2ος θεματικός κύκλος: Φροντίζω το Περιβάλλον
Υποθεματική: Παγκόσμια και Τοπική Φυσική Κληρονομιά
Τίτλος: Υπεύθυνα παιδιά – Υπερασπιστές των ζώων
Βασικοί στόχοι:
- Ανάπτυξη δεξιοτήτων στρατηγικής σκέψης, επίλυσης προβλημάτων, πλάγιας σκέψης, κριτικής σκέψης
- Καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων, ενσυναίσθησης, ανθεκτικότητας, υπευθυνότητας, πρωτοβουλίας
- Ανάπτυξη ικανοτήτων οργανωτικότητας, προγραμματισμού, επικοινωνίας, συνεργασίας και δημιουργικότητας.
Εργαστήρια – Δραστηριότητες
- Ας ξανασυστηθούμε – Δημουργούμε το συμβόλαιο της τάξης
- Άνθρωποι και ζώα – μια σχέση αλληλεξάρτησης
- Ο Ζωγράφος Σαγκάλ μας μιλάει για τη σχέση αλληλεξάρτησης μεταξύ ανθρώπων και ζώων
- Σέβομαι τα ζώα – Δεν τα εκμεταλεύομαι
- Και τα ζώα έχουν δικαιώματα
- Αναλαμβάνουμε δράση
- Αξιολόγηση – Αναστοχασμός
Διάρκεια: 7 εβδομάδες (5-7 εργαστήρια των 2 ή 3 ωρών την εβδομάδα)
Περίοδος υλοποίησης: (Οκτώβριος-Νοέμβριος)
1ος θεματικός κύκλος: Ζω καλύτερα – Ευ ζην
Θέμα «Διατροφή»
Τίτλος: «Υποθεματική: ΥΓΕΙΑ: Διατροφή και άσκηση
Θέμα: «Ο Ρούλης ο Τροφούλης και η περιπέτειά του στον κόσμο της υγιεινής διατροφής»»
Βασικοί στόχοι:
- Γνωριμία των πιο σημαντικών ομάδων τροφών, της έννοιας της ισορροπημένης διατροφής και της σημασίας της για τη ζωή μας.
- Προαγωγή της διατροφικής αξίας των προϊόντων που καταναλώνουμε
- ανάπτυξη της κριτικής σκέψης.
- Σπουδαιότητα της διατροφής στη συνολικής μας υγεία.
- Συμμετοχή σε προγράμματα άσκησης και φυσικής δραστηριότητας.
- Φροντίδα των δοντιών
Διάρκεια: περίπου 7 εβδομάδες (5 έως 7 εργαστήρια των 2 ή 3 ωρών την εβδομάδα). Περίοδος υλοποίησης: (Δεκέμβριος-Ιανουάριος)
3ος Θεματικός κύκλος: Ενδιαφέρομαι και ενεργώ-Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
Υποθεματική: Ανθρώπινα Δικαιώματα, Συμπερίληψη
Τίτλος: « Κι αν ήμουν εγώ;»
Βασικοί στόχοι:
· Ανάπτυξη δεξιοτήτων Ακρόασης και Παρατήρησης
· Καλλιέργεια δεξιοτήτων συνεργασίας και κριτικής σκέψης
· Ανάπτυξη ικανοτήτων δημιουργικότητας
· Καλλιέργεια δεξιοτήτων ζωής, ψηφιακών δεξιοτήτων και δεξιοτήτων του νου
Εργαστήρια – Δραστηριότητες
- Ας γνωριστούμε διαφορετικά
- Η κάθε ανάγκη έχει ένα όνομα – Δικαίωμα
- Κι αν ήμουν εγώ;
- Οι πίνακες μιλάνε για δικαιώματα
- Τα δικαιώματα ζωντανεύουν
- Αποφασίζω και δρω για μένα και τους άλλους
- Σκέφτομαι για όσα έμαθα
Διάρκεια: 7 εβδομάδες (5-7 εργαστήρια των 2 ή 3 ωρών την εβδομάδα)
Περίοδος υλοποίησης : (Φεβρουάριος-Μάρτιος)
4ος Θεματικός κύκλος: Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική σκέψη και Πρωτοβουλία
Υποθεματική: «STE(Α)M και Εκπαιδευτική Ρομποτική στην Ανακύκλωση
Τίτλος Προγράμματος: «Η αποστολή: Καθαρή Πόλη!»»
Βασικοί στόχοι:
- Να γνωρίσουν τρόπους φροντίδας και καθαριότητας του περιβάλλοντος και του σχολείου.
- Να αναπτύξουν περιβαλλοντική και κοινωνική υπευθυνότητα.
- Να πειραματιστούν με βασικές έννοιες προγραμματισμού μέσα από ρομποτική δραστηριότητα.
- Να συνδέσουν τη φροντίδα του περιβάλλοντος με τη νέα τους σχολική κοινότητα (Δημοτικό).
- Να αναπτύξουν ομαδικότητα και δημιουργική σκέψη μέσω βιωματικής μάθησης.
STEM δραστηριότητες.
Εργαστήρια – Δραστηριότητες
- «Η ρομποτική αποστολή καθαριότητας»
– Τα παιδιά φτιάχνουν χάρτη-πόλης.
Η μέλισσα περνάει από δρόμους, μαζεύει σκουπίδια και τα ρίχνει στους σωστούς κάδους (χρωματικούς). - «Η πόλη μας πριν και μετά»
– Σε χαρτί ή μακέτα, φτιάχνουν την πόλη “πριν” (σκουπίδια, μολυσμένα νερά) και “μετά” (καθαρή, με κάδους, δέντρα, χαρούμενους ανθρώπους). - «Ο Bee-Bot πάει στο Δημοτικό για ανακύκλωση»
– Ο Bee-Bot περνάει από το νηπιαγωγείο στο Δημοτικό, καθαρίζοντας τη διαδρομή και μαθαίνοντας πού βρίσκονται οι κάδοι ανακύκλωσης στο νέο σχολείο. - «Σήματα καθαριότητας»
– Τα παιδιά φτιάχνουν πινακίδες όπως «Πετάμε τα σκουπίδια στον κάδο!», «Ανακυκλώνω!», «Η αυλή του Δημοτικού λάμπει!».
Τις τοποθετούν στο σχολείο ή στην κοινότητα. - «Η υπόσχεσή μας για μια Καθαρή Πόλη»
– Κάθε παιδί ζωγραφίζει την παλάμη του και γράφει μια υπόσχεση: «Θα σέβομαι τη φύση», «Θα φροντίζω το νέο μου σχολείο». Όλες οι παλάμες ενώνονται σε έναν πίνακα-κολάζ.
Εργαστήρια Δεξιοτήτων “Κάθε αλλαγή μια φωτεινή αρχή”
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ-ΕΥ ΖΗΝ
Υποθεματική: Ψυχική Υγεία
“Κάθε αλλαγή μια φωτεινή αρχή”
Μικρές ηλιαχτίδες ενδυνάμωσης για την ομαλή μετάβαση στο Νηπιαγωγείο.
Σκοπός του προγράμματος είναι η ομαλή προσαρμογή των μαθητών/τριων στο Νηπιαγωγείο κατά τη μετάβασή του σε αυτό, με κύριες προκλήσεις:
- την απομάκρυνση τους από το στενό οικογενειακό περιβάλλον,
- την διαχείριση της ανατροπής της καθημερινότητας και των ως τώρα συνηθειών τους,
- την ομαλή προσαρμογή τους στο σχολικό πρόγραμμα και στο πλαίσιο διδασκαλίας,
- τη γνωριμία με τα μέλη της τάξης και τη δασκάλα και το δέσιμο της ομάδας,
- την αυτοεξυπηρέτηση και φροντίδα του εαυτού.
1ο Εργαστήριο: Το γράμμα του Ήλιου και η γνωριμία με την Ηλιαχτίδα


Η Ηλιαχτίδα μας αγκαλιάζει και μας γεμίζει με ευχάριστα συναισθήματα. Θα είναι κάθε μέρα κοντά μας και θα μας δίνει ενέργεια , θα είναι κοντά μας όταν νιώθουμε στενοχωρημένοι, θα μας καλωσορίζει κάθε πρωί όταν πάμε στο σχολείο μας.
2ο Εργαστήριο: Από το σπίτι στο σχολείο με μια αχτινοκορδέλα
Η ηλιαχτίδα μας μαθαίνει ευχάριστες διαδρομές από το σπίτι στο σχολείο. Περνάω από το ωραίο πάρκο κοντά σε ένα δέντρο , μακριά από την πλατεία, χαιρετώ τους γείτονες , πετάω ψηλά στα σύννεφα , και δημιουργούμε διαδρομές, μια αχτινοκορδέλα ενώνει τη τάξη μας και την αυλή μας, το σχολείο με το σπίτι μας. Αχ κολλήσαμε !!!!!!! Μας έμαθε και ωραία παιχνίδια.


Οι πρώτες ηλιαχτίδες έφτασαν παρέα με
τον ήλιο στην τάξη και εμείς τους
δώσαμε μορφή στις ζωγραφιές μας.


Και επειδή γρήγορα ο Ήλιος με τις
ηλιαχτίδες του έγιναν φίλοι μας καλοί,
φέραμε στην τάξη τα αγαπημένα μας
αντικείμενα για να τους τα δείξουμε.

3ο Εργαστήριο: Ξεκινώντας από το σπίτι στο σχολείο νιώθω…
Μια πρώτη γνωριμία με τα συναισθήματα: Πως νιώθω ; Όταν είμαι στενοχωρημένος , χαρούμενος , λυπημένος , φοβισμένος, έκπληκτος;
Με παντομίμα , κάθε παιδί μας έδειχνε τι νιώθει και τα παιδιά έπρεπε να μαντέψουν το συναίσθημα.

4ο Εργαστήριο: Οι συμφωνίες με τον Ήλιο (κανόνες τάξης)
Φτιάξαμε κι εμείς τον δικό μας ήλιο και αναρτήσαμε τους κανόνες μας.

6ο Εργαστήριο: Φροντίζουμε τον εαυτό μας
Η φίλη μας η Ηλιαχτίδα είναι κακοδιάθετη, λίγο κουρασμένη και νυσταγμένη. Ψάχνουμε να βρούμε γιατί συμβαίνει αυτό και σκεφτόμαστε λύσεις για να προτείνουμε.
Μέσω αυτής της διερεύνησης και του προβληματισμού οδηγούμαστε στη διαπίστωση πως πρέπει να φροντίζουμε το σώμα μας και να ακολουθούμε υγιεινά πρότυπα ζωής. Δημιουργούμε ομαδικές εργασίες.

Και λίγο πριν ο ήλιος και οι ηλιαχτίδες του μας αποχαιρετήσουν,
σκεφτήκαμε όλοι μαζί τί θα μπορούσαμε να κάνουμε για να γίνει
το σχολείο μας πιο όμορφο και πώς αυτό θα έμοιαζε μετά.
7ο Εργαστήριο. Το υπέροχο σχολείο μας και τι έχει μέσα;; Αν ήταν Ζώο ; Γλυκό ; μυρωδιά;
Τι μπορούμε να κάνουμε για να γίνει το σχολείο μας πιο όμορφο;
Το Συμβούλιο της τάξης μας , που βγήκε με ψηφοφορία , έστειλε e-mail στον Δήμαρχο με τα αιτήματά μας .
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ –
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ & ΕΥΘΥΝΗ
1. Ανθρώπινα Δικαιώματα
«Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική!»
Ένα πρόγραμμα για την οικογενειακή πολυμορφία.
Βασικοί Στόχοι:
- Καλλιέργεια δεξιοτήτων 21ου Αιώνα (4cs), Δεξιότητες μάθησης (κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα), Ψηφιακή μάθηση, Παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας.
- Καλλιέργεια δεξιοτήτων κοινωνικής ζωής (κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση και ευαισθησία)
- Ανάπτυξη κοινωνικής ευαισθησίας, αλληλοσεβασμού και σεβασμού στη διαφορετικότητα.
- Να εκφράσουν αντιλήψεις, συναισθήματα και ιδέες για την έννοια της “οικογένειας”.
- Να καλλιεργήσουν μεταγνωστικές δεξιότητες.
Πριν ξεκινήσουμε το εργαστήριο ζητήθηκαν από τους μαθητές να συμπληρώσουν ένα σπιτάκι με τον αριθμό μελών της οικογένειάς τους (όσοι ζουν στο ίδιο σπίτι) .Τα παιδιά ζωγράφισαν στο σχολείο την οικογένειά τους και παρουσιάσαμε την εργασία μας στην “παρεούλα μας”….Εντοπίσαμε διαφορές και ομοιότητες στις οικογένειες όσον αφορά στη σύνθεσή τους και παίξαμε ένα παιχνίδι αντιστοίχισης με εικόνες από διάφορους τύπους οικογένειας ως πρώτη διερεύνηση:
Στη συνέχεια, παρουσίασαν στην ολομέλεια την οικογένειά τους και την ταξινόμησαν σε στεφάνια με αριθμούς, σύμφωνα με τον αριθμό που είχαν γράψει. Έγινε εμφανές, έτσι, ότι οι οικογένειες μπορεί να διαφέρουν σε μέγεθος. .
Παίξαμε και ένα παιχνίδι. Η νηπιαγωγός ως λύκος κυνηγάει τα παιδιά με το γνωστό τραγούδι “Περπατώ , περπατώ μες το δάσος όταν ο λύκος δεν είναι εδώ” .Κάθε φορά που ο λύκος λέει π.χ. ” παίρνω την μαγκούρα μου και σας κυνηγώ” , τα παιδιά τρέχουν και πρέπει με την ζωγραφιά τους να τρέξουν στο αντίστοιχο στεφάνι με τον αριθμό που έχει η δική τους οικογένεια.
Η δραστηριότητα ολοκληρώθηκε με τη δημιουργία ενός ιδεογράμματος αναφορικά με το ΄΄Τι σημαίνει ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ΄΄, προκειμένου τα παιδιά να εκφράσουν τις σκέψεις και γνώσεις τους.
Στόχος μας ήταν να ανιχνεύσουμε τι πιστεύουν τα παιδιά και τι αντιλήψεις έχουν για τον θεσμό της οικογένειας.
Στο τέλος του εργαστηρίου διαβάσαμε το ψηφιακό παραμύθι: Monadiki Oikogeneia PDF s.pdf – Google Drive
Το εν λόγω παραμύθι παρουσιάζει μέσω ζώων όλα τα είδη οικογενειών (πυρηνική, εκτεταμένη, μονογονεϊκή, θετή, ορφανά), συνδέοντας κάθε μία από αυτές με μία σημαντική λέξη (όπως αγάπη, συνεργασία, αποδοχή…). Με τη λέξη αυτή είναι χτισμένο και το σπίτι κάθε οικογένειας.
Μετά την ανάγνωση, πραγματοποιήθηκε συζήτηση στην ολομέλεια όπου τα παιδιά, κάνοντας ανάκληση των οικογενειών που συνάντησε ο πρωταγωνιστής, αναδιηγήθηκαν το παραμύθι και τοποθέτησαν στη σωστή σειρά τα δώρα που του έδωσαν οι οικογένειες, μαζί με τις σημαντικές λέξεις. Επίσης, έπαιξαν στον υπολογιστή παιχνιδιά μνήμης, πολλαπλής επιλογής και σειριοθέτησης σχετικά με το παραμύθι, ενώ κατασκεύασαν και σελιδοδείκτες με τον Έλφι, τον πρωταγωνιστή του παραμυθιού.
2ο Εργαστήριο: «Πες μας, Πιγκουίνε!»
– Συζητάμε για την πυρηνική οικογένεια
Κάθε εργαστήριο από εδώ και πέρα θα αφορά και ένα διαφορετικό είδος οικογένειας. Το πρώτο είδος με το οποίο ασχοληθήκαμε ήταν η πυρηνική οικογένεια.
Αφορμή για την έναρξη του δεύτερου εργαστηρίου αποτέλεσε ένα βίντεο που είδαμε . Συγκεκριμένα, είδαμε την οικογένεια πιγκουίνων που βοήθησαν στο παραμύθι τον Έλφι να βρει τη δική του οικογένεια. Στην ολομέλεια παρατηρήσαμε στην υδρόγειο σφαίρα πού βρίσκεται ο Νότιος Πόλος, . Μέσα από το βίντεο ήθελαν να μας δείξουν πώς μεγαλώνει η δική τους πυρηνική οικογένεια.
Αν ήμουν Bασιλικός πιγκουΐνος – ΕΡΤflix on Vimeo
- Βίντεο με πληροφορίες για τον Βασιλικό Πιγκουίνο: ( πληκτρολογήστε για Password: 12345 )
Μετά την παρακολούθηση του βίντεο ακολούθησε συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του πιγκουίνου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδήγησε στον ορισμό της πυρηνικής οικογένειας. Προκειμένου να γίνει σύνδεση μεταξύ της πυρηνικής οικογένειας των πιγκουίνων και της ανθρώπινης πυρηνικής οικογένειας, τα παιδιά έφτιαξαν ένα σχετικό παζλ μέσω του εργαλείου ”Jigsaw Planet”, δίχως να γνωρίζουν εκ των προτέρων την εικόνα που κρυβόταν.
Στη συνέχεια, παρουσιάστηκε μία προβληματική κατάσταση της πυρηνικής οικογένειας, όπου τα παιδιά, εφόσον μοιράστηκαν σε τριάδες και τετράδες προσομοιάζοντας πυρηνικές οικογένειες, ενθαρρύνθηκαν να προτείνουν λύσεις. Τα παιδιά συνεργάστηκαν προκειμένου να βρουν λύσεις και τις ζωγράφισαν, ενώ η κυρία κατέγραψε τις λύσεις τους σε χαρτί. Ακολούθησε παρουσίαση των λύσεων.
Το εργαστήριο ολοκληρώθηκε με τη δημιουργία ενός ατομικού κολλάζ της οικογένειας του πιγκουίνου μέσα σε ένα σπίτι φτιαγμένο από τουβλάκια αγάπης.
Χορέψαμε τον χορό του “Freeze“:
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Κλιματική αλλαγή-Φυσικές καταστροφές, Πολιτική
Προστασία
Προστάτεψε το δάσος-είναι πηγή ζωής
Βασικός σκοπός του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση, η εκπαίδευση και η αλλαγή συμπεριφοράς των μαθητών/τριών σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον και συγκεκριμένα στο δάσος. Τα δάση διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη μείωση του κινδύνου φυσικών καταστροφών, όπως πλημμύρες, ξηρασίες ,κατολισθήσεις και άλλα ακραία γεγονότα. Επίσης σε παγκόσμιο επίπεδο, τα δάση μετριάζουν την κλιματική αλλαγή συμβάλλουν στην ισορροπία οξυγόνου, διοξειδίου του άνθρακα και υγρασίας στον αέρα.
Οι επιμέρους στόχοι του προγράμματος είναι:
- η ανάδειξη των σχέσεων και αλληλεπιδράσεων φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος,
- ο εντοπισμός των ανθρώπινων δραστηριοτήτων που υποβαθμίζουν ή απειλούν το φυσικό περιβάλλον
- η ανάδειξη προληπτικών μέτρων, μέσα από διαδικασίες επίλυσης προβλήματος, διερευνητικής μάθησης, αρχές διαφοροποιημένες διδασκαλίας και περιγραφικής αξιολόγησης.
- Να ενθαρρύνει τη συνεργασία μεταξύ μαθητών, εκπαιδευτικών, γονέων, της τοπικής κοινωνίας καθώς και τη συνεργασία με ειδικούς επιστήμονες για την επίτευξη αποτελεσματικής περιβαλλοντικής δράσης
- Να καλλιεργήσει τις Δεξιότητες Μάθησης του 21ου αιώνα, Ζωής, του Νου και των Ψηφιακών Δεξιοτήτων.
ΚΟΥΚΛΟΘΕΤΡΟ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΣ ΞΗΡΟΜΕΡΙΤΟΥ
“ΤΑ ΟΝΕΙΡΑΤΑ ΣΤΟ ΔΑΣΟΣ”
Το δάσος κοντά στην μικρή μας πόλη είναι πολύ όμορφο και κάθε απόγευμα τα παιδιά πηγαίνουν εκεί και παίζουν. Το βράδυ τα πλάσματα του δάσους στήνουν χορούς και λένε ιστορίες για νύμφες και νεράιδες. Τι θα συμβεί όμως όταν ο Δήμαρχος αποφασίσει να μετατρέψει το δάσος σε εμπορικό κέντρο; Τα παιδιά δίνουν την λύση. Τα παιδιά παίρνοντας την σκυτάλη συνεχίζουν την ιστορία και ευαισθητοποιούνται στην διατήρηση των δασών. “ΣΩΣΤΕ ΤΟ ΔΑΣΟΣ ΕΙΝΑΙ ΖΩΗ – ΦΕΡΤΕ ΤΟΝ ΗΛΙΟ ΞΑΝΑ ΣΤΗ ΓΗ “























































