Τι συμβαίνει εδώ; Τι αισθάνονται; Τι λένε;…
Χρησιμοποιήσαμε τη δύναμη του πίνακα Guernica για να μιλήσουμε για το ΦΟΒΟ.
Εξετάσαμε όμως κι άλλους δύο πίνακες:
PICASSO, Buste de femme, 1907
MUNCH, The Scream, 1910
και παρατηρήσαμε πώς αλλάζουν τα χαρακτηριστικά μας όταν φοβόμαστε.
Χρησιμοποιήσαμε και διάφορα σκίτσα για να δούμε τις εκφράσεις του φόβου και πειραματιστήκαμε στον καθρέφτη:
Συζητήσαμε για στιγμές που είχαμε φοβηθεί και ζωγραφίσαμε τους φόβους αυτούς.
Έπειτα κάθε παιδί ζωγράφισε κάτι που τον φόβισε, χωρίς όμως να το πει στους άλλους.
Τοποθετήσαμε τις ζωγραφιές αυτές σ’ ένα “πηγάδι” και κάθε παιδί έβγαζε μια ζωγραφιά και προσπαθούσε να καταλάβει ποιο φόβο απεικόνιζε.
(Η ιδέα είναι από εδώ: 1niporaiokastrou.blogspot.gr/ )
Στη συνέχεια έδιναν συμβουλές στο παιδί που το ζωγράφισε
π.χ.
Σ’ αυτόν που φοβήθηκε το σεισμό, του είπαν πώς να κρυφτεί κάτω από το τραπέζι.
Σ’ αυτόν που φοβήθηκε ότι μπορεί να τον αρπάξει κάποιος, του είπαν να μην ακολουθάει ξένους ανθρώπους ή να μπει στο σπίτι του αν συμβεί κάτι περίεργο και να το πει στους γονείς του.
Ας παίξουμε τώρα με τους φόβους μας:
Ο δρόμος του Φόβου:
Δεξιά κι αριστερά παραμονεύουν οι φόβοι μας
(τα παιδιά βάζουν τα δυνατά τους να γίνουν όσο πιο τρομακτικά μπορούν) και κάποιος προσπαθεί να βρει το κουράγιο να διασχίσει το δρόμο αυτό….
Αυτοσχεδιασμοί:
Κάθε φορά που σταματάει η μουσική,
τους παρουσιάζω ένα φόβο (μια ζωγραφιά τους)
και τα παιδιά αντιδρούν όπως νομίζουν σ’ αυτόν.
Παίρνουν τις ζωγραφιές – φόβους,
χορεύουν μαζί τους, τους κάνουν ό,τι θέλουν,
τους τσαλακώνουν, τους ποδοπατάνε, τους πετάνε μακριά…
Μετά τους συγκεντρώνουμε όλους στο καζάνι
και τους βράζουμε, τραγουδώντας το ποιηματάκι
που βρήκαμε εδώ:
http://10onipiagogioher.blogspot.gr/2011/11/blog-post_23.html
“Φόβους ρίχνω στο τσουκάλι….”
Τέλος, πήραμε τα “απομεινάρια” των φόβων μας και φτιάξαμε ένα γλυπτό:
Η ιδέα του γλυπτού από φόβους είναι από την ιστοσελίδα:
http://15nipkoryd.blogspot.gr/2012/11/blog-post_283.html
Είδαμε την ιστορία του κυρίου Μπου,
όπως την έφτιαξαν τα παιδιά
στην ιστοσελίδα: http://www.popi-it.gr/
Επεξεργαστήκαμε το “φ” του φόβου:
και αναρωτηθήκαμε, τι πέφτει άραγε από τον ουρανό και το φόβισε;
Αυτό μας έφερε στο μυαλό τον Αστερίξ και τους Γαλάτες, που το μόνο πράγμα που φοβούνται είναι
να μην τους πέσει ο ουρανός στο κεφάλι!
Διαβάσαμε το κόμικ “Ο Αστερίξ, ο Γαλάτης”
και διαπιστώσαμε ότι το θάρρος και η δύναμη των γενναίων Γαλατών προερχόταν από το μαγικό ζωμό.
Όμως μαγικές συνταγές υπάρχουν μόνο στα παραμύθια.
Έτσι, είδαμε τι συνέβηκε στον Παντοφλίνο που φοβόταν το σκοτάδι, τον οποίο προσέγγισε ο Σιάμ με το μαγικό του φίλτρο.
(Ο ΚΗΠΟΣ ΜΕ ΤΙΣ 11 ΓΑΤΕΣ, ένα παραμύθι για την πρόληψη των ναρκωτικών – ΚΕΘΕΑ).
Τα παιδιά έβγαλαν το συμπέρασμα ότι μόνο με υγιεινή διατροφή και άσκηση μπορεί κανείς να αποκτήσει περισσότερη δύναμη.
Μια άλλη ιστορία που επεξεργαστήκαμε είναι ο “αλυσοδεμένος ελέφαντας” του Μπουκάι
από τα διηγήματα “ΝΑ ΣΟΥ ΠΩ ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ”:
Βάλαμε σ’ ένα ελεφαντάκι “βαρίδια” και μετά γίναμε εμείς ο μεγάλος ελέφαντας. Με την ενθάρρυνση των φίλων μας, καταφέραμε να κινηθούμε και να ελευθερωθούμε:
Όπως ο μεγάλος ελέφαντας δεν μπορούσε να φύγει έτσι και οι φόβοι μας σαν βαρίδια δεν μας αφήνουν να ελευθερωθούμε.
Αφού συζητήσαμε για τρόπους αντιμετώπισης δύσκολων καταστάσεων και τους δραματοποιήσαμε
ζωγραφίσαμε τρομαγμένα πρόσωπα!
Την ιδέα δεν θυμάμαι πού την βρήκα, ελπίζω όμως ότι θα την εντοπίσω σύντομα για να σας πω…
Η ιδέα για τα μαλλιά πάντως είναι από εδώ:
http://www.artprojectsforkids.org/2013/10/scream-blow-painting.html