ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 2021-2022
Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αποτελούν καινοτόμο, δυναμική, διδακτική, εκπαιδευτική δράση, η οποία συνίσταται στην προσθήκη νέων Θεματικών Ενοτήτων, με εστίαση στις δεξιότητες, στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού και του Γυμνασίου, αξιοποιώντας σύγχρονες και καινοτόμες μεθόδους μάθησης.
Βασική αρχή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι να συνδυάζουν το γνωστικό πεδίο των Προγραμμάτων Σπουδών με την ανάπτυξη βασικών ικανοτήτων των μαθητριών και των μαθητών με σκοπό τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες. Σκοπός των «Εργαστηρίων δεξιοτήτων» είναι η ενίσχυση της καλλιέργειας ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στις μαθήτριες και στους μαθητές. Στους επιμέρους στόχους των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι η μάθηση μέσω ομαδοσυνεργατικής, δημιουργικής και κριτικά αναστοχαζόμενης διδακτικής μεθοδολογίας, η ενίσχυση των δεξιοτήτων ζωής, διαμεσολάβησης και υπευθυνότηταςη ενίσχυση των δεξιοτήτων ψηφιακής μάθησης, τεχνολογίας και προγραμματιστικής σκέψης.
Οι Κύκλοι Δεξιοτήτων στα Εργαστήρια
Η τυπική εκπαίδευση και κατάρτιση πρέπει να εφοδιάζει τους πολίτες με ένα ευρύ φάσμα δεξιοτήτων που ανοίγουν τον δρόμο για την προσωπική ολοκλήρωση και ανάπτυξη, την κοινωνική ένταξη, την ιδιότητα του ενεργού πολίτη και την απασχόληση. Σε αυτές περιλαμβάνονται εκτός από τις στοιχειώδεις γνώσεις γραφής και ανάγνωσης, θετικών επιστημών και ξένων γλωσσών, και εγκάρσιες δεξιότητες και βασικές ικανότητες, όπως οι ψηφιακές ικανότητες, η κριτική σκέψη, η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και η ικανότητα για μάθηση. Οι δεξιότητες αυτές πρέπει να ενισχύονται δια βίου και να δίνουν τη δυνατότητα στους πολίτες να εξελίσσονται σε μεταβαλλόμενους χώρους εργασίας και στην κοινωνία, καθώς και να ανταπεξέρχονται στην πολυπλοκότητα και την αβεβαιότητα του σύγχρονου κόσμου.
Στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, οι στοχοθετημένες δεξιότητες ομαδοποιούνται και καλλιεργούνται σε τέσσερις κύκλους στοχοθεσίας ως εξής:
Α) Δεξιότητες 21ου αιώνα (4cs)
Β) Δεξιότητες ζωής
Γ) Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης
Δ) Δεξιότητες του νου
Το πρόγραμμα και το εκπαιδευτικό υλικό των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων» ομαδοποιείται σε τέσσερις (4) Θεματικές Ενότητες. Οι Θεματικές Ενότητες προκύπτουν από τους Παγκόσμιους Δείκτες Αειφόρου Ανάπτυξης (περιβάλλον, ευ ζην, ασφάλεια, κοινωνία των πολιτών, σύγχρονη τεχνολογία και επιχειρηματικότητα) και αφορούν στη θεματολογία που ακολουθεί, η οποία διαμορφώθηκε στην τελική της μορφή από την πιλοτική εφαρμογή των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων» κατά το σχολικό έτος 2021– 2022
Το νηπιαγωγείο μας φέτος σχεδίασε στα πλαίσια των εργαστηρίων δεξιοτήτων να ασχοληθεί με τις εξής υποενότητες:
Ζω καλύτερα- Ευ ζην
Προγραμματίστηκε η υλοποίηση του προγράμματος :
Τίτλος : Είμαι ότι τρώω
Βασικοί στόχοι:
-
Καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα
-
Καλλιέργεια δεξιοτήτων κοινωνικής ζωής (αυτομέριμνα, υπευθυνότητα)
-
Ανάπτυξη κριτικής σκέψης
-
Καλλιέργεια δεξιοτήτων του νου ( στρατηγική σκέψης, πλάγια σκέψη, επίλυση προβλημάτων, κατασκευές, παιχνίδια)
-
Δεξιότητες αυτοεκτίμησης και αυτοσεβασμού
-
Φροντίζω και αγαπώ το σώμα μου
Διάρκεια: Περίπου 5 εβδομάδες ( 3 ώρες κάθε βδομάδα)
Περίοδος υλοποίησης: Οκτώβριος – Νοέμβριος
Φροντίζω το Περιβάλλον
Προγραμματίστηκε η υλοποίηση του προγράμματος:
Τίτλος : Το παράπονο της φύσης
Βασικοί στόχοι:
-
Καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα
-
Καλλιέργεια των δεξιοτήτων κοινωνικής ζωής ( κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση και ευαισθησία, υπευθυνότητα)
-
Καλλιέργεια δεξιοτήτων του νου ( στρατηγική σκέψης, πλάγια σκέψη, επίλυση προβλημάτων, κατασκευές, παιχνίδια)
-
Ανάπτυξη κριτικής σκέψης και προβληματισμός
-
Λύση στο πρόβλημα των σκουπιδιών
-
Αλλαγή τρόπου ζωής και σκέψης
Διάρκεια: Περίπου 5 εβδομάδες ( 3 ώρες κάθε βδομάδα)
Περίοδος υλοποίησης: Δεκέμβριος – Ιανουάριος
Δημιουργώ και Καινοτομώ
Προγραμματίστηκε η υλοποίηση του προγράμματος:
Τίτλος : Μποτ – Μποτ είναι το ρομπότ
Βασικοί στόχοι:
-
Καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα
-
Καλλιέργεια δεξιοτήτων του νου ( στρατηγική σκέψης, πλάγια σκέψη, επίλυση προβλημάτων, κατασκευές, παιχνίδια)
-
Καλλιέργεια δεξιοτήτων της τεχνολογίας (δημιουργία και διαμοιρασμός ψηφιακών δημιουργημάτων)
-
Καλλιέργεια δεξιοτήτων συνεργασίας με κοινό στόχο
-
Καλλιέργεια δεξιοτήτων κριτικής σκέψης
Διάρκεια: Περίπου 5 εβδομάδες ( 3 ώρες κάθε βδομάδα)
Περίοδος υλοποίησης: Φεβρουάριος – Μάρτιος
Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ (Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη)
Προγραμματίστηκε η υλοποίηση του προγράμματος :
Τίτλος : Διαφορετικός αλλά ίσος
Βασικοί στόχοι:
-
Καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα
-
Καλλιέργεια των δεξιοτήτων κοινωνικής ζωής ( κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση και ευαισθησία, υπευθυνότητα)
-
Καλλιέργεια δεξιοτήτων του νου ( στρατηγική σκέψης, πλάγια σκέψη, επίλυση προβλημάτων, κατασκευές, παιχνίδια)
-
Γνωριμία με τα δικαιώματα των παιδιών, ενίσχυση της συνεργασίας, δημιουργία κλίματος αποδοχής, αμοιβαίου σεβασμού και αλληλοκατανόησης, υπεράσπιση της διαφορετικότητας και προώθηση της αλληλεγγύης.
Διάρκεια: Περίπου 5 εβδομάδες ( 3 ώρες κάθε βδομάδα)
Περίοδος υλοποίησης: Απρίλιος – Μάιος



