εργασία.
Αναρωτηθήκαμε τι κάνει η μαμά μας για εμάς. Διαπιστώσαμε ότι είναι πάρα πολλά αυτά που μας προσφέρει η μαμά μας!
Θυμηθήκαμε όλους τους τρόπους που καλούμε τη μαμά μας! Δημιουργήσαμε μία ακροστιχίδα με λέξεις, που μας θυμίζουν τη μητέρα μας!
Επίσης, διαβάσαμε το βιβλίο “ΜΑΜΑ” του Φρίντελ Σμιτ, όπου ένα ποντικάκι ψάχνει να βρει μια άλλη μαμά, που δε θα το μαλώνει αλλά στο τέλος καταλήγει να διαπιστώσει πως η δική του μαμά είναι η καλύτερη από όλες! Στο ίδιο συμπέρασμα κατάληξε και το κάθε παιδί, πως … “η δική μου η μαμά είναι η καλύτερη του κόσμου!!” Και αφού φωτογραφηθήκαμε κρατώντας μια καρδιά που έγραφε: «Μαμά μου σ’ αγαπώ», φτιάξαμε το καδράκι μας, δώρο για τη μανούλα μας.
Αριθμοί (β΄ μέρος)
Αριθμός 6
Με τον ερχομό της Άνοιξης εμπνευστήκαμε από τα “Ηλιοτρόπια”, τους περίφημους πίνακες του Βίνσεντ Βαν Γκογκ (Vincent van Gogh). Γνωρίσαμε τον καλλιτέχνη και τα έργα του: https://www.youtube.com/watch?v=bBAQlX5MwDU
Ζωγραφίσαμε το δικό μας βάζο και τοποθετήσαμε έξι ηλιοτρόπια με τη μέθοδο της μικτής τεχνικής, συνδυάζοντας σχέδιο, ζωγραφική με νερομπογιές και κολλάζ. Το αποτέλεσμα ήταν αντάξιο του μεγάλου δημιουργού.
Στη συνέχεια παρατηρήσαμε τον πίνακα του Τζάσπερ Τζονς (Jasper Johns)
και δημιουργήσαμε τους δικούς μας πολύχρωμους πίνακες με τον αριθμό 6.
Αριθμός 7
Γνωρίσαμε τον αριθμό 7, τον αναζητήσαμε μέσα στην τάξη και δημιουργήσαμε ομάδες των 7 με διάφορα αντικείμενα της τάξης μας. Παρατηρήσαμε τους πίνακες της Ximena Mandiola και ενθουσιαστήκαμε με τον τελευταίο λόγω των έντονων θερμών χρωμάτων του.
Αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε έναν ομαδικό πίνακα με επίκεντρο τον αριθμό 7 σε έντονα θερμά χρώματα, όπως της ζωγράφου.
Αριθμός 8
Παρατηρήσαμε τους πίνακες του Jasper Johns με θέμα τον αριθμό 8 και ενθουσιαστήκαμε με τα έντονα χρώματα, που χρησιμοποίησε ο ζωγράφος.
Δημιουργήσαμε λοιπόν με λαδοπαστέλ τους δικούς μας πολύχρωμους πίνακες με τον αριθμό 8.
Και μιας και πλησίαζε το Πάσχα, η κάρτα με τις πασχαλινές μας ευχές δε θα γινόταν παρά να έχει 8 πολύχρωμα αυγά με την τεχνική του στένσιλ.
Αριθμός 9
Γνωρίσαμε τον ζωγράφο Μάουριτς Κορνέλις Έσερ (Maurits Cornelis Escher), μέσα από τους πίνακες του, που αποδίδουν την ψευδαίσθηση του απείρου, χρησιμοποιώντας τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα και τη συμμετρία. (https://youtu.be/2KfSdOhgMvk)
Στον τελευταίο πίνακα, μετρήσαμε τα λευκά και τα γαλάζια πουλιά και βρήκαμε ότι είναι 9. Έτσι λοιπόν δημιουργήσαμε κι εμείς τον δικό μας πίνακα με 9 πουλιά, που αποφασίσαμε όμως να είναι πολύχρωμα.
Αριθμός 10
Φτάσαμε επιτέλους στον αριθμό 10! Με αφορμή τη γιορτή της μητέρας, κόψαμε 10 καρδιές. Δέκα καρδιές αφιερωμένες με πολύ πολύ αγάπη στη μανούλα μας!!
Δέκα Καρδιές για τη Μαμά
Μια καρδιά για τη μαμά,
που με παίρνει αγκαλιά!
Δύο καρδιές που με φιλούν,
σαν τα μάγουλά μου δουν!
Τρεις καρδιές που με κρατούν,
όταν στο πάρκο μαζί μου περπατούν!
Τέσσερις καρδιές χαμογελάνε,
όταν παιχνίδια τα χέρια της κρατάνε!
Πέντε καρδιές τραγουδούν,
και μαζί μου χοροπηδούν!
Έξι καρδιές λένε “σ’ αγαπώ”,
σαν μου δίνουν το γλυκό!
Επτά καρδιές και ένα φιλάκι,
όταν με νανουρίζει χαϊδεύοντας με στο χεράκι!
Οχτώ καρδιές για κάθε μας στιγμή,
που έκανε απλή χαρά να μοιάζει με γιορτή!
Εννιά καρδιές θα φωνάξουν με χαρά:
“Είσαι του κόσμου η καλύτερη μαμά!”
Δέκα καρδιές για σένα, μανούλα μου γλυκιά,
που είσαι η αρχή, το φως,— η μία μου καρδιά!
Για να ξαναθυμηθούμε όλους τους αριθμούς αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε το χωριό των αριθμών. Κάθε αριθμός θα έχει το δικό του σπιτάκι, με τον αντίστοιχο αριθμό παραθύρων και οι τοίχοι του θα είναι διακοσμημένοι ανάλογα. Ιδού η δημιουργία μας!
25η Μαρτίου
Αφού διαβάσαμε πολλά βιβλία και παρακολουθήσαμε βίντεο για την Επανάσταση του 1821 συζητήσαμε για τα ιστορικά γεγονότα εκείνης της εποχής. Μάθαμε για τις δύσκολες συνθήκες ζωής των σκλαβωμένων Ελλήνων, για την ανάγκη να μάθουν τα μικρά παιδιά γράμματα και να κρατήσουν την πίστη τους, για το χαράτσι, τους κλέφτες και τους αρματολούς. Παρατηρήσαμε τον πίνακα του Νικολάου Γύζη “Τα Αρραβωνιάσματα των παιδιών” και μιλήσαμε για το παιδομάζωμα και τους Γενίτσαρους και μάθαμε πως κατά τη διάρκεια της τουρκοκρατίας αρραβώνιαζαν τα νέα παιδιά σε μικρή ηλικία για να γλιτώσουν το παιδομάζωμα. Γνωρίσαμε τους ήρωες της επανάστασης και μιλήσαμε για τη ζωή τους και για τις μάχες που έδωσαν σε στεριά και θάλασσα. Συζητήσαμε για τόσο σημαντικές γυναίκες ηρωίδες, όπως η Μπουμπουλίνα Λασκαρίνα, η Μαντώ Μαυρογένους, που δώρισαν τα καράβια τους για τον αγώνα, καθώς και για τις ηρωικές γυναίκες, που χόρεψαν το χορό του Ζαλόγγου. Είπαμε για τους ατρόμητους Σουλιώτες, τον Αλή Πασά και την κυρά Φροσύνη, για την ηρωική έξοδο του Μεσολογγίου, που έκανε πολλούς φιλέλληνες να σπεύσουν προς βοήθεια της Ελλάδας. Μάθαμε για τη βοήθεια που πρόσφεραν στον αγώνα οι Έλληνες του εξωτερικού, όπως ο Αλέξανδρος Υψηλάντης, για τον Ρήγα Φεραίο, που με τα ποιήματά του ξεσήκωνε τους υπόδουλους Έλληνες, και τους τρεις της Φιλικής Εταιρείας – Ξάνθο, Σκουφά και Τσακάλωφ.
Παρατηρήσαμε πίνακες του Γύζη, του Βρυζάκη, του Βολανάκη και του Λύτρα και συζητήσαμε για αυτούς. Βρεθήκαμε νοερά στην Αγία Λαύρα και μέσα από τον πίνακα του Βρυζάκη παρακολουθήσαμε τον όρκο των οπλαρχηγών στο λάβαρο της επανάστασης. Εμπνευστήκαμε από τους πίνακες του Γιάννη Ψυχοπαίδη από τη σειρά “Οι αγωνιστές του ΄21” και ζωγραφίσαμε με τον δικό μας τρόπο τους ήρωες.
Λύσαμε τους μυστικούς κώδικες της Φιλικής Εταιρείας, κάναμε κατασκευές, παραδοσιακές ποδιές, κάρτες, φύλλα εργασίας, μάθαμε τραγούδια και χορέψαμε ηρωικούς χορούς. Φυσικά δεν ξεχάσαμε πως η 25η Μαρτίου είναι διπλή γιορτή για την Ελλάδα. Έτσι, μιλήσαμε για τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου και το χαρμόσυνο μήνυμα που έφερε ο άγγελος στην Παναγία ότι θα γεννήσει τον Χριστό και ζωγραφίσαμε σχετική κάρτα.
Την παραμονή της μεγάλης επετείου πραγματοποιήσαμε κοινή γιορτή με τους μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Ν. Πετριτσίου στα πλαίσια του προγράμματος της “Ομαλής μετάβασης των νηπίων στο Δημοτικό Σχολείο”. Παρακολουθήσαμε την παράσταση θεάτρου σκιών «Ο Καραγκιόζης στην επανάσταση», που παρουσίασαν οι μαθητές της Ε΄Δημοτικού, οι οποίοι την επόμενη σχολική χρονιά θα είναι οι νονοί μας. Εμείς πλαισιώσαμε τη γιορτή με τα ηρωικά τραγούδια που είχαμε μάθει.
Ανήμερα της Εθνικής Επετείου της 25ης Μαρτίου 2025, καταθέσαμε στεφάνι στο Μνημείο Ηρώων του χωριού, απαγγείλαμε ποιήματα και φυσικά κάναμε παρέλαση μαζί με τα υπόλοιπα σχολεία και συλλόγους συμμετέχοντας στις εορταστικές εκδηλώσεις του Δήμου Σιντικής.
Θεατρική παράσταση «Τρεις κι ο Αίσωπος»
Τη Δευτέρα 10 Μαρτίου απολαύσαμε την παράσταση «Τρεις κι ο Αίσωπος» από τη θεατρική ομάδα «Ο μικρός Βορράς». Οι τέσσερις μύθοι που μας παρουσίασαν ήταν «Η Αλεπού και ο Λέλεκας», «Καθένας με τη γνώμη του», «Ο Τζίτζικας και τα Μυρμήγκια» και «Το Λιοντάρι και η Ποντικίνα». Έννοιες όπως η φιλία, η βία, ο ρατσισμός, η αυτοπεποίθηση, το θάρρος της γνώμης και η αξία της εργατικότητας και της προνόησης αναδύθηκαν μέσα από τις ιστορίες. Οι τρεις ηθοποιοί μεταμορφώνονταν κάθε φορά σε διαφορετικούς χαρακτήρες για να εμψυχώσουν και να αφηγηθούν τους μύθους. Το πιο εντυπωσιακό ήταν ότι ο κάθε μύθος αναπαρίσταται με ένα διαφορετικό είδος θεάτρου (θέατρο φόρμας, μουσικό θέατρο, κουκλοθέατρο, θέατρο με μάσκα), προκειμένου να εισάγει τα παιδιά στον πλούτο και την ποικιλία των μέσων με τα οποία μπορεί να λεχθεί μια ιστορία. Ο χώρος πλημμύρισε από τραγούδια, κίνηση, μουσική, χορό και συναισθήματα, που κράτησαν το ενδιαφέρον των παιδιών (και των εκπαιδευτικών) αμείωτο!! Ήταν μια εξαιρετική παράσταση, που μας έκανε να χαρούμε πολύ αλλά και να προβληματιστούμε! Ευχαριστούμε πολύ τους ηθοποιούς του «Μικρού Βορρά» και ελπίζουμε να τους ξαναδούμε γρήγορα! Την παράσταση την παρακολουθήσαμε μαζί με τους φίλους μας από το Δημοτικό Σχολείο! Το Γυμνάσιο μας φιλοξένησε στην αίθουσα εκδηλώσεών του και γι΄αυτό τους ευχαριστούμε πολύ!









































































































































































































































