Τμήμα 3
Η καρναβαλική περίοδος ξεκίνησε τις εβδομάδες που προηγήθηκαν και οι μικροί μας φίλοι την υποδέχθηκαν με ενθουσιασμό και κέφι. Καθώς οι πρώτες συζητήσεις για το τί θα ντυθεί ο καθένας είχαν ξεκινήσει, η ιδέα του ανάλογου στολισμού της τάξης έγινε αμέσως αποδεκτή από τους μικρούς μας φίλους οι οποίοι ξεκίνησαν να προτείνουν ιδέες και με ενθουσιασμό να τις υλοποιούν μετατρέποντας την μικρή μας αίθουσα σε έναν πανέμορφο αποκριάτικό χώρο. Καθώς η εβδομάδα βρισκόταν στην αρχή της, αντιστοιχήσαμε τα γράμματα του μήνα Μαρτίου στην σωστή σειρά, ενώ παρακολουθήσαμε σχετικό βίντεο με τα “νάζια” του μήνα Μάρτη.
Αναφερθήκαμε στην μαμά του Μάρτη και την ιστορία της η οποία απλώνει την μπουγάδα της, καθώς επικρατεί ηλιοφάνεια, ωστόσο σύντομα ο καιρός συννεφιάζει και μία έντονη βροχή την αναγκάζει να μαζέψει την μπουγάδα. Λίγο αργότερα, ο ήλιος εμφανίζεται και πάλι, η μπουγάδα απλώνεται ξανά από την μητέρα του Μάρτη, μέχρι που και πάλι η βροχή βρέχει τα ρούχα της. Εν συνεχεία, δημιουργήσαμε μόνοι την μπουγάδα του Μάρτη και απεικονίσαμε την μητέρα του όπως εμείς επιθυμούσαμε, είτε χαρούμενη με έναν λαμπερό ήλιο πάνω από τα ρούχα της είτε κλαμένη με σύννεφα και βροχή να βρέχουν τα απλωμένα της ρούχα. Καθώς η Άνοιξη έχει μόλις έρθει, κατασκευάσαμε δικά μας μπουκέτα λουλουδιών από χάρτινα, ζωγραφισμένα κουτάλια.
Ενόψει της Τσικνοπέμπτης, συζητήσαμε για τις εβδομάδες που προηγούνται της Καθαράς Δευτέρας και αναπαραστήσαμε την εβδομάδα της Προφωνής κατά την οποία οι χριστιανοί συνήθιζαν να διαλαλούν την έναρξης των Αποκρεών, μία αναπαράσταση που φάνηκε να διασκεδάζει ιδιαιτέρως το σύνολο της τάξης. Συζητήσαμε για τα τρόφιμα που συνηθίζουμε να καταναλώνουμε την Τσικνοπέμπτη και τα ζωγραφίσαμε σε φύλλα εργασίας πάνω σε κάρβουνα, ενώ χρωματίσαμε σε δεύτερο φύλλο εργασίας τρόφιμα που χαρακτηρίζουν την Τσικνοπέμπτη αφήνοντας χωρίς χρωματισμό εκείνα που συνήθως δεν καταναλώνονται την ημέρα αυτήν. Ανήμερα της Τσικνοπέμπτης, ντυθήκαμε με τα αποκριάτικά μας, διασκεδάσαμε και χορέψαμε μέσα και έξω από την τάξη και γευτήκαμε τα πεντανόστιμα σουβλάκια που ο κύριος Μίμης έψησε για εμάς.
Ξεκινώντας το ταξίδι μας σε ήθη και έθιμα της Αποκριάς, χορέψαμε το τραγούδι “Σκούπα” της Λέρου, ανταλλάξαμε τα χορευτικά μας ζευγάρια και όταν δεν καταφέραμε να βρούμε ταίρι, πήραμε την σκούπα μας και σκουπίσαμε μέχρι να ζητηθεί νέα αλλαγή στα ζευγάρια. Στην συνέχεια, με αφορμή την ιστορία του Αρλεκίνου, μεταφερθήκαμε στη Βενετία και το γνωστό της Καρναβάλι, μελετήσαμε τις ενδυμασίες, τις στολές και τις μάσκες των κατοίκων και δημιουργήσαμε τις δικές μας μάσκες Αρλεκίνου, ενώ συζητήσαμε την σημασία του να είσαι μοναδικός σε έναν κόσμο ομοίων υπάρξεων. Βάψαμε με πολύχρωμα χρώματα τον δικό μας Αρλεκίνο, ενώ τοποθετήσαμε τους Αρλεκίνους μας στην σειρά από τον μεγαλύτερο στο μικρότερο. Συνεχίζοντας το ταξίδι μας στην Αποκριά, συζητήσαμε για το Γαϊτανάκι και τον συμβολισμό της κάθε λωρίδας του, ενώ αργότερα μεταφερθήκαμε στην Νάουσα και το έθιμο “Γενίτσαροι και Μπούλες” που διεξάγεται κάθε χρόνο εκεί. Δημιουργήσαμε τις δικές μας μάσκες Γενίτσαρων και το διασκεδάσαμε με την ψυχή μας καθώς μιμηθήκαμε τους χορούς των Γενίτσαρων την Κυριακή της Αποκριάς.
Με αφορμή τους κλόουν της Αποκριάς, αναφερθήκαμε στα συναισθήματα και κληθήκαμε να μιμηθούμε το πρόσωπό ενός λυπημένου κλόουν, το πρόσωπο ενός χαρούμενου, ενός θυμωμένου και το πρόσωπο ενός νευριασμένου κλόουν. Αφού συζητήσαμε τα χαρακτηριστικά των προσώπων μας σε κάθε διαφορετική έκφανση συναισθήματος, κληθήκαμε να τα αποτυπώσουμε αρχικά ομαδικά στην “παρεούλα” μας και εν συνεχεία σε ατομικά φύλλα εργασίας. Συνδέοντας το κάθε συναίσθημα με το αντίστοιχο χρώμα που το εκφράζει, διαβάσαμε και συζητήσαμε “Το Κόκκινο της Ντροπής”, “Το μπλε του Φόβου”, “Το κίτρινο της Ζήλειας” και το “Πράσινο του Φθόνου”. Παράλληλα, μετρήσαμε μπάλες κλόουν και αναγράψαμε δίπλα τους τον σωστό αριθμό, αντιστοιχήσαμε διαφορετικά καρναβάλια με το χαμένο τους καπέλο και αναζητήσαμε φιγούρες καρναβαλιών κρυμμένες πίσω από μπόλικο κονφετί.
Με αφορμή την ημέρα της Καθαράς Δευτέρας που πλησίαζε, δημιουργήσαμε τους δικούς μας χαρταετούς, ενώ αναφερθήκαμε σε όσα πρέπει να προσέχουμε κατά το πέταγμα του χαρταετού μας. Αναφερθήκαμε στις τροφές που καταναλώνονται την συγκεκριμένη ημέρα και κάναμε μία σύντομη αναφορά στον τρόπο διαχωρισμού των νηστίσιμων με των αρτύσιμων τροφών. Καταλήξαμε στο συμπέρασμα πως όσα τρόφιμα προέρχονται από ζώα ανήκουν στα αρτύσιμα, ενώ όσα δεν προέρχονται από ζώα, ανήκουν στα νηστίσιμα. Εξηγήσαμε την σημασία της ημέρας αυτής και την προετοιμασία όλων μας για τις ημέρες του Πάσχα, ενώ συζητήσαμε για προσωπικές μας εμπειρίες στο πέταγμα χαρταετού.
Την Παρασκευή, οργανώσαμε το Αποκριάτικο Πάρτυ της Τάξης μας. Φορέσαμε τις φανταχτερές στολές μας, χορέψαμε, διασκεδάσαμε και ξεφαντώσαμε στην αυλή του σχολείου μας, ενώ είχαμε την ευκαιρία να γυρίσουμε το γαϊτανάκι τραγουδώντας. Φωτογραφηθήκαμε, συζητήσαμε για τα αποκριάτικα ρούχα μας, τρέξαμε, γελάσαμε και γεμίσαμε αναμνήσεις καθώς ευχηθήκαμε ο ένας στο άλλον “Και του Χρόνου με Υγεία!”.