Η θεματική της Άνοιξης στο νηπιαγωγείο μας έδωσε την ευκαιρία να γνωρίσουμε με τα παιδιά τις αλλαγές που φέρνει αυτή η εποχή στη φύση, στον καιρό και στη ζωή των ανθρώπων. Μέσα από παρατήρηση, παραμύθια, ποιήματα, τραγούδια και καλλιτεχνικές δημιουργίες, μιλήσαμε για τα λουλούδια που ανθίζουν, τα έντομα που ξυπνούν, τα ζώα που επιστρέφουν από το χειμερινό λήθαργο και τον ήλιο που ζεσταίνει τη γη. Τα παιδιά παρατήρησαν την αλλαγή του καιρού, μίλησαν για τα καιρικά φαινόμενα της εποχής και έμαθαν νέες λέξεις σχετικές με τη φύση, τα λουλούδια και τα έντομα.
Πειραματιστήκαμε με τα γράμματα για να γράψουμε την λέξη “Άνοιξη”,
δημιουργήσαμε ομαδικές αφίσες,
φτιάξαμε στεφάνι με λουλούδια και διακοσμήσαμε την τάξη με χρώματα και εικόνες της εποχής,
αλλά και πεταλούδες,
και χορέψαμε στους ρυθμούς του Antonio Vivalldi γρήγορα και αργά, αφού πρώτα χωριστήκαμε σε 4 ομάδες: πεταλούδες, πασχαλίτσες, μέλισσες και χελιδόνια.
Η αμυγδαλιά αποτέλεσε αφορμή για να γνωρίσουμε στο νηπιαγωγείο το πρώτο λουλούδι της άνοιξης και να μιλήσουμε για την αναγέννηση της φύσης. Παρατηρήσαμε εικόνες και φωτογραφίες της ανθισμένης αμυγδαλιάς, μιλήσαμε για τον συμβολισμό της –πως είναι το πρώτο δέντρο που ανθίζει μετά τον χειμώνα– και είδαμε σχετικά βίντεο για την αμυγδαλιά.
Τα παιδιά εμπνεύστηκαν από τα χρώματα και τη μορφή της και δημιούργησαν κατασκευές με ροζ άνθη. Μέσα από τη δραστηριότητα αυτή, εκφράστηκαν καλλιτεχνικά, εξοικειώθηκαν με τα σημάδια της άνοιξης και ένιωσαν τη χαρά που φέρνει η αλλαγή της εποχής. Η αμυγδαλιά έγινε έτσι το σύμβολο της ελπίδας και της ανανέωσης στην τάξη μας.
Επίσης δημιουργήσαμε με τα παιδιά φυτολόγιο, μια δραστηριότητα που συνδύασε τη γνωριμία με τη φύση με τη δημιουργική έκφραση. Τα παιδιά συνέλεξαν φύλλα, λουλούδια και μικρά φυτά από το χωριό, τα αποξηράναμε και τα κολλήσαμε σε ένα ομαδικό φυτολόγιο, σημειώνοντας το όνομα του κάθε φυτού.
Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα, τα παιδιά έμαθαν να παρατηρούν προσεκτικά, να σέβονται το φυσικό περιβάλλον, να οργανώνουν το υλικό τους και να αναπτύσσουν γλωσσικές και γνωστικές δεξιότητες. Το φυτολόγιο έγινε ένα πολύτιμο εργαλείο μάθησης, αλλά και ένα αναμνηστικό της άνοιξης που δημιούργησαν με τα ίδια τους τα χέρια. Παράλληλα, συνδέσαμε τη δραστηριότητα με την έννοια της φροντίδας των φυτών και μιλήσαμε για τη σημασία της φύσης στη ζωή μας.
Τέλος μιλήσαμε για τη γιορτή της Άνοιξης στην Αλβανία που γιορτάζεται στις 14 Μαρτίου και σηματοδοτεί τον ερχομό της άνοιξης και την αναγέννηση της φύσης. Οι άνθρωποι βγαίνουν στη φύση, ανάβουν φωτιές, τραγουδούν, χορεύουν και φτιάχνουν παραδοσιακά γλυκά, όπως το ballokume (μπαλοκουμέ) που είχαμε την τύχη να δοκιμάσουμε από μία μανούλα που μας έφερε στο νηπιαγωγείο.
Αυτό είναι ότι έμεινε γιατί μας άρεσε πολύ και το καταβροχθίσαμε.
Μέσα από τη θεματική της Άνοιξης καλλιεργήθηκαν δεξιότητες παρατήρησης, λεπτής κινητικότητας, συνεργασίας και υπευθυνότητας, ενώ παράλληλα τα παιδιά ήρθαν πιο κοντά στη φύση, νιώθοντας τη χαρά και τη ζωντάνια που φέρνει αυτή η όμορφη εποχή.