Τμήμα 1

Προγράμματα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων

(συνοπτικό σχέδιο δράσης τμήματος)

1ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΝΙΚΗΤΗΣ Τμήμα: 1 Σχολικό έτος:

2021 -2022

1ος Κύκλος

(Οκτώβριος-Νοέμβριος)

Θεματική: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Υποθεματική: ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΗ ΦΥΣΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Τίτλος προγράμματος: Οι ουρές δεν είναι για να τις τραβάμε!
Σύντομη περιγραφή: Με στόχους:

•  να γνωρίσουν τα ποικίλα είδη της ελληνικής και παγκόσμιας πανίδας,

•  να αναδειχθούν οι ανάγκες των ζώων και ιδιαίτερα των αδέσποτων,

•  να κατανοήσουν τις σχέσεις αλληλεξάρτησης ανάμεσα στα ζώα και τον άνθρωπο και

•  να καλλιεργηθεί ο σεβασμός προς αυτά, ώστε να ενισχυθεί το αίσθημα ευθύνης και να αναδιαμορφωθεί η στάση τους απέναντι στο περιβάλλον

τα νήπια εισάγονται στο θέμα με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα των Ζώων (4 Οκτωβρίου) και το ομότιτλο παραμύθι. Διερευνώνται πρότερες γνώσεις σε σχέση με τα ζώα και κατηγοριοποιούνται (με κριτήριο τον τρόπο κίνησης τους, την τροφή τους, τη σχέση τους με τον άνθρωπο). Αναζητώνται πληροφορίες ως προς τις συνθήκες ζωής των ζώων τόσο στο φυσικό τους περιβάλλον όσο και αλλού (κατοικίδια, βιομηχανικές μονάδες εκτροφής, ζωολογικοί κήποι, τσίρκο). Τα συμπεράσματα μας απεικονίζονται σε ομαδικές αφίσες και προσωπικά έργα και κοινοποιούνται στην ευρύτερη τοπική κοινωνία με τη δημιουργία ημερολογίου (συνεργασία με το 2ο Τμήμα του Νηπιαγωγείου) που εστιάζει στα δικαιώματα των ζώων.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

•  Δεξιότητες Μάθησης: Κριτική σκέψη, επίλυση προβλημάτων, δημιουργικότητα, συνεργασία, επικοινωνία.

•  Δεξιότητες Νου: Ρουτίνες σκέψης, μελέτη περιπτώσεων, επίλυση προβλημάτων και αναστοχασμός.

•  Δεξιότητες Ζωής: Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, υπευθυνότητα, πρωτοβουλία, προγραμματισμός, ευελιξία, αποτελεσματικότητα.

•  Ψηφιακές Δεξιότητες: ψηφιακός γραμματισμός.

2ος Κύκλος

(Δεκέμβριος-Ιανουάριος)

Θεματική: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ Κοινωνική Συναίσθηση & Ευθύνη
Υποθεματική: Ανθρώπινα Δικαιώματα Εκπαίδευση
Τίτλος προγράμματος: Αλλάζω σελίδα: Δ Α Ν Ε Ι Ζ Ο Μ Α Ι !!!
Σύντομη περιγραφή: Με στόχους:

•  την πλήρη ανάπτυξη της παιδικής προσωπικότητας,

•  την ενίσχυση του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των θεμελιακών ελευθεριών και

•  την προαγωγή αρχών, όπως η κατανόηση, η οικογένεια, η φιλία, ο σεβασμός στη διαφορετικότητα, ο εθελοντισμός, η δημοκρατία, η ειρήνη, η ελευθερία, η ισότητα που πραγματεύεται το παιδικό βιβλίο

τα νήπια επιδίδονται σε ποικίλες δραστηριότητες (λειτουργία και συμβόλαιο δανειστικής βιβλιοθήκης στην τάξη, επίσκεψη συγγραφέων στο Νηπιαγωγείο, αναδιηγήσεις και αφηγήσεις, δραματοποιήσεις και αναπαραστάσεις, παιχνίδια ρόλων, αφίσες, δημιουργία εικονόλεξων/παραμυθοσαλάτας/χαί-κου/λίμερικ κι άλλων δράσεων δημιουργικής γραφής κι ενεργητικής ακρόασης) κι αντιλαμβάνονται βαθμιαία τη σπουδαιότητα της ανάγνωσης βιβλίων. Ερχόμενα αντιμέτωπα με τον προβληματισμό “εάν όλα τα παιδιά έχουν πρόσβαση εύκολη στα βιβλία”, αναζητούν λύσεις.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

•  Δεξιότητες Μάθησης: Ενεργητική ακρόαση, παρατήρηση, συνεργασία, κριτική σκέψη, παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας.

•  Δεξιότητες Νου: Στρατηγική σκέψη, ρουτίνες σκέψης, κατασκευές, παιχνίδια, αναστοχασμός.

•  Δεξιότητες Ζωής: Κοινωνικές δεξιότητες, πολιτειότητα, υπευθυνότητα, πρωτοβουλία, οργανωτική ικανότητα.

•  Ψηφιακές Δεξιότητες: ψηφιακός γραμματισμός.

3ος Κύκλος

(Φεβρουάριος-Μάρτιος)

Θεματική: ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ Δημιουργική Σκέψη & Πρωτοβουλία
Υποθεματική: Νέες Τεχνολογίες
Τίτλος προγράμματος: EUROPEAN SCHOOL RADIO
Σύντομη περιγραφή: Με στόχους:

•  να αναγνωρίζουν τη σημασία και το ρόλο των ΜΜΕ,

•  να εντοπίζουν και να ερμηνεύουν τον τρόπο χρήσης μιας πληροφορίας και να αναγνωρίζουν τη σημαντικότητά της,

•  να εξοικειωθούν με το ρόλο του ραδιοφώνου και

•  να είναι σε θέση να λάβουν μέρος σε προσομοιώσεις δημοσιογραφικών εκπομπών

τα νήπια συγκεντρώνουν πληροφορίες για τα ΜΜΕ και τη χρησιμότητα τους, επισκέπτονται ένα ραδιοφωνικό σταθμό, ενημερώνονται για τη λειτουργία του και αρχίζουν να εξοικειώνονται με την έννοια του διαδικτυακού, πλέον, ραδιοφώνου. Προγραμματίζουν και επιλέγουν θεματολογία, ώστε να μεταφορτώσουν δικά τους ηχητικά μηνύματα, καλούμενα να επιλύσουν ζητήματα που ανακύπτουν για μία σωστή ηχογράφηση.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

•  Δεξιότητες Μάθησης: Ψηφιακός γραμματισμός, παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας, συνεργασία, επικοινωνία, κριτική σκέψη.

•  Δεξιότητες Νου: Δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη, κατασκευές, παιχνίδια, εφαρμογές.

•  Δεξιότητες Ζωής: Κοινωνικές Δεξιότητες, ψηφιακή ιθαγένεια, διαμεσολάβηση, κοινωνική ενσυναίσθηση.

•  Ψηφιακές Δεξιότητες: Μηχανική, επιστήμη, τεχνολογία και διαχείριση των μέσων.

4ος Κύκλος

(Απρίλιος-Μάιος)

Θεματική: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΕΥ ΖΗΝ
Υποθεματική: Αυτομέριμνα
Τίτλος προγράμματος: Το Παπάκι Πάει…
Σύντομη περιγραφή: Με στόχους:

•  να καλλιεργηθούν δεξιότητες που θα προστατεύσουν τους εκπαιδευόμενους σε συνθήκες εξαφάνισης, αλλά και θα μειώσουν τις πιθανότητες να βρεθούν σε τέτοιες συνθήκες και

•  να ενισχυθεί η υπευθυνότητα και ενσυναίσθησή τους

τα νήπια καλούνται να δώσουν απαντήσεις σε ερωτήματα, όπως

•  Τι κάνω σε περίπτωση που δεν βλέπω τη μαμά ή το μπαμπά;

•  Πώς ενεργώ, εάν με πλησιάσει κάποιος άγνωστος/η;

•  Ποιον πρέπει να εμπιστευτώ σε μια τέτοια περίπτωση;

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

•  Δεξιότητες Μάθησης: Κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία.

•  Δεξιότητες Νου: Στρατηγική σκέψη, ρουτίνες σκέψης και αναστοχασμός.

•  Δεξιότητες Ζωής: Αυτομέριμνα, ενσυναίσθηση, ευαισθησία, υπευθυνότητα.

 

 

Οι  Υπεύθυνοι Νηπιαγωγοί

 

Χρύσα Ευθυμίου

Ελισάβετ Χατζαντώνη