Εργαστήριο Δεξιοτήτων Γνωρίζω, Εκφράζω & Διαχειρίζομαι τα Συναισθήματά μου Νηπιαγωγείο Δαφνών

Εργαστήριο Δεξιοτήτων

Γνωρίζω, Εκφράζω & Διαχειρίζομαι τα Συναισθήματά μου

Νηπιαγωγείο Δαφνών

1η  Φάση – Εξοικείωση με τα Συναισθήματα

Ξεκινήσαμε το εργαστήριο συζητώντας με τα παιδιά τι είναι τα συναισθήματα και πώς τα καταλαβαίνουμε στο σώμα και στο πρόσωπό μας.
Με τον καθρέφτη των συναισθημάτων τα παιδιά έπαιξαν με χαρούμενες και λυπημένες εκφράσεις και ζωγράφισαν τον εαυτό τους χαρούμενο και λυπημένο.

Συμπληρώσαμε όλοι μαζί τα δύο πρώτα μέρη του K–W–L:

  • Τι ξέρουμε
  • Τι θέλουμε να μάθουμε

2η   Φάση – Αναγνώριση Συναισθημάτων

Μιλήσαμε για τα ευχάριστα και δυσάρεστα συναισθήματα.
Διαβάσαμε το βιβλίο Μια λυπημένη ζέβρα και συζητήσαμε γιατί η ζέβρα ένιωθε έτσι.

Τα παιδιά:

  • αντιστοίχισαν εικόνες με το σωστό συναίσθημα
  • ταξινόμησαν προσωπάκια (χαρούμενα–λυπημένα–θυμωμένα)
  • έκαναν μαθηματική δραστηριότητα: μετρούμε και καταγράφουμε πόσα προσωπάκια έχει κάθε κατηγορία.

3η  Φάση – Επεξήγηση & Εμβάθυνση

Συνεχίσαμε με το βιβλίο Το Τερατάκι των Χρωμάτων, όπως προτείνεται και στο εκπαιδευτικό υλικό του ΙΕΠ

.
Τα παιδιά γνώρισαν τα συναισθήματα μέσα από το Τερατάκι των συναισθημάτων και μίλησαν για το δικό τους «χρώμα της ημέρας».

Στη συνέχεια περάσαμε στη συναισθηματική τέχνη:

  • Παρατηρήσαμε και συζητήσαμε τον πίνακα Η Κραυγή  του Μουνκ, που δείχνει φόβο και ένταση.
  • Τα παιδιά δημιούργησαν τον δικό τους πίνακα συναισθήματος, χρησιμοποιώντας χρώματα, γραμμές και σχήματα για να εκφράσουν το συναίσθημά τους.

4η Φάση – Εμπλουτισμός & Διαχείριση Δύσκολων Συναισθημάτων

Θυμός

Μιλήσαμε για τον θυμό, πότε εμφανίζεται και πώς τον νιώθουμε.
Δουλέψαμε με το Φανάρι του Θυμού:

  • Κόκκινο → Σταματώ
  • Πορτοκαλί → Σκέφτομαι
  • Πράσινο → Εξηγώ

Μάθαμε τεχνικές ηρεμίας:
🟢 βαθιές ανάσες
🟢 παίρνω χρόνο
🟢 σωστές–λάθος συμπεριφορές
🟢 ποίημα για τον θυμό

Φτιάξαμε και το γράμμα Θ–θ από τη λέξη «θυμός».

Φόβος – Γενναιότητα – Ψυχραιμία

Συζητήσαμε τι μας φοβίζει και πώς δείχνουμε γενναιότητα.
Κάναμε προσομοίωση σεισμού για να αναγνωρίσουμε σωστή και λάθος συμπεριφορά.
Φτιάξαμε την τσάντα πρώτων αναγκών με τα απαραίτητα που πρέπει να έχει μέσα.

Γκρίνια

Με ένα σύντομο ποιηματάκι μάθαμε πώς να μειώνουμε τη γκρίνια:
Μετράω 1–2–3–4 και έρχεται πάλι η ηρεμία.

5η  Φάση – Εφαρμογή & Παιχνίδι με Ρομποτική

Με τη βοήθεια της Bee–bot, τα παιδιά οδήγησαν τη μελισσούλα στο τετράγωνο του συναισθήματος που επέλεγαν.
Η δραστηριότητα αυτή συνδύασε:

  • συναισθηματική επίγνωση
  • προγραμματισμό
  • συνεργασία
  • επίλυση προβλήματος

6η  Φάση – Εκτίμηση & Αναστοχασμός

Επιστρέψαμε στο K–W–L και συμπληρώσαμε τα δύο τελευταία σημεία:

  • Τι έμαθα
  • Πώς το έμαθα

Κάθε παιδί ζωγράφισε την αγαπημένη του στιγμή από το ταξίδι των συναισθημάτων και κάναμε έναν όμορφο αποχαιρετισμό στο «Τερατάκι».

Συνολικά…

Τα παιδιά του Νηπιαγωγείου Δαφνών:
✔ έμαθαν να αναγνωρίζουν συναισθήματα
✔ τα εξέφρασαν μέσα από λόγο, εικόνα, κίνηση και τέχνη
✔ εξασκήθηκαν στη διαχείριση του θυμού, του φόβου και της γκρίνιας
✔ καλλιέργησαν ενσυναίσθηση και συνεργασία
✔ γνώρισαν τη ρομποτική ως εργαλείο μάθησης

Ημέρα Υπαίθριας Μάθησης στο Νηπιαγωγείο μας

Παρουσίαση1

Η ημέρα αυτή αποτελεί ένα παγκόσμιο κίνημα που εμπνέει εκπαιδευτικούς και μαθητές να παίζουν και να μαθαίνουν σε εξωτερικούς χώρους, τόσο στο σπίτι όσο και φυσικά στο σχολείο. Στο νηπιαγωγείο μας, στο πλαίσιο της θεματικής ενότητας για το φθινόπωρο, αξιοποιήσαμε αυτή την ευκαιρία και υλοποιήσαμε βιωματικές, παιδοκεντρικές δράσεις στην αυλή μας.

Με μεγάλο ενθουσιασμό τα παιδιά παρατήρησαν τις αλλαγές της φύσης στα δέντρα της αυλής, άγγιξαν, μύρισαν, εξερεύνησαν και πειραματίστηκαν με τα φυσικά υλικά. Συνεργάστηκαν για να συγκεντρώσουν τους “θησαυρούς” της φύσης — φύλλα, φλούδες κορμών, κλαδάκια, καρπούς και χώμα — τα οποία τοποθέτησαν σε ένα ειδικό κουτί.

Ακολούθησε ένα παιχνίδι κρυμμένου θησαυρού: η νηπιαγωγός είχε κρύψει το κουτί σε ένα σημείο της αυλής και οι ομάδες των παιδιών, λύνοντας γρίφους και ανακαλύπτοντας κομμάτια μιας εικόνας, κατάφεραν να συνθέσουν το παζλ που αποκάλυπτε το σημείο της “κρυψώνας”.

Στη συνέχεια, τα παιδιά αξιοποίησαν τα φυσικά υλικά του κουτιού για να δημιουργήσουν φυσικές προσωπογραφίες αλλά και μια τρίλιζα, δίνοντας μορφή στη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους.

Οι δράσεις αυτές βοήθησαν τα παιδιά να καλλιεργήσουν δεξιότητες συνεργασίας, ομαδικότητας, κριτικής σκέψης για την επίλυση προβλημάτων, δημιουργικότητας και διαθεματικής μάθησης, ενώ ενίσχυσαν την αυτοεκτίμησή τους μέσα από την ενεργή συμμετοχή και την επιτυχία της αποστολής.

Η υπαίθρια μάθηση συνεχίζει να μας εμπνέει και σίγουρα θα ακολουθήσουν κι άλλες αντίστοιχες δράσεις στην αυλή μας, που χαρίζουν χαρά και πολύτιμες εμπειρίες σε μικρούς και μεγάλους.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΜΑΣ ΖΩΑ

Αφόρμηση

Η αφορμή για την υλοποίηση του προγράμματος δόθηκε από την Παγκόσμια Ημέρα των Ζώων (4 Οκτωβρίου). Τα παιδιά έδειξαν μεγάλη αγάπη και ενδιαφέρον για τα ζώα, εκφράζοντας απορίες, εμπειρίες και συναισθήματα. Η αρχική ενασχόληση εξελίχθηκε σε ένα πλούσιο, διαθεματικό πρόγραμμα με βιωματικές δραστηριότητες, παραμύθια, τραγούδια, επισκέψεις και δημιουργίες.

Στόχοι

Γνωστικοί

– Να γνωρίσουν τα παιδιά κατηγορίες ζώων (οικόσιτα, της φάρμας, του δάσους, του βουνού, της ζούγκλας, της ερήμου, των πάγων).
– Να κατανοήσουν τις ανάγκες και τα δικαιώματα των ζώων.
– Να γνωρίσουν ζώα που κινδυνεύουν με εξαφάνιση και ποιοι τα προστατεύουν.
– Να εξασκηθούν στη γλώσσα (φωνολογική ενημερότητα, λεξιλόγιο) και στα μαθηματικά (αρίθμηση, ταξινόμηση, αντιστοιχίσεις).
– Να αναπτύξουν τη γνώση για το φυσικό περιβάλλον και τη βιοποικιλότητα.

Συναισθηματικοί

– Να αναπτύξουν σεβασμό, ενσυναίσθηση και φιλοζωική στάση.
– Να εκφράζουν συναισθήματα και σκέψεις μέσα από το παιχνίδι, τη ζωγραφική και το τραγούδι.
– Να κατανοήσουν τη σημασία της φροντίδας και της προστασίας των ζώων.

Ψυχοκινητικοί

– Να συνεργάζονται σε ομάδες και να συμμετέχουν ενεργά.
– Να εκφράζονται δημιουργικά μέσα από μουσικοκινητικές, θεατρικές και εικαστικές δραστηριότητες.

Περιγραφή – Δραστηριότητες

 Παγκόσμια Ημέρα των Ζώων

Συζήτηση: γιατί γιορτάζουμε αυτή τη μέρα.
Δημιουργία αφίσας: «Τα ζώα γιορτάζουν!»
Αναφορά στα δικαιώματα των ζώων.

Επίσκεψη εκπαιδευτή σκύλων

Παρουσίαση εκπαίδευσης σκύλου από επαγγελματία εκπαιδευτή.
Συνέντευξη των παιδιών με ερωτήσεις που είχαν προετοιμάσει.
Ζωγραφική του σκύλου και συζήτηση: Πώς φροντίζουμε τα κατοικίδιά μας.

Τα αδέσποτα ζώα

Ανάγνωση του παραμυθιού «Η Λάικα».
Συζήτηση για τα αδέσποτα ζώα και τις ανάγκες τους.
Ζωγραφική με θέμα «Τι με εντυπωσίασε από τη Λάικα».

 Σωστή και λάθος συμπεριφορά

Παιχνίδι ταξινόμησης εικόνων: σωστές – λάθος συμπεριφορές.
Δημιουργία κανόνων: «Πώς φερόμαστε σωστά στα ζώα».

Ζώα της φάρμας

Αναγνώριση και ταξινόμηση ζώων της φάρμας.
Ομαδική μακέτα: «Η φάρμα μας».
Συζήτηση: τι μας προσφέρουν τα ζώα (γάλα, μαλλί, αυγά, μέλι).
Μουσικοκινητικό παιχνίδι: «Το Χ από τη Χήνα».

Ζώα του δάσους

Γνωριμία με τα ζώα του δάσους μέσα από εικόνες και παιχνίδια.
Παραμύθι «Ο Λύκος Ζαχαρίας», δραματοποίηση, ζωγραφική.
Μαθηματικά: μετρώ και αριθμώ τα ζώα του δάσους.
Φωνολογικό παιχνίδι: Το Λου από τον Λύκο.

Ζώα του βουνού

Παρουσίαση ζώων των ελληνικών βουνών (αγριοκάτσικο, αρκούδα, ζαρκάδι, λύκος, αετός).
Συζήτηση: Πώς ζουν στα κρύα βουνά; Τι τρώνε; Πώς προστατεύονται;
Παρατήρηση χαρτών της Ελλάδας και εντοπισμός περιοχών όπου ζουν.
Ομαδική κατασκευή: «Το βουνό και τα ζώα του».

Ζώα της ζούγκλας

Εξερεύνηση ζώων της ζούγκλας (ελέφαντας, λιοντάρι, παπαγάλος, μαϊμού, τίγρης).
Συζήτηση για το κλίμα και τις ιδιαιτερότητες του περιβάλλοντος.
Μουσικοκινητική δραστηριότητα με αφορμή το τραγούδι «Έχω ένα ελεφαντάκι». Μέσα από το τραγούδι αυτό, δουλέψαμε τον αριθμό 1 (το ένα ελεφαντάκι), το γράμμα Ε (από «Ελέφαντας»), και αναπτύξαμε ρυθμό, φωνολογική και κινητική έκφραση.
Δραματοποίηση και παιχνίδι: Τα ζώα της ζούγκλας συναντιούνται.

Ζώα της ερήμου

Παρατήρηση εικόνων ζώων της ερήμου (καμήλα, σκορπιός, φίδι).
Συζήτηση: πώς επιβιώνουν χωρίς νερό και σε υψηλές θερμοκρασίες.
Μαθηματική δραστηριότητα: Μετρώ τα ζώα της ερήμου.
Φωνολογικό παιχνίδι: Το Φου από το Φίδι.

Ζώα των πάγων

Αναφορά στα ζώα των πάγων (πολική αρκούδα, πιγκουίνος, φώκια).
Συζήτηση: Γιατί δεν μπορούν να ζήσουν σε άλλα μέρη; Πώς αντέχουν στο ψύχος;
Πείραμα: το λίπος προστατεύει από το κρύο (πάγος–νερό–λάδι).
Ζωγραφική: Η ζωή στους πάγους.

Ζώα υπό εξαφάνιση

Συζήτηση για τα ζώα που κινδυνεύουν (π.χ. αρκούδα, θαλάσσια χελώνα, φώκια Μονάχους).
Ποιος τα προστατεύει; Παρουσίαση οργανισμών όπως ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ και η WWF.
Δημιουργία αφίσας: «Προστατεύουμε τα ζώα».

Εκπαιδευτική επίσκεψη στο Πάρκο Ζώων στο Αστρίτσι

Παρατήρηση ζώων, συζήτηση με τους υπεύθυνους, φωτογράφηση.
Μετά την επίσκεψη: καταγραφή εντυπώσεων και ζωγραφική.
Τελική δραστηριότητα: ομαδική μακέτα «Όλα τα ζώα του κόσμου – είμαστε φίλοι τους!».

Αξιολόγηση – Κλείσιμο

Τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά και με χαρά. Ανέπτυξαν γνώσεις για τα ζώα, τις ανάγκες και τα δικαιώματά τους. Ενίσχυσαν γλωσσικές, μαθηματικές και καλλιτεχνικές δεξιότητες. Καλλιέργησαν στάσεις φιλίας, φροντίδας και υπευθυνότητας απέναντι στα ζώα. Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με επίσκεψη και αναστοχασμό, όπου τα παιδιά εξέφρασαν τι τους άρεσε και τι έμαθαν περισσότερο.

Συμμετοχή στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα προγραμματισμού EU CodeWeek 2025

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα των Ζώων στις 4 Οκτωβρίου και στα πλαίσια του εργαστηρίου δεξιοτήτων: (Οι φίλοι μας τα ζώα), επεξεργαστήκαμε το βιβλίο: Μπορώ να γίνω ο σκύλος σου?

Στη παρέα μας ήρθε ο Άρφι, ένα χαριτωμένο σκυλάκι που ζητούσε ένα σπίτι ,μια οικογένεια να το υιοθετήσει. Συζητήσαμε για τα αδέσποτα ζώα, τι χρειάζονται και τι μπορούμε να τους προσφέρουμε, ποια είναι τα δικαιώματά τους.

Τα παιδιά με πολύ χαρά χωρίστηκαν σε ομάδες, όπου η πρώτη ομάδα πήρε το ρόλο του Άρφι  ψάχνοντας να βρει σπίτι (έχοντας φτιάξει στο δάπεδο την τετραγωνισμένη πίστα ,τον κώδικα με βέλη προσανατολισμού και χρησιμοποιώντας εικόνες από το παραμύθι).

Η δεύτερη ομάδα σε ζευγάρια προγραμμάτιζε το παιδί (Άρφι) να διανύσει τη διαδρομή μέχρι να φτάσει στον προορισμό του. Κάθε φορά που άλλαζε το ζευγάρι των παικτών άλλαζε η αφετηρία και το τέλος για να υπάρχει ενδιαφέρον.

Και η τρίτη ομάδα προγραμμάτισε το ρομποτάκι μας beebot να διανύσει τη συγκεκριμένη διαδρομή μέχρι να φτάσει στο σπίτι που δέχτηκε να υιοθετήσει τον Άρφι.

Εκπαιδευτικοί: Σκουρβουλιανάκη Ελένη, Περδικάκη Μαρία, Βούλτεψη Φωτεινή Χαριτίνη, Προικάκη Ελευθερία Αφροδίτη.

20251025 214840 001

Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής

  • Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα διατροφής 16 Οκτωβρίου στο σχολείο μας μίλησαν για τις τροφές. Πιο συγκεκριμένα παρουσιάσαμε στα μικρούλια μας το βιβλιο θησαυροτροφές “Μπορώ να φάω το ουράνιο τόξο…” στο οποίο όλες οι τροφές ζωντανεύουν και εξηγούν τι καλό και τι κακό προσφέρουν!
    👩‍🏫🥭🥝🍏🍇🍌🍅🍓🍋20231017 102553 01

Παγκόσμια ημέρα των ζώων

IMG 20231004 135626 892

Στις 4 Οκτωβρίου γιορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα των Ζώων. Συνηθίζουμε στο Νηπιαγωγείο να αναφερόμαστε σε αυτήν την ημέρα και να συζητάμε με τα παιδιά για τα ζώα και τα δικαιώματά τους. 👩‍🏫
🦘🦓🦛🦒🦔🦍🦎🐐🦕🦄🐸🦐🦌🐅🐃🐯🐨🦂🐺🐈🐭🐁🐰🐒🐼🐖🦏🐗🐂🐘

Παγκόσμια ημέρα αθλητισμού

FB IMG 1696010827863

Σήμερα Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου με τα παιδιά του νηπιαγωγείου μας, συζητήσαμε για την Παγκόσμια ημέρα αθλητισμού. Έπειτα έκαναν διαφορά αθλήματα στην αυλή μας…Με αφορμή την ημέρα αυτή που είναι αφιερωμένη στο σχολικό αθλητισμό εμπλουτίζουμε το πρόγραμμα μας με δραστηριότητες Φυσικής Αγωγής μέσα από μια ποικιλία ευχάριστων και διασκεδαστικών παιχνιδιών παρέχοντας την δυνατότητα στα παιδιά να κατακτήσουν με ασφαλή τρόπο πολυποίκιλες δεξιότητες και ικανότητες.και να αναπτυχθούν σωματικά, συναισθηματικά και κοινωνικά. ❤️👩‍🏫