H συνεργατική μάθηση αναφέρεται σε μια διαδικασία κατά την οποία οι μαθητές και οι μαθήτριεςαλληλεπιδρούνσε ομάδες, επιδεικνύοντας υπευθυνότητα απέναντι στη δική τους μάθηση αλλά και των μελών της ομάδας.
Δίνονται ευκαιρίες στα παιδιά να αλληλεπιδράσουν σε διαφορετικές καταστάσεις και με διαφορετικούς στόχους, όπως για να παίξουν , να φέρουν εις πέρας ένα καθήκον ή να επιτελέσουν ένα έργο, διαμορφώνοντας άτυπες (αυθόρμητες, τυχαίες ή μη τυχαίες) και τυπικές (οργανωμένες και σταθερές για κάποιο διάστημα) ομάδες.
(πηγή: πρόγραμμα σπουδών για την προσχολική εκπαίδευση)
Από την αρχή της χρονιάς τα παιδιά οργανώνονται σε ομάδες τυχαίες στην αρχή για την επίτευξη κάποιου σκοπού π.χ. ομαδικά παιχνίδια στην αυλή.
στη συνέχεια συγκροτούνται οι τυπικές ομάδες , οι οποίες θα είναι σταθερές για μεγάλο χρονικό διάστημα.
συζητήσαμε τα οφέλη της ομάδας καθώς και τους κανόνες που τις διέπουν
Στα παιδιά δόθηκαν τυχαίοι φάκελοι που είχαν μέσα το ζωάκι που θα εκπροσωπούσε την ομάδα τους με κινητικά παιχνίδια ,πρώτα ανά ζεύγη και κατόπιν με πλήρη σύνθεση, γνώρισαν τα μέλη της ομάδας τους.
Το σχολείο μας πήρε μέρος στην Ευρωπαϊκή εβδομάδα προγραμματισμού.
Στα πλαίσια της θεματικής της 28ης Οκτωβρίου ξεκινήσαμε την ιστορία” Ο σπόρος της Ειρήνης” σταματήσαμε την αφήγηση πριν αποκαλύψουμε τι φύτρωσε από τον σπόρο αυτό. Τα παιδιά έπρεπε να αποκωδικοποιήσουν τους χάρτες σε πρώτη φάση, ώστε να βρουν τι θα φυτρώσει από τον παράξενο σπόρο. έσπασαν τον κώδικα και βρήκαν πολύχρωμες τουλίπες, παπαρούνες κ.α. Σε δεύτερη φάση, τα παιδιά έπρεπε να προγραμματίσουν τη Beebot να περάσει κάθε φορά από διαφορετικό αποκωδικοποιημένο λουλούδι και να καταλήξει στο περιστέρι της Ειρήνης.
Το νηπιαγωγείο μας εκπονεί κατά το σχολικό έτος 2023-24 πρόγραμμα σχολικών δραστηριοτήτων με τίτλο
” Τα παιδία παίζει….παίζουμε όπως παλιά’
Το πρόγραμμα εντάσσεται στη θεματολογία Λαογραφία – πολιτιστική κληρονομιά – τοπική ιστορία – ιστορία και πολιτισμός, ιστορία, μυθολογία.
Βασικοί στόχοι του προγράμματος είναι οι εξής:
Να συνειδητοποιήσουν την ποικιλομορφία των παιχνιδιών (ομαδικά, ψηφιακά, παραδοσιακά), να εμπλακούν ενεργά, να παίξουν και να χαρούν.
Να έρθουν σε επαφή με τα παιχνίδια του χθες και να εκτιμήσουν τη διαχρονική τους αξία.
Μέσα από την ενασχόληση με τα παραδοσιακά και σύγχρονα παιχνίδια, να έρθουν σε επαφή με το περιβάλλον, τον πολιτισμό και την ιστορία.
Να έρθουν σε επαφή με παιχνίδια από την αρχαιότητα ως σήμερα (εκπαιδευτικό πρόγραμμα σε συνεργασία με το μουσείο Αρχαίας Ολυμπίας).
Να βιώσουν θετικά τη συμμετοχή τους σε ομαδικά και παραδοσιακά παιχνίδια και να ακολουθούν οδηγίες.
Να χρησιμοποιήσουν διάφορα υλικά (ανακυκλώσιμα και μη) για να κατασκευάσουν δικά τους παιχνίδια (συμμετοχή στο μαθητικό διαγωνισμό κατασκευής παιχνιδιού: «Από το σήμερα στο χθες») και να αναπτύξουν τη δημιουργική τους σκέψη.
Να καλλιεργήσουν τη συνεργασία, την ομαδικότητα, την κατανόηση και αποδοχή της διαφορετικότητας, την ευγενή άμιλλα και το σεβασμό προς τους άλλους.
Παραθέτουμε κάποιες ενδεικτικές δραστηριότητες
Γνώρισαν παραδοσιακά ομαδικά παιχνίδια τα οποία παρουσίασε και έπαιξε μαζί τους γιαγιά νηπίου
Φτιάξαμε κούκλες, γαντόκουκλες και μπάλες …… όπως παλιά.
Βασικός σκοπός του θεματικού κύκλου είναι η εξοικείωση των παιδιών με τα πρωτεύοντα ζωικά είδη που αντιμετωπίζουν τον επικείμενο κίνδυνο εξαφάνισης παγκοσμίως, με ιδιαίτερη έμφαση στην Ελλάδα. Επιπλέον, επιδιώκει να τονίσει τους διάφορους κινδύνους που αντιμετωπίζουν αυτά τα ζώα. Μέσα από άκρως διαδραστικές και πρακτικές δραστηριότητες, τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να μπουν στη θέση των απειλούμενων ζώων και να δημιουργήσουν πιθανές λύσεις. Τελικά, ο σκοπός όλων των εργαστηρίων είναι να ενσταλάξουν στους μαθητές μια βαθιά κατανόηση της επιτακτικής ανάγκης να προστατεύσουμε τον πλανήτη μας και να καλλιεργήσουμε μια αίσθηση οικολογικής συνείδησης.
Το εργαστήριο δεξιοτήτων αποτέλεσε το έναυσμα για το etwinning έργο μας με τίτλο “ANIMALS SOS”
Σας παραθέτουμε κάποιες ενδεικτικές δραστηριότητες
Ξεκινήσαμε το εργαστήριό μας ορίζοντας το συμβόλαιο των ομάδων μας
Γνωριστήκαμε με τους εταίρους μας στο μας, παρουσιάζοντας τον εαυτό μας μέσα από το παρακάτω βίντεο
Με την τεχνική του καταιγισμού ιδεών τα νήπια εξέφρασαν αυθόρμητα τις ιδέες τους για το υπό διερεύνηση θέμα, οι οποίες και καταγράφηκαν στην πρώτη στήλη του διαγράμματος KWLH
Τα παιδιά αφού παρακολούθησαν εκπαιδευτικά βίντεο και εποπτικό υλικό συμπλήρωσαν με την βοήθεια της νηπιαγωγού το twinboard στο etwinning έργο δηλώνοντας τι θα ήθελαν να μάθουν για τα ζώα συμπληρώνοντας έτσι την δεύτερη στήλη του διαγράμματος KWLH
Χωριστήκαμε τυχαία σε τρεις ομάδες αντιπροσωπεύοντας κάθε ομάδα ένα απειλούμενο ζώο. Κάθε ομάδα έπρεπε να φέρει πληροφορίες για το ζώο που αντιπροσωπεύει. ΟΙ ομάδες μας ήταν οι εξής:
α) Καφέ αρκούδα
β) Γκρίζος λύκος
Γ) Χελώνα Καρέτα-Καρέτα
Παίξαμε δραματοποιήσεις με τις μάσκες που φτιάξαμε.
Παίξαμε λεκτικά παιχνίδια με τα ονόματα των ομάδων.
Στα πλαίσια του etwinning έργο μας “ANIMALS SOS”
Μέσω της εφαρμογής colorillo, τα παιδιά του Νηπιαγωγείου του νηπιαγωγείου μας μαζί με τους ετέρους μας ζωγράφισαν, ταυτόχρονα, ζώα της Ελλάδας που κινδυνεύουν με εξαφάνιση.
Αποφασίσαμε με τους εταίρους μας να διεξάγουμε ψηφοφορία για να δούμε ποιο απειλούμενο ζώο θα υιοθετήσουμε
Τις γνώσεις που αποκτήσαμε τις δημιουργήσαμε ένα όμορφο βίντεο
Μαζί με εταίρους μας αποφασίσαμε να πάμε εκπαιδευτική επίσκεψη στο ΚΕΠΕΑ Κρεστένων να παρακολουθήσουμε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Τα δώρα της θάλασσας”
Τέλος τα παιδιά δημιούργησαν την αφίσα του προγράμματος , στέλνοντας το δικό τους μήνυμα.
Το πρόγραμμα αυτό δημιουργήθηκε από το Χαμόγελο του παιδιού και στόχος είναι η ενίσχυση των γνώσεων και δεξιοτήτων των παιδιών σε περίπτωση που βρεθούν σε συνθήκες εξαφάνισης μη προσδιοριζόμενης αλλιώς, δηλαδή σε συνθήκες που χάνουν τον προσανατολισμό τους ή για κάποιον λόγο δεν βρίσκονται κοντά στο άτομο που νομίμως ασκεί την επιμέλεια τους. Συνοπτικά τα παιδιά εκπαιδεύονται να έχουν αυξημένη επίγνωση των κινδύνων και να είναι σε ετοιμότητα (increase awareness), αναπτύσσοντας την ικανότητα της αυτοπροστασίας και της αυτομέριμνας.
Πρωταγωνιστής του εργαστηρίου μας ένα μικρό παπάκι ο “Πάκο”. Ο Πάκο έχασε την οικογένειά του και χρειάζεται την βοήθειά μας για να την βρει
Τα παιδιά αναλαμβάνουν δράση…..αποφασίζουν να βοηθήσουν τον Πάκο χρειάζονται όμως και βοηθούς, μια κούκλα είναι ο καλύτερος βοηθός.
Στη συνέχεια διαβάσαμε την ιστορία του μικρού Αλέξανδρου, του αγοριού που έχασε τη μαμά του την λαϊκή αγορά. Οι μαθητές μπόρεσαν να κατανοήσουν βασικά μηνύματα σε περίπτωση που κάποιο παιδί βρεθεί στην θέση να έχει χάσει την μαμά , τον μπαμπά του ή τον άνθρωπο που το επιβλέπει. Μέσω της ιστορίας τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με την εμπειρία της εξαφάνισης και αποκτήσαν γνώσεις, οι οποίες, αν και δουλεύονται σε έναν υποθετικό κόσμο, θα μπορέσουν να ανακληθούν και να εφαρμοστούν σε αντίστοιχες περιπτώσεις.
Στη συνέχεια παρουσιάσαμε στα παιδιά τον αριθμό έκτακτης ανάγκης ”100” καθώς και τον αριθμό ‘116000″ που ανήκει στο χαμόγελο του παιδιού και συζητήσαμε τις περιπτώσεις στις οποίες τους χρησιμοποιούμε. Εξασκηθήκαμε να συνθέτουμε τα νούμερα.
Κατασκευή αφίσας
Τα παιδιά χωρίζονται σε 3 ομάδες. Η κάθε ομάδα αναλαμβάνει να χρωματίσει τον αριθμό 100 καθώς και να ζωγραφίσει περιπτώσεις κατά την οποία καλούμε το 100. Πριν την υλοποίηση κάθε ομάδα συζητά μεταξύ της ποιες περιπτώσεις θα ζωγραφίσει και το ανακοινώνει στην ολομέλεια.
Αφού ολοκληρώσαμε τις αφίσες μας, πραγματοποιήσαμε ψηφοφορία για να επιλέξουμε την αφίσα του προγράμματός μας.
Μουσικά παιχνίδια
Τα παιδιά έχουν στο κεφάλι τους αριθμούς από 0 ως το 9. Ένα παιδί είναι αυτός που κινδυνεύει. Όσο παίζει η μουσική τα παιδιά κινούνται στο χώρο. Όταν σταματήσει, τα παιδιά ακινητοποιούνται και ο κινδυνεύων πρέπει να βρει τα παιδιά που σχηματίζουν το 100.
Από το πρόγραμμά μας δεν θα μπορούσε να απουσιάσει και η ρομποτική. τα παιδιά έπρεπε να προγραμματίσουν την μελισσούλα ρομπότ να φτάσει στον προορισμό της αποφεύγοντας κάθε φορά τα εμπόδια.
Τι θα έκανες Αν;
Tα παιδιά βιωματικά στην αρχή και στη συνέχεια επί χάρτου θα εφαρμόσουν την γνώση που απόχτησαν σε διάφορα προτεινόμενα σενάρια. Ο στόχος είναι η επανάληψη των «βασικών μηνυμάτων» πρόληψης της εξαφάνισης.
Ο χειμώνας ξεκίνησε στο νηπιαγωγείο μας με την αγαπημένη γιορτή των παιδιών , τα Χριστούγεννα. Τα παιδιά βίωσαν έντονα το εορταστικό κλίμα των Χριστουγέννων μέσα από μεγάλη ποικιλία δραστηριοτήτων: στόλισαν το χριστουγεννιάτικο δέντρο, έφτιαξαν χριστουγεννιάτικα στολίδια, στόλισαν τις αίθουσες με χριστουγεννιάτικες κατασκευές, έφτιαξαν χριστουγεννιάτικη κάρτα για να ευχηθούν στις οικογένειές τους.
Το σκηνικό της γιορτής μας
Με το άνοιγμα των σχολείων δεν παραλείψαμε να τηρήσουμε το έθιμο της κοπής της βασιλόπιτας.
Ο χειμώνας έχει επισκεφθεί το νηπιαγωγείο μας για τα καλά. τα παιδιά ενεπλάκησαν σε συζητήσεις για τις αλλαγές που συμβαίνουν στη φύση τον χειμώνα, παρακολούθησαν εκπαιδευτικά βίντεο άκουσαν χειμωνιάτικες ιστορίες, δημιούργησαν πολλές κατασκευές, έπαιξαν διαδραστικά παιχνίδια.
παρακάτω σας παραθέτουμε κάποιες από τις δράσεις μας.
αναγραμματισμός τη λέξης Ιανουάριος
Κατασκευή χιονάνθρωπου με την τεχνική της κιμωλίας
Γνωρίσαμε τα χειμερινά σπορ και κατασκευάσαμε τον χιονάνθρωπο σκιέρ
Γνωρίσαμε τα ρούχα του χειμώνα, Στο παιχνίδι που παίξαμε Τα παιδιά έπρεπε να απλώσουν τα ρούχα με βάση το μοτίβο που έχουν επιλέξει.
Φυσικά στα χειμερινά ρούχα την τιμητική τους έχουν ο σκούφος και τα γάντια.
Δε θα μπορούσαμε να παραλείψουμε και το γράμμα Χχ από τον χειμώνα.
Παίξαμε το διαδραστικό παιχνίδι: “Τι μας φέρνει ο χειμώνας”.
Με αφορμή ,διάφορες φθινοπωρινές ιστορίες τα νήπια ενεπλάκησαν σε συζήτηση για τις αλλαγές που συμβαίνουν στη φύση το φθινόπωρο. Παρατήρησαν φύλλα που είχαν πέσει από τον πλάτανο στην αυλή του σχολείου και μίλησαν για τα χρώματα του φθινοπώρου ,πραγματοποίησαν μίξεις χρωμάτων, έκαναν κατασκευές από τα φύλλα που συνέλεξαν. Εφάρμοσαν διάφορες τεχνικές. τις οποίες αποτύπωσαν σε ατομικές εργασίες και ομαδικές συνθέσεις για να αποδώσουν τις αλλαγές που συμβαίνουν στη φύση . Έπαιξαν διάφορα παιχνίδια με αφορμή τη θεματική του φθινοπώρου στην αυλή του σχολείου. Επιπλέον, με αφορμή ομαδική φθινοπωρινή σύνθεση για την οποία αξιοποιήθηκαν κύκλοι για την κατασκευή της, τα παιδιά προσέγγισαν τα βασικά σχήματα (κύκλος, τρίγωνο, τετράγωνο)……..και πολλές άλλες φθινοπωρινές δράσεις.
Σας παραθέτουμε κάποιες από αυτές.
Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα των ζώων, τα φύλλα από τον πλάτανο έγιναν αλεπού
και φυσικά η παραλείψαμε να παίξουμε και το ψηφιακό μας παζλ
Αφού παρατηρήσαμε την φύση το φθινόπωρο, συνθέσαμε τα δικά μας φθινοπωρινά τοπία. Σε Α4 κάνσον στάξαμε σταγόνες τέμπερας από τα χρώματα του φθινοπώρου και με ένα χάρακα τραβήξαμε ζικ -ζακ γραμμές. Ιδού το αποτέλεσμα
Με αφορμή την σύνθεση Φθινοπωρινού τοπίου, στο οποίο κυρίαρχο σχήμα ήταν ο κύκλος, μας δόθηκε η αφορμή να ασχοληθούμε με τα σχήματα.
τετράγωνο με το σώμα
με γλωσσοπίεστρα
με μαρκαδόρους
Φθινόπωρο χωρίς τον ” ΑΟΥΤΣ” δεν γίνεται, αφού διαβάσαμε την αγαπημένη μας ιστορία, παιξαμε στον διαδραστικό πίνακα ψηφιακά παιχνίδια
Κατασκευάσαμε τον σκαντζόχοιρο. Τα αγκάθια του έγιναν με στάμπες από πιρούνι.
μέσα από την ιστορία μάθαμε και τον αριθμό 1
Μιλήσαμε για τα πρωτοβρόχια. Δημιουργήσαμε ατομικές εργασίες με την τεχνική του κολλαζ αλλά και της στάμπας με σφουγγάρι.
Τύπωμα με σφουγγάρι
Τύπωμα με σφουγγάρι
Κολλάζ
Με τα πρωτοβρόχια έρχεται και η σπορά. Σπείραμε τους σπόρους μας και φυσικά δε θα μπορούσαμε να παραλείψουμε τα σκιάχτρα μας.
Ένα από τα πρώτα γράμματα με τα οποία ερχόμαστε σε επαφή είναι το Φφ του Φθινοπώρου . βρήκαμε λέξεις και αντικείμενα που αρχίζουν από Φφ, το γράψαμε όπως μπορούσαμε, παίξαμε διαδραστικά παιχνίδια και το φτιάξαμε κατασκευή.
Στις φωτογραφίες που παρατίθενται αποτυπώνονται κάποιες δράσεις από τις πρώτες μέρες στο νηπιαγωγείο
Με αφόρμηση την ιστορία « Το μικρό τερατάκι πάει σχολείο» ορίσαμε τους κανόνες που θα ρυθμίζουν την εύρυθμη λειτουργία της τάξης μας, υπογράψαμε το συμβόλαιο της ομάδας μας και φτιάξαμε ομαδική κατασκευή το μικρό μας τερακάκι για να μας θυμίζει πάντοτε τους κανόνες. Δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε και την νεράιδα Ευγενία με τα ευγενικά λογάκια που εξαφάνισε όλες τις άσχημες λεξούλες από το σχολείο μας.
Για να εμπεδώσουμε καλύτερα τους κανόνες παιξαμε το παρακάτω διαδραστικό παιχνίδι.
Στη συνέχεια παρατίθενται κάποιες δρασεις των παιδιών ώστε να εξοικειωθούν με την αναγνώριση του ονόματός τους. Αρχικά, εντόπισαν το αρχικό γράμμα του ονόματός τους σε καρτέλες και στη συνέχεια το συνέθεσαν σε κατασκευές
Δημιουργήσαμε την ομάδα μας και παίξαμε παιχνίδια ενδυνάμωσης της ομάδας. Τα παιδιά κινούνται ελεύθερα στο χώρο, ακολουθώντας το ρυθμό της μουσικής. στο σταμάτημα της μουσικής πρέπει να βρουν ένα ζευγάρι και να ακολουθήσουν τις οδηγίες της νηπιαγωγού.
Στη συνέχεια επιδιώχθηκε η ανίχνευση αρχικών ιδεών των παιδιών για την έννοια της συνέργασίας. Σκορπισαμε στο πάτωμα πρασινα χαρτιά, τόσα όσα και τα παιδιά. Καθε παιδί έβαλε πάνω σε ένα χαρτί την μολυβοθήκη του, αφού παίξαμε πρώτα ψυχοκινητικά παιχνίδια με σκοπό την ενδυνάμωση της ομάδας, στη συνέχεια ζητήσαμε απο τα παιδιά να μας ζωγραφίσουν τι νομίζουν ότι είναι η συνεργασία.
Για να κατανοήσουμε την έννοια της συνεργασίας, της φιλίας και να ενδυναμώσουμε την όμάδα διαβάσαμε τα βιβλία “Η σκάλα της αγάπης ” και ” Του σκοινιού τα μανταλάκια’ του Αντώνη Παπαθεόπουλου
….αν μπορούσατε να ακούσετε τι λένε τα μανταλάκια της μπουγάδας,
θα βλέπατε ότι μοιάζουν πολύ με εσάς και τους φίλους σας ……..
Φτιάξαμε το παγκάκι της φιλίας, ωστε κανένα παιδί να μη μείνει χωρίς φίλο…. αν νιώθει μοναξιά και χρειάζεται φίλο μπορεί να καθήσει στο παγκακι της φιλίας, σιγουρα τότε κάποις θα τον πλησιάσει για να τον κάνει φίλο!
Μέσα από την παιχνιώδη μάθηση προσπαθήσαμε να εμβαθύνουμε στην έννοια της συνεργασίας.
Στη θεματική ενότητα ”οι κανόνες της τάξης μου” χωριστήκαμε σε ομάδες, τα παιδιά κάθε ομάδας συνεργάστηκαν για να συνθέσουν το μικρό τερατάκι
στη θεματική ενότητα “Το φθινόπωρο” τα παιδιά εβαψαν την παλάμη τους ,το ενα μπλε ,το άλλο κίτρινη εν συνεχεία έπρεπε να συνεργαστούν προκαλώντας τριβή στις δύο παλάμες, Το αποτέλεσμα…….. Μαγευτικό.
Απο το εργαστήρι μας δε θα μπορούσαν να λείψουν οι ρουτίνες σκέψεις. δουλεψαμε τις ρουτίνες σκέψεις χρώμα-συμβολο εικόνα
Και τις δημιουργικές συγκρίσεις
Για την εμπέδωση της δραστηριότητας παίξαμε και το παρακάτω διαδραστικό παιχνίδι
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.ΕντάξειΔιαβάστε περισσότεραΜη αποδοχή