Η αναγκαιότητα του συγκεκριμένου σχεδίου δράσης προήλθε απ΄τη σύνθεση του μαθητικού δυναμικού της τάξης μας, ο οποίος αποτελείται από μαθητές με διαφορετικά κοινωνικά, πολιτισμικά περιβάλλοντα, διαφορετικές γλώσσες και θρησκεία. Οι στόχοι που εξαρχής τέθηκαν ήταν να μάθουν να συνεργάζονται, να αποδέχονται τον άλλον, να επιλύουν τις διαφορές τους μόνοι τους αλλά και να συνεννοούνται.
Ερωτηματολόγιο Γονέων
Πρώτα όμως έπρεπε να μάθουμε τι γνώμη έχουν οι γονείς, πώς συμπεριφέρονται τα παιδιά εκτός σχολικού πλαισίου, να ζητήσουμε τη βοήθεια και την συνεργασία τους. Έτσι ετοιμάστηκε το παρακάτω ερωτηματολόγιο που τους στάλθηκε ηλεκτρονικά.
Ερωτηματολόγιο μαθητών
Ακολούθησε η ατομική συνέντευξη – ερωτηματολόγιο κάθε μαθητή ξεχωριστά την ώρα των ελεύθερων δραστηριοτήτων, με σκοπό να ανακαλύψουμε τις πρώτες γνώσεις των παιδιών
Η ταυτότητά μας
Πριν ξεκινήσουμε όμως έπρεπε να αποκτήσουμε ταυτότητα και προσωπικότητα. Κάθε παιδί ζωγράφισε τον εαυτό του μαζί με το αρχικό του γράμμα, το οποίο είναι και η δική του προσωπική ταυτότητα.
Κατόπιν κάθε παιδί έκανε τη δική του κούκλα για κουκλοθέατρο και μας είπε λίγα λόγια για τον εαυτό του και την οικογένειά του.
Μαθαίνω τις γλώσσες των φίλων μου
Καθώς πολλά παιδιά είναι τουρκόφωνα, δίπλα από το ημερολόγιο υπήρχαν γραμμένες οι ημέρες της εβδομάδας στα Τουρκικά αλλά και στα Αγγλικά. Έτσι κάθε μέρα λέγαμε ποια μέρα είναι στς δύο γλώσσες των μαθητών μας. Το ίδιο γινόταν με τις λέξεις Καλημέρα – Günaydın Καλό μεσημέρι – tünaydın
Οι κανόνες της τάξης μας
Μια ομάδα για να λειτουργήσει χρειάζεται να τεθούν κανόνες, όρια και υποχρεώσεις από την αρχή.
Το πάζλ της τάξης μας
Όπως τα κομμάτια ενός παζλ, όταν ενώνονται, δημιουργούν μια εικόνα, έτσι και το δικό μας παζλ παρουσιάζει την εικόνα της τάξης μας.
Το παγκάκι της φιλίας
Το πρώτο παραμύθι που διαβάσαμε ήταν το “Το παγκάκι της φιλίας” των Wendy Meddour – Daniel Egneus. Αφού αναλύσαμε το παραμύθι, ήρθε η ώρα να το δραματοποιήσουμε. Σκοπός ήταν να βρεθούν τα παιδιά σε παρόμοια θέση με την ηρωίδα του παραμυθιού κα να συνειδητοποιήσουν ότι σε κανέναν δεν αξίζει να είναι μόνος του. Ότι η φιλία είναι πολύ σημαντική και αξίζει σε όλους.
Η σκάλα της καλής συμπεριφοράς
Το παραμύθι που διαβάσαμε έδωσε το έναυσμα για τη δημιουργία ενός πίνακα επιβράβευσης ωστε κανένας να μη χρειάζεται να μένει μόνος και να μην φεύγει στεναχωρημένος από το σχολείο. Έτσι κατά τη διάρκεια όλης της σχολικής χρονιάς υπήρχε στον τοίχο αναρτημένος ο Πίνακας επιβράβευσης με τίτλο “Η σκάλα της καλής συμπεριφοράς”. Κάθε παιδί είχε δικό του γλωσσοπίεστρο με το όνομά του γραμμένο επάνω. Καθημερινά, στο τέλος της ημέρας, τα παιδιά μαζεύονταν στην ολομέλεια για να συζητήσουν ποια καλή πράξη ή ποια καλά λόγια είπαν σε όλη τη διάρκεια της ημέρας. Αν συμφωνούσαν όλοι, τότε ανέβαινε ένα “σκαλοπάτι”, αν υπήρχαν διαφορετικές απόψεις τότε τεκμηρίωναν την άποψή τους για αυτό και συνολικά σαν ομάδα αποφάσιζαν αν θα ανέβει ή οχι σκαλοπάτι. Στην περίπτωση που δεν ανέβαινε, τότε πρότειναν λύσεις για το τι θα μπορούσε να κάνει την επόμενη μέρα ώστε να διορθωθεί η ανεπιθύμητη συμπεριφορά/λόγος. Αυτός που ανέβαινε, έπαιρνε ένα αυτοκόλλητο στην ατομική του καρτέλα. Όποιος συμπλήρωνε κάθε εβδομάδα την σειρά της καρτέλας έπαιρνε ένα μικρό δωράκι ενώ όταν τελείωνε όλη την καρτέλα του και μάζευε όλα τα αυτοκόλλητα, επιβραβεύονταν με ένα μεγάλο “δώρο”.
η ατομική καρτέλα των μαθητών/μαθητριών
Συμμετοχή στην Εβδομάδα Κώδικα με το σύνθημα “Είμαστε παρέα και περνάμε ωραία”
Καθώς πλησίαζε η ώρα της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κώδικα σκεφτήκαμε να δημιουργήσουμε ένα φύλλο κώδικα με το σύνθημα “Είμαστε παρέα, και περνάμε ωραία”
Το συγκεκριμένο φύλλο πήρε μέρος στο CodeWeek 4All με σκοπό να συμμετέχουν όσοι εκπαιδευτικοί θέλουν ανεβάζοντας τις εργασίες τους σε Padlet.
H συμμετοχή ήταν μεγάλη και όλοι οι εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν βραβεύτηκαν με Certificate of Excellence
Το πρώτο κοινωνιόγραμμα
Το πρώτο κοινωνιόγραμμα ήθελε να διερευνήσει ποιες οι σχέσεις των μαθητών μεταξύ τους και με ποιους διαλέγουν να παίξουν στις ελεύθερες δραστηριότητες μέσα στην τάξη ή στην την ώρα του διαλείμματος.
Φάνηκε ότι κάποια παιδιά ήταν εκτός των επιλογών των άλλων μαθητών είτε λόγω συμπεριφοράς είτε για διαφορετικό λόγο.
Συμμετοχή στον διαγωνισμό της Περιφερειακής Διεύθυνσης Αν. Μακ. & Θράκης με το δέντρο των δικαιωμάτων των παιδιών
Η Περιφερειακή Διεύθυνση Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης διοργάνωσε καλλιτεχνικό διαγωνισμό με θέμα το “Καλύτερο δέντρο των Δικαιωμάματων” για την Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού στις 20 Νοεμβρίου. Οι μικροί μαθητές ενημερώθηκαν τι εννοούμε όταν λέμε δικαιώματα, ποια αγαθά είναι αυτά που χρειάζονται όλα τα παιδιά, διαβάσαμε άρθρα από την Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού η οποία υιοθετήθηκε από τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ το 1989 και διάλεξαν να γράψουν αυτά που θεωρούσαν πιο σημαντικά. Δημιουργήσαμε έτσι το δικό μας δέντρο των Δικαιωμάτων. Κάθε παιδί φωτογραφήθηκε με την καρτέλα που έγραψε και η φωτογραφία κρεμάστηκε στο δέντρο το οποίο στείλαμε και στον δαγωνισμό.

Πολυτεχνείο και δικαιώματα
Με αφορμή την επέτειο του Πολυτεχνείου τα παιδιά δημιούργησαν ομαδική αφίσα και έγραψαν τα δικαιώματα όλων των ανθρώπων, συνδέοντάς τα με τα δικαιώματα του Παιδιού. Τέλος δημιούργησαν ένα συνεργατικό ακορντεόν με ζωγραφιές τους με τίτλο “το ακορντεόν του Πολυτεχνείου”
Συνεργατική κατασκευή για τα εργαστήρια δεξιοτήτων (ΚΟΚ)
Μαθαίνοντας τη χρήση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας δημιούργησαν μια συνεργατική αφίσα με θέμα: Η πόλη μας.
Το φτερωτό βαγονάκι και η διαφορετικότητα
Την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία και συνεχίζοντας να μιλάμε για τα δικαιώματα μιλήσαμε και για τα άτομα εκείνα που δυσκολεύονται στην καθημερινή τους ζωή. Αν πρέπει να έχουν τα ίδια δικαιώματα, ποιες δυσκολίες έχουν, τι αισθάνονται, τι νομίζετε ότι σκέφτονται κλπ. Διαβάσαμε το αγαπημένο μας παραμύθι “Το φτερωτό Βαγονάκι” και κάναμε μια ομαδική αφίσα η οποία να αποτυπώνει την αποδοχή των “διαφορετικών” ατόμων.
Γεωμετρικοί πίνακες με τη χρήση beebot και ομαδική ζωγραφική
Μαθαίνουμε τη χρήση της μελισσούλας. Ο στόχος που τέθηκε ήταν να προγραμματίσουμε το beebot να κάνει γεωμετρικά σχέδια. Αποδείχθηκε ότι ήταν πιο εύκολο να γίνουν κύκλοι. Κάθε παδί προγραμμάτισε το ρομποτάκι και έκανε το δικό τους κύκλο πάνω σε μεγάλο χαρτί. Στο τέλος βάψαμε κάθε κάθε κομμάτι με κηρομπογιές δημιουργώντας έναν πίνακα αφηρημένης τέχνης.
Κατασκευή συνεργατικού βιβλίου: Οι καλοσυνόγατες και ο κακοπόντικας της Γ. Τσορώνη.
Αφού διαβάσαμε το παραμύθι, τα παιδιά το ζωγράφισαν δημιουργώντας το δικό τους βιβλίο που μπήκε στη βιβλιοθήκη του σχολείου.
Επίσκεψη από Ψυχολόγο του Κέντρου “Ορφέας” κ. Γούλα Μαρία
Την Τρίτη 21 Ιανουαρίου ήταν η μέρα που επισκέφθηκε το σχολείο μας η Ψυχολόγος του Κέντρου Πρόληψης Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας “Ορφέας” κ. Μαρία Γούλα, προκειμένου να συζητήσει και να ενημερώσει τους μικρούς μαθητές για την αξία της συνεργασίας και αποδοχής της διαφορετικότητας. Προηγήθηκε συζήτηση με τις εκπαιδευτικούς για συγκεκριμένα παιδιά με ιδιαίτερη συμπεριφορά και τι μπορούμε να κάνουμε ή να εφαρμόσουμε σε τέτοιου είδους περιπτώσεις. Η συζήτηση μαζί της ήταν άκρως εποικοδομητική. Κατόπιν η κ. Γούλα ξεκίνησε τη συνεδρία της με τους μαθητές. Τους έδωσε ένα φύλλο εργασίας να συζητήσουν τι βλέπουν. Το φύλλο έδειχνε δύο γαϊδουράκια δεμένα στον ίδιο πάσσαλο. Από τη μια πλευρά του καθενός υπήρχε τροφή με αντίθετη φορά. Τα παιδιά έπρεπε να συνειδητοποιήσουν ότι τραβώντας το καθένα από την πλευρά του, τα γαϊδουράκια δεν έφταναν την τροφή. Μόνο όταν αποφάσισαν να συνεργαστούν και να φάει πρώτα το ένα και μετά το άλλο, πέτυχαν το επιθυμητό αποτέλεσμα. Με ένα πολύ απλό και κατανοητό τρόπο η κ. Γούλα τους έδωσε να καταλάβουν ότι η συνεργασία κάνει θαύματα.
Ανάγνωση και επεξεργασία του παραμυθιού “Το αόρατο παιδί”
Ο Τομ είναι αόρατος. Κανείς δεν τον βλέπει και κανείς δεν τον θέλει στο παιχνίδι.Όταν όμως έρχεται καινούργιος μαθητής και αρχίζει να τον πλησιάζει, αρχίζουν να καταλαβαίνουν ότι ότι ο Τομ έχει γνώσεις, ικανότητες, ιδέες και η παρέα του είναι ευχάριστη. Έτσι ο Τομ είναι πλέον ορατός και μέλος της ομάδας της τάξης
Στις ελεύθερες δραστηριότητες ο Κάαν, που είναι ένα πολύ κοινωνικό παιδί, ζωγράφισε την παρακάτω ζωγραφιά:
2ο κοινωνιόγραμμα
Με το δεύτερο κοινωνιόγραμμα θέλαμε να μας τεκμηριώσουν οι μαθητές γιατί δεν θέλουν να παίζουν με κάποια παιδιά. Υπήρχαν τα ονόματα όλων των παιδιών σε συνοδευτικό φύλλο και τα παιδιά έπρεπε να βρουν τα ονόματα των φίλων τους, αλλά και τα ονόματα των παιδιών που δεν θέλουν να παίζουν μαζί. Κατόπιν σε face to face συζήτηση κάθε ένας μαθητής θα έπρεπε να δικαιολογήσει για ποιον λόγο δεν θέλει να κάνει παρέα με τα συγκεκριμένα παιδιά.
Η ανάλυση έδειξε ότι παιδιά που κάνουν φασαρία, δεν παίζουν καλά ή χτυπούν τους συμμαθητές τους ήταν αυτά που δεν είχαν θέση στις παρέες τους.
Ανάγνωση και επεξεργασία του παραμυθιού “Η εχθρόπιτα”
Τι συμβαίνει όταν κάνεις λίστα με τους “εχθρούς” σου αλλά τελικά καταλήγεις να γίνεις φίλος τους; Ιδού η απορία. Ο μπαμπάς του μικρού πρωταγωνιστή έχει τη λύση: Θα φτιάξουμε “εχθρόπιτα” είπε αλλά με έναν όρο: Θα περάσεις όλη την ημέρα παρέα με τον “εχθρό” σου. Τι να κάνει; Δέχτηκε αλλά …. το τέλος ήταν διαφορετικό από αυτό που περίμενε. Τελικά ο “εχθρός” έγινε ο φίλος του.
Κατασκευή “φιλόπιτας”
Εμείς όμως αντί για εχθρόπιτα φτιάξαμε “φιλόπιτα”. Άραγε ποια είναι τα υλικά που κάνουν μια τέτοια πίτα; Ζάχαρη, αγάπη, μέλι, κλπ. Αφού αποφασίσουμε τα υλικά που θα έχει η πίτα μας (στην περίπτωσή μας ένα κέικ φτιαγμένο από τα χεράκια τους), γράψαμε τα συστατικά και μοιραστήκαμε τα υλικά που θα φέρει ο καθένας για να έχει περισσότερη αγάπη όπως είπε κάποιο.
Όταν συγκεντρώθηκαν όλα τα υλικά ξεκίνησε η εκτέλεση της συνταγής.
Σε συνεργασία με την κ. Ευαγγελία, γιαγιά μαθήτριάς μας, πήγαμε την πίτα μας για ψήσιμο. Και ιδού! καλοφάγωτη. Παρεπιμπτόντως δεν έμεινε ψίχουλο.
Και σαν συνοδευτικό με τα υλικά που περίσσεψαν φτιάξαμε και μια λαχταριστή ζεστή σοκολάτα.
3o κοινωνιόγραμμα
Στο τρίτο κοινωνιόγραμμα οι μαθητές έπρεπε να κατονομάσουν το ή τα παιδιά που δεν θέλουν να παίξουν μαζί ή μαλώνουν συνεχώς μαζί τους. Θα έπρεπε να δικαιολογήσουν ΓΙΑΤΙ γίνεται αυτό.
Η ανάλυση έδειξε ότι τα παιδιά που δεν ακολουθούν κανόνες ή πειράζουν τα άλλα παιδιά είναι οι “αποδιοπομπαίοι τράγοι” και βγαίνουν εκτός ομάδας.
Είμαι ο Έλμερ και είμαι διαφορετικός
Ο Έλμερ είναι διαφορετικός. Μέσα από τη διαφορετικότητα αυτή αναδεικνύεται και η μοναδικότητά του. Όταν θέλησε να γίνει ίδιος για να ενταχθεί στην ομάδα, έχασε τον χαρακτήρα του. Αυτό λοιπόν ήταν και το μήνυμα που θελήσαμε να περάσουμε στα παιδιά. Ο καθένας έχει τον δικό τους μοναδικό χαρακτήρα. Δεν αλλάζει γιατί αλλιώς παύει να είναι ο εαυτός του.
Τα παιδιά ζωγράφισαν τον δικό τους Έλμερ και το καθένα είπε τι είναι αυτό που τον κάνει διαφορετικό από τον άλλον. Οι απαντήσεις τους ήταν πολλές και διαφορετικές. Π.χ η Αι. είπε ότι μου αρέσει να βοηθάω τον άλλον.
Κατόπιν σχεδιάστηκε το περίγραμμα ενός μεγάλου ελέφαντα χωρισμένου σε τετράγωνα. Κάθε παιδί διάλεγε όποιο χρώμα ήθελε, έκανε την “υπογραφή-παλάμη”του και έβαφε ένα κουτάκι.
Με τη βοήθεια της κ. Νάσιας που έκανε το περίγραμμα, τα παιδιά ομαδοποίησαν και γέμισαν τον επιδαπέδιο ελέφαντα με τετράγωνες χάντρες.
Ορίστε και οι δύο ελέφαντες μαζί:
Παιχνίδια ενίσχυσης ομάδας
Κατά τη διάρκεια όλης της σχολικής χρονιάς επιλέχθηκαν παιχνίδια τα οποία θα μπορούσαν να ενισχύσουν την σύσφιξη των σχέσεων, την ενίσχυσης της αυτοπεποίηθησης, της διαφορετικότητας καθώς και την ένταξη όλων των παιδιών στο μαθητικό σύνολο της τάξης. Μερικά από αυτά είναι:
- Το σπασμένο τηλέφωνο
- Η τυφλόμυγα
- Παντομίμα (Βασιλιά-βασιλιά)
- Το αερόστατο
- Συνεργατικά πάζλ δαπέδου
- Παιχνίδια ρόλων
πικ-νικ εντός τάξης
αλλά και εκτός
- θεατρικές αναπαραστάσεις
ινδικό παραμύθι βασισμένο στη Σολομώντεια λύση για τις δύο μητέρες
Τέλος του προγράμματος
Το τέλος του σχεδίου ήρθε με την συγγραφή ενός συνεργατικού, ηλεκτρονικού παραμυθιού με τίτλος “Ο δρόμος της Φιλίας” το οποίο δημιουργήθηκε στην εφαρμογή Bookcreator. Το παραμύθι εικονογραφήθηκε αποκλειστικά από τα παιδιά και το κείμενο είναι δικές τους προτάσεις. Θα εκτυπωθεί σε μορφή βιβλίου και θα είναι το δώρο αποφοίτητσης. Απολαύστε το.
https://read.bookcreator.com/ivceVvD6qQhKC1G3nCvSXIY603U2/ZHQDivg2QfyeI4rdfdO8oA
Το παραμύθι μας έγινε θεατρικό με τη βοήθεια του Chat GPT και θα παρουσιαστεί στους γονείς και την τοπική κοινωνία με το τέλος της σχολικής χρονιάς. Τα παιδιά είπαν ότι θέλουν να είναι μια έκπληξη γιαυτό και οι όποιες πρόβες θα γίνονται μόνο στο χώρο του σχολείου.
Μερικές φωτογραφίες της γιορτής























































































